Sida 8 av 10

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 21 jul 2023 16:03
av nek0
SwedishAdvocate skrev: 21 jul 2023 15:26
nek0 skrev: 21 jul 2023 11:24
Fredrik j skrev: 21 jul 2023 09:55
SwedishAdvocate skrev: 20 jul 2023 18:18
nek0 skrev: 18 jul 2023 20:57


Cupran var ca 60 000 dyrare men jag tyckte inte att vi behövde mer prestanda. [2] 0-100 på 7,7sec är mer än tillräckligt för mig
Men hur ofta vill man utnyttja max acc. med en laddhybrid? Hur kul är det att trycka gasen i botten och dra upp en helt kall förbränningsmotor på maxvarv – särskilt ifall motorn inte ens är inkörd... Och hur lång tid tar det att köra in förbränningsmotorn på en laddhybrid? Hur vet man ens när förbränningsmotorn är inkörd? Det vanliga 'angivelsen' med miltal funkar ju inte. Om man inte konstant kör extremt försiktigt så fort förbränningsmotorn går igång är det väl bara en tidsfråga innan det blir dags för motorreparationer. Känns inte direkt jättekul när garantin gått ut... :?

Enda gångerna man kan utnyttja maxeffekt är väl när motorn är inkörd (när det nu är) och i situationer när batteriet är slut, så man fått upp motorn i drifttemp (finns det oljetempmätare på laddhybrider?)...
Det är väl så dom flesta sedan länge behandlat sina tjänstebilsdieslar?
Oljetempmätare finns på Seat Leon
Min bil är privat ägd och kontant köpt
[3] Kör aldrig våldsamt oavsett om bensinmotorn är varm eller kall.
Elmotorn räcker upp till 130km/h men kan inte testa (hittar inga vägar i närheten där man kan köra så fort). Har man förbrukat 3 tankar bensin har väl motorn körts in även om det inte behövs på nya bilar.
[1] Jag förstår inte vart SwedishAdvocate vill komma. [4] En Seat Leon har samma bensinmotor som de flesta andra VW bilar fast lite starkare än i hans Golf. Menar han att den ska hanteras på något annat sätt än hans motor? [Mina u. och hakparenteser.]
1. "Jag förstår inte vart SwedishAdvocate vill komma."

Å ena sidan:
2. "0-100 på 7,7sec är mer än tillräckligt för mig"

Å andra sidan:
3: "Kör aldrig våldsamt oavsett om bensinmotorn är varm eller kall"

Som jag förstår det så använder du alltså i praktiken aldrig 0-100 på 7,7, eller någon annan fullgasacceration.

4. En ca 7 år gammal gasdriven Golf Kombi är garanterat inkörd efter X mil. Och efter ca 10. min körning har den en oljetemp. på mer än 75 grader C. Men med det sagt hade jag naturligtvis hellre haft en elbil.
3: "Kör aldrig våldsamt oavsett om bensinmotorn är varm eller kall"

Som jag förstår det så använder du alltså i praktiken aldrig 0-100 på 7,7, eller någon annan fullgasacceration.
Helt rätt kör inte med full gas någonsin.
Elmotor klarar 0-100 på ca 11-12 sec och jag behöver inte mer
Bilen fixar själv optimal temperatur och det gör den bra.
Just nu är jag långt ifrån några laddare så jag laddade 5 minuter med bensinmotor på parkeringen. På den tiden värmdes oljan till 92 grader. Ute temperaturen var ca 37 grader C så det hjälpte säkert till men ändå. Jag tror inte att jag behandlar min motor sämre än någon annan och använder den nästan bara på semestern.Förbrukade 32,5l bensin på 6 månader och 10 dagar säger väl allt

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 21 jul 2023 19:05
av teslaponken
:)
Datordoktorn skrev: 21 jul 2023 13:32
teslaponken skrev: 21 jul 2023 00:02
Håller med. Tesla måste sluta vara k* ta på varenda krona. Om beläggningsgraden på en SuC är >85% borde Tesla sluta acceptera andra bilmärken ända fram tills att det höga trycket lagt sig.
Det här är lösningen och den enda lösningen. Två separata köer. Om nu tyskarna var så jävla sugna på en egen standard, eget laddnätverk och ladduttaget på "fel" sida, håll er där då! (För övrigt tycker jag att alla bilar borde ha ladduttaget i nosen)

Självklart ska andra biltillverkare hånas.

