Fader J skrev:
Och det är här jag som Öviksfödd inte riktigt får ihop det. Industriort - absolut! Men inte "bruksmentalitet" på det sätt som präglar Ådalen eller delar av Gävleborgs län. Företagarna var paternalister (Kempe) eller self made men (Hägglundarna) men de var inte reaktionära utan tvärtom socialt liberala jämfört med stora delar av Norrlands skogsindustribygder i övrigt. Förändring har inte varit döden - utan något man förmått att klara av. Det är väl i kommunen bara Köpmanholmen (Forss, därefter NCB) som tappat sin tunga industri - Husum (MoDO numera Metsä), Domsjö (Modo, numera Aditya Birla) och Gullänget (Hägglunds) finns alla kvar. Udda om ett reaktionärt agerande breder ut sig i en kommun som bevisligen klarat av att ställa om!
Här i Jämtland har jag aldrig mött någon negativ reaktion från a-traktorungdom eller någon annan för den delen heller. Men som sagt, senaste besöket i Övik (inte riktat mot mig dock) så var där en del att fundera över...
Jag stängde datorn efter mitt inlägg och åkte till systemet med frugan. På vägen pratade jag om de som avsiktligen försöker bolma diesel-avgaser och hur svårt det är att förstå sig på det. Jag hann knappt avsluta innan en gammal Mercedes (ingen epa) väntade in oss (fast det var grönt ljus) för att sedan ge plattan i mattan och försöka lämna oss så mycket i svart-rök som möjligt. Det där beteendet fortgick i kanske fem-sex fullgasaccellerationer. Nu är det ju inte så att jag skulle ha svårt att köra ifrån men med 40 km/h genom stan och diesel-mercan som åker som en jojo fram och tillbaka i högerfilen så smög jag vidare och betraktade spektaklet. Två unga killar i framsätet, chauffören med leende från öra till öra. Det är nog bra ibland med bioweapon defense mode.
På väg tillbaka varvar sedan en epa, som hamnar bakom oss ut från parkeringen, sin motor på högvarv i den smala passagen som leder ut från systemet och kör så nära vår bil som möjligt. Jag försöker inte visa det men blir riktigt stressad. Vill inte ha honom in i aktern, räcker med att jag nästan skrapar spegeln i bergväggen till höger när han börjar väsnas.
Något är seriöst fel.
Jag älskar den här kommunen i övrigt. Trevligt folk i affärerna, ingen större stress, och jag hoppas att jag på något vis snart kan hjälpa till med omställningen. Det finns mycket potential här. Lite havsbaserad vindkraft härutanför bara så kan man sedan börja attrahera företag på löpande band.
Thed75 skrev:
Inflyttad i Övik men jobbar i Umeå och är en skillnad i mentalitet. Umeå är piggare och nyfiknare medan övik känns konservativt och obenäget till förändring(typ) De har tex malt på i 7år ang var biltema ska få bygga varuhus.
I en annan kommun hade dom fixat tomt direkt och startat bygget
Är nog samma blodlinje sen häxjakterna vilket skapat fler Leif och billys. Umeå har rört om i genbanken vilket gör att det inte bara är släktkalas och hemmafester i byn
Hade en close-encounter med epa med 20cm skorsten genom huven där det bolmade dieselrök men han kanske mest var intresserad av att byta bil då han frågade om det var en elbil på ICA parkeringen i själevad
Sen är det ingen bra bilkommun då vägarna hör till sveriges sämsta och trafikpolisen är väldigt aktiv. Har fått 3 böter på 7år och blåst 5ggr. I skellefteå/umeå har jag aldrig blivit stoppad ens för blåsning. I sthlm under 10års tid då jag körde lika mycket fick jag bara blåsa en gång
Biltema har jag hört om, verkar vara praktexemplet på hur svårt det är att etablera nytt här. Men sedan har jag även hört om annat som pekar åt att kommunen ändå är med lite på noterna, som den här intressanta nyheten om etablering av mineralgödselproduktion:
https://www.energinyheter.se/20220516/2 ... nskoldsvik
Så kanske att vissa saker rör på sig ändå.
Sedan är det väl bra det där med blåsandet. Med tanke på att jag inte är infödd så har jag lyckats höra tillräckligt många historier om bilister som varit inblandade i fylleincidenter, varav minst en med dödlig utgång där en stackare blev överkörd under promenad hem från stan en sen timme (på gångväg), så det finns nog skäl att kolla till trafiken. Själv har jag dock inte blivit stoppad häromkring men jag ser en hel del bilar som trafikpolisen stannat och undersöker så jag förstår att de är rätt så aktiva. Hoppas de gör något åt svartrökarna också.