En sak som ofta glöms bort är att de flesta startar sina långresor med billig el hemifrån i batteriet. Det sänker snittet för resan även om du måste snabbladda.
Kör du 70 mil så är det 40 billiga mil och 30 dyra. Kör du på diesel är det 70 dyra mil.
Måste vara en hybrid som inte är laddbar dessutom då elpriset inte påverkar milkostnaden.
Känns som en riggad jämförelse mellan en törstig elbil och en otroligt snål dieselbil. Vilka bilar är det som de använt?
Ja, ja så fort är resultatet annat än det man vill att det ska vara är det riggat
ID-bilarna hade ju problem med högre förbrukning på korta distanser pga mjukvaran till uppvärmning av batteriet men det är fixat sedan länge med OTA uppdateringar. Ändå högt med ca 300wh/km, kan inte vara någon längre körning.
Re: Tesla sänker priserna rejält
Postat: 22 jan 2023 16:38
av BigEasy
Resultatet är ju entydigt i fördel elbilarna. Åtminstone vad gäller kostnaden. Att det inte ens under årets allra dyraste elmånad är billigare med diesel säger en hel del.
Den stora nackdelen för elbilar i en TCO kalkyl är ju det dyrare inköpspriset kontra motsvarande fossilbil och med ökade räntekostnader så kommer kapitalkostnaderna öka.
Den stora nackdelen för elbilar i en TCO kalkyl är ju det dyrare inköpspriset kontra motsvarande fossilbil och med ökade räntekostnader så kommer kapitalkostnaderna öka.
Jo, fast nu handlade det ju om bilar som vi (och tidningen) redan har att disponera. Inte TCO-kostnad (jag har redan gått stort plus på bägge våra elbilar jämfört med ICE-alternativen). Vi har redan elbilar och dieselbil. Precis som för Vi Bilägare. Bara för oss att välja den som är mest ekonomisk. Detta handlar alltså om drivmedelskostnaden.
På långresa så kanske dieseln vinner jämfört med priser på snabbladdning (samt man slipper kaoset på SuC-stationer som Tesla öppnat upp), men i vardagskörning när man laddar hemma så har elbilarna hitintills alltid överlägset varit billigare att köra än vår dieselbil. Inklusive de nätter i december månad med mest extrema timpriser.
Den stora nackdelen för elbilar i en TCO kalkyl är ju det dyrare inköpspriset kontra motsvarande fossilbil och med ökade räntekostnader så kommer kapitalkostnaderna öka.
Jo, fast nu handlade det ju om bilar som vi (och tidningen) redan har att disponera. Inte TCO-kostnad (jag har redan gått stort plus på bägge våra elbilar jämfört med ICE-alternativen). Vi har redan elbilar och dieselbil. Precis som för Vi Bilägare. Bara för oss att välja den som är mest ekonomisk. Detta handlar alltså om drivmedelskostnaden.
På långresa så kanske dieseln vinner jämfört med priser på snabbladdning (samt man slipper kaoset på SuC-stationer som Tesla öppnat upp), men i vardagskörning när man laddar hemma så har elbilarna hitintills alltid överlägset varit billigare att köra än vår dieselbil. Inklusive de nätter i december månad med mest extrema timpriser.
Jag påstår inget. Ring eller skriv till Vibilägare och berätta för de hur dåliga de är på att köra och räkna. Om du ändå är igång passa på och fråga om de är köpta av oljaproducenter.
Den stora nackdelen för elbilar i en TCO kalkyl är ju det dyrare inköpspriset kontra motsvarande fossilbil och med ökade räntekostnader så kommer kapitalkostnaderna öka.
Jo, fast nu handlade det ju om bilar som vi (och tidningen) redan har att disponera. Inte TCO-kostnad (jag har redan gått stort plus på bägge våra elbilar jämfört med ICE-alternativen). Vi har redan elbilar och dieselbil. Precis som för Vi Bilägare. Bara för oss att välja den som är mest ekonomisk. Detta handlar alltså om drivmedelskostnaden.