De borde få stå i egen kö fram tills att alla Tesla laddat klart. Eller ännu bättre. Ta 8kr per kwh för alla icke-Tesla. Använd det till att sänka priset 1kr per kwh för Teslabilar.

Då väntar nog många gärna 5-10 min :mrgreen:

Men bästa är helt klart att om beläggningen pp Tesla Suc är >85% tex 26 av 30 platser upptagna, ja då får inte andra märken ansluta. Först när beläggningen går ner <70%, ja då kan andra bilmärken ansluta igen. Drar det iväg mot >85% beläggning igen så vips, inga andra bilar än Tesla får ansluta.

Enkelt besked borde stå i Enyaq-förarens Teslaapp. "Vi har inte plats för din batteribil. Rulla vidare till nästa Supercharger".

Ha-ha.

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 21 jul 2023 20:32
av Maw
teslaponken skrev: 21 jul 2023 19:05
:)
Datordoktorn skrev: 21 jul 2023 13:32
teslaponken skrev: 21 jul 2023 00:02
Håller med. Tesla måste sluta vara k* ta på varenda krona. Om beläggningsgraden på en SuC är >85% borde Tesla sluta acceptera andra bilmärken ända fram tills att det höga trycket lagt sig.
Det här är lösningen och den enda lösningen. Två separata köer. Om nu tyskarna var så jävla sugna på en egen standard, eget laddnätverk och ladduttaget på "fel" sida, håll er där då! (För övrigt tycker jag att alla bilar borde ha ladduttaget i nosen)

Självklart ska andra biltillverkare hånas.

De borde få stå i egen kö fram tills att alla Tesla laddat klart. Eller ännu bättre. Ta 8kr per kwh för alla icke-Tesla. Använd det till att sänka priset 1kr per kwh för Teslabilar.

Då väntar nog många gärna 5-10 min :mrgreen:

Men bästa är helt klart att om beläggningen pp Tesla Suc är >85% tex 26 av 30 platser upptagna, ja då får inte andra märken ansluta. Först när beläggningen går ner <70%, ja då kan andra bilmärken ansluta igen. Drar det iväg mot >85% beläggning igen så vips, inga andra bilar än Tesla får ansluta.

Enkelt besked borde stå i Enyaq-förarens Teslaapp. "Vi har inte plats för din batteribil. Rulla vidare till nästa Supercharger".

Ha-ha.
Ett obegåvat förslag och lyckligtvis är Tesla smartare än så ;)

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 21 jul 2023 21:12
av teslaponken
Maw skrev: 21 jul 2023 20:32
teslaponken skrev: 21 jul 2023 19:05
:)
Datordoktorn skrev: 21 jul 2023 13:32
teslaponken skrev: 21 jul 2023 00:02
Håller med. Tesla måste sluta vara k* ta på varenda krona. Om beläggningsgraden på en SuC är >85% borde Tesla sluta acceptera andra bilmärken ända fram tills att det höga trycket lagt sig.
Det här är lösningen och den enda lösningen. Två separata köer. Om nu tyskarna var så jävla sugna på en egen standard, eget laddnätverk och ladduttaget på "fel" sida, håll er där då! (För övrigt tycker jag att alla bilar borde ha ladduttaget i nosen)

Självklart ska andra biltillverkare hånas.

De borde få stå i egen kö fram tills att alla Tesla laddat klart. Eller ännu bättre. Ta 8kr per kwh för alla icke-Tesla. Använd det till att sänka priset 1kr per kwh för Teslabilar.

