Sida 8 av 44

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 16 okt 2015 14:32
av Pontus
Var på SC tidigare idag och där så dom bara att den var på gång. För övrigt var H..... där irl upptagen så jag ville inte störa men såg ut att må bra.
Glömde dock att fråga om dom lägger in 7.0 på bilar som är inne idag, kanske stannar till igen idag.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 16 okt 2015 14:36
av ted
Lyssna här, 44.00 in.
https://youtu.be/73_Qjez1MbI

"For Europe and Asia, it's about a week out, because we're waiting for final regulatory approval, so hopefully we'll receive regulatory approval for Europe and Asia sometime next week".

Här kan man se slidsen han visade om man vill lyssna på hela:
http://electrek.co/2015/10/14/tesla-rev ... onference/

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 16 okt 2015 14:38
av Telsa
Kan det vara regulatory approval från någon myndighet i USA gällande export av mjukvara?

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 16 okt 2015 14:39
av Pontus
Konstigt att Tesla här i Infra City säger att det beror på bandbredden. Vilken internkommunikation...

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 16 okt 2015 14:42
av ted
Kanske några europeiska eller asiatiska marknader som kräver någon form av godkännandeprocess. Eller så sitter det en advokatbyrå någonstans och gör en final riskanalys eller något. Men skulle gissa på det förstnämnda.

Elon säger hopefully end of next week:
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... y-approval

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 16 okt 2015 14:48
av pegs
ted skrev:
Elon säger...
När ska dom börja använda sin hemsida för att kommunicera ut relevant information och inte bara reklam?

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 16 okt 2015 14:50
av ted
Är i USA och polaren fick precis, det aset. Min står och väntar på Arlanda, hade en fantasi om att den skulle vara uppgraderad när jag kommer tillbaka på måndag. Kommer tvinga honom att ta mig på en tur.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 16 okt 2015 14:52
av Herr X
ted skrev:
Kanske några europeiska eller asiatiska marknader som kräver någon form av godkännandeprocess. Eller så sitter det en advokatbyrå någonstans och gör en final riskanalys eller något. Men skulle gissa på det förstnämnda.
Vi diskuterade detta igår. I de skandinaviska länderna är detta lagligt redan, och någon ringde trafikverket som inte hade några synpunkter. Hade det varit tal om att ändra några lagar så hade vi inte sett den här autopiloten än på några år... Detsamma gäller såvitt jag vet alla andra länder också. Antingen är det lagligt eller så är det olagligt. Om något som är olagligt ska göras lagligt så är det i många fall parlament som ska rösta om en ändring, och då kan det ta år. Om det är ett departement som har ansvar för förarbeten som ska ändras så går det normalt fortare, men det ska ändå ut på remiss etc.

Tesla kan inte gå till EU och få någon gemensam godkännelse för hela unionen, det är individuella länder som har sina individuella processer. Ser ingen process som kan ta en vecka. Bara att få svar på ett mail till ett departement tar en vecka.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 16 okt 2015 14:52
av Pontus
Ska vi ha vadslagning på när den kommer och vad blir oddsen?
- Nästa vecka
- Innan nyåret
- Efter nyåret
- Inte alls

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 16 okt 2015 14:56
av Nemesis
Pontus skrev:
Ska vi ha vadslagning på när den kommer och vad blir oddsen?
- Nästa vecka
- Innan nyåret
- Efter nyåret
- Inte alls
Hur definierar du "när den kommer"? Första exemplaret?

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 16 okt 2015 15:00
av Pontus
Nemesis skrev:
Pontus skrev:
Ska vi ha vadslagning på när den kommer och vad blir oddsen?
- Nästa vecka
- Innan nyåret
- Efter nyåret
- Inte alls
Hur definierar du "när den kommer"? Första exemplaret?
Till Sverige och till fler bilar annat än av misstag.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 16 okt 2015 15:05
av bylund
Telsa skrev:
Kan det vara regulatory approval från någon myndighet i USA gällande export av mjukvara?
Det var den mest rimliga teorin jag har hört hittills, om vi utgår från att det stämmer att det krävs myndighetsgodkännande (då vi inte har fått någon ledtråd om vem som ska godkänna något, eller vad som ska godkännas).
En person på TMC trodde att det kunde röra sig om att förarstödsfunktioner behöver certifiering i EU. Jag hittar inget vettigt om det, mer än att SGS menar sig kunna hjälpa till med detta:
http://www.sgs.com/en/Automotive/Mechan ... ECECE.aspx

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 16 okt 2015 15:07
av Pontus
point1 skrev:
Pontus skrev:
Nemesis skrev:

Hur definierar du "när den kommer"? Första exemplaret?
Till Sverige och till fler bilar annat än av misstag.
20170321

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jobbar du på berörd myndighet?

