BMW iX M60 - ett råskinn där skinnet lurar.
Vi har tidigare utsett den till världens bästa SUV. Nu vet vi inte riktigt hur vi ska säga det längre.
(Elbil24): Ute på vägarna har nu ett hyfsat antal BMW iX börjat rulla, oavsett om det är instegsmodellen iX 40, eller versionen med det stora batteriet, iX 50.
Nu är det dags för raw iX M60, en bil vi tidigare både har sett och diskuterat, men nu har vi även testat den. Slutsatsen är enkel – men tyvärr synd för dig som inte hunnit beställa:
Bilen är slutsåld, åtminstone för i år.
Och det är inte det minsta konstigt att bilen är efterfrågad, eftersom iX M60 är den snabbaste helelbil BMW någonsin gjort, och det är den andra elbilen från
BMW som är finjusterad enligt M-divisionens önskemål och standarder. BMW i4 M50 var den första, också en bil som det ropades högt på, men som har enorma väntelistor.
Utseendet bedrar
Vid en första anblick är det lite som skiljer en iX M60 från en 50, eller 40. Självklart har den emblem på bakluckan och på vänster framskärm som vittnar om det lilla extra.
Den har även M Sport-paketet som standard, vilket ger dig några enkla designelement extra i bakre och främre stötfångaren, förutom 17-tums M-bromsar med blå bromsok.
Som standard är en M 60 utrustad med 21-tumshjul, men 22-tum finns på listan över tillvalsutrustning.
Utöver detta är det få element som skriker M60, men finsmakare kommer alltid att veta.
Under huden finns det dock en del som skiljer bilarna åt och det märker man lätt när man börjar köra. Bilen må vara snäll som ett lamm, men arg som en tiger.
I M60 har du tre olika layouter för körprogram, där "Personligt" är snällast. Här kan du ställa in styrning, gasrespons och chassi efter egen smak och behov.
Sport är ett färdigt setup enligt vad som står i namnet, men det stannar inte där.
För när du redan valt att "Sport", stå vid ett trafikljus och vänta på grönt ljus, då kan du trycka på bromsen, trycka på gasen i botten och du har aktiverat lauch control.
Du kommer aldrig att undra om den är aktiverad, för bilen är direkt redo för dans. Det börjar skaka våldsamt som om det vore den vassaste dragracern, och det mullrar.
När du släpper bromsen, men fortsätter att hålla i gaspedalen, har du 1100 Newtonmeters vridmoment som släpps, och trycker iväg den 2,5 ton tunga påtagningen i en
takt som nästan gör att det blir svart för dig. Efter 3,8 sekunder har du passerat 100-strecket, men det bara fortsätter och fortsätter.
Bilen har en topphastighet på 250 km/h – elektroniskt begränsad – och vi vet av erfarenhet att den klarar det. Jo, för att inte skryta med någonting måste vi erkänna att
vi fick kasta oss på bromsen i 249 km/h, men det beror på övrig trafik på den tyska autobahnen, inte brist på resurser.
Provkörning: Är BMW iX världens bästa SUV?
Det är också under sådana situationer man lär sig att uppskatta fyrhjulsdriften. Det är inte bara utmärkt för att slänga runt bilen på trånga parkeringsplatser,
utan systemet hjälper också till att göra bilen exceptionellt stabil i höga hastigheter. Frasen att det går som på räls lever i gott humör.
BMW har också kommit ihåg att göra bilen rolig att köra med de medel som står till deras förfogande. Därför ställs den upp med en övervikt av krafter på bakhjulen som
drivs av en elmotor på 486 hästkrafter. En mindre motor med upp till 258 hästkrafter driver framhjulen, och du får en kombinationseffekt på 659 hästkrafter.
Vridmomentet är initialt angivet till 1015 Nm men det tar fram lite extra och erbjuder som sagt 1100 Nm med launch control aktiverad.
