Re: Tesla P85D
Postat: 04 jan 2016 01:14
Ålands sidan? Sitter du och groggar på en söndagskväll?Martinen skrev:...så är det såklart lätt Anna snöa in på fel saker. Ålands sidan så kan det ju också Var nått som är fel.
Ålands sidan? Sitter du och groggar på en söndagskväll?Martinen skrev:...så är det såklart lätt Anna snöa in på fel saker. Ålands sidan så kan det ju också Var nått som är fel.
Och vem är Anna som snöar in på fel sakerHerr X skrev:Ålands sidan? Sitter du och groggar på en söndagskväll?Martinen skrev:...så är det såklart lätt Anna snöa in på fel saker. Ålands sidan så kan det ju också Var nått som är fel.
Hmm autocorrect kanske.Herr X skrev:Ålands sidan? Sitter du och groggar på en söndagskväll?Martinen skrev:...så är det såklart lätt Anna snöa in på fel saker. Ålands sidan så kan det ju också Var nått som är fel.
Haha. Ja du missar mycket.Nicke Nyfiken skrev:Jag är så sjukt (nicke) nyfiken på vad det är som skrivs på Teslaägarnas hemliga avdelning.
Jag måste nog snart köpa en Tesla bara av den anledningen.
Noterar att du inte nämner "den stora tråden om hur man botar Ebola", där användaren Danni beskriver hur han blev frisk från denna hemska sjukdom på bara 13 dagar med hjälp av ett hårspänne, två burkar leverpastej och en VHS-kassett.Martinen skrev:Haha. Ja du missar mycket.
Där har vi bland annat lagt upp svaret på meningen med livet, all information om vad som hände med Atlantis samt info hemliga staden på mars som redan är byggd och bebodd.
Har även för mig att vi har hela periodiska systemet inkl de ämnen som inte officiellt upptäckts och släppts till allmänheten.
Du får ju inte nämna det ens!!!Herr X skrev:Noterar att du inte nämner "den stora tråden om hur man botar Ebola", där användaren Danni beskriver hur han blev frisk från denna hemska sjukdom på bara 13 dagar med hjälp av ett hårspänne, två burkar leverpastej och en VHS-kassett.Martinen skrev:Haha. Ja du missar mycket.
Där har vi bland annat lagt upp svaret på meningen med livet, all information om vad som hände med Atlantis samt info hemliga staden på mars som redan är byggd och bebodd.
Har även för mig att vi har hela periodiska systemet inkl de ämnen som inte officiellt upptäckts och släppts till allmänheten.
The Truth is out here! (pun intendend)HelectriC skrev:Du får ju inte nämna det ens!!!Herr X skrev:Noterar att du inte nämner "den stora tråden om hur man botar Ebola", där användaren Danni beskriver hur han blev frisk från denna hemska sjukdom på bara 13 dagar med hjälp av ett hårspänne, två burkar leverpastej och en VHS-kassett.Martinen skrev:Haha. Ja du missar mycket.
Där har vi bland annat lagt upp svaret på meningen med livet, all information om vad som hände med Atlantis samt info hemliga staden på mars som redan är byggd och bebodd.
Har även för mig att vi har hela periodiska systemet inkl de ämnen som inte officiellt upptäckts och släppts till allmänheten.
Sorry någon nörd blir jag aldrig, livet har så mycket mera att bjuda än ett eltekniskt fordon. Att ni studerat Era inköp under en längre tid , läst allt som finns i ämnet innan ni slog till betyder ju inte att jag som en novis inte har rätt att ställa en del frågor.danni skrev:Det här var en lång och intressant tråd att ta sig igenom efter all frånvaro under semestern! Intressant nog tar jag den som ett tecken på att Tesla börjar bli en mer folklig och allmängiltig bil. De allra, allra flesta svenskar som köpt Tesla hittills är entusiaster som överlag varit väldigt pålästa, intresserade, tekniskt lagda, etc. De flesta av oss har också köpt bilarna direkt av Tesla och då fått info, genomgångar, kunnat få frågor besvarade, etc.