På långresa så kanske dieseln vinner jämfört med priser på snabbladdning (samt man slipper kaoset på SuC-stationer som Tesla öppnat upp), men i vardagskörning när man laddar hemma så har elbilarna hitintills alltid överlägset varit billigare att köra än vår dieselbil. Inklusive de nätter i december månad med mest extrema timpriser.
Jag påstår inget. Ring eller skriv till Vibilägare och berätta för de hur dåliga de är på att köra och räkna. Om du ändå är igång passa på och fråga om de är köpta av oljaproducenter.
Kommentaren ovan var till Niklas12.
Har inget intresse av Vi Bilägare. En i mitt tycke dålig tönttidning som jag inte är det minsta intresserad av.
Var inte heller jag som refererade till den. Det var någon annan som tog upp den som referens i tråden. Då är det bättre att den personen får ta det vidare, eller kanske att du gör det som verkar tycka att det är viktigt?
Har inte skrivit något om oljeproducenter. Tror du kanske blandar ihop mig med någon annan?
Den stora nackdelen för elbilar i en TCO kalkyl är ju det dyrare inköpspriset kontra motsvarande fossilbil och med ökade räntekostnader så kommer kapitalkostnaderna öka.
Jo, fast nu handlade det ju om bilar som vi (och tidningen) redan har att disponera. Inte TCO-kostnad (jag har redan gått stort plus på bägge våra elbilar jämfört med ICE-alternativen). Vi har redan elbilar och dieselbil. Precis som för Vi Bilägare. Bara för oss att välja den som är mest ekonomisk. Detta handlar alltså om drivmedelskostnaden.
På långresa så kanske dieseln vinner jämfört med priser på snabbladdning (samt man slipper kaoset på SuC-stationer som Tesla öppnat upp), men i vardagskörning när man laddar hemma så har elbilarna hitintills alltid överlägset varit billigare att köra än vår dieselbil. Inklusive de nätter i december månad med mest extrema timpriser.
Jag påstår inget. Ring eller skriv till Vibilägare och berätta för de hur dåliga de är på att köra och räkna. Om du ändå är igång passa på och fråga om de är köpta av oljaproducenter.
Vi Bilägare ägs av OKQ8.
Re: Tesla sänker priserna rejält
Postat: 23 jan 2023 23:14
av AxwellE
Hej! Funderar på en tesla model y RWD (snik) som personalbil.
Enligt min kalkyl med 55% marginalskatt skulle den kosta mig 6400kr netto inkl vinterdäck, med beräknat restvärde om 51%. Kalkylerad på 2000 privatmil om året?
Tror ni det är någon risk att bilens värde är lägre än det vid försäljning? Mitt företag har kravbilden att bilen ska vara kostandsneutral, så jag får ta smällen/vinsten beroende på hur kalkylen går ihop.
Resultatet är ju entydigt i fördel elbilarna. Åtminstone vad gäller kostnaden. Att det inte ens under årets allra dyraste elmånad är billigare med diesel säger en hel del.
Såg att de bara jämför bara drivmedel men då blir det totalt fel!
De jämför Yaris, en bil för typ 200k max med en bil som kostar 500k. Ingen kalkyl i världen kan motivera en elbil köp då.
Hej! Funderar på en tesla model y RWD (snik) som personalbil.
Enligt min kalkyl med 55% marginalskatt skulle den kosta mig 6400kr netto inkl vinterdäck, med beräknat restvärde om 51%. Kalkylerad på 2000 privatmil om året?
Tror ni det är någon risk att bilens värde är lägre än det vid försäljning? Mitt företag har kravbilden att bilen ska vara kostandsneutral, så jag får ta smällen/vinsten beroende på hur kalkylen går ihop.
Tankar och erfarenheter mottages tacksamt.
