Re: Andrabil för 250k
Postat: 11 aug 2024 17:03
Nej, det går fortfarande inte på Stellantis elbilskusiner varför risken är hög(re) att en begagnad elbil har stått länge med hög SoC hos handlaren.SwedishAdvocate skrev: ↑11 aug 2024 17:10Om jag minns rätt finns det ingen funktion på Fiat 500 för att stoppa laddningen vid en viss procentsats. Är den ansluten till laddning kommer den således alltid ladda till 100%. Kanske är samma för övriga samtida elbilar från Stellantis (Opel, Peugeot). Eller så kanske programvaran uppdaterades i och med ngn årsmodell. Oavsett så är kanske det ngt man vill kika på.
Mini Cooper SE. Min personliga favorit till andra- (eller som i vårt fall) tredjebil.Dexter86 skrev: ↑11 aug 2024 15:06Jag väcker denna gamla tråden till liv igen då livet kom emellan osv och vi inte kommit till skott att handla en andrabil ännu.
Nu har det ju hänt lite på marknaden osv också.
Förutsättningarna är egentligen pendla till jobbet 6mil ToR
Har motorväg 120km/h till jobbet men skiljer krasst 2min ish om jag puttrar i 90km/h, testade en del nu i somras när d varit lite trafik.
Peugeot 206 eller 2006
Ioniq 28 eller 38kWh
ID3
Opel Corsa
Nissan Leaf
BMW i3
Fiat 500
Enda ”vettiga” där man ändå kommer en bra bit är väl iofs ID3
Känns som batteriet är lite för litet på det mesta i prisklass till 250’
ZS EV finns ju en hel uppsjö men dom slukar la massa energi o värmen osv på vinter e la inte nice på dom vill jag minnas
Brassa av all input!!!![]()
Man får en beg model 3 för 250k. Rätt överlägsen ovan nämnda bilarDexter86 skrev: ↑11 aug 2024 15:06Jag väcker denna gamla tråden till liv igen då livet kom emellan osv och vi inte kommit till skott att handla en andrabil ännu.
Nu har det ju hänt lite på marknaden osv också.
Förutsättningarna är egentligen pendla till jobbet 6mil ToR
Har motorväg 120km/h till jobbet men skiljer krasst 2min ish om jag puttrar i 90km/h, testade en del nu i somras när d varit lite trafik.
Peugeot 206 eller 2006
Ioniq 28 eller 38kWh
ID3
Opel Corsa
Nissan Leaf
BMW i3
Fiat 500
Enda ”vettiga” där man ändå kommer en bra bit är väl iofs ID3
Känns som batteriet är lite för litet på det mesta i prisklass till 250’
ZS EV finns ju en hel uppsjö men dom slukar la massa energi o värmen osv på vinter e la inte nice på dom vill jag minnas
Brassa av all input!!!![]()
Håller helt med dig om att detta med räckvidd är överskattat på en andrabil. Våran model 3 LR går till vardags bara lokalt. Dvs bränner 10-15% en normal vardag och lite mer på helgerna. Dvs förutom långresor helt onödigt att sitta på ett 78kwh batteri.martinot skrev: ↑11 aug 2024 17:58Mini Cooper SE. Min personliga favorit till andra- (eller som i vårt fall) tredjebil.Dexter86 skrev: ↑11 aug 2024 15:06Jag väcker denna gamla tråden till liv igen då livet kom emellan osv och vi inte kommit till skott att handla en andrabil ännu.
Nu har det ju hänt lite på marknaden osv också.
Förutsättningarna är egentligen pendla till jobbet 6mil ToR
Har motorväg 120km/h till jobbet men skiljer krasst 2min ish om jag puttrar i 90km/h, testade en del nu i somras när d varit lite trafik.
Peugeot 206 eller 2006
Ioniq 28 eller 38kWh
ID3
Opel Corsa
Nissan Leaf
BMW i3
Fiat 500
Enda ”vettiga” där man ändå kommer en bra bit är väl iofs ID3
Känns som batteriet är lite för litet på det mesta i prisklass till 250’
ZS EV finns ju en hel uppsjö men dom slukar la massa energi o värmen osv på vinter e la inte nice på dom vill jag minnas
Brassa av all input!!!![]()
Gillar Fiat 500e som vi också utvärderade, men föredrar Minin pga. klart bättre körkänsla och högre effekt/vridmoment (500e är lite högre och mer SUVig, och lite mer svajig, även om en kul och rolig bil det med så är Mini mer sportig/go-kart/hothatch). Så i vårt fall blev det fördel Mini som vi landade på, även om jag gärna hade haft en 500e också (om jag hade plats/pengar för fler bilar).
Övriga kul pendlarbilar att kika på IMO är Honda E och Mazda MX30.