Dan är nog ett exempel på en sorts bilköpare som hittills inte köpt Tesla. Han har köpt sin bil begagnad av en bilhandlare. Han kanske bara valsade in där och aldrig hade hört talas om Tesla förut, men såg vilken jäkligt snygg bil det var, och efter att ha fått uppleva prestandan och fått en genomgång om bilismens framtid var han såklart såld (vem hade inte varit det!). Men bilhandlaren kunde garanterat mycket mindre om bilen än vad Dan kan nu, och kanske bara hade slagit upp räckvidden 50 mil på nätet, och pushade rejält för att "jo, den kommer 50 mil, du kan köra Göteborg-Stockholm utan problem". Nu upptäcker Dan att verkligheten håller på att komma ikapp, och att det kanske inte riktigt är lika enkelt att köra elbil som att köra fossilbil (även om jag vågar påstå att vissa saker är enklare, medan andra är mer komplicerade, och det balanserar ut sig).
Det finns mycket kompetens här på forumet, Dan. I många fall vet vi ägare mer om bilarna än Teslas egna personal, vågar jag påstå. Fråga så ska du få svar. Vill du ha hjälp att planera resor hjälper vi nog gladeligen till. Vill du analysera din förbrukning och dina körmönster så kan vi hjälpa dig bara du levererar den data vi ber om. Men bit dig i läppen lite när du vill skriva något du inte är säker på, särskilt om du samtidigt vill ventilera din frustration, för många av oss är nördar. Som nördar är vi inte bara engagerade och pålästa; vi är också allergiska mot felaktigheter och okunskap.
Det är inget jag har hört om och det har inte tagits upp på detta forumet vilket det med största säkerhet skulle göras om någon här läste om det. Om du har någon källa på det så tror jag att många här är väldigt intresserade om det.Dan Persson skrev:Sorry någon nörd blir jag aldrig, livet har så mycket mera att bjuda än ett eltekniskt fordon. Att ni studerat Era inköp under en längre tid , läst allt som finns i ämnet innan ni slog till betyder ju inte att jag som en novis inte har rätt att ställa en del frågor.danni skrev:Det här var en lång och intressant tråd att ta sig igenom efter all frånvaro under semestern! Intressant nog tar jag den som ett tecken på att Tesla börjar bli en mer folklig och allmängiltig bil. De allra, allra flesta svenskar som köpt Tesla hittills är entusiaster som överlag varit väldigt pålästa, intresserade, tekniskt lagda, etc. De flesta av oss har också köpt bilarna direkt av Tesla och då fått info, genomgångar, kunnat få frågor besvarade, etc.
Dan är nog ett exempel på en sorts bilköpare som hittills inte köpt Tesla. Han har köpt sin bil begagnad av en bilhandlare. Han kanske bara valsade in där och aldrig hade hört talas om Tesla förut, men såg vilken jäkligt snygg bil det var, och efter att ha fått uppleva prestandan och fått en genomgång om bilismens framtid var han såklart såld (vem hade inte varit det!). Men bilhandlaren kunde garanterat mycket mindre om bilen än vad Dan kan nu, och kanske bara hade slagit upp räckvidden 50 mil på nätet, och pushade rejält för att "jo, den kommer 50 mil, du kan köra Göteborg-Stockholm utan problem". Nu upptäcker Dan att verkligheten håller på att komma ikapp, och att det kanske inte riktigt är lika enkelt att köra elbil som att köra fossilbil (även om jag vågar påstå att vissa saker är enklare, medan andra är mer komplicerade, och det balanserar ut sig).
Det finns mycket kompetens här på forumet, Dan. I många fall vet vi ägare mer om bilarna än Teslas egna personal, vågar jag påstå. Fråga så ska du få svar. Vill du ha hjälp att planera resor hjälper vi nog gladeligen till. Vill du analysera din förbrukning och dina körmönster så kan vi hjälpa dig bara du levererar den data vi ber om. Men bit dig i läppen lite när du vill skriva något du inte är säker på, särskilt om du samtidigt vill ventilera din frustration, för många av oss är nördar. Som nördar är vi inte bara engagerade och pålästa; vi är också allergiska mot felaktigheter och okunskap.
Men det var kul att du kommenterade , som Teslaägare har man lärt sej en sak, att läsa meningslösa inlägg kommer man ha tid med under tiden bilen laddas, men man får inte bli inte frusterad.
Okey nog om detta, en fråga om någon kan svara- en elektriker påstod för mej just idag att s.k. vanliga 16 amp. (runt röd) uttag inte kommer vara godkända för elbilar f.o.m. 2017- någon som hört något om detta tro?
Den vetgirige entusiasten - men ingen fanatiker.