Då väntar nog många gärna 5-10 min :mrgreen:

Men bästa är helt klart att om beläggningen pp Tesla Suc är >85% tex 26 av 30 platser upptagna, ja då får inte andra märken ansluta. Först när beläggningen går ner <70%, ja då kan andra bilmärken ansluta igen. Drar det iväg mot >85% beläggning igen så vips, inga andra bilar än Tesla får ansluta.

Enkelt besked borde stå i Enyaq-förarens Teslaapp. "Vi har inte plats för din batteribil. Rulla vidare till nästa Supercharger".

Ha-ha.
Ett obegåvat förslag och lyckligtvis är Tesla smartare än så ;)

Obegåvat nja. Varför ska inte Tesla prioriteras?

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 21 jul 2023 21:19
av R_Edvinsson
Maw skrev: 21 jul 2023 20:32
teslaponken skrev: 21 jul 2023 19:05
:)
Datordoktorn skrev: 21 jul 2023 13:32
teslaponken skrev: 21 jul 2023 00:02
Håller med. Tesla måste sluta vara k* ta på varenda krona. Om beläggningsgraden på en SuC är >85% borde Tesla sluta acceptera andra bilmärken ända fram tills att det höga trycket lagt sig.
Det här är lösningen och den enda lösningen. Två separata köer. Om nu tyskarna var så jävla sugna på en egen standard, eget laddnätverk och ladduttaget på "fel" sida, håll er där då! (För övrigt tycker jag att alla bilar borde ha ladduttaget i nosen)

Självklart ska andra biltillverkare hånas.

De borde få stå i egen kö fram tills att alla Tesla laddat klart. Eller ännu bättre. Ta 8kr per kwh för alla icke-Tesla. Använd det till att sänka priset 1kr per kwh för Teslabilar.

Då väntar nog många gärna 5-10 min :mrgreen:

Men bästa är helt klart att om beläggningen pp Tesla Suc är >85% tex 26 av 30 platser upptagna, ja då får inte andra märken ansluta. Först när beläggningen går ner <70%, ja då kan andra bilmärken ansluta igen. Drar det iväg mot >85% beläggning igen så vips, inga andra bilar än Tesla får ansluta.

Enkelt besked borde stå i Enyaq-förarens Teslaapp. "Vi har inte plats för din batteribil. Rulla vidare till nästa Supercharger".

Ha-ha.
Ett obegåvat förslag och lyckligtvis är Tesla smartare än så ;)
Såklart med glimten i ögat, även om det ibland dryftas åsikter med just denna hållning.
Men trasiga åsikter och människor finns det bakom ratten på alla märken. 😜

Skulle vara helt ok dock om samtliga övriga laddnätverk inkl alla destinationsladdare visade ett meddelande i i appen när en Tesla anslöt…

”Välkommen ers Höghet…detta är en parkering för de lägre stående så åk du vidare till kompisarna på SuC, våra elektroner matchar inte ditt val av bil”

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 22 jul 2023 01:02
av teslaponken
R_Edvinsson skrev: 21 jul 2023 21:19
Maw skrev: 21 jul 2023 20:32
teslaponken skrev: 21 jul 2023 19:05
:)
Datordoktorn skrev: 21 jul 2023 13:32
teslaponken skrev: 21 jul 2023 00:02
Håller med. Tesla måste sluta vara k* ta på varenda krona. Om beläggningsgraden på en SuC är >85% borde Tesla sluta acceptera andra bilmärken ända fram tills att det höga trycket lagt sig.
Det här är lösningen och den enda lösningen. Två separata köer. Om nu tyskarna var så jävla sugna på en egen standard, eget laddnätverk och ladduttaget på "fel" sida, håll er där då! (För övrigt tycker jag att alla bilar borde ha ladduttaget i nosen)

Självklart ska andra biltillverkare hånas.

