Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Postat: 27 mar 2023 12:54
Vi var flera här som rådde dig att köpa istället för leasa Jerker. 

Så är det. Jag hade ju egentligen tänkt att köpa ut e-Golfen privat efter 4 år. Men att hosta upp över 200-tusen var helt enkelt inte möjligt. Så jag köpte ut den via företaget istället, då var det "bara" drygt 100-tusen i restvärde som skulle betalas, inte marknadsvärde som skulle ha varit mer än dubbelt så mycket. Nu slipper jag räntekostnader, men betalar naturligtvis fortfarande förmånsskatt på den, vilket inte är så farligt för en e-Golf. Vansinnigt mycket mindre än att köpa ut den privat i alla fall. Just nu är den jättebillig för oss, tack vare att det är en företagsbil som köptes enligt gamla regler, med lågt förmånsvärde och bonus. Privat hade vi inte haft råd.Jerker skrev: ↑27 mar 2023 12:50Sambon gjorde ett klipp i precis rätt tid. Hon köpte en e-Golf, sista årsmodellen, som gått som personalbil ett år hos ÅF. Det var precis när VW vräkt ut en massa ID.3 och ID.4 på marknaden och alla e-Golf ägare bytt in sin och plötsligt var e-Golfarna osäljbara. Efter några månader började folk fatta att e-Golfen är en bra bil och efterfrågan drev upp priserna. Hon köpte den för 220000 och fortfarande, efter snart 2 år och flera tusen mil körda, står den i samma pris, minst. För bara ett år sedan såldes e-Golfar motsvarande hennes för strax under 300000.
Jag vet det, men då hade jag inte möjlighet att köpa en sån bil. Det listiga med privatleasing är att det inte krävs nån kontantinsats och det belastar inte kreditvärdigheten.
... vilket är ett problem då många verkar applicera sin egen inkomstsituation på alla andra och tror att det är normaltillståndet för gemene man. Det där eviga snacket om att det är så billigt att ha elbil är ett tydligt bevis på det. Det är inte billigt att ha elbil. Det är bara mindre dyrt än vad man kan tro när man enbart tittar på inköpspriset. Men vill man ha en billig bil så är det inte en elbil man ska köpa utan en äldre fossilbil.
Låter ju som du är nöjd med Teslan. Varför kan du inte fortsätta leasa den 4år till med ännu lägre månadskostnad?Jerker skrev: ↑27 mar 2023 10:32Jag kommer att få seriösa problem i höst när privatleasingen på min 3:a går ut efter 4 år. Jag vet inte hur jag ska kunna lösa det om jag vill fortsätta att köra elbil som har en dragkrok. Att privatleasa en Tesla var dyrt från början, fast överkomligt, men nu kommer det alternativet att bli tokdyrt. Att köpa en ny elbil på avbetalning är inte heller ett alternativ för mig. Jag hoppades att den här perioden med en Tesla 3 skulle vara en ekonomisk parentes i mitt liv. Jag har aldrig tidigare lagt så mycket pengar på en bil och det är verkligen inte nåt jag vill fortsätta med.
Så visst är det ett problem att bonusen försvann. Det kommer att dröja innan det kommer mycket billigare elbilar eller de stora begagnade med dragkrok blir tillräckligt billiga.
Att gå tillbaka till en fossilbrännare är verkligen inget jag vill göra.
Varför kan du inte bara köra vidare med begagnad model 3?Jerker skrev: ↑27 mar 2023 10:32Jag kommer att få seriösa problem i höst när privatleasingen på min 3:a går ut efter 4 år. Jag vet inte hur jag ska kunna lösa det om jag vill fortsätta att köra elbil som har en dragkrok. Att privatleasa en Tesla var dyrt från början, fast överkomligt, men nu kommer det alternativet att bli tokdyrt. Att köpa en ny elbil på avbetalning är inte heller ett alternativ för mig. Jag hoppades att den här perioden med en Tesla 3 skulle vara en ekonomisk parentes i mitt liv. Jag har aldrig tidigare lagt så mycket pengar på en bil och det är verkligen inte nåt jag vill fortsätta med.
Så visst är det ett problem att bonusen försvann. Det kommer att dröja innan det kommer mycket billigare elbilar eller de stora begagnade med dragkrok blir tillräckligt billiga.