Dan Persson
Källa: en elektriker påstod för mig just idag...vigge50 skrev:Det är inget jag har hört om och det har inte tagits upp på detta forumet vilket det med största säkerhet skulle göras om någon här läste om det. Om du har någon källa på det så tror jag att många här är väldigt intresserade om det.Dan Persson skrev:Sorry någon nörd blir jag aldrig, livet har så mycket mera att bjuda än ett eltekniskt fordon. Att ni studerat Era inköp under en längre tid , läst allt som finns i ämnet innan ni slog till betyder ju inte att jag som en novis inte har rätt att ställa en del frågor.
Men det var kul att du kommenterade , som Teslaägare har man lärt sej en sak, att läsa meningslösa inlägg kommer man ha tid med under tiden bilen laddas, men man får inte bli inte frusterad.
Okey nog om detta, en fråga om någon kan svara- en elektriker påstod för mej just idag att s.k. vanliga 16 amp. (runt röd) uttag inte kommer vara godkända för elbilar f.o.m. 2017- någon som hört något om detta tro?
Den vetgirige entusiasten - men ingen fanatiker.
Dan Persson
Om han inte får fram en väldigt bra källa på det vilket borde finnas då detta påverkar elbilar så kommer jag också börja fundera på hur mycket sanning som finns i det Dan skriver.Nicke Nyfiken skrev:Källa: en elektriker påstod för mig just idag...vigge50 skrev:Det är inget jag har hört om och det har inte tagits upp på detta forumet vilket det med största säkerhet skulle göras om någon här läste om det. Om du har någon källa på det så tror jag att många här är väldigt intresserade om det.Dan Persson skrev:Sorry någon nörd blir jag aldrig, livet har så mycket mera att bjuda än ett eltekniskt fordon. Att ni studerat Era inköp under en längre tid , läst allt som finns i ämnet innan ni slog till betyder ju inte att jag som en novis inte har rätt att ställa en del frågor.
Men det var kul att du kommenterade , som Teslaägare har man lärt sej en sak, att läsa meningslösa inlägg kommer man ha tid med under tiden bilen laddas, men man får inte bli inte frusterad.
Okey nog om detta, en fråga om någon kan svara- en elektriker påstod för mej just idag att s.k. vanliga 16 amp. (runt röd) uttag inte kommer vara godkända för elbilar f.o.m. 2017- någon som hört något om detta tro?
Den vetgirige entusiasten - men ingen fanatiker.
Dan Persson
Känns spontant som en ny brandfackla för att få igång ytterligare en upprörd debatt
+1Anderzzon skrev:Om hans elektriker verkligen har sagt detta, kan det inte i så fall vara en förvirrad tolkning av EU-direktivet om att alla publika laddstationer måste ha typ 2 kontakt?
Ingen aning vad den heter, men kan kolla upp det, samt ta en bild, nästa gång jag åker till stugan (blir nog till helgen).Cliff Barnes skrev:Daniel, du skriver om en snygg 3-fas laddstolpe:)Daniel skrev:....
Gällandes sommarstuga: Hade samma problem med säkringar som gick åt höger och vänster när jag började ladda. Hade 16A i huvudproppskåpet och kunde knappt ha på kaffekokaren samtidigt som bilen (trots att jag ställde ned bilen till 10A). Ringde en elektriker som installerade en 3-fas laddstolpe någon dag senare (riktigt snygg faktiskt), även om det hade räckt med en 3-fas"handske" samt ökade upp till 20A på huvudströmmen. Numera laddar jag med 16A i bilen och kan ha på såväl värmeelement som diskmaskin och kaffekokare, utan att behöva bekymra mig om att en propp ska gå. Får dryga 5 mil i timmen med 3-fas och har i princip alltid en fulladdad bil när jag ska åka från stugan.
Hoppas detta kan bidra till att underlätta ditt Teslaägande Dan, för precis som så mycket annat i livet behöver det inte vara så komplicerat, om man inte verkligen bestämmer sig för att krångla till det för att ha något att klaga på då, dvs.
Har du någon bild eller vet du modell på laddstolpe?
