Sida 8 av 10

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 20 sep 2016 07:03
av Laban
750$ var inte billigt men heller inte dyrt.

Tycker faktiskt att den växer utseendemässigt vad tiden lider, den här dök upp på TMC:

Bild

Den fungerar om man väljer en lite roligare färg som sticker ut. Får lite crossover känsla (~Renault Captur ex) också vilket inte är dumt i dessa dagar. Fortfarande lite för dyrt för en bil i den klass när man också saknar snabbladdningsnät i klass med Teslas, men ett stort steg på rätt väg.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 20 sep 2016 07:12
av e5m1r
Den är lila snygg (ful) som bmw i3

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 20 sep 2016 07:25
av Toja
Vem fan väljer en Bolt före en Model 3.
Bold ser ut som en trist riskokare och model 3 är en av de snyggaste bilar jag sett.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 20 sep 2016 07:48
av Svenssons
Toja skrev:
Vem fan väljer en Bolt före en Model 3.
Bold ser ut som en trist riskokare och model 3 är en av de snyggaste bilar jag sett.
Min riskokare är fylld till tre fjärdedelar...
DSC_0125.jpg

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 20 sep 2016 07:51
av Jerker
Bolt är definitivt ett steg i rätt riktning! Men hur man än jämför så är den dyrare än Tesla 3 kommer att vara. Hårdvaran för snabbladdning t.ex. ingår ju i Teslas $35.000 medan man får slanta upp extra, antingen +$750 på LT eller köpa Premier för $40.905. AP-hårdvara ingår i Tesla 3 och säkerhetsfunktionerna är aktiverade som standard. Vissa AP-funktioner finns i Bolts Premier och andra som tillval. Det går inte att få drag på Bolt.

Nej, som sagt, Tesla 3 vinner på alla fronter. Det är Bolt som borde varit $5.000 billigare än Tesla 3 och inte tvärtom.

Dessutom så verkar GM betrakta Bolt som en "complience car". Från Electrek:
GM again reaffirmed that the Bolt EV will be delivered in “late 2016”, but it also again used the words “available at select dealerships”. These “select dealerships” will likely be in ZEV states. It looks like GM still has to prove that the Bolt EV is not a compliance car.
https://electrek.co/2016/09/20/chevy-bo ... 7500-msrp/

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 20 sep 2016 07:54
av Laban
Toja skrev:
Vem fan väljer en Bolt före en Model 3.
Bold ser ut som en trist riskokare och model 3 är en av de snyggaste bilar jag sett.
Före Model 3 med tanke på att den också kostar 2000+$ mer är väl att ta i. Jag tycker den har en viss charm, bara inte rätt pris.

Synd att man inte gjorde den några dm längre, VW Tiguan klass. En liten crossover hade varit betydligt intressantare än Bolt.

Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 20 sep 2016 07:54
av Toja
Precis, Bolt måste sänka priset till ca 75.000 kr under M3 för att den ska bli intressant


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 20 sep 2016 08:05
av joel80
Bolt kan ju vinna lite kunder på leveranstid över M3. Vissa orkar inte vänta ett par år på en ny bil..

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 20 sep 2016 08:06
av Laban
Jerker skrev:
Dessutom så verkar GM betrakta Bolt som en "complience car". Från Electrek:
GM again reaffirmed that the Bolt EV will be delivered in “late 2016”, but it also again used the words “available at select dealerships”. These “select dealerships” will likely be in ZEV states. It looks like GM still has to prove that the Bolt EV is not a compliance car.
https://electrek.co/2016/09/20/chevy-bo ... 7500-msrp/
Med tanke på vilka mängder man har sagt sig kunna producera så tycker jag inte att det känns som en complience car. Och att de begränsar försäljningen i ett tidigt stadie är väl inte direkt konstigt, det kommer även Tesla att göra.

Problemet jag har är snabbladdningen. Med tanke på att man har fått till så pass lång räckvidd som ~39 mil så måste man ta tag i den biten. 100 kW laddning samt någon form av initiativ för ett nätverk i klass med Teslas. Annars blir det bara en stadsbil och då känns det nästan onödigt med 39 mils räckvidd.