De borde få stå i egen kö fram tills att alla Tesla laddat klart. Eller ännu bättre. Ta 8kr per kwh för alla icke-Tesla. Använd det till att sänka priset 1kr per kwh för Teslabilar.

Då väntar nog många gärna 5-10 min :mrgreen:

Men bästa är helt klart att om beläggningen pp Tesla Suc är >85% tex 26 av 30 platser upptagna, ja då får inte andra märken ansluta. Först när beläggningen går ner <70%, ja då kan andra bilmärken ansluta igen. Drar det iväg mot >85% beläggning igen så vips, inga andra bilar än Tesla får ansluta.

Enkelt besked borde stå i Enyaq-förarens Teslaapp. "Vi har inte plats för din batteribil. Rulla vidare till nästa Supercharger".

Ha-ha.
Ett obegåvat förslag och lyckligtvis är Tesla smartare än så ;)
Såklart med glimten i ögat, även om det ibland dryftas åsikter med just denna hållning.
Men trasiga åsikter och människor finns det bakom ratten på alla märken. 😜

Skulle vara helt ok dock om samtliga övriga laddnätverk inkl alla destinationsladdare visade ett meddelande i i appen när en Tesla anslöt…

”Välkommen ers Höghet…detta är en parkering för de lägre stående så åk du vidare till kompisarna på SuC, våra elektroner matchar inte ditt val av bil”

Inga problem alls om det är en Porsche Destination Charger tex. De brukar låta Porsche ladda gratis tex. Då förstår jag att man får stå i kö med Tesla om två Taycans (trashcans) ska ladda. Övriga destinationsladdare är märkesobundna oftast.

Att köpa en Tesla är att sponsra företaget och borde ge förmåner, som exklusiv SuC eller iaf prioritering/säkerställande att det funkar bra. Vad är du rädd för? Att din trötta ID4 inte ska gå att ladda?

Att äga en Appleprodukt ger en massa fördelar som inga andra får ta del av. Varför skulle det vara dåligt.

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 22 jul 2023 04:55
av Camper63
Honkan skrev: 19 jul 2023 14:22
Kört 2000 mil utan problem, stannade idag vid lunchtid i Suc Enköping , 6 lediga och inga problem , har som sagt aldrig haft några problem alls , dessutom bygger ju Tesla ut sitt nätverk
Exakt. Ser man på Teslas hemsida verkar de planera att bygga laddare som bara den. De ser ut att vilja dominera snabbladdningsmarknaden. Reste ju nyss till Danmark. Ny laddare i Helsingborg och en ny i Taastrup utanför Köpenhamn. Slagelse utbyggd också. Det är bara att ecceptera att vi Teslaåkare får dela SC med andra. Om det inte redan är ett eget affärsområde så blir det.

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 22 jul 2023 07:14
av roffe_s
Camper63 skrev: 22 jul 2023 04:55
Honkan skrev: 19 jul 2023 14:22
Kört 2000 mil utan problem, stannade idag vid lunchtid i Suc Enköping , 6 lediga och inga problem , har som sagt aldrig haft några problem alls , dessutom bygger ju Tesla ut sitt nätverk
Exakt. Ser man på Teslas hemsida verkar de planera att bygga laddare som bara den. De ser ut att vilja dominera snabbladdningsmarknaden. Reste ju nyss till Danmark. Ny laddare i Helsingborg och en ny i Taastrup utanför Köpenhamn. Slagelse utbyggd också. Det är bara att ecceptera att vi Teslaåkare får dela SC med andra. Om det inte redan är ett eget affärsområde så blir det.
Mmm, dessutom ökar lönsamheten för SuC sedan öppnandet, att kombinera detta med kraftig expansion är bra gjort.

Jag minns diskussionen innan öppnandet av SuC och vissa inlägg i de trådarna. Det kan nog konstateras att domedagsprofeternas visioner kommit på skam, övriga fabrikat bidrar till lönsamhet och stärker möjligheten för Tesla att öka investeringstakten.

