Jag har riktigt dålig värme när det är minus 15 ute. Varma fötter men resten av kupén är rätt kall, trots inställning på typ 25 grader. Vid körning i stadstrafik är den OK.
M3p 2020
En "gammal" bil, då har du ingen värmepump.
Jo det vet jag, men visst borde den klara av att hålla 20 grader ändå. Det gör den inte, förutom vid fötterna. Det kommer lite värme framför ratten men inne i bilen är det rätt svalt (även om jag sätter den på 25).
Vi får byta bilar Tellus, så vi får se om det är någon skillnad.
Denna tråd handlar om bilar med värmepump, det finns en annan tråd för bilar utan. viewtopic.php?f=51&t=24159
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Postat: 12 feb 2021 11:00
av JMC
Finns det några rapporter där de som fått nya sensorer haft vidare problem med värmen efteråt?
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Postat: 12 feb 2021 11:12
av LeffeP
JMC skrev:
Finns det några rapporter där de som fått nya sensorer haft vidare problem med värmen efteråt?
Inte vad jag sett eller hört. Sen vet jag inte om byte av sensorer var hela lösningen, rykten säger uppdatering av programvara också, kanske för att justera eller lura systemet.
Problemet med att hålla värmen i motorvägsfart och extremkyla vet jag inte om det var lika innan jag fick min fixad, hann inte ens testa sånt
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Postat: 12 feb 2021 14:53
av AAKEE
Min VP är inte fixad men det verkar stämma att man löst det med mjukvara. Ibland går min VP helt klart i en annan mode, sannolikt i en direktfunktion där den inte värmepumpar utan bara genererar värme.
Man hör det för det låter mycket mer under pannrummet, och det vibrerar i ratten. Bilen förbrukar markant mer batteri då( ~30% mer).
Tidigare hade jag även problem att det ibland var lite väl svalt ombord, runt 14-15 grader vilket innebar att VP inte slutat fungera helt men gav låg effekt. Det är flera veckor sedan nu, och trots rejäl kyla har temperaturen vart ok.
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Postat: 20 feb 2021 11:07
av thogler
Dexter skrev:
AAKEE skrev:
Ska just iväg på en resa, 5 mil av 25 avklarat, rakt norrut i kylan. Står och superchargrar på sista utposten för att ha lite ström kvar när jag kommer fram.
Nu har VP gett upp, -7 här men det är nog kallare längre norrut.
Funderar på att vända och ta en riktig bil istället.
Finns det några kända knep att ta till ? Stämga ned helt, har det fungerat ?
Läste någonstans att det kan vara fel på någon givare till VP.
De gjorde en vanlig reset/omstart på bilen så gick givaren och VP igång igen.
Men vet inte hur länge det går sen.
Edit: Min nya 2021 fick: ”Confirmed that the cars heat pump sensors are in need of replacement. Replaced all tree sensors and the outside air temp sensor.” Nu funkar allt igen.
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Postat: 20 feb 2021 11:35
av taliz
AAKEE skrev:
Min VP är inte fixad men det verkar stämma att man löst det med mjukvara. Ibland går min VP helt klart i en annan mode, sannolikt i en direktfunktion där den inte värmepumpar utan bara genererar värme.
Man hör det för det låter mycket mer under pannrummet, och det vibrerar i ratten. Bilen förbrukar markant mer batteri då( ~30% mer).
Tidigare hade jag även problem att det ibland var lite väl svalt ombord, runt 14-15 grader vilket innebar att VP inte slutat fungera helt men gav låg effekt. Det är flera veckor sedan nu, och trots rejäl kyla har temperaturen vart ok.
Angående ljudet så borde det väl vara tvärtom. Resistiv värme, som i de "gamla" bilarna, är ju knäpptyst - inga rörliga delar. Det är ju just värmepump-funktionen som låter.
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Postat: 20 feb 2021 22:19
av AAKEE
taliz skrev:
Angående ljudet så borde det väl vara tvärtom. Resistiv värme, som i de "gamla" bilarna, är ju knäpptyst - inga rörliga delar. Det är ju just värmepump-funktionen som låter.
