Sida 8 av 14

Re: Taxi blockerar superchargers

Postat: 17 dec 2017 09:13
av mati
Bjelke skrev:
mati skrev:
Legato skrev:
Jag kan för lite juridik, men kan verkligen en materiell sak (en bil) äga rätten till något? Rent juridiskt antar jag att det är ägaren som har rätt att ladda sin bil gratis?
Det låter ganska rimligt. Man kan se fri SuC som en funktion eller tillbehör till bilen. Men precis som t ex vinterdäck eller en dashcam eller vad som helst som går att plocka bort, kan säljaren välja att sälja bilen utan denna funktion.
Vid osäkerhet kan det ibland funka att överdriva rejält för att förstå (funkar bra inom fysik/matematik tex),
så hur skulle det kännas om dom tex tog bort allt annat
som tex 3G/4G, kartor med navigation, AP, appen inkl all fjärrstyrning, förarprofiler osv... Tror ingen skulle tycka att det vore ok...
Fri Supercharging är ju dessutom värt pengar (gratis bränsle lixom) så det är ju egentligen värre.
Jag gillar tanken men tror inte det är genomförbart på bilar som säljs av andra än Tesla själva.
Än mer krångligt blir det om man betänker dom som faktiskt betalat separat för fri SuC...
Ja, du har rätt såklart. Hur man än vrider och vänder på det så blir det fel liksom. Dessutom är det ju ganska unikt. Det finns - vad jag kan komma på - inget annat exempel där en biltillverkare i efterhand har plockat bort nånting som ingick i bilen när den var ny. Att jag som privatperson kan välja att inte sälja vissa tillbehör som egentligen ingår i bilen, som jag skrev ovan, är nog en annan sak. Det här med fri SuC är ju systematiskt och gäller alla bilar. Då blir det värre.

Re: Taxi blockerar superchargers

Postat: 17 dec 2017 09:22
av Svenssons
tias skrev:
Tesla har ju från början varit tydliga med att Supercharher-nätverket är till för laddning vid långresor. Frågan är således om de verkligen ändrar något. Jag skulle vilja påstå att de bara ser till att tanken med det ursprungliga upplägget efterlevs.
Det är precis så jag tolkar Teslas skrivning. Det är en förtydligande av det som sades från dag ett och möjligtvis en skärpning för att se till att intentionerna efterlevs. Inget avtal ändras eller behöver ändras. Nya Teslaägare, oavsett hur de köper bilen, får en tydligare beskrivning vad som gäller och vad de har att förvänta sig vid bilköp.

Re: Taxi blockerar superchargers

Postat: 17 dec 2017 10:15
av Legato
Bjelke skrev:
mati skrev:
Legato skrev:
Jag kan för lite juridik, men kan verkligen en materiell sak (en bil) äga rätten till något? Rent juridiskt antar jag att det är ägaren som har rätt att ladda sin bil gratis?
Det låter ganska rimligt. Man kan se fri SuC som en funktion eller tillbehör till bilen. Men precis som t ex vinterdäck eller en dashcam eller vad som helst som går att plocka bort, kan säljaren välja att sälja bilen utan denna funktion.
Vid osäkerhet kan det ibland funka att överdriva rejält för att förstå (funkar bra inom fysik/matematik tex),
så hur skulle det kännas om dom tex tog bort allt annat
som tex 3G/4G, kartor med navigation, AP, appen inkl all fjärrstyrning, förarprofiler osv... Tror ingen skulle tycka att det vore ok...
Fri Supercharging är ju dessutom värt pengar (gratis bränsle lixom) så det är ju egentligen värre.
Jag gillar tanken men tror inte det är genomförbart på bilar som säljs av andra än Tesla själva.
Än mer krångligt blir det om man betänker dom som faktiskt betalat separat för fri SuC...
Har aldrig påstått att det skulle "kännas" bra om det tog bort fri SUC eller något annat. Det vore givetvis jättefrustrerande. Det jag funderade kring var hur det ser ut rent juridiskt.