Medan vi sitter inne och leker med all kraft tar vi oss samtidigt en titt. Vi har tidigare nämnt BMW iX som världens bästa el-SUV, och det är inget med
M60 som ändrar på detta – inte ens inuti. Här är allt väldigt likt de andra modellerna. BMW har valt att inte ge sätena mer sidostöd, eller andra förändringar.
Det är samma säten som i de andra iX-modellerna. Den har inte heller bytts till sportratt, eftersom den fortfarande har samma tvåekrade ratt som de andra.
Detta är helt enkelt ett val de har gjort, för M60 är inte en renodlad sportbil från M-divisionen, utan en elbil som sportbilsdivisionen har kastat lite M-damm över.
Men vad gör det, så länge det fungerar, och det är heller inget fel på vare sig säten eller ratt som fortfarande sitter i vad vi beskriver som världens bästa el-SUV.
Speciellt här, där mycket bra har blivit ännu bättre.
Mer än tillräckligt långt
Vi har tidigare testat både 40- och 50-utgåvan av iX vid flera tillfällen. iX har det största batteriet, på 105,2 kWh användbar kapacitet.
Det gör att bilen går galet långt och våra räckviddstester av bilen visade att räckviddstester är överflödiga, när bilarna får ett så stort batteri.
Dessutom är iX en mycket effektiv bil, särskilt vad gäller storlek och kaross.
Vi körde iX 50 över 58 mil i sträck, där stora delar av testet skedde på motorvägen i hög hastighet, och det finns väldigt lite som tyder på att iX M60 kommer att hålla mycket kortare.
En liten minskning av räckvidden måste förväntas, eftersom den rullar på en uppsättning större fälgar, med bredare däck.
Dessutom kan man som förare vara lite extra lekfull när man vet vad bilen är kapabel till, men förutom detta finns det inget som talar för att iX M60 lätt ska klara över 50 mil i ett snäpp.
iX 50 har vi även gjort ett fullsortimentstest av i 20 blå grader. Redan då visade det sig vara extremt effektivt, och vi körde lätt Oslo-Trysil och tillbaka igen.
Faktum är att vi var tvungna att köra några mil till för att helt tömma batteriet, vilket för elbilar nästan är en bedrift. Vintertid kommer det gå att sätta på
lite mindre hjul på iX M60 och vi utesluter inte att det kan komma ner på något av detsamma som vi klarade oss med iX 50, bra och bra med samma hjuldimension .
Som sagt, du är för sen om du ville skaffa en iX M60 i år. Importören har redan sålt allt de blivit utlovat på den här sidan av nyåret och som de flesta andra biltillverkare hopar sig väntelistorna även till nästa år.
Ändå finns det hopp om att få en bil lite senare under 2023, så om du är snabb på tassen kanske du skaffar en bil innan nästa påsk. Alla vågar inte lova nuförtiden för andra modeller.
I dagsläget är BMW iX M60 prissatt till 1 160 000 NOK, vilket är cirka 270 000 över en iX 50 i kronor och öre. Men det är innan du korrigerar utrustning, eftersom iX 60 har lite mer utrustning som standard.
Från den 1 juni har även en prishöjning rapporterats från BMW som brukar få en bil levererad till beställda priser. Det innebär att den som beställer en bil innan den tiden
får det aktuella priset plus det som kan komma av moms eller skatter innan leveranstiden efter nyår. Här vet vi att moms anges på allt över 500 000, vilket för iX M60 kommer att vara en god del pengar.
Om alla dessa eventualiteter träder i kraft är det mest troligt att en iX M60 hamnar på ca. 1 350 000 NOK, när de första tillgängliga bilarna kommer att finnas tillgängliga någon gång runt mars nästa år.
Det dämpar fortfarande inte glädjen, för vi känner fortfarande ingen bil i den här klassen som kan slå paketet på prestanda, räckvidd, komfort och köregenskaper.