Nope. Den gamla resistiva värmepacken är borttagen( vilket är synd, sannolikt ingen större kostnad).
Tesla anger att det finns en mode där VP jobbar i direktmod( vet inte exakt hur de åstadkommer det, men gissningsvis/ungefär stänger man någon ventil och kör elmotorn som driver VP på full gas, den blir varm och man tar hand om värmen.
“The thing that’s interesting about this heat pump is that it has a local heating loop,” Musk said. “The solution the Tesla HVAC team came up with was to have a local heating loop. So the thing will basically just spin itself up and get hot locally before opening another valve that then tries to heat the cabin.”
Small design changes like this, when stacked onto one another, translate to not just a more efficient system, but better performance in a wider range of temperatures as well. “The local heat loop is very important for low temperatures,” Musk said.
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Postat: 21 feb 2021 20:06
av M2M3P
Då har jag fått tillbaka min M3P där de bytte en lågtrycksensor, två högtrycksensorer och en supermanifold(vad det nu är?). Nu är värmen grym, blir tokvarm fort och håller temperaturen bra.
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Postat: 22 feb 2021 19:30
av pawweshark
22 min in i klippet, Tesla Service Norrköping har aldrig tidigare hört talas om problem med avsaknad av värme.
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Postat: 22 feb 2021 19:37
av martinot
pawweshark skrev:
22 min in i klippet, Tesla Service Norrköping har aldrig tidigare hört talas om problem med avsaknad av värme.
Sure! Total suprise...
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Postat: 23 feb 2021 17:12
av plutomanen
För ca 2 veckor hämtade jag ut min -21 LR som haft problem med värmen och efter det har den funkat kanon. Värmen kommer snabbt och även om man höjer värmen och fläkten så kommer det varmluft. Innan jag lämnade in den var det som att värmen inte orkade leverera när man ökade fläkt eller temp och samtidigt körde.
Service var kanon, trevlig personal både innan och efter och lånebil under tiden.
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Postat: 23 feb 2021 18:32
av martinot
plutomanen skrev:
För ca 2 veckor hämtade jag ut min -21 LR som haft problem med värmen och efter det har den funkat kanon. Värmen kommer snabbt och även om man höjer värmen och fläkten så kommer det varmluft. Innan jag lämnade in den var det som att värmen inte orkade leverera när man ökade fläkt eller temp och samtidigt körde.
Service var kanon, trevlig personal både innan och efter och lånebil under tiden.
Min skall in på byte av bakruta i nästa vecka, undrar om de fixar värmepumpen samtidigt?
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Postat: 13 mar 2021 15:25
av Rubbitkapten
Finns det någon här som har följt med i det här, som kanske har läst på norska/amerikanska forum och vågar säga hur det gick med den här värmepumpsproblematiken i väldigt kallt väder?
På Reddit fanns det de som påstod att det var teoretiskt omöjligt för värmepumpen att värma bilen i -30 och liknande. Vissa inlägg här verkar motsäga det. Vad är egentligen konsensus?
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Postat: 13 mar 2021 15:38
av RagWal
Rubbitkapten skrev:
Finns det någon här som har följt med i det här, som kanske har läst på norska/amerikanska forum och vågar säga hur det gick med den här värmepumpsproblematiken i väldigt kallt väder?
På Reddit fanns det de som påstod att det var teoretiskt omöjligt för värmepumpen att värma bilen i -30 och liknande. Vissa inlägg här verkar motsäga det. Vad är egentligen konsensus?
Funderat på samma. Finns någon brödrostvärmare i bilen som på på modeller pre vp?
Självklart bättre med vp runt 0 men det kan ju också bli en större överraskning på räckvidden om temperaturen faller under resan från tex -10 vid start och -20 när man når destinationen... Kan vara nog spännande med mer linjärt effekt/tempberoende.
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Postat: 13 mar 2021 16:04
av AAKEE
Jag har läst -29 som jag minns det som kallast, och haft behaglig värme. När allt fungerar är det nog inget problem.
Det har funnits ett problem/en barnsjukdom med värmepumpen. Det handlar om ett par trycksensorer i värmepumpen som inte fungerat som de ska.