Normalt håller väl elbilarna ett klart högre andrahandvärde än diesel och bensin. Hur situationen ser ut om tre år är helt omöjlig att sia om. Svenska kratftnäts prognos om närmaste fyra åren avseende elbrist ser extremt mörk ut vad gäller elpriset. Dubblat elbehov där vattenkraften i norr går åt där. Hade en kompis som köpte säkraste kortet för 15-20 år sen, en etanolsaab. Andrahandsvärdet rasade när Saab kursade
Resultatet är ju entydigt i fördel elbilarna. Åtminstone vad gäller kostnaden. Att det inte ens under årets allra dyraste elmånad är billigare med diesel säger en hel del.
Såg att de bara jämför bara drivmedel men då blir det totalt fel!
De jämför Yaris, en bil för typ 200k max med en bil som kostar 500k. Ingen kalkyl i världen kan motivera en elbil köp då.
Om allt bara handlar om pengar så är det så. Finns dock annat att beakta.
De jämför Yaris, en bil för typ 200k max med en bil som kostar 500k. Ingen kalkyl i världen kan motivera en elbil köp då.
Inte heller ens jämföra bilar. Yaris är en plastig, bullrig, slö, genomtråkig liten skitbil som jag aldrig någonsin skulle vilja äga. Hyrde en engång för fyra år sedan, och det gör jag aldrig någonsin om. Var det absolut värsta jag någonsin varit med om!
Hej! Funderar på en tesla model y RWD (snik) som personalbil.
Enligt min kalkyl med 55% marginalskatt skulle den kosta mig 6400kr netto inkl vinterdäck, med beräknat restvärde om 51%. Kalkylerad på 2000 privatmil om året?
Tror ni det är någon risk att bilens värde är lägre än det vid försäljning? Mitt företag har kravbilden att bilen ska vara kostandsneutral, så jag får ta smällen/vinsten beroende på hur kalkylen går ihop.
Tankar och erfarenheter mottages tacksamt.
Omöjligt att veta med Tesla tyvärr. Om de gör en jättedumpning igen påverkar det värdet på alla begagnatbilar. Så kan bli allt från mer eller mindre värdelös till att man inte förlorar något alls. Det är spännande att äga en Tesla, kalkylen kan förändras dramatiskt över en natt.
Re: Tesla sänker priserna rejält
Postat: 24 jan 2023 12:51
av AxwellE
På vårt företag är det autoplan som har leasingen av bilen. Om beräknat restvärde är 51% av 539000kr = 274890kr när leasingperioden är över. Om bilen då går ut på öppna markaden och det visar sig att den endast säljs för 240000kr, kan man då får frågan om jag vill pynta 274890 kr och då bli vid bilen?
Som jag tolkat det finns inte den möjligheten, utan den säljs alltid på öppna marknaden utan möjlighet för mig att få förtur på att köpa ut bilen. Jag pyntar kanske hellre 274890 kr för att få en bil med en bra historik där jag själv är första ägaren, än att pynta ca 35000kr för att nån annan ska få köra den vidare.
Nån som har erfarenhet av vad som händer när leasingen går ut (med autoplan)?
Re: Tesla sänker priserna rejält
Postat: 24 jan 2023 13:13
av Ilduce77
Restvärdet ska i så fall stämma överens med marknadsvärdet.
Om restvärdet är betydligt lägre än marknadsvärdet och du skulle få köpa den för det låga restvärdet, kommer du bli förmånsbeskattad..
Leasing bolagen brukar vilja slippa det meck och de kommer runt allt detta om bilen säljs på aktion. Då säljs den ju alltid till marknadspris.
Därför brukar de inte vilja hålla på med värderingar och riskera att hamna i någon märklig situation där de sålt bilen för billigt..
Restvärdet ska i så fall stämma överens med marknadsvärdet.
Om restvärdet är betydligt lägre än marknadsvärdet och du skulle få köpa den för det låga restvärdet, kommer du bli förmånsbeskattad..