Re: Taxi blockerar superchargers

Postat: 17 dec 2017 10:47
av manks
Svenssons skrev:
tias skrev:
Tesla har ju från början varit tydliga med att Supercharher-nätverket är till för laddning vid långresor. Frågan är således om de verkligen ändrar något. Jag skulle vilja påstå att de bara ser till att tanken med det ursprungliga upplägget efterlevs.
Det är precis så jag tolkar Teslas skrivning. Det är en förtydligande av det som sades från dag ett och möjligtvis en skärpning för att se till att intentionerna efterlevs. Inget avtal ändras eller behöver ändras. Nya Teslaägare, oavsett hur de köper bilen, får en tydligare beskrivning vad som gäller och vad de har att förvänta sig vid bilköp.
Vad jag minns så fanns det från början INGA begränsningar inskrivna i avtalet vad som gäller med superchargenätverket. Utan det var ”free forever” som gällde.

Det där med ”endast långdistansresor” osv är något som smygits in under tidens gång.

Så den nya policyn känns som en solklar förändring/försämring på vad som gällde för exempelvis på en bil från 2012-2013.

Eller kanske minns jag helt fel? :roll:

Re: Taxi blockerar superchargers

Postat: 17 dec 2017 11:02
av Remuz
Efter 6mån och 1700mil har jag laddat:
Hemma 2096kWh
Infra SuC 1248kWh (3mil hemifrån)
SuC Arboga 375kWh
Föräldrars sommarstuga 336kWh
SuC Ödeshög 308kWh
Jung SuC (3km från min sommarstuga) 267kWh
Sommarstugan 253kWh
Alingsås Energi 109kWh

Resten är småskvättar.

Nu när jag fixat hjälplig hemmaladdning är jag väldigt sällan på infra, det är så bekvämt att slippa. Skulle aldrig åka dit för att spara in på elen.

Re: Taxi blockerar superchargers

Postat: 17 dec 2017 11:05
av Kulingen
Remuz skrev:
Efter 6mån och 1700mil har jag laddat:
Hemma 2096kWh
Infra SuC 1248kWh (3mil hemifrån)
SuC Arboga 375kWh
Föräldrars sommarstuga 336kWh
SuC Ödeshög 308kWh
Jung SuC (3km från min sommarstuga) 267kWh
Sommarstugan 253kWh
Alingsås Energi 109kWh

Resten är småskvättar.

Nu när jag fixat hjälplig hemmaladdning är jag väldigt sällan på infra, det är så bekvämt att slippa. Skulle aldrig åka dit för att spara in på elen.
Hur har du koll på hur mycket du laddat på SuC? Skriver du ner det eller går det kolla på något annat sätt?

Re: Taxi blockerar superchargers

Postat: 17 dec 2017 11:07
av Remuz
Jag Har teslafi för 50 dollar per år.

Om du testar använd Remuz som referens så får du 4v trial och jag får 5 dollar om du köper tjänsten :)

Re: Taxi blockerar superchargers

Postat: 17 dec 2017 11:13
av Kulingen
Remuz skrev:
Jag Har teslafi för 50 dollar per år.

Om du testar använd Remuz som referens så får du 4v trial och jag får 5 dollar om du köper tjänsten :)
Är det riskfritt med tanke på det ej är Teslas App med att man anger lösenord mm?

Re: Taxi blockerar superchargers

Postat: 17 dec 2017 11:16
av Remuz
Kulingen skrev:
Remuz skrev:
Jag Har teslafi för 50 dollar per år.

