bjornnilsson skrev: ↑24 mar 2025 17:14
Jo, låg-SOC hela bilens livstid. Jag sålde förra MS och tänkte att jag skulle göra rätt med den här så första 4000 milen med vardagskörning laddade jag max 50 procent. Oftast mindre, aldrig över. Därefter har jag laddat till 55 procent ungefär.
Dock har vi ju kört en hel del resor och då går bilen med 100 procent laddning. Alltså ladda fullt hemma innan avgång och sedan fortsätta ladda på SuC. Gissar att det måste vara de milen som inverkar?
Ok, jag tänkte snarare att ol man sldrig kör annat än 50-55% kanske BMS inte har koll på kapaciteten. Jag har aldrig sett BMS fara iväg under perioder med låg SOC, men det finns folk som lite motsäger sig att köra med låg SOC länge då de påstår att BMS driver iväg. Jag har högre laddningar varje månad, normalt flera så jag har inte haft låg SOC jättelänge i sträck (lute mer än en månad under Corona dock.
Min är två år på dagen från tillverkning, 4200 mil.
Jag har nog en liknande laddstatistik, runt 20-25% DC/Supercharger.
Jag har 24 fulla laddningar loggade plus två som bara hann till 97% innan avresa.
Min bil hade 94.5 kWh tills jag körde en 170-mila jobbresa och några andra längre resor med 100% innan inom några veckor, den ligger på 93 kwh efter det. Kommer med all säkerhet återhämta sig till ~ 94-94.5kWh.
Jag hade ett rejält tapp i SB med några ”roliga dagar” på ett nedlagt flygfält i somras. Ett par dragracingtävlingar och utöver det en dag med en hel del 0-200-körningar.
Batteriet gick från 97-97.5kWh till ~ 94 kWh trots att den innan gjort större cykler och full-laddningar innan. Jag hade kunnat verifiera kapaciteten till runt 97kWh innan och det verkade verkligen som kapaciteten tog en hit av det roliga

(Det hade jag egentligen förutspått redan före inköp av bilen att det skulle kosta på batteriet att ta ut 830kW ut ur batteriet = > 8C.)
Jag tror min bil hade legat kvar högre om jag inte hade vart å buskört.
bjornnilsson skrev: ↑24 mar 2025 17:14 Har även nästan alltid förvärmt bilen utan att slå på laddningen från elnätet. Kan det påverka? Numera brukar jag se till att det finns ström till bilen när jag förvärmer.
Det bör inte påverka ens mätbart. När jag har kört längre resor med multipla superchargers har både förra och nuvarande bil tappat 1-2kWh. Lite mer i S, men det är ju ett större batteri.
Att bilen står hemma med låg SOC får inte BMS att räkna upp kapaciteten, men många cykler mellan 55-30 eller 25% gör definitivt att bilen ökar estimerad kapacitet efterhand. Om det är så att kapaciteten ökar av tiden men BMS inte kan se det utan att batteriet cyklas eller om det är de snälla cyklerna som gör det är inte helt klart, det verkar som det är de små cyklerna i sig som gör det. (Stå med låg SOC och sedan köra några större cykler verkar inte göra det).
bjornnilsson skrev: ↑24 mar 2025 17:14
Undrar hur det hade sett ut om jag konstant hade laddat till 80 procent?
I rimlighetens namn som du har nu, sett till andra med samma batteri. Du borde egentligen ha runt 94-94.5kWh om bilen är ~två år. Om du tog ut den sent 2022 gör egentligen ingen skillnad.
Det är lite konstigt om du kört med låg SOC hela tiden. Du har ungefär samma CAC Imbalance som de flesta andra.
Den här batteritypen är helt klart känsligare än andra. Panasonics 82-kWh i model 3 är det också men mer förutsägbart.
Jag skulle ändå inte vilja tro att du tappat så mycket. När hämtade du ut bilen? (Jag klurar lite på om bilen stått länge med hög SOC från tillverkning) det blev nya regler för Off Shore-transporter våren 2023 där Tesla började skeppa bilarna med lägre SOC.
Min byggdes 24 mars ’23 och kom med runt ~ 40% SOC. Tesla hade börjat bjuda på ström för att kompensera när jag hämtade min (3 år fri SuC gjorde dock att det inte märktes).
Det finns ett bra sätt att se hur rätt BMS har avseende kapaciteten. Jag kunde räkna ut att batterikapaciteten låg runt 98-98.3kWh när jag hämtade ut bilen trots att BMS sa 95.7kWh.
Om man kör en lång/längre sträcka, kommer man ha en felaktigberäknad SOC om BMS har fel om kapaciteten.
Steg 1: låta bilen sova (ingen sentry) minst en timme före avfärd (efter laddningen).
Steg 2: köra körningen. Helst i ett svep utan att låta bilen stå mitt i.
Steg 3: Omedelbart efter notera SOC, då med tiondelar i SMT. Notera även levererad energi sedan sista laddning/körningen (wh/km och sträcka).
Steg 4: låta bilen sova minst 30-45min, kanske 1h. (Ingen sentry på).
Steg 5: kolla SOC igen, notera med tiondelar.
Om batterikapaciteten är underskattad kommer SOC öka mellan parkering och efter ~1h.
Ökningen kommer ifrån att SOC är beräknad vid åarkering men uppmätt efter att bilen sovit.
(SOC kan även minska om bilen överskattar kapaciteten).
Det går räkna fram den riktiga kapaciteten med data ovanför, men man bör köra ut minst 50% SOC för att minska avrundningsfelen.
Min 3 när BMS hade skenat nedåt. Parkerade med 52% och efter ett gäng timmar hade bilen 54%. BMS underskattade kapaciteten mycket.
Räknade ut kapaciteten till 79kWh och körde fsktiskt en 100-0% som bekräftade det i samma veva.
Långt inlägg, men ska bi reda ut det så…