Leasing bolagen brukar vilja slippa det meck och de kommer runt allt detta om bilen säljs på aktion. Då säljs den ju alltid till marknadspris.
Därför brukar de inte vilja hålla på med värderingar och riskera att hamna i någon märklig situation där de sålt bilen för billigt..
Då har jag förstått det hela rätt. Med andra ord är det bara att gilla läget och hoppas att den säljs för mer än beräknat restvärde. Hur är det med er övriga i tråden? Är det flera här som har övervägt model Y rwd som personalbil? Jag tycker inte 6400kr netto (ex bränsle) låter så himla farligt, om kalkylen går ihop vill säga med det beräknade restvärdet? Jag har svårt att tro att Tesla kommer sänka priset särskilt mycket mer på rwd versionen?
Räknade hemma på det lite igår och min nuvarande BMW 2014 års-modell (med ganska liten värdeminskning, ca 35 k på 3år och 5300 mil) har kostat mig ca 5000kr/månad med reperationer, däck och bränsle - snart börjar åldern hinna ikapp den och jag är rädd att mer oförutsädda utgifter kan komma. Likaså om jag köper en nyare fosilbil, så lär värdeminskningen göra kalkylen än mer dyster.
Bor egentligen perfekt för elbil, har modern villa med billig uppvärmning och solceller på taket och kan ladda billigt.
Ändå känner jag mig sjukt osäker på kalkylen...
Re: Tesla sänker priserna rejält
Postat: 24 jan 2023 13:51
av Ilduce77
Har du solceller, så är det en nobrainer..
Om du jämför en ny fossilbil med en ny elbil landar du högst troligt i en vinst för elbilen.
Om du tittar på en bmw 5-serie och räknar på en en model Y rwd, vågar jag svära på att teslan blir billigare att äga än bmw:n..
en vettigt utrustad bmw 5-serie landar väl på ca 500.000 kr.
Sen ska du ha bränsle till det..
Nej, det är bara att köra på el.. Du kommer inte gå tillbaka...
På vårt företag är det autoplan som har leasingen av bilen. Om beräknat restvärde är 51% av 539000kr = 274890kr när leasingperioden är över. Om bilen då går ut på öppna markaden och det visar sig att den endast säljs för 240000kr, kan man då får frågan om jag vill pynta 274890 kr och då bli vid bilen?
Som jag tolkat det finns inte den möjligheten, utan den säljs alltid på öppna marknaden utan möjlighet för mig att få förtur på att köpa ut bilen. Jag pyntar kanske hellre 274890 kr för att få en bil med en bra historik där jag själv är första ägaren, än att pynta ca 35000kr för att nån annan ska få köra den vidare.
Nån som har erfarenhet av vad som händer när leasingen går ut (med autoplan)?
Jag kan svara.
När det är dags för avslut av leasingen så meddelar du Autoplan att du vill bli erbjuden att köpa loss bilen. Sen lämnar du in bilen till försäljning enligt vad Autoplan anvisar. Bilen läggs ut på en bilauktionssite för företag (typ bilhandlarnas KVD). Är osäker men tror inte att privatpersoner kan bjuda här. När auktionen är avslutad så blir du erbjuden att köpa bilen för det högsta budet. Säg att det högsta budet hamnar på 275 000 kr. Då kan du få köpa den för det. Inte 500 kr mindre eller 500 kr mer, utan exakt högsta budet. Du har ganska kort om tid på dig att bestämma dig. Tackar du nej så får bilhandlaren som bjöd 275 000 kr köpa den för det priset.
Så här fungerade det i alla fall 2018 när jag köpte loss en bil från Autoplan.
Re: Tesla sänker priserna rejält
Postat: 24 jan 2023 14:41
av AxwellE
Sen en sak som inte heller går att utläsa ur autoplans kalkyler är vilka räntor kalkylen baseras på i dagsläget. Den innehåller väl nån intelligent funktion som hämtar räntan automatiskt, men den visas inte för mig som kalkylator...