Jag har nämnt det tidigare här man jag vill gärna se en ~30 kWh variant för låt säga 25 000$. Leaf är gammal, trist och kostar 29 000$. En Bolt för 25 000$ hade stökat om rejält i den klassen.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 20 sep 2016 13:30
av joel80
Alltså.. Med 38 mils räckvidd och "vanlig" snabbladdning funkar långresor för de flesta... Så länge man inte kör långresor på mer än 30-35 mil flera gånger i månaden.

att efter 3h körning ta en paus på 40-50min och ladda för att kunna komma ytterligare ca 20-25 mil tror jag de absolut flesta skulle acceptera. 40-50kw-laddare är inte lika fint och skönt som SuC men känns klart fungerade. Jag tror inte det är en dealbreaker.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 20 sep 2016 13:49
av Toja
:D
Svenssons skrev:
Toja skrev:
Vem fan väljer en Bolt före en Model 3.
Bold ser ut som en trist riskokare och model 3 är en av de snyggaste bilar jag sett.
Min riskokare är fylld till tre fjärdedelar...
DSC_0125.jpg
:lol: :lol: :lol:

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 20 sep 2016 14:32
av Laban
joel80 skrev:
att efter 3h körning ta en paus på 40-50min och ladda för att kunna komma ytterligare ca 20-25 mil tror jag de absolut flesta skulle acceptera. 40-50kw-laddare är inte lika fint och skönt som SuC men känns klart fungerade. Jag tror inte det är en dealbreaker.
50 kW kanske kan fungera för vissa men det stora problemet är att icke Tesla laddstationer ofta har endast 1-2 laddare/station. Tesla har redan idag stationer med 20 laddare. Det är en dealbreaker.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 20 sep 2016 17:50
av apkungen
Laban skrev:
joel80 skrev:
att efter 3h körning ta en paus på 40-50min och ladda för att kunna komma ytterligare ca 20-25 mil tror jag de absolut flesta skulle acceptera. 40-50kw-laddare är inte lika fint och skönt som SuC men känns klart fungerade. Jag tror inte det är en dealbreaker.
50 kW kanske kan fungera för vissa men det stora problemet är att icke Tesla laddstationer ofta har endast 1-2 laddare/station. Tesla har redan idag stationer med 20 laddare. Det är en dealbreaker.
Har aldrig varit ett problem för mig. Jag har snabbladdat på combiladdare kanske 30-40 ggr. Ingen väntan. får se vad som händer med fler elbilar på vägarna men så fort en laddare börjar användas mycket tjänar bolagen på att sätta upp fler laddare. kolla på fortum i Norge, där sitter det ofta 3,2 eller tom. 4 laddare på samma ställe.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 20 sep 2016 18:25
av LarsL
joel80 skrev:
Alltså.. Med 38 mils räckvidd och "vanlig" snabbladdning funkar långresor för de flesta... Så länge man inte kör långresor på mer än 30-35 mil flera gånger i månaden.

att efter 3h körning ta en paus på 40-50min och ladda för att kunna komma ytterligare ca 20-25 mil tror jag de absolut flesta skulle acceptera. 40-50kw-laddare är inte lika fint och skönt som SuC men känns klart fungerade. Jag tror inte det är en dealbreaker.
Precis rätt tror jag. Med dagens småbilar blir ju stoppen för korta följt av för kort kör tid. Med 3 timmars kör tid så är ett stopp på 50-60 minuter inget som helst problem, snarare ett krav.
Om det i framtiden fanns en laddare med 100kW och en med 50kW där den senare kostar hälften så kommer åtminstone inte jag tveka.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 21 sep 2016 11:24
av BigDaddyT
danni skrev:
apkungen skrev:
BigDaddyT skrev:
apkungen skrev:
Men det som egentligen är intressant för räckvidden är räckvidd på motorväg. Intressant är att kolla på energiförbrukning på motorväg:
EPA mpg highway 85D: 106mpg eq.
EPA mpg highway Bolt: 110mpg eq.