Gällande MEB-plattformen och VAG-bilarna så föredrar jag Cupra Born framför ID3, men det är ju mest en smaksak.
Mitt generella råd är att inte stirra dig allt för blind och vara allt för nojig över räckvidden. Dessa små andra/tredje-bilar behöver sällan ha räckvidd för att ta på semester ner genom Europa. Då duger ett batteri på runt 30-35 kWh utmärkt för de allra flesta om elbilarna är små, lätta och effektiva då de inte är förstabilen/långfärdsbilen i familjen. Optimera för vardagen till 95%, och inte de 3-5% specialfallen runt året (då tar ni den andra bilen) är mitt bestämda råd. Folk har IMO generellt alldeles för mycket räckviddsångest helt i onödan.
Överlägsen på räckvidd och laddhastighet ja. Saker som inte är relevanta för användningsfallet.Tellus skrev: ↑11 aug 2024 22:05Man får en beg model 3 för 250k. Rätt överlägsen ovan nämnda bilarDexter86 skrev: ↑11 aug 2024 15:06Jag väcker denna gamla tråden till liv igen då livet kom emellan osv och vi inte kommit till skott att handla en andrabil ännu.
Nu har det ju hänt lite på marknaden osv också.
Förutsättningarna är egentligen pendla till jobbet 6mil ToR
Har motorväg 120km/h till jobbet men skiljer krasst 2min ish om jag puttrar i 90km/h, testade en del nu i somras när d varit lite trafik.
Peugeot 206 eller 2006
Ioniq 28 eller 38kWh
ID3
Opel Corsa
Nissan Leaf
BMW i3
Fiat 500
Enda ”vettiga” där man ändå kommer en bra bit är väl iofs ID3
Känns som batteriet är lite för litet på det mesta i prisklass till 250’
ZS EV finns ju en hel uppsjö men dom slukar la massa energi o värmen osv på vinter e la inte nice på dom vill jag minnas
Brassa av all input!!!![]()
KrocksäkerhetVerdi_ skrev: ↑12 aug 2024 10:12Överlägsen på räckvidd och laddhastighet ja. Saker som inte är relevanta för användningsfallet.Tellus skrev: ↑11 aug 2024 22:05Man får en beg model 3 för 250k. Rätt överlägsen ovan nämnda bilarDexter86 skrev: ↑11 aug 2024 15:06Jag väcker denna gamla tråden till liv igen då livet kom emellan osv och vi inte kommit till skott att handla en andrabil ännu.
Nu har det ju hänt lite på marknaden osv också.
Förutsättningarna är egentligen pendla till jobbet 6mil ToR
Har motorväg 120km/h till jobbet men skiljer krasst 2min ish om jag puttrar i 90km/h, testade en del nu i somras när d varit lite trafik.
Peugeot 206 eller 2006
Ioniq 28 eller 38kWh
ID3
Opel Corsa
Nissan Leaf
BMW i3
Fiat 500
Enda ”vettiga” där man ändå kommer en bra bit är väl iofs ID3
Känns som batteriet är lite för litet på det mesta i prisklass till 250’
ZS EV finns ju en hel uppsjö men dom slukar la massa energi o värmen osv på vinter e la inte nice på dom vill jag minnas
Brassa av all input!!!![]()
Den har jag faktiskt sneglat på, riktigt jävla trevlig bil! Hade velat ha ner den lite till i pris.nek0 skrev: ↑12 aug 2024 05:41https://www.hedinbil.se/bilar/61781/pb-uc-mg-4-2022
Finns säkert billigare.
Nybilsgaranti, laddar snabbt under 8 sec till 100, massa utrustning
Borde nog finnas prutmån. Det där är väl typ vad den kostade ny efter bonus.Dexter86 skrev: ↑12 aug 2024 13:12Den har jag faktiskt sneglat på, riktigt jävla trevlig bil! Hade velat ha ner den lite till i pris.nek0 skrev: ↑12 aug 2024 05:41https://www.hedinbil.se/bilar/61781/pb-uc-mg-4-2022
Finns säkert billigare.
Nybilsgaranti, laddar snabbt under 8 sec till 100, massa utrustning
Känns lite ”fel”’att köpa en kinesisk jävel men.
Är det så? Dom nya 64kWh låg la närmre 400?taliz skrev: ↑12 aug 2024 13:18Borde nog finnas prutmån. Det där är väl typ vad den kostade ny efter bonus.Dexter86 skrev: ↑12 aug 2024 13:12Den har jag faktiskt sneglat på, riktigt jävla trevlig bil! Hade velat ha ner den lite till i pris.nek0 skrev: ↑12 aug 2024 05:41https://www.hedinbil.se/bilar/61781/pb-uc-mg-4-2022
Finns säkert billigare.