Om du testar använd Remuz som referens så får du 4v trial och jag får 5 dollar om du köper tjänsten :)
Är det riskfritt med tanke på det ej är Teslas App med att man anger lösenord mm?
Riskfritt är det inte, men jag har kört den 6mån och min bil står kvar. Jag har valt att lita på dom eftersom det spar så mycket jobb med körjournalen

Re: Taxi blockerar superchargers

Postat: 17 dec 2017 11:20
av Svenssons
manks skrev:
Eller kanske minns jag helt fel? :roll:
Finns inga avtal gällande Supercharging alls. Det går inte att få fram på vilka stationer som du får eller inte får ladda på eller vilken effekt du kan vara garanterad eller något liknande. Att begränsa effekten som de tex gör på H-batteripacken dvs 90 kWh efter ett antal snabbladdningar eller att det inte går att ladda på vissa Superchargers är det inget som hindrar Tesla från att göra.

Re: Taxi blockerar superchargers

Postat: 17 dec 2017 12:12
av mati
manks skrev:
Det där med ”endast långdistansresor” osv är något som smygits in under tidens gång.
Det säger de iofs inte nu heller.
We are continually expanding our global network of Supercharger stations to enable personal long distance travel and to provide a charging solution for those without immediate access to home or workplace charging [....]
Jag tolkar det som att det är ok att ladda på SuC om man inte har hemmaladdning.

Re: Taxi blockerar superchargers

Postat: 17 dec 2017 13:06
av LarsL
Från början var det klart och tydligt att det handlade om fria långresor. I samband med att de presenterade Urbancharger så adderade det raden om de som saknar hemmaladdning. Sen är det ju frågan om den delen är gratis eller inte?

Jag trodde att de skulle införa Urbacharger som alltid skulle kosta pengar, typ 2kr/kWh. Då skulle de kunna omvandla typ Infra City till en Urbancharger och börja ta betalt, av alla oavsett bil. Det finns ju inget uttalat om att den nya laddaren ska vara gratis utan bara Superchargers.

Re: Taxi blockerar superchargers

Postat: 17 dec 2017 13:49
av Express Tesla
Hej
Taxi blockerar inte supercharger jag hoppas att ni riktar istället på riktiga problem med supercharger i stockholm län supercharger i infra city täcker inte antal tesla bilar i stockholm län taxi rullar hela tiden självklart de ska ladda sina bilar när det behövs har ni tänkt vad ska ni göra när ny Tesla 3 landar i sverige( stockholm län ) det som behövs att Tesla satsar mera på flera supercharger i stockholm län .
vänligen till alla

Re: Taxi blockerar superchargers

Postat: 17 dec 2017 13:55
av LarsL
Tesla Model 3 kommer att få betala för sin laddning.

Re: Taxi blockerar superchargers

Postat: 17 dec 2017 14:08
av vigge50
Express Tesla skrev:
Hej
Taxi blockerar inte supercharger jag hoppas att ni riktar istället på riktiga problem med supercharger i stockholm län supercharger i infra city täcker inte antal tesla bilar i stockholm län taxi rullar hela tiden självklart de ska ladda sina bilar när det behövs har ni tänkt vad ska ni göra när ny Tesla 3 landar i sverige( stockholm län ) det som behövs att Tesla satsar mera på flera supercharger i stockholm län .
vänligen till alla
Tanken med Tesla Supercharger är att det ska täcka behovet vid de fallen Teslaägare ska köra längre sträckor och detta sa Tesla första gången de invigde en Supercharger, de år inte tänkt att täcka behovet för att varje Tesla ska ladda på en supercharger flera gånger per dag. Tesla blanerade att bjuda på elen för några längre resor per år och bil, inte allt bränsle för att köra dygnet runt. Tesla tog tidigare 20 000 kr per bil för tillgång till supercharger tillgång och detta skulle täcka både livstid el och utbyggnaden. Hur lång tid tar det inte innan en Taxi kört upp elen för denna summan?

Re: Taxi blockerar superchargers

Postat: 17 dec 2017 14:24
av lobbin
Express Tesla skrev:
Hej
Taxi blockerar inte supercharger jag hoppas att ni riktar istället på riktiga problem med supercharger i stockholm län supercharger i infra city täcker inte antal tesla bilar i stockholm län taxi rullar hela tiden självklart de ska ladda sina bilar när det behövs har ni tänkt vad ska ni göra när ny Tesla 3 landar i sverige( stockholm län ) det som behövs att Tesla satsar mera på flera supercharger i stockholm län .
vänligen till alla
Jag utgår ifrån att du själv kör taxi med tanke på ditt svar. Hur ser du själv på nya SuC Arlanda?