En 85D kommer kanske 37mil på motorväg i 110km/h. Bolt kommer isf
37mil*60*110/(85*106) = 27mil

Det är ungefär vad vi sagt hela tiden mao

Kommer era 85D 37mil i 110 förresten typ?
Nepp, skulle mer säga 32 men har aldrig provat utan bygger bara på känsla. 29 är vad jag känner mig säker på att köra och då borde den gå några mil till
Har du en D modell, ej P? Åker du verkligen bara 110km/h o inte fortare? Menar du verkligen att du bara har 32mil då från 100% - 0%?
En 85D kommer definitivt mer än 32 mil i 110 under normala omständigheter om man laddat till 100%. 37 mil är en ganska bra uppskattning. Det kan nog gå att komma ännu längre. Jag kör normalt aldrig i 110 men när jag nyligen provade att sätta autopiloten på 110 och hålla mig mest i högerfilen (vilket nog gav en snitthastighet nånstans mellan 100-110) så kom jag ner på runt 160 Wh/km och med den förbrukningen hade jag kunna köra ca 45 mil. Men som sagt, 37 känns ganska realistiskt att räkna med. Teslas snurra på hemsidan säger att en 90D ska komma ca 43 mil i 110 km/h med AC på, 20 grader ute och 19".

Ha ha jag körde nog lite vildare än vad jag trodde.
Klockade ordentligt nu när jag körde upp till SC Mölndal från Vellinge (283km enligt G-maps). Laddade fullt hemma (417km enligt mätaren) sedan satte jag farthållaren på 110 km och behövde bara bryta den 2-3 gånger för mindre omkörningar. Skulle gissa att snitt tempen var ca 15 grader ute och 22 inne. Där är en liten bit som är 120 km/h nära Halmstad och man skall ju upp och ner för Hallandsåsen. Men när jag kommer fram till SC har jag 79 km kvar enligt mätaren. Teoretiskt sett skulle jag då ha kommit ganska exakt 35 mil med det snittet, så det stämmer ju ganska bra med 37 om man hade hållit sig snäppet under hastighetsgränserna.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 23 sep 2016 11:42
av kontakten2
ni är verkligen insnöade på ett märke här :roll:
i Norge har flera hundra förbokat Bolten till ett uppskattat pris i handel på max 330 000kr (detta är utan moms tack vare reglerna i Norge)
Folk vill ha denna typen av bil. Även folk som förbokat model 3 har nu gått o förbokat Bolten. Den kommer med all säkerhet röra om rejält på elbilsmarknaden till det priset

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 23 sep 2016 11:48
av lator
Har det pratats om ett pris på Model 3 i Norge? Lär ju inte kunna bli högre än 330000 NOK... givetvis beroende på modell men antar att Bolt-pris är grundpris (som inte innefattar snabbladdning?)

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 23 sep 2016 12:10
av gellerstam
På Boltens hemsida står det att den laddas med 32A 240v och så visas en TYP-1 kontakt ! I Sverige lär det inte bli så vanligt med enfas 32A laddning ... Har ngn hört om Bolten kommer få TYP-2 med trefas laddning när den kommer till EU? Annars pratar vi om laddning upp mot 15.6h om man kommer hem med tomt batteri och vanlig 16A säkring lastad till 100% (Vilket blir orealistiskt, du vill säkert förbruka lite till annat också ... vid 10A last tar det ~25h ....)

JA jag vet att man normalt sett inte alltid kommer hem med tomt batteri men troligen rätt ofta på söndagkvällar ...

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 23 sep 2016 13:03
av bylund
Nu är det ju just Boltens sida och inte Amperaens, så att det är typ 1 är ju inte konstigt då det är vanligt i USA. Problemet är ju bara om man kommer hem tom och dessutom behöver mer än man kan ladda över natten nästa morgon. Händer det någorlunda ofta så vill man ha snabbare laddning.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 23 sep 2016 13:27
av kontakten2
ni får läsa lite mer om bolt ;)

"Bolt EV offers available DC Fast Charging capability, which provides a GM-estimated up to 90 miles of range in about 30 minutes of charge time. That’s enough time to enjoy a cup of coffee. DC Fast Charging stations are available for public use and are perfect for topping off your charge while on the go.Bolt EV offers available DC Fast Charging capability, which provides a GM-estimated up to 90 miles of range in about 30 minutes of charge time. That’s enough time to enjoy a cup of coffee. DC Fast Charging stations are available for public use and are perfect for topping off your charge while on the go."