Bra jobbat:)

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 22 jul 2023 09:06
av OfarligTesla
roffe_s skrev: 22 jul 2023 07:14
Jag minns diskussionen innan öppnandet av SuC och vissa inlägg i de trådarna. Det kan nog konstateras att domedagsprofeternas visioner kommit på skam, övriga fabrikat bidrar till lönsamhet och stärker möjligheten för Tesla att öka investeringstakten.

Bra jobbat:)
Är väl snarare så att vi som såg riskerna hade rätt? Det har aldrig varit så mycket kö som det är nu, trots att priset är mycket högre än innan öppnandet. Så för Teslaägare är det dyrare och risken för lång kö är högre, det är väl inte bättre?

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 22 jul 2023 09:10
av Dafro
OfarligTesla skrev: 22 jul 2023 09:06
roffe_s skrev: 22 jul 2023 07:14
Jag minns diskussionen innan öppnandet av SuC och vissa inlägg i de trådarna. Det kan nog konstateras att domedagsprofeternas visioner kommit på skam, övriga fabrikat bidrar till lönsamhet och stärker möjligheten för Tesla att öka investeringstakten.

Bra jobbat:)
Är väl snarare så att vi som såg riskerna hade rätt? Det har aldrig varit så mycket kö som det är nu, trots att priset är mycket högre än innan öppnandet. Så för Teslaägare är det dyrare och risken för lång kö är högre, det är väl inte bättre?
Tesla är väl det elbilsmärke som har sålt flest elbilar, iallafall om jag uppfattat det som står på detta forumet rätt. Så troligen hade det varit minst lika mycket köer om dom inte hade öppnat upp och då byggt ut i något lägre takt. Fast vem vet.

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 22 jul 2023 09:31
av OfarligTesla
Dafro skrev: 22 jul 2023 09:10
Tesla är väl det elbilsmärke som har sålt flest elbilar, iallafall om jag uppfattat det som står på detta forumet rätt. Så troligen hade det varit minst lika mycket köer om dom inte hade öppnat upp och då byggt ut i något lägre takt. Fast vem vet.
Jag finner det osannolikt att Tesla helt plötsligt skulle slutat hålla utbyggnationen i jämn takt med sin egen försäljning om de förblev stängda, något de gjort i alla år tidigare.

Skall jag vara ärlig så tror jag nog Tesla planerat för fler laddare än de har idag men att de är begränsade av eltillförseln till stationerna (och nya tar längre tid pga samma anledning), alla laddoperatörer pratar om sådana problem idag. Att det finns externa faktorer som begränsar hur snabbt man kan bygga ut ett laddnätverk fördes fram som risker när öppnandet var på tapeten (så att ha många många fler potentiella kunder gör det svårare att hålla jämna steg), men de som inte kunde se några risker alls med öppnandet verkade tro att laddarna magiskt skulle trollas fram från ingenstans.

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 22 jul 2023 09:31
av Datordoktorn
Alla ni som skriver inlägg typ "Jag har kört x antal tusen mil och aldrig behövt köa" eller "inga problem om det är kö, då kör jag till nästa supercharger". Exakt vad är det ni inte fattar och vad tycker ni att dem inläggen ska tillföra?

Om man begränsar användandet till Teslaägare vid nästan full belastning så kommer ju alla ni "som aldrig behövt köa" inte uppleva ett skit i förändring oavsett vilket märke ni kör. "Att köra till nästa laddare".... den idén kommer man ju inte på själv....tack för tipsen! :roll:

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 22 jul 2023 09:42
av taliz
Datordoktorn skrev: 22 jul 2023 09:31
Alla ni som skriver inlägg typ "Jag har kört x antal tusen mil och aldrig behövt köa" eller "inga problem om det är kö, då kör jag till nästa supercharger". Exakt vad är det ni inte fattar och vad tycker ni att dem inläggen ska tillföra?

