Sida 8 av 8
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 19 dec 2016 08:52
av LarsB
Den har Typ-2 och CCS, 6,6 kW ombordladdare, gissar 1-fas 32A.
Men den jä...en har ju inte uppkopplad och har ingen app!!! Annars hade den varit superintressant. Man kanske fåt tänka om vad gäller app, eller köpa faceliftade E-Golfen....
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 19 dec 2016 08:59
av apkungen
7,3kW skrev Björn Nyland. 6,6 öre nog bara leaf som kör.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 19 dec 2016 09:10
av LarsB
apkungen skrev:7,3kW skrev Björn Nyland. 6,6 öre nog bara leaf som kör.
Läser innantill i broschyren, där står det 6,6 kW. Räknade snabbt på det och 230V x 32A blir ju 7,3 kW. Men 400V x 16A (2-fas) blir 6,4 kW.
Undrar vilket som gäller.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 19 dec 2016 10:14
av vigge50
Denna verkar vara väldigt populär hemma i Sydkorea, tidigare var försäljningsrekordet för en enskild elbil under en månad 201 men detta slog Ioniq i Juli med 574 för att i November sälja 1085. Jag har ingen aning om hur många Hyundai har tänkt producera men det finns risk att väntetiden blir lång om hemmaknaden själv tar en stor del av produktionen.
http://ev-sales.blogspot.se/?m=0
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 19 dec 2016 13:54
av mati
zeb skrev:
Den har Typ-2 och CCS, 6,6 kW ombordladdare, gissar 1-fas 32A.
Men den jä...en har ju inte uppkopplad och har ingen app!!! Annars hade den varit superintressant. Man kanske fåt tänka om vad gäller app, eller köpa faceliftade E-Golfen....
Jaha, typ 2 är ju bra. 1-fas är inte alls optimalt, men det fungerar i värsta fall. Att den inte är uppkopplad är visserligen lite märkligt, men åtminstone för min del är det absolut ingen show-stopper.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 19 dec 2016 14:22
av Bjelke
mati skrev:zeb skrev:
Den har Typ-2 och CCS, 6,6 kW ombordladdare, gissar 1-fas 32A.
Men den jä...en har ju inte uppkopplad och har ingen app!!! Annars hade den varit superintressant. Man kanske fåt tänka om vad gäller app, eller köpa faceliftade E-Golfen....
Jaha, typ 2 är ju bra. 1-fas är inte alls optimalt, men det fungerar i värsta fall. Att den inte är uppkopplad är visserligen lite märkligt, men åtminstone för min del är det absolut ingen show-stopper.
Med tanke på hur ofta det krånglar när man laddar på "okänd mark" sas så skulle det vara helt kört för mig iaf, många ggr jag inte skulle ha tagit mig hem om jag inte haft appen till mina elbilar,
skitkul att komma ut till en bil som har avbrutit laddningen efter typ 5 minuter
(vilket har hänt flera ggr, speciellt i Gävle både vid gamla fängelset och konserthuset, men även på jobbet flera ggr).
Att dessutom behöva komma ut till en kall/bastuvarm bil lixom.... nä glöm det. (timer funkar inte heller när man inte vet när man ska åka lixom)
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 19 dec 2016 17:09
av bylund
Precis. Att få en notifiering att laddningen avbrutits har hjälpt mig flera gånger då t ex säkring gått på laddstolpe.
Re: Hyundai kommer med ren elbil
Postat: 19 dec 2016 17:38
av mati
bylund skrev:Precis. Att få en notifiering att laddningen avbrutits har hjälpt mig flera gånger då t ex säkring gått på laddstolpe.
Det har hänt mig enbart hemma med Teslas wallbox. Det är ingen säkring som går utan själva wallboxen som får fnatt. En omstart löser problemet. Tyvärr har det hänt upprepade gånger att jag på morgonen kom till en halvurladdad bil som inte har laddats på natten. Min mobil (och min surfplatta) klarar inte av att visa notifieringar från Tesla-appen, förutom en liten Tesla-logga i statusraden som visas lite random när mobilen känner för det. Jag hade ingen aning att det ska gå att få riktiga notifieringar, inte förrän någon påpekade det för mig. Så sett skulle jag inte sakna denna funktion i en annan bil heller. Det har aldrig fungerat för mig ändå.
Men möjligheten att starta värme och kyla är visserligen nånting man har vant sig vid. Hyundaien kanske har en timerfunktion för detta istället? Det är inte riktigt lika smidigt, men det skulle fungera för mina behov.