så det är ca 50kw brutto ? CCS

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 23 sep 2016 13:44
av gellerstam
bylund skrev:
Nu är det ju just Boltens sida och inte Amperaens, så att det är typ 1 är ju inte konstigt då det är vanligt i USA. Problemet är ju bara om man kommer hem tom och dessutom behöver mer än man kan ladda över natten nästa morgon. Händer det någorlunda ofta så vill man ha snabbare laddning.
Men Bolt och Ampera är ju samma bil fast med marknadsanpassningar! Där av min fråga om någon vet om Ampera får TYP-2 kontakt, efter som den är EU-standard. Och blir det i så fall enfas eller trefas via TYP-2?

Känns som att det blir lite väl snett med 60kwh batteri och enfasladdning. Speciellt då väldigt många har 3x16A huvudsäkring. OM man under veckorna har möjlighet att ladda 13h per natt med 10A enfas (Resten till Bergvärme m.m.) så får man i ca 30kwh! Då får du inte ha längre än ca 15 mil till jobbet/kunden! Laddar du längre hinner du inte fram å tillbaka. Detta förutsätter att du dessutom kan ladda med minst 16A 1-fas i 8h på jobbet!

Ja, jag förutsätter att de som köper Amperan kommer unyttja sina 60kwh för annars har de väl redan köpt en e-Golf. ;-)

Att säkra upp huset från 16A till 35A (För att sen bara uttnyttja en tredje del av det! ) kostar 410kr extra i månaden i Falun. (5kkr, är en fin Wiskey/år. :-) ) Som man slipper om bilen har trefas laddare ...

Efter som tråden handlar om M3 vs Bolt:
Om nu M3 kommer med mindre batteri än Bolt, vilket visa gissar. Är det då ngn som ens tänkt tanken att M3 skulle kunna komma med 1-fas laddning? :shock:

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 23 sep 2016 13:46
av gellerstam
kontakten2 skrev:
ni får läsa lite mer om bolt ;)

"Bolt EV offers available DC Fast Charging capability, which provides a GM-estimated up to 90 miles of range in about 30 minutes of charge time. That’s enough time to enjoy a cup of coffee. DC Fast Charging stations are available for public use and are perfect for topping off your charge while on the go.Bolt EV offers available DC Fast Charging capability, which provides a GM-estimated up to 90 miles of range in about 30 minutes of charge time. That’s enough time to enjoy a cup of coffee. DC Fast Charging stations are available for public use and are perfect for topping off your charge while on the go."

så det är ca 50kw brutto ? CCS
Men det spelar ingen roll om du ändå inte hinner få i mer än ca 30kwh innan det är dags att åka igen .... (Livet som konsult är hårt och slitigt ibland ..... ;-) )

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 23 sep 2016 14:38
av 18650
gellerstam skrev:
Är det då ngn som ens tänkt tanken att M3 skulle kunna komma med 1-fas laddning? :shock:
Jag hörde den skulle komma utan A/C

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 23 sep 2016 17:12
av bylund
gellerstam skrev:
bylund skrev:
Nu är det ju just Boltens sida och inte Amperaens, så att det är typ 1 är ju inte konstigt då det är vanligt i USA. Problemet är ju bara om man kommer hem tom och dessutom behöver mer än man kan ladda över natten nästa morgon. Händer det någorlunda ofta så vill man ha snabbare laddning.
Men Bolt och Ampera är ju samma bil fast med marknadsanpassningar! Där av min fråga om någon vet om Ampera får TYP-2 kontakt, efter som den är EU-standard. Och blir det i så fall enfas eller trefas via TYP-2?
Nej, jag svarade inte på din fråga, och jag vet inte svaret. Jag menade mest att min inte kan dra några växlar på att det inte nämns på en sida som är riktad mot den amerikanska marknaden. Vi får nog vänta tills Amaperae presenteras.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Postat: 23 sep 2016 18:08
av AGCF
Bolts chefsdesigner säger att den har katastrofalt högt luftmotstånd. Cd 0,32
http://www.autoblog.com/2016/08/10/chev ... ig-inside/