Att gå tillbaka till en fossilbrännare är verkligen inget jag vill göra.
Vore intressant att höra vilka bilar din fru tycker är snygga. Kan köpa att alla inte tycker att MY är snygg, men att den skulle vara "vidrigt ful" var bland det sjukaste jag hört - speciellt med tanke på att den ändå är rätt stilren.
Det är väl rätt vanligt att folk tycker att Model Y är ful? Slätstruken är nog det snällaste jag skulle kunna säga om utseendet
En av våra grannar kom fram och sa att han tyckte min bil var riktigt snygg.Maw skrev: ↑27 mar 2023 17:18Det är väl rätt vanligt att folk tycker att Model Y är ful? Slätstruken är nog det snällaste jag skulle kunna säga om utseendet. Att den skulle vara speciellt lyckad utseendemässigt är det nog relativ få som tycker men den har helt klart andra styrkor.
Ingen har kommit fram till mig och sagt att vår MY är ful när jag haft Teslanmikebike skrev: ↑27 mar 2023 17:21En av våra grannar kom fram och sa att han tyckte min bil var riktigt snygg.Maw skrev: ↑27 mar 2023 17:18Det är väl rätt vanligt att folk tycker att Model Y är ful? Slätstruken är nog det snällaste jag skulle kunna säga om utseendet. Att den skulle vara speciellt lyckad utseendemässigt är det nog relativ få som tycker men den har helt klart andra styrkor.
Han kör Kia själv, så hans åsikt kanske inte är så mycket värd?![]()
Mamma tycker också att den är snygg, men hon märkte aldrig att jag bytte från M3 till MY.![]()
Hon gillar amerikanska fullsize bilar/pickuper. Fick nästan med henne härom året på att hon kunde köra en Mach E när hon inte behöver dra tungt. Den kunde kaaaanske vara ok ”för den hade iaf. en häst i loggan”… Blev inget för den skulle stått på uppfarten var min känsla.
Dyrt ändå för en 4+ år gammal bil tycker jag. Och hur länge ska man hålla på med det varje månad? Tills den är skrotfärdig?
Tills lånet är betalt.mati skrev: ↑27 mar 2023 21:50Dyrt ändå för en 4+ år gammal bil tycker jag. Och hur länge ska man hålla på med det varje månad? Tills den är skrotfärdig?
Jag hade heller ingen hög lön när jag började spara och investera.Jerker skrev: ↑27 mar 2023 13:18Jag vet det, men då hade jag inte möjlighet att köpa en sån bil. Det listiga med privatleasing är att det inte krävs nån kontantinsats och det belastar inte kreditvärdigheten.
Jag har aldrig haft nån hög lön. Jag har hela livet legat på gränsen mellan låg- och medelinkomsttagare. Så jag har inte den ekonomiska situation som de flesta andra som befolkar det här forumet.
Knappt 300k.
Frågan är vad som inträffar först. Är den värd 300k nu och Jerker hostar upp 4000 i månaden så tar det ju till och med utan ränta över 6 år att amortera skulden. Då är bilen 10 år gammal. Och räntan lär inte vara noll kronor direkt. Räkna alltså med ytterligare ett par år. Då är bilen 12 år. Inte jättekul när man kan köpa en tio år gammal fossilbil med drag för piss och ingenting i jämförelse. Jag förstår absolut Jerkers bekymmer.Fredrik j skrev: ↑27 mar 2023 22:14Tills lånet är betalt.mati skrev: ↑27 mar 2023 21:50Dyrt ändå för en 4+ år gammal bil tycker jag. Och hur länge ska man hålla på med det varje månad? Tills den är skrotfärdig?
Om ett par år så har jag nog så jag kan köpa en ny elbil kontant. Det är när jag sålt mitt hus som jag renoverar. Lär göra en hel del netto på det. Mitt problem är att jag har en tvångstanke om att aldrig mer köra fossilt.