Re: Taxi blockerar superchargers

Postat: 17 dec 2017 14:28
av bylund
Express Tesla skrev:
Hej
Taxi blockerar inte supercharger jag hoppas att ni riktar istället på riktiga problem med supercharger i stockholm län supercharger i infra city täcker inte antal tesla bilar i stockholm län taxi rullar hela tiden självklart de ska ladda sina bilar när det behövs har ni tänkt vad ska ni göra när ny Tesla 3 landar i sverige( stockholm län ) det som behövs att Tesla satsar mera på flera supercharger i stockholm län .
vänligen till alla
Problemet, som jag ser det, är inte att taxi använder superladdarna. Problemet är att när det är kö har det hänt att taxiförare insisterar på att så kvar och ladda fullt, istället för att lämna plats. De sista procenten tar ju lång tid, så det är ett ineffektivt utnyttjande av laddstolpen. Det är naturligtvis inte förbjudet att bete sig så, men det skapar dålig stämning.

Har man laddat upp till 80 % är det normalt hyfs att ge plats till andra vid köbildning, om man inte verkligen behöver de sista procenten för att ta sig dit man ska.

Re: Taxi blockerar superchargers

Postat: 17 dec 2017 16:25
av EnTraktor
bylund skrev:
Express Tesla skrev:
Hej
Taxi blockerar inte supercharger jag hoppas att ni riktar istället på riktiga problem med supercharger i stockholm län supercharger i infra city täcker inte antal tesla bilar i stockholm län taxi rullar hela tiden självklart de ska ladda sina bilar när det behövs har ni tänkt vad ska ni göra när ny Tesla 3 landar i sverige( stockholm län ) det som behövs att Tesla satsar mera på flera supercharger i stockholm län .
vänligen till alla
Problemet, som jag ser det, är inte att taxi använder superladdarna. Problemet är att när det är kö har det hänt att taxiförare insisterar på att så kvar och ladda fullt, istället för att lämna plats. De sista procenten tar ju lång tid, så det är ett ineffektivt utnyttjande av laddstolpen. Det är naturligtvis inte förbjudet att bete sig så, men det skapar dålig stämning.

Har man laddat upp till 80 % är det normalt hyfs att ge plats till andra vid köbildning, om man inte verkligen behöver de sista procenten för att ta sig dit man ska.
För övrigt kan det kan gå snabbare att ladda dom sista procenten på en Chademo än på en SuperCharger.

Re: Taxi blockerar superchargers

Postat: 17 dec 2017 23:33
av pegs
EnTraktor skrev:
bylund skrev:
Express Tesla skrev:
Hej
Taxi blockerar inte supercharger jag hoppas att ni riktar istället på riktiga problem med supercharger i stockholm län supercharger i infra city täcker inte antal tesla bilar i stockholm län taxi rullar hela tiden självklart de ska ladda sina bilar när det behövs har ni tänkt vad ska ni göra när ny Tesla 3 landar i sverige( stockholm län ) det som behövs att Tesla satsar mera på flera supercharger i stockholm län .
vänligen till alla
Problemet, som jag ser det, är inte att taxi använder superladdarna. Problemet är att när det är kö har det hänt att taxiförare insisterar på att så kvar och ladda fullt, istället för att lämna plats. De sista procenten tar ju lång tid, så det är ett ineffektivt utnyttjande av laddstolpen. Det är naturligtvis inte förbjudet att bete sig så, men det skapar dålig stämning.