Om man begränsar användandet till Teslaägare vid nästan full belastning så kommer ju alla ni "som aldrig behövt köa" inte uppleva ett skit i förändring oavsett vilket märke ni kör. "Att köra till nästa laddare".... den idén kommer man ju inte på själv....tack för tipsen! :roll:
Kanske dags att inse att du inte är så himla viktig?

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 22 jul 2023 09:50
av Camper63
Datordoktorn skrev: 22 jul 2023 09:31
Alla ni som skriver inlägg typ "Jag har kört x antal tusen mil och aldrig behövt köa" eller "inga problem om det är kö, då kör jag till nästa supercharger". Exakt vad är det ni inte fattar och vad tycker ni att dem inläggen ska tillföra?

Om man begränsar användandet till Teslaägare vid nästan full belastning så kommer ju alla ni "som aldrig behövt köa" inte uppleva ett skit i förändring oavsett vilket märke ni kör. "Att köra till nästa laddare".... den idén kommer man ju inte på själv....tack för tipsen! :roll:
Jag förstår din frustration. Började mars -17 köra Tesla. Då var det inte många SC och de var ju bara för Tesla. Nu har Tesla bestämt sej för att dominera snabbladdning som det verkar så de kommer nog knappast gå tillbaka till enbart Tesla SC. Det är nog bara att acceptera och vänja sej vid att det ibland är fullt. Förhoppningsvis bygger de bort köerna. Får man sedan fram batterier med högre energidensitet kommer behovet minska för snabbladdning. Det finns ju redan med dubbla energidensiteten men kanske inte lämpade för bilar vad vet jag. En riktig räckvidd på60-70 mil hade gjort gott

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 22 jul 2023 09:55
av ONSatan
taliz skrev: 22 jul 2023 09:42
Datordoktorn skrev: 22 jul 2023 09:31
Alla ni som skriver inlägg typ "Jag har kört x antal tusen mil och aldrig behövt köa" eller "inga problem om det är kö, då kör jag till nästa supercharger". Exakt vad är det ni inte fattar och vad tycker ni att dem inläggen ska tillföra?

Om man begränsar användandet till Teslaägare vid nästan full belastning så kommer ju alla ni "som aldrig behövt köa" inte uppleva ett skit i förändring oavsett vilket märke ni kör. "Att köra till nästa laddare".... den idén kommer man ju inte på själv....tack för tipsen! :roll:
Kanske dags att inse att du inte är så himla viktig?

Är inte en stor del av denna tråd exempel på att människor överlag är helt värdelösa på att sätta sig in i andra människors faktiska upplevelser och känslor?

Att några kört ”såååå många mil och år utan att behöva köa eeeen enda gång” ÄR hyfsat irrelevant för den som ftf står i en kö och svär medan klockan tickar…

Båda människorna och erfarenheterna ovan existerar bevisligen

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 22 jul 2023 10:15
av Maw
ONSatan skrev: 22 jul 2023 09:55
taliz skrev: 22 jul 2023 09:42
Datordoktorn skrev: 22 jul 2023 09:31
Alla ni som skriver inlägg typ "Jag har kört x antal tusen mil och aldrig behövt köa" eller "inga problem om det är kö, då kör jag till nästa supercharger". Exakt vad är det ni inte fattar och vad tycker ni att dem inläggen ska tillföra?

Om man begränsar användandet till Teslaägare vid nästan full belastning så kommer ju alla ni "som aldrig behövt köa" inte uppleva ett skit i förändring oavsett vilket märke ni kör. "Att köra till nästa laddare".... den idén kommer man ju inte på själv....tack för tipsen! :roll:
Kanske dags att inse att du inte är så himla viktig?

Är inte en stor del av denna tråd exempel på att människor överlag är helt värdelösa på att sätta sig in i andra människors faktiska upplevelser och känslor?

Att några kört ”såååå många mil och år utan att behöva köa eeeen enda gång” ÄR hyfsat irrelevant för den som ftf står i en kö och svär medan klockan tickar…

Båda människorna och erfarenheterna ovan existerar bevisligen
Men om bara de som haft oturen att hamna i en kö får yttra sig så kan det lätt se ut som att det skulle vara ett större problem än vad det är. I verkligheten så är det en väldigt liten andel av alla snabbladdningssessioner som börjar med att man står i kö. Kan det vara 1% av totalen?

