Här är från budgetprepositionen som lades idag.
Vad jag kan se så är det Malus som man vill höja från 1 juni 2022, gränsen på 700 000 kr vill man försöka införa från 1 januari 2023.
Regeringens bedömning: Den nedre gränsen för när det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut bör sänkas från 90 till 75 gram koldioxid per kilometer. Gränsen för
när den högre nivån på det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut bör sänkas från 130 till
125 gram per kilometer. Detta innebär att för bensin- och dieseldrivna lätta fordon
blir koldioxidbeloppet under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt
för första gången summan av
– 107 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per
kilometer utöver 75 gram och upp till och med 125 gram, och
– 132 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per
kilometer utöver 125 gram.
Det kommande förslaget bör träda i kraft den 1 juni 2022.
Skatt på konsumtion m.m. – energi- och miljöskatter
11.12 Skärpt miljöstyrning i bonus–malus-systemet
Regeringens bedömning: Den nedre gränsen för när det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut bör sänkas från 90 till 75 gram koldioxid per kilometer. Gränsen för
när den högre nivån på det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut bör sänkas från 130 till
125 gram per kilometer. Detta innebär att för bensin- och dieseldrivna lätta fordon
blir koldioxidbeloppet under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt
för första gången summan av
– 107 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per
kilometer utöver 75 gram och upp till och med 125 gram, och
– 132 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per
kilometer utöver 125 gram.
Det kommande förslaget bör träda i kraft den 1 juni 2022.
Skälen för regeringens bedömning: För att nå målet att minska växthusgasutsläppen från inrikes transporter med 70 procent till 2030 jämfört med 2010 och att
nå noll nettoutsläpp av växthusgaser senast år 2045, behöver omställningen till en
fossiloberoende fordonsflotta påskyndas. Reduktionsplikten och koldioxidskatten är
centrala styrmedel för att nå dessa mål. Bonus–malus-systemet är ett komplement till
dessa och syftar till att öka andelen miljöanpassade lätta fordon i nybilsförsäljningen.
Regeringen aviserade i budgetpropositionen för 2021 (prop. 2020/21:1 Förslag till
statens budget, finansplan och skattefrågor, avsnitt 13.26) att bonus–malus-systemet
löpande kommer att analyseras och systemet vid behov justeras, samt att regeringen
avsåg återkomma till detta i budgetpropositionen för 2022.
En grundläggande princip i bonus–malus-systemet är att intäkterna ska täcka
kostnaderna. Att systemet är självfinansierat och därigenom inte belastar de offentliga
finanserna är en viktig utgångspunkt. Ett underskott i systemet innebär en nettosubventionering av nybilsköp. Andelen laddbara bilar i nybilsförsäljningen ökar just nu
snabbt vilket är positivt för omställningen av fordonsflottan men också en indikation
på att den tekniska utvecklingen går framåt och att laddbara fordon blir mer
konkurrenskraftiga. Av dessa skäl behöver bonus–malus-systemet kontinuerligt
anpassas i takt med den tekniska utvecklingen.
Till följd av utvecklingen på nybilsmarknaden och för att stärka miljöstyrningen bör
den nedre gränsen för när det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut sänkas från 90 till
75 gram per kilometer. Gränsen för när den högre nivån på det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut bör sänkas från 130 till 125 gram per kilometer. Detta stärker den
långsiktiga finansieringen av klimatbonusen och innebär för bensin- och dieseldrivna
lätta fordon att koldioxidbeloppet under de tre första åren från det att fordonet blir
skattepliktigt för första gången bör vara summan av 107 kronor per gram koldioxid
som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 75 gram och upp
t.o.m. 125 gram och 132 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad
körning släpper ut per kilometer utöver 125 gram.
Vad gäller klimatbonus översteg sökta belopp under 2021 vad som var beräknat och
utbetalningarna stoppades i augusti. Prognoserna för bonusen är mycket osäkra.
Regeringen följer därför utvecklingen noga och kommer att tillskjuta mer medel för
bonusen om det krävs. För att följa utvecklingen när det gäller efterfrågan på
klimatbonusbilar, begränsa kostnadsökningen för klimatbonusen och stärka miljöstyrningen har regeringen för avsikt att göra följande ändringar som bör kunna träda i
kraft den 1 januari 2022. Koldioxidgränsen för bonus bör sänkas från 60 till 50 gram
koldioxid per kilometer. Det lägsta bonusbeloppet bör sänkas från omkring 10 000
kronor till omkring 5 000 kronor. Detta gäller dock inte för fordon som är utrustade
med teknik för drift med annat gasbränsle än gasol. Samtidigt bör det högsta bonusbeloppet för fordon med utsläpp över noll sänkas till omkring 20 000 kronor. Den
nuvarande bestämmelsen om att bonus till ett företag får uppgå högst till det belopp
som motsvarar 35 procent av prisskillnaden mellan bilens nypris och nypriset för
närmast jämförbara bil, om bilens nypris är högre än nypriset för den närmast jämförbara bilen, bör slopas.
Det bör även införas ett tak som innebär att bonus inte ges för
bilar med nypris över 700 000 kronor. I takt med den tekniska utvecklingen väntas
antalet sålda bilar med låga utsläpp öka ytterligare 2023. Därför bör följande ändringar
som kan träda i kraft den 1 januari 2023 göras. Det högsta bonusbeloppet, som ges till
fordon som släpper ut noll gram koldioxid per kilometer, bör sänkas till 50 000
kronor. Samtidigt bör koldioxidgränsen för bonus sänkas från 50 till 30 gram koldioxid per kilometer och det högsta bonusbeloppet för fordon med utsläpp över noll
sänkas till omkring 10 000 kronor. Ändringarna av klimatbonus kommer att införas i
förordningen (2017:1334) om klimatbonusbilar.
Ändringarna bör gälla för fordon som för första gången blir skattepliktiga respektive
ställs på fr.o.m. den dag då ändringarna i vägtrafikskattelagen (2006:227) respektive
förordningen om klimatbonusbilar träder i kraft.
Det kommande förslaget avseende höjd malus bedöms öka skatteintäkterna med
0,21 miljarder kronor 2022, 0,55 miljarder kronor 2023 och 0,86 miljarder kronor
2024. Den varaktiga effekten bedöms uppgå till 0,91 miljarder kronor. De föreslagna
ändringarna i förordningen om kilmatbonusbilar beräknas därutöver innebära vissa
mindre anslagsbesparingar. Ändringarna i sin helhet bedöms innebära att intäkterna
kommer att täcka kostnaderna under 2023. Med en snabbt ökande andel laddbara bilar
i nybilsförsäljningen bedöms behovet av ekonomiskt stöd för inköp minska samtidigt
som kostnaden för stödsystemet successivt ökar. En kontrollstation för bonus–malussystemet bör genomföras under våren 2023, vilket innebär att balansen mellan intäkter
från malus och utgifter för bonus åter igen ses över. Om översynen visar att en
obalans föreligger inleds arbete för att justera systemet.
Regeringen avser att återkomma till riksdagen med ett förslag om höjd malus under
2022. Det kommande förslaget bör kunna träda i kraft den 1 juni 2022.