bylund skrev:Nu är det ju just Boltens sida och inte Amperaens, så att det är typ 1 är ju inte konstigt då det är vanligt i USA. Problemet är ju bara om man kommer hem tom och dessutom behöver mer än man kan ladda över natten nästa morgon. Händer det någorlunda ofta så vill man ha snabbare laddning.
Men Bolt och Ampera är ju samma bil fast med marknadsanpassningar! Där av min fråga om någon vet om Ampera får TYP-2 kontakt, efter som den är EU-standard. Och blir det i så fall enfas eller trefas via TYP-2?
Känns som att det blir lite väl snett med 60kwh batteri och enfasladdning. Speciellt då väldigt många har 3x16A huvudsäkring. OM man under veckorna har möjlighet att ladda 13h per natt med 10A enfas (Resten till Bergvärme m.m.) så får man i ca 30kwh! Då får du inte ha längre än ca 15 mil till jobbet/kunden! Laddar du längre hinner du inte fram å tillbaka. Detta förutsätter att du dessutom kan ladda med minst 16A 1-fas i 8h på jobbet!
Ja, jag förutsätter att de som köper Amperan kommer unyttja sina 60kwh för annars har de väl redan köpt en e-Golf.
Att säkra upp huset från 16A till 35A (För att sen bara uttnyttja en tredje del av det! ) kostar 410kr extra i månaden i Falun. (5kkr, är en fin Wiskey/år.

) Som man slipper om bilen har trefas laddare ...
Efter som tråden handlar om M3 vs Bolt:
Om nu M3 kommer med mindre batteri än Bolt, vilket visa gissar. Är det då ngn som ens tänkt tanken att M3 skulle kunna komma med 1-fas laddning?