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 16 okt 2015 16:00
av r82
För i helvete.
Trodde det skulle räcka med att dra sig ur aktiehandel med TSLA för att slippa den emotionella bergochdalbanan.

Säger man att det är world wide release en dag så ska det vara så.
Börjar bli trött på Elon.

Tur att det fortfarande är en väldigt trevlig bil man kör, men det vore ju kul att kunna åka ut och provköra autopiloten en solig höstdag.
Tar väl ett år till nästa.

Mvh grinpelle

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 16 okt 2015 16:03
av Pontus
r82 skrev:
För i helvete.
Trodde det skulle räcka med att dra sig ur aktiehandel med TSLA för att slippa den emotionella bergochdalbanan.

Säger man att det är world wide release en dag så ska det vara så.
Börjar bli trött på Elon.

Tur att det fortfarande är en väldigt trevlig bil man kör, men det vore ju kul att kunna åka ut och provköra autopiloten en solig höstdag.
Tar väl ett år till nästa.

Mvh grinpelle
+1

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 16 okt 2015 16:04
av Herr X
bylund skrev:
Telsa skrev:
Kan det vara regulatory approval från någon myndighet i USA gällande export av mjukvara?
Det var den mest rimliga teorin jag har hört hittills, om vi utgår från att det stämmer att det krävs myndighetsgodkännande (då vi inte har fått någon ledtråd om vem som ska godkänna något, eller vad som ska godkännas).
Ja, jäklar vad smart - håller med. Jag har hela tiden tänkt på trafik- och fordonslagar, men det finns ju andra grejer som spelar in här.

Om det handlar om själva mjukvaran så kan det också vara på EU-sidan - EU och USA har ett avtal som heter "Safe Harbor" som innebär att amerikanska företag förbinder sig att följa europeisk lagstiftning (exempelvis när det gäller hantering av personuppgifter enligt personuppgiftslagen). Eftersom Tesla säger att de ska syssla med massiv datainsamling från sina identifierade förare, så kommer de stå med brallorna nere mitt i den EU-gemensamma "Personal data protection act", och EU kan ha bett de två granskarna som har hand om Safe Harbour i USA att kika på hur Tesla förhåller sig till PUL och andra EU-gemensamma lagar.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 16 okt 2015 16:51
av hybris
Frågade service om de kunde uppgradera till 7.0 när bilen trots allt var innen hela fm idag. Fick svaret "nej vi kan inte göra det innan du fått uppgraderingen från central ort". Något om att det måste vara reggat mot bilen annars kan de inte... Vet inte om det är FUD eller sant. Känns dock ibland som de gått från haft en kundservice i klass med Lexus till någon standard "Volvo" med tillväxten. Tror de får tänka på att de säljer bilar som kostar miljon och mer. Kundservicen bör vara på världsklassnivå hela tiden!

Någon mumlade om "Europa får nog vänta upp till två veckor"...

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 16 okt 2015 17:38
av Perry
Jag fattar inte varför Tesla ska vara så vansinnigt hemlighetsfulla (och egentligen direkt missvisande) angående detta. Om det nu handlar om att de inte har fått tillstånd att lansera det i Europa än så kan de väl åtminstone säga det. Att de t.o.m. påstår att det ska vara en world-wide lansering när de vet att sådant inte är fallet, är ju ganska så svinigt. Det faktum att de aldrig någonsin ens berättar något för sin egen personal gör inte saken bättre.

Tesla gör mycket bra, men det här är verkligen en del av deras företagskultur som behöver ändras på snarast.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 16 okt 2015 18:13
av Surfaren
Alltid är det någon som inser lite väl sent att något måste gå via "legal" och att den avdelningen inte låter sig påskyndas.