Nybilsgaranti, laddar snabbt under 8 sec till 100, massa utrustning
Känns lite ”fel”’att köpa en kinesisk jävel men.
Är väl ingen brist på MG heller...
Ja en 500 och barnstol kanske jag inte skulle rekommendera, inte heller barnvagnDexter86 skrev: ↑12 aug 2024 16:51Håller med om att Fiat 500 år en riktig charmig bil faktiskt ä, speciellt ”caben” men den är nog tyvärr på tok för liten.
En 4 dörrars är optimalt så man kan ha en barnstol i förebyggande syfte i.
Ja alltså skiljer ju ändå typ 50-70k mellan Leaf och ID3
Snabbladda kommer nog ske VÄLDIGT sällan skulle jag tro, om ens någon gång.
Man får ändå en 22-23 för rimlig peng, troligtvis något mer sneak utr men det är alla ID3 också.
Vad är dom stora nackdelarna med Leaf? Typ vintertid.
Sommartid funkar uu allt felfritt oftast hehe
Nu svär jag i kyrkan kanske men tittar man på Leaf så hade jag slängt in Zoe i mixen. Ingen Chadmo och de äldre med bättre säkerhet börjar gå för runt 100-ingen.Dexter86 skrev: ↑12 aug 2024 16:51Håller med om att Fiat 500 år en riktig charmig bil faktiskt ä, speciellt ”caben” men den är nog tyvärr på tok för liten.
En 4 dörrars är optimalt så man kan ha en barnstol i förebyggande syfte i.
Ja alltså skiljer ju ändå typ 50-70k mellan Leaf och ID3
Snabbladda kommer nog ske VÄLDIGT sällan skulle jag tro, om ens någon gång.
Man får ändå en 22-23 för rimlig peng, troligtvis något mer sneak utr men det är alla ID3 också.
Vad är dom stora nackdelarna med Leaf? Typ vintertid.
Sommartid funkar uu allt felfritt oftast hehe
Jag hade faktiskt kunnat tänka mig en Zoe, bra batteri och går att få relativt ny till ett vettigt pris. Sen vet jag iofs inte nackdelarna med den men…Dreas89 skrev: ↑12 aug 2024 18:03Nu svär jag i kyrkan kanske men tittar man på Leaf så hade jag slängt in Zoe i mixen. Ingen Chadmo och de äldre med bättre säkerhet börjar gå för runt 100-ingen.Dexter86 skrev: ↑12 aug 2024 16:51Håller med om att Fiat 500 år en riktig charmig bil faktiskt ä, speciellt ”caben” men den är nog tyvärr på tok för liten.
En 4 dörrars är optimalt så man kan ha en barnstol i förebyggande syfte i.
Ja alltså skiljer ju ändå typ 50-70k mellan Leaf och ID3
Snabbladda kommer nog ske VÄLDIGT sällan skulle jag tro, om ens någon gång.
Man får ändå en 22-23 för rimlig peng, troligtvis något mer sneak utr men det är alla ID3 också.
Vad är dom stora nackdelarna med Leaf? Typ vintertid.
Sommartid funkar uu allt felfritt oftast hehe
Vi rattar runt 3 barn och barnvagn samt i nödfall en kompis i bilen.
Då kan man spara 120-150 papp till något roligare.
Som jag förstått det så är även nyare Zoe lika säkra som äldre förutsatt att ett nyare exemplar av Zoe har samma uppsättning airbags som en äldre Zoe. Nyare Zoe fick sämre betyg dels pga av att Renault tog bort sidokrockskyddsgardinen som skyddar åkandes huvuden som standardutrustning, och dels pga att testkriterierna reviderades. Personligen så skulle jag således kontrollera så att den här säkerhetsutrustningen (sidokrockskyddsgardinen) är installerad innan köp av en Zoe.Dreas89 skrev: ↑12 aug 2024 18:03Nu svär jag i kyrkan kanske men tittar man på Leaf så hade jag slängt in Zoe i mixen. Ingen Chadmo och de äldre med bättre säkerhet börjar gå för runt 100-ingen. [...Dexter86 skrev: ↑12 aug 2024 16:51Håller med om att Fiat 500 år en riktig charmig bil faktiskt ä, speciellt ”caben” men den är nog tyvärr på tok för liten.
En 4 dörrars är optimalt så man kan ha en barnstol i förebyggande syfte i.
Ja alltså skiljer ju ändå typ 50-70k mellan Leaf och ID3
Snabbladda kommer nog ske VÄLDIGT sällan skulle jag tro, om ens någon gång.
Man får ändå en 22-23 för rimlig peng, troligtvis något mer sneak utr men det är alla ID3 också.
Vad är dom stora nackdelarna med Leaf? Typ vintertid.
Sommartid funkar uu allt felfritt oftast hehe