Det man kan konstatera att hur man än vänder sig har man rumpan bak. Det är dyrt att äga ny bil oavsett finansieringslösning. Det som lockar mig med personalbilen är att man ändå får loss lite kontanter för den bilen jag har som jag kan ränta lite under tiden. Likaså verkar försäkringsbeloppet vara ganska förmånligt för företag, åtminstone om man ska tro kalkylen, så det verkar finnas lite sådana vinster att göra kontra privatköp med avbetalning där man står för kringkostnaderna själv.
Om du jämför en ny fossilbil med en ny elbil landar du högst troligt i en vinst för elbilen.
Om du tittar på en bmw 5-serie och räknar på en en model Y rwd, vågar jag svära på att teslan blir billigare att äga än bmw:n..
en vettigt utrustad bmw 5-serie landar väl på ca 500.000 kr.
Sen ska du ha bränsle till det..
Nej, det är bara att köra på el.. Du kommer inte gå tillbaka...
Håller med om att elbil är bäst totalt sett, men däremot anser jag inte att solceller påverkar kalkylen överhuvudtaget.
Optimalt med solceller är nästan alltid att sälja elen på dagen och att köpa el på natten. Det påverkar inte kalkylen för elbilen.
Stämmer bra det, solceller har egentligen ingenting med elbil att göra förutom
känslan av att kunna ladda med egenproducerad el, men rent ekonomiskt så är det
två helt separata saker. Och regelverket lär knappast ändras heller antar jag (hypotetiskt så
skulle det kunna komma specifika regler som kunde förändra läget men jag kan inte komma på
någon variant iaf).
OM det omvända skulle hända någon gång, att elpriset blir svinlågt på dagen och dyrt
på natten så skulle det löna sig att ladda på dagen antar jag, men händer det öht ?
Om du jämför en ny fossilbil med en ny elbil landar du högst troligt i en vinst för elbilen.
Om du tittar på en bmw 5-serie och räknar på en en model Y rwd, vågar jag svära på att teslan blir billigare att äga än bmw:n..
en vettigt utrustad bmw 5-serie landar väl på ca 500.000 kr.
Sen ska du ha bränsle till det..
Nej, det är bara att köra på el.. Du kommer inte gå tillbaka...
Håller med om att elbil är bäst totalt sett, men däremot anser jag inte att solceller påverkar kalkylen överhuvudtaget.
Optimalt med solceller är nästan alltid att sälja elen på dagen och att köpa el på natten. Det påverkar inte kalkylen för elbilen.
Stämmer bra det, solceller har egentligen ingenting med elbil att göra förutom
känslan av att kunna ladda med egenproducerad el, men rent ekonomiskt så är det
två helt separata saker. Och regelverket lär knappast ändras heller antar jag (hypotetiskt så
skulle det kunna komma specifika regler som kunde förändra läget men jag kan inte komma på
någon variant iaf).
OM det omvända skulle hända någon gång, att elpriset blir svinlågt på dagen och dyrt
på natten så skulle det löna sig att ladda på dagen antar jag, men händer det öht ?
Resultatet är ju entydigt i fördel elbilarna. Åtminstone vad gäller kostnaden. Att det inte ens under årets allra dyraste elmånad är billigare med diesel säger en hel del.
Såg att de bara jämför bara drivmedel men då blir det totalt fel!
De jämför Yaris, en bil för typ 200k max med en bil som kostar 500k. Ingen kalkyl i världen kan motivera en elbil köp då.
Om allt bara handlar om pengar så är det så. Finns dock annat att beakta.
Jag vill "tro" att elbilar är bättre för miljön men det stämmer inte! I alla fall om man inte kör väldigt långt.
Så för 90% är nog en vanlig bil bättre om man nu bryr sig om miljön. Inte sagt att detta blir så för alltid men idag med dagens teknologi så ser det ut så.
Än så länge har allt jag läst pekat på att det krävs enorma mängder med energi och kemikalier för att tillverka batterier. Så det är snarare sämre för miljön.