Sen är det förstås tråkigt för de som har ett körmönster som gör att de ofta hamnar i kö. Lite som för de som bara kör till och från Öland när alla andra gör det. ....kanske borde Ölandsbron stänga för alla bilar som inte är tillverkade av bilmärken med huvudkontor i Sverige när det är kö? ;)

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 22 jul 2023 10:18
av ONSatan
Maw skrev: 22 jul 2023 10:15
ONSatan skrev: 22 jul 2023 09:55
taliz skrev: 22 jul 2023 09:42
Datordoktorn skrev: 22 jul 2023 09:31
Alla ni som skriver inlägg typ "Jag har kört x antal tusen mil och aldrig behövt köa" eller "inga problem om det är kö, då kör jag till nästa supercharger". Exakt vad är det ni inte fattar och vad tycker ni att dem inläggen ska tillföra?

Om man begränsar användandet till Teslaägare vid nästan full belastning så kommer ju alla ni "som aldrig behövt köa" inte uppleva ett skit i förändring oavsett vilket märke ni kör. "Att köra till nästa laddare".... den idén kommer man ju inte på själv....tack för tipsen! :roll:
Kanske dags att inse att du inte är så himla viktig?

Är inte en stor del av denna tråd exempel på att människor överlag är helt värdelösa på att sätta sig in i andra människors faktiska upplevelser och känslor?

Att några kört ”såååå många mil och år utan att behöva köa eeeen enda gång” ÄR hyfsat irrelevant för den som ftf står i en kö och svär medan klockan tickar…

Båda människorna och erfarenheterna ovan existerar bevisligen
Men om bara de som haft oturen att hamna i en kö får yttra sig så kan det lätt se ut som att det skulle vara ett större problem än vad det är. I verkligheten så är det en väldigt liten andel av alla snabbladdningssessioner som börjar med att man står i kö. Kan det vara 1% av totalen?

Sen är det förstås tråkigt för de som har ett körmönster som gör att de ofta hamnar i kö. Lite som för de som bara kör till och från Öland när alla andra gör det. ....kanske borde Ölandsbron stänga för alla bilar som inte är tillverkade av bilmärken med huvudkontor i Sverige när det är kö? ;)
Min poäng var att båda exemplen finns och att många människor är för inskränka för att förstå det. Det finns människor som har hamnat/hamnar i kö och det finns de som inte (ännu?) har gjort det.

Att använda sitt eget ”jag har kört x antal mil och år” signalerar empati à la Marie Antoinette.

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 22 jul 2023 11:04
av Datordoktorn
taliz skrev: 22 jul 2023 09:42

Kanske dags att inse att du inte är så himla viktig?
Att jag som enskild privatperson är ytterst oviktig har jag inga problem att inse utan din kommentar. Men om Tesla som bilföretag inte har förstånd att uppskatta sina egna kunder högre än konkurrenternas kunder, då har dem onekligen ett problem.

Kanske är den rätta lösningen då den som nämndes av en klarsynt skribent tidigare i tråden?
OfarligTesla skrev: 10 jul 2023 13:49

Jag gjorde som Elon ville och köpte annat än Tesla istället, så har jag tillgång till laddarna ändå om jag behöver.

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 22 jul 2023 11:09
av taliz
Datordoktorn skrev: 22 jul 2023 11:04
taliz skrev: 22 jul 2023 09:42

Kanske dags att inse att du inte är så himla viktig?
Att jag som enskild privatperson är ytterst oviktig har jag inga problem att inse utan din kommentar. Men om Tesla som bilföretag inte har förstånd att uppskatta sina egna kunder högre än konkurrenternas kunder, då har dem onekligen ett problem.