Less på amerikansk corporate? Jag? Näeee...

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 16 okt 2015 18:32
av pegs
Perry skrev:
Tesla gör mycket bra, men det här är verkligen en del av deras företagskultur som behöver ändras på snarast.
+1


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 16 okt 2015 18:34
av Pontus
hybris skrev:
Frågade service om de kunde uppgradera till 7.0 när bilen trots allt var innen hela fm idag. Fick svaret "nej vi kan inte göra det innan du fått uppgraderingen från central ort". Något om att det måste vara reggat mot bilen annars kan de inte... Vet inte om det är FUD eller sant. Känns dock ibland som de gått från haft en kundservice i klass med Lexus till någon standard "Volvo" med tillväxten. Tror de får tänka på att de säljer bilar som kostar miljon och mer. Kundservicen bör vara på världsklassnivå hela tiden!

Någon mumlade om "Europa får nog vänta upp till två veckor"...
Jag var precis efter dig men till mig prayde de som sagt bara om bandbredd som saknades. Mer rak och rätt information vore tacksamt (tänk på det när ni läser detta).

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 16 okt 2015 19:32
av Martinen
pegs skrev:
Perry skrev:
Tesla gör mycket bra, men det här är verkligen en del av deras företagskultur som behöver ändras på snarast.
+1


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är väldigt amerikanskt. JagJag har haft en del med amerikanska företag. Ofta väldigt drygt och omständligt.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 16 okt 2015 19:43
av bladh
HelectriC skrev:
Herr X skrev:
HelectriC skrev:
nej, det ær alldeles før tråkigt. Hær måste det ligga nån flerstatskonspiration bakom. Jag tror den hackade IS-Autopilotvideon hænger ihop med allt detta. Dærfør ska jag gømma mig i kællaren med en vitløkskedja runt halsen.
Vitlökskedja.. Den här tråden håller på att spåra ur. Kanske det var det som var Teslas plan hela tiden? :) Jag blev sjukt sugen på ungsbakad hel vitlök.. Shit vad gott!!!
jepp, egentligen ær jag vitløksimportør och infiltererar alla forum med målet att øka vitløkskonsumtionen!
Är det DU?!
Så mycket vitlök jag har köpt på grund av dig… din, din.. din… vitlöksmanipulaimportör!

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 16 okt 2015 19:48
av hybris
Svart vitlök är Teslornas vitlök!

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 16 okt 2015 19:52
av hybris
Herr X skrev:
bylund skrev:
Telsa skrev:
Kan det vara regulatory approval från någon myndighet i USA gällande export av mjukvara?
Det var den mest rimliga teorin jag har hört hittills, om vi utgår från att det stämmer att det krävs myndighetsgodkännande (då vi inte har fått någon ledtråd om vem som ska godkänna något, eller vad som ska godkännas).
Ja, jäklar vad smart - håller med. Jag har hela tiden tänkt på trafik- och fordonslagar, men det finns ju andra grejer som spelar in här.

Om det handlar om själva mjukvaran så kan det också vara på EU-sidan - EU och USA har ett avtal som heter "Safe Harbor" som innebär att amerikanska företag förbinder sig att följa europeisk lagstiftning (exempelvis när det gäller hantering av personuppgifter enligt personuppgiftslagen). Eftersom Tesla säger att de ska syssla med massiv datainsamling från sina identifierade förare, så kommer de stå med brallorna nere mitt i den EU-gemensamma "Personal data protection act", och EU kan ha bett de två granskarna som har hand om Safe Harbour i USA att kika på hur Tesla förhåller sig till PUL och andra EU-gemensamma lagar.
Safe harbor var faktiskt skräp redan från början. Alla företag utanför EU som är seriösa har redan införlivat EU model clauses i sina kontrakt som reglerar hur man får flytta persondata utanför EU. Inte bara mellan EU och USA. Detta är vad Tesla borde göra om de inte redan gjort det. Lustig att blaskor som CS mfl har så dålig koll. De bara skriver FUD och skapar problem utan att berätta om lösningarna som faktiskt funnits länge... Sedan finns det en industristandard som heter ISO27018 som faktiskt är ännu. De flesta seriösa gör både och!