Här finns även barnarbete som ger mig ont i magen:
Tror Tesla går ifrån cobolt/tungsten men inte säker om det är helt borta från deras bilar! Vi använder även mobiler och datorer som säkert använder dessa mineraler så jag känner mig visst skyldig också.
Sen har vi inte all fakta på hur alla gamla bilar kommer att hanteras och påverkan på miljön.
De jämför Yaris, en bil för typ 200k max med en bil som kostar 500k. Ingen kalkyl i världen kan motivera en elbil köp då.
Inte heller ens jämföra bilar. Yaris är en plastig, bullrig, slö, genomtråkig liten skitbil som jag aldrig någonsin skulle vilja äga. Hyrde en engång för fyra år sedan, och det gör jag aldrig någonsin om. Var det absolut värsta jag någonsin varit med om!
Tack för länken, ganska coolt att jämföra. TCO-kostnaden för mig är absolut en faktor. Betalar jag 200-300 tusen kr mer så måste jag tjäna in det.
Jag jämförde med Yaris för det var på bilden och visst är det en liten plastig och dålig bil men man får vad man betalar för
ps. jag kan ha fel när det kommer till tesla, jag läste om elbilar och om de verkligen var bättre för naturen för kanske 1-2år sen. Tesla gör det mesta själva och kanske har de blivit mycket mer effektiva. Får börja gräva i ämnet igen
Resultatet är ju entydigt i fördel elbilarna. Åtminstone vad gäller kostnaden. Att det inte ens under årets allra dyraste elmånad är billigare med diesel säger en hel del.
Såg att de bara jämför bara drivmedel men då blir det totalt fel!
De jämför Yaris, en bil för typ 200k max med en bil som kostar 500k. Ingen kalkyl i världen kan motivera en elbil köp då.
Om allt bara handlar om pengar så är det så. Finns dock annat att beakta.
Jag vill "tro" att elbilar är bättre för miljön men det stämmer inte! I alla fall om man inte kör väldigt långt.
Så för 90% är nog en vanlig bil bättre om man nu bryr sig om miljön. Inte sagt att detta blir så för alltid men idag med dagens teknologi så ser det ut så.
Än så länge har allt jag läst pekat på att det krävs enorma mängder med energi och kemikalier för att tillverka batterier. Så det är snarare sämre för miljön.
Här finns även barnarbete som ger mig ont i magen:
Tror Tesla går ifrån cobolt/tungsten men inte säker om det är helt borta från deras bilar! Vi använder även mobiler och datorer som säkert använder dessa mineraler så jag känner mig visst skyldig också.
Sen har vi inte all fakta på hur alla gamla bilar kommer att hanteras och påverkan på miljön.
De jämför Yaris, en bil för typ 200k max med en bil som kostar 500k. Ingen kalkyl i världen kan motivera en elbil köp då.
Inte heller ens jämföra bilar. Yaris är en plastig, bullrig, slö, genomtråkig liten skitbil som jag aldrig någonsin skulle vilja äga. Hyrde en engång för fyra år sedan, och det gör jag aldrig någonsin om. Var det absolut värsta jag någonsin varit med om!
Tack för länken, ganska coolt att jämföra. TCO-kostnaden för mig är absolut en faktor. Betalar jag 200-300 tusen kr mer så måste jag tjäna in det.
Jag jämförde med Yaris för det var på bilden och visst är det en liten plastig och dålig bil men man får vad man betalar för
ps. jag kan ha fel när det kommer till tesla, jag läste om elbilar och om de verkligen var bättre för naturen för kanske 1-2år sen. Tesla gör det mesta själva och kanske har de blivit mycket mer effektiva. Får börja gräva i ämnet igen
Hur kunde du undvika att läsa om cobolten i bensinen? Tror inte att Tesla eller någon av biltillverkarna iEu köper cobolt från länder där det förekommer barnarbete.