Den stora frågan är ju vilka reparationer jag åker på som inte täcks av nån försäkring om jag behåller bilen. Batteriet är väl den största risken. Visst, jag tror att i de flesta moderna elbilar kommer batterierna att hålla länge, men när det skrivs om långmilare av Tesla model S så har de alla ett eller ett par batteribyten bakom sig, vilka ju betalats av den oändliga garantin, nåt som inte finns på en model 3.mati skrev: ↑28 mar 2023 07:05Frågan är vad som inträffar först. Är den värd 300k nu och Jerker hostar upp 4000 i månaden så tar det ju till och med utan ränta över 6 år att amortera skulden. Då är bilen 10 år gammal. Och räntan lär inte vara noll kronor direkt. Räkna alltså med ytterligare ett par år. Då är bilen 12 år. Inte jättekul när man kan köpa en tio år gammal fossilbil med drag för piss och ingenting i jämförelse. Jag förstår absolut Jerkers bekymmer.
Gamla bilar har ju alltid risken med sig att de börjar kosta pengar eftersom de går sönder mer och mer. Kan man fixa det själv, eller hittar en billig verkstad, så är det ju okej. Men frågan är i vilken utsträckning det är möjligt och vad reservdelarna kostar, framförallt när det handlar om sånt dyrt som batteriet.Jerker skrev: ↑28 mar 2023 07:51Den stora frågan är ju vilka reparationer jag åker på som inte täcks av nån försäkring om jag behåller bilen. Batteriet är väl den största risken. Visst, jag tror att i de flesta moderna elbilar kommer batterierna att hålla länge, men när det skrivs om långmilare av Tesla model S så har de alla ett eller ett par batteribyten bakom sig, vilka ju betalats av den oändliga garantin, nåt som inte finns på en model 3.
Vad gäller andra reparationer så har det ju börjat poppa upp andra verkstäder och fixargrupper som kan göra en reparation betydligt billigare än om man lämnar in den på Tesla SC.
Jo tack, en miljon på 6 år blir ju en slant per månad.mati skrev: ↑28 mar 2023 08:11Gamla bilar har ju alltid risken med sig att de börjar kosta pengar eftersom de går sönder mer och mer. Kan man fixa det själv, eller hittar en billig verkstad, så är det ju okej. Men frågan är i vilken utsträckning det är möjligt och vad reservdelarna kostar, framförallt när det handlar om sånt dyrt som batteriet.Jerker skrev: ↑28 mar 2023 07:51Den stora frågan är ju vilka reparationer jag åker på som inte täcks av nån försäkring om jag behåller bilen. Batteriet är väl den största risken. Visst, jag tror att i de flesta moderna elbilar kommer batterierna att hålla länge, men när det skrivs om långmilare av Tesla model S så har de alla ett eller ett par batteribyten bakom sig, vilka ju betalats av den oändliga garantin, nåt som inte finns på en model 3.
Vad gäller andra reparationer så har det ju börjat poppa upp andra verkstäder och fixargrupper som kan göra en reparation betydligt billigare än om man lämnar in den på Tesla SC.
De gångerna jag har köpt bil på avbetalning har jag alltid sett till att betala den någorlunda inom garantitiden. Det finns inget som är värre än en bil som man betalar en massa tusenlappar för varje måndag, samtidigt som den kostar pengar eftersom den börjar falla i bitar på grund av ålder. Jag tycker 5-6 år är det yttersta, senast då ska den vara betald. Helst tidigare. Det har tyvärr blivit allt svårare med tanke på vad bilar kostar idag, framförallt elbilar.
Model y verkar ju vara en jättebra bil men den har verkligen stått i fulskåpet innan leverans. Rakt bakifrån samt vecken ovanför bakskärmarna, där är det ju jättefult också (även om ingen har sagt det till ägarna öga för öga så att säga), men det är ju en bra bil som nog mer är designad för att vara effektiv än snygg.LarsOJ skrev: ↑27 mar 2023 19:35Hon gillar amerikanska fullsize bilar/pickuper. Fick nästan med henne härom året på att hon kunde köra en Mach E när hon inte behöver dra tungt. Den kunde kaaaanske vara ok ”för den hade iaf. en häst i loggan”… Blev inget för den skulle stått på uppfarten var min känsla.
För mig är Model Y mellanmjölk/tråkig och fronten är verkligen ful. Inte vidrigt ful, bara ful.![]()
32504C8F-3ACE-458C-AEE5-72D7D253CE8B.jpeg
78BED016-BA8F-47BC-8A56-B7E58AB8585F.jpeg