Har man laddat upp till 80 % är det normalt hyfs att ge plats till andra vid köbildning, om man inte verkligen behöver de sista procenten för att ta sig dit man ska.
För övrigt kan det kan gå snabbare att ladda dom sista procenten på en Chademo än på en SuperCharger.
Varför hör man aldrig den här diskussionen kring bensinmackar?
(Du tankar på fel sätt. Din sort ska inte tanka här utan där... etc... ;-))

Känns märkligt att Tesla inte sätter upp ett par rejäla laddstationer á 40 laddare i Stockholmsområdet så är vi av med den här diskussionen.
Åtminstone om man tog så mycket betalt för laddningen att det bar sig ekonomiskt, så borde det vara ett enkelt beslut att bygga ut tills behovet för mättat.)

Re: Taxi blockerar superchargers

Postat: 18 dec 2017 00:06
av EnTraktor
pegs skrev:
Känns märkligt att Tesla inte sätter upp ett par rejäla laddstationer á 40 laddare i Stockholmsområdet så är vi av med den här diskussionen.
Åtminstone om man tog så mycket betalt för laddningen att det bar sig ekonomiskt, så borde det vara ett enkelt beslut att bygga ut tills behovet för mättat.)
Lika märkligt som att Audi, Ford och Citroen inte bygger egna bensinmackar. Tesla själva kan inte lösa laddningen för alla. Det har dom inga resurser till.
Tesla har byggt superchargernätverket för att möjliggöra långresor. Laddning i hemmet får man lösa själv, eller ta hjälp av lokala elbolaget, staden, kommunen eller bostadsrättsföreningen.

Re: Taxi blockerar superchargers

Postat: 18 dec 2017 08:58
av drakbane
pegs skrev:

Varför hör man aldrig den här diskussionen kring bensinmackar?
(Du tankar på fel sätt. Din sort ska inte tanka här utan där... etc... ;-))

Känns märkligt att Tesla inte sätter upp ett par rejäla laddstationer á 40 laddare i Stockholmsområdet så är vi av med den här diskussionen.
Åtminstone om man tog så mycket betalt för laddningen att det bar sig ekonomiskt, så borde det vara ett enkelt beslut att bygga ut tills behovet för mättat.)
Det gör de ju! Alltså tar betalt för laddningen!!
Jag har betalt 10 000.- x 2 = 20 000.- för våra 2 Teslor för utbyggnaden. Samt stoppat in ett förskott på 20 000.- för den elen som vi ev. kommer att ladda från dessa SuCs. Normal företagsekonomi med Teslas storlek ger att de betalar i runda slängar 50-70öre/kwh, vilket innebär att jag förskotterat ca 10 000 - 20 000 kwh = 5 - 10 000mil av laddning enbart från SuC...

Men håller helt med!! Sätt upp rejäla snabelanläggningar! 8-)
Man behöver inte heller ha full ström till alla, med den lastbalanseringen de har idag så hade man fått lite mindre kräm om alla 60st(lika bra o ta till rejält) snablarna var upptagna, men i normalfallet så hade alla fått full kräm.

Re: Taxi blockerar superchargers

Postat: 18 dec 2017 18:20
av Statil
I ett varuhus Teslamärkta laddplatser stod en 520d. Den tog upp de två platser som var lediga. Hur hanterar man detta?
Bryr sig lapplisorna om detta?

Re: Taxi blockerar superchargers

Postat: 18 dec 2017 19:23
av Bogge
di.se skriver att Tesla förbjuder superladdarna för kommersiellt bruk:

https://digital.di.se/artikel/tesla-for ... -att-ladda

Re: Taxi blockerar superchargers

Postat: 18 dec 2017 20:01
av Kulingen
Bogge skrev:
di.se skriver att Tesla förbjuder superladdarna för kommersiellt bruk:

https://digital.di.se/artikel/tesla-for ... -att-ladda
Förbjuder? Det stämmer väl ej? Det är väl att dom inte längre får ladda gratis?

Re: Taxi blockerar superchargers

Postat: 18 dec 2017 20:03
av LarsL
Allt jag läst låter ju just som förbud från att ladda på Superchargers. Det var väl också det de ”erbjöd” Taxi som lösning på Arlanda.