Kanske är den rätta lösningen då den som nämndes av en klarsynt skribent tidigare i tråden?
OfarligTesla skrev: 10 jul 2023 13:49

Jag gjorde som Elon ville och köpte annat än Tesla istället, så har jag tillgång till laddarna ändå om jag behöver.
Har du köpt bil med gratis supercharging så har du fortsatt det.
Har du köpt Tesla med betald supercharging så får du lägre pris än alla andra.
Vad är det om inte att premiera det egna märket och dessutom hålla vad man lovat.

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 22 jul 2023 11:17
av Datordoktorn
taliz skrev: 22 jul 2023 11:09

Har du köpt bil med gratis supercharging så har du fortsatt det.
Har du köpt Tesla med betald supercharging så får du lägre pris än alla andra.
Vad är det om inte att premiera det egna märket och dessutom hålla vad man lovat.
Rätt men ändå totalt fel. Det är ju BILEN som har gratis supercharging fortsättningsvis, inte jag som person. Min första S hade fri supercharging, inte den nuvarande.

Betald supercharging har jag inte ens hört talas om, när erbjöds det?

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 22 jul 2023 11:57
av nek0
Datordoktorn skrev: 22 jul 2023 11:17
taliz skrev: 22 jul 2023 11:09

Har du köpt bil med gratis supercharging så har du fortsatt det.
Har du köpt Tesla med betald supercharging så får du lägre pris än alla andra.
Vad är det om inte att premiera det egna märket och dessutom hålla vad man lovat.
Rätt men ändå totalt fel. Det är ju BILEN som har gratis supercharging fortsättningsvis, inte jag som person. Min första S hade fri supercharging, inte den nuvarande.

Betald supercharging har jag inte ens hört talas om, när erbjöds det?
Fri supercharging har du inte längre.
Betala för laddning gör du inte.
Hur fan laddar du på SuC?

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 22 jul 2023 12:28
av enoch85
Datordoktorn skrev: 22 jul 2023 09:31
Alla ni som skriver inlägg typ "Jag har kört x antal tusen mil och aldrig behövt köa" eller "inga problem om det är kö, då kör jag till nästa supercharger". Exakt vad är det ni inte fattar och vad tycker ni att dem inläggen ska tillföra?

Om man begränsar användandet till Teslaägare vid nästan full belastning så kommer ju alla ni "som aldrig behövt köa" inte uppleva ett skit i förändring oavsett vilket märke ni kör. "Att köra till nästa laddare".... den idén kommer man ju inte på själv....tack för tipsen! :roll:
Frågan är väl mer: varför är man så dum och väljer en laddare med kö?

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 22 jul 2023 12:58
av Niklas Z
Datordoktorn skrev: 22 jul 2023 09:31
Alla ni som skriver inlägg typ "Jag har kört x antal tusen mil och aldrig behövt köa" eller "inga problem om det är kö, då kör jag till nästa supercharger". Exakt vad är det ni inte fattar och vad tycker ni att dem inläggen ska tillföra?
Ett forum som detta fyller säkert flera funktioner, men som jag ser det är en av de viktigaste att de som ännu inte tagit steget till att skaffa sig en elbil kan få ta del av erfarenheter från dem som hunnit köra en hel del med elbil. Om den funktionen är viktig är det rimligt att en samlad bild av problemen kommer fram och då behövs även den bild som vi som aldrig behövt köa står för. Ett forum av detta slag är inte en sluten diskussion, utan något som alla kan läsa.

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 22 jul 2023 13:55
av Datordoktorn
Så, vad är prisskillnaden på laddpriset mellan Tesla och andra märken på Teslas laddare?

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Postat: 22 jul 2023 14:11
av Dafro
Datordoktorn skrev: 22 jul 2023 13:55
Så, vad är prisskillnaden på laddpriset mellan Tesla och andra märken på Teslas laddare?
Varierar nog från station till station men h-r i Linköping ca 1.20, man kan få det lägre priset för 129 kr per månad som icke Teslaägare.