Mvh Cliff
Du har full rätt att ställa frågor. Men när du kommer med osanna påståenden, som att bilen har 15 mils räckvidd, så måste du givetvis räkna med mothugg. Allt är verkligen inte bra med Tesla - det är mycket som kan förbättras, men i din kritik du har lyckats pricka in just de sakerna som fungerar förträffligt och där vi alla på forumet i stort sett är överens om att Tesla lyckats (laddning, långfärd etc.). Om du hade kritiserat läckande glastak, avsaknad av självstängande laddlucka eller en mängd andra saker så hade du fått en lång rad nickande bifall. Jag tror också att en viktig anledning till din frustration är att du har köpt din bil genom en tredjeparts bilhandlare (hästhandlare) som rimligtvis inte alls har lika bra koll på bilen som Teslas personal - nästan alla andra här har köpt bilen direkt av Tesla och har därför sannolikt fått mer korrekt information och mer rimliga förväntningar än vad du har haft (Teslas personal har ingen provision på försäljningarna och kommer därför inte översälja bilen).Dan Persson skrev:Sorry någon nörd blir jag aldrig, livet har så mycket mera att bjuda än ett eltekniskt fordon. Att ni studerat Era inköp under en längre tid , läst allt som finns i ämnet innan ni slog till betyder ju inte att jag som en novis inte har rätt att ställa en del frågor.
Norge ligger långt framme när det gäller elbilar - drygt 20 % av alla nya bilar som säljs där är nu elbilar. Minimumkravet i Norge är att man ska ha en särskild jordfelsbrytare, kallad Jordfelsbrytare Typ2 på det uttag där du laddar din elbil men det rekommenderas att man har en särskild laddbox som man använder till bil-laddningen. Det är inte föreslaget i Norge att laddning från röda trefasuttag ska förbjudas och jag har svårt att se att det är något man har intresse av att förbjuda på kort sikt, eftersom dessa i regel är gjorda för att klara tuffa industrimiljöer och den laddkabel som följer med bilen innehåller jordfelsbrytare och överspänningsskydd. Dock är de röda trefasuttagen inte gjorda för att kopplas in och ur så frekvent som man gör med en elbil, och man bör därför ändå skaffa en laddbox som är gjord för att inkopplingen av bilen ska gå blixtrande snabbt, men också övervakar din förbrukning så att du inte drar säkringar etc. Jag har ett trefasuttag hemma där jag kopplat in en liten laddbox som jag köpte för 4000kr och jag skulle ögonblickligen tagit samma beslut igen - det tar mig några sekunder att plugga in bilen när jag kommer hem, och laddkabeln som följer med bilen förblir liggande i sin lilla tygpåse i bagaget. Om det i framtiden skulle bli förbjudet att ladda direkt från ett trefasuttag så är det bara att koppla in en laddbox i trefasuttaget - det kan du då göra själv utan att behöva ha en elektriker kommer på besök.Dan Persson skrev:Okey nog om detta, en fråga om någon kan svara- en elektriker påstod för mej just idag att s.k. vanliga 16 amp. (runt röd) uttag inte kommer vara godkända för elbilar f.o.m. 2017- någon som hört något om detta tro?
Den vetgirige entusiasten - men ingen fanatiker.
1: det han pratar om är publika laddstolpar. Hemma får man fortsätta ha vad man vill.ovelundkvist skrev:Det verkar vara just så förvirrat...
Jag mailade författaren av broschyren som Reddy hittat, och han svarar så här:
Hej Ove,
Vad bra att du har hittat den, tackar för din fråga!
Ja ordet ”lagkrav” var kanske att ta i men det grundas i EU-standarden EN 61851-1 där man har sagt att from. 2017 ska publika laddstationer använda mod 3 typ 2 laddning. Redan idag har man börjat att följa denna standard, men man anpassar oftast laddstationer för både typ 1 och typ 2 laddning (eftersom det finns bilar på marknaden med båda typer av kontakter) och tänker att man allteftersom kommer att byta ut typ 1-uttaget till typ 2 (för det mesta har man två stycken uttag på en laddstolpe).
Jag ska förtydliga meningen lite bättre i broschyren så det blir lite mer tydligt att det är för publik laddning det gäller osv.
Se mer på:
http://www.svenskenergi.se/Pressrum/Nyh ... tamt-sig-/
Gällande laddning i hemmet finns det inga specifika lagar (se bifogad fil ”informationsbehov laddningsinfra..” samt ”Sv Energi laddinfra..”) utan en rad olika lagar gällande installation, elsäkerhet mm.
Hoppas detta är till hjälp och svarar på din fråga, hör gärna av dig om du har fler frågor eller funderingar!
Med vänliga hälsningar
Joakim Svensson
Energistrateg / Energi- och klimatrådgivare
Åtvidabergs kommun