De som byter till ny elbil var tredje år nu, och släpper den gamla elbilen ut på andrahandsmarknaden gör faktiskt just det. Jag har funderat på att börja byta varje år, det är privatekonomiskt vansinne förstås, men motiverat ändå just för att bidra till att rädda planeten!
/F
Tror jag ligger bra till där.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
De som byter till ny elbil var tredje år nu, och släpper den gamla elbilen ut på andrahandsmarknaden gör faktiskt just det. Jag har funderat på att börja byta varje år, det är privatekonomiskt vansinne förstås, men motiverat ändå just för att bidra till att rädda planeten!
Det är nog rätt många här som har flitigt bidragit till ett ökat antal elbilar på vägarna. Bra jobbat.
Jag hade själv en liten ambition att byta bil oftare än vad jag gjort tidigare, bara för att rädda planeten liksom. Nu är det elbil nummer 4 men tyvärr kommer ju verkligheten ikapp och man tvingas inse att det finns gränser för hur mycket privatekonomin klarar av. Det blir lite fel när den allra största delen av inkomsten går åt för bilar. Det är svårt att rädda planeten när man samtidigt löper risk att svälta ihjäl, typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Har i flera andra trådar delat ståndpunkten att jag inte förstår på vilket sätt miljön gynnas mer av att en elbil leasas av ett företag än ägs privst. Tycker det är helt ologiskt och tycker det är rätt och riktigt om man harmoniserar så incitamenten är lika bra oavsett hur bilen ägs.
Därför att företag köper fler nya bilar än privatpersoner, särskilt bilar som kostar är lite dyrare som t ex elbilar. Så kan man styra företag till att köpa elbilar, så säljs det fler elbilar. För övrigt så har företag och förmånsförare samma incitament som privatpersoner, miljöbonusen, och den är lika stor för alla.
Det finns ingen extra subvention för företagsbilar.
Ingen har mig veterligen föreslagit att man ska sluta ge incitament till bolag. Däremot är det helt ologiskt att inte privatpersoner får samma möjlighet.
Resten är dubbelt fel:
1.) Bonusen är inte lika stor. Företag får 60k ex moms, privatpersoner får 48k ex moms.
2.) Har du helt missat avdraget som görs på förmånsvärdet för elbilar? Eller inser du bara inte att det är ett incitament? Har svårt att se något tydligare exempel på ekonomiskt incitament faktiskt...
Bara en liten rättelse angående punkt 1. Miljöbonusen är helt utan moms. Såldes är beloppet exakt lika för alla. 60 000:-. Både för företag och privatperson. Sen är det då många som tror att 60 000:- är exkl.moms för företag bara för att bonusen är helt momsbefriad.
Men effekten blir som du skrivit då momsen alltid betalas av privatpersonen (60 000:- dras då av på bilens pris inkl. moms). Medans för företaget dras 60 000:- från bilens pris exkl. moms (utgående och ingående moms tar ut varandra för företag)
Dessutom kan det vara bra att veta att bonusen på 60’ bara blir en sänkning av bruttolöneavdraget med 45655:- efter avdragen arbetsgivaravgift för en förmånsbil/personalbil, dvs 30 x 1521:-/mån brutto eller 761:-/mån netto vid 50% marginalskatt = totalt 22828:- netto.