Vad jag förstått är det inga problem efter det.
Jag har inte bytt dessa än eftersom jag har 100mil till närmsta servicecenter. Det har kommit uppdateringar efterhand och sedan ungerfär slutet på januari har jag haft stabil, bra värme. Före uppdateringarna har jag både blivit helt av med värmen samt haft rätt kallt ombord, men som sagt sedan en dryg månad tillbaka har det aldrig vart kallt i bilen.( vi hade -25 i veckan). Jag är inte alls orolig för att värmen inte ska fungera eller räcka till.
Värmepumpen är själv och har inget värmeelement, däremot beskrivs systemet så att värmepumpen kan gå i en direktmode där den tillverkar värme utan att anvönda värempumpsprincipen.
Tillsammans med Octovavle kan värmepumpen ta värmeenergi ifrån batteriet, motorerna och ytterluften osv. Även om det är kallt ute kan värmepumpen ta energi ifrån batteriet och undvika att få dålig verkningsgrad( så länge det finns värme att ta från batteriet).
Eftersom min värmepumnp inte är fixad, så går den ibland i någon form av nödläge, antagligen den direktverkande lösningen. Jag hör att VP lårter mer, det vibrerar i ratten och bilen drar 30% mer energi. Har sett att effekten som dras från batteriet har överstigit 6kw när bilen vart parkerad med värmen på, så värmepumpen kan nog dra/leverera 6kW värme i direkt/nödmoden.
I en amerikansk artikel läste jag att man skrev ungefär att ”I mycket kalla temperaturer (-10C) kan värmepumpen arbeta i en annan mode, och leverera värme 1:1”.
Oklart hur pass exakt artikeln var, om det var en gissning eller fakta. -10C är inte speciellt kallt för en modern luftvärmepump i en villa, de kan ge ett COP på 2 vid minus 20, så -10 låter märkligt tidigt att stänga av värmepumpen om inte det är någon form av snikversion till VP.
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Postat: 13 mar 2021 16:39
av Rubbitkapten
AAKEE skrev:
Jag har läst -29 som jag minns det som kallast, och haft behaglig värme. När allt fungerar är det nog inget problem.
Det har funnits ett problem/en barnsjukdom med värmepumpen. Det handlar om ett par trycksensorer i värmepumpen som inte fungerat som de ska.
Vad jag förstått är det inga problem efter det.
Jag har inte bytt dessa än eftersom jag har 100mil till närmsta servicecenter. Det har kommit uppdateringar efterhand och sedan ungerfär slutet på januari har jag haft stabil, bra värme. Före uppdateringarna har jag både blivit helt av med värmen samt haft rätt kallt ombord, men som sagt sedan en dryg månad tillbaka har det aldrig vart kallt i bilen.( vi hade -25 i veckan). Jag är inte alls orolig för att värmen inte ska fungera eller räcka till.
Värmepumpen är själv och har inget värmeelement, däremot beskrivs systemet så att värmepumpen kan gå i en direktmode där den tillverkar värme utan att anvönda värempumpsprincipen.
Tillsammans med Octovavle kan värmepumpen ta värmeenergi ifrån batteriet, motorerna och ytterluften osv. Även om det är kallt ute kan värmepumpen ta energi ifrån batteriet och undvika att få dålig verkningsgrad( så länge det finns värme att ta från batteriet).
Eftersom min värmepumnp inte är fixad, så går den ibland i någon form av nödläge, antagligen den direktverkande lösningen. Jag hör att VP lårter mer, det vibrerar i ratten och bilen drar 30% mer energi. Har sett att effekten som dras från batteriet har överstigit 6kw när bilen vart parkerad med värmen på, så värmepumpen kan nog dra/leverera 6kW värme i direkt/nödmoden.
I en amerikansk artikel läste jag att man skrev ungefär att ”I mycket kalla temperaturer (-10C) kan värmepumpen arbeta i en annan mode, och leverera värme 1:1”.
Oklart hur pass exakt artikeln var, om det var en gissning eller fakta. -10C är inte speciellt kallt för en modern luftvärmepump i en villa, de kan ge ett COP på 2 vid minus 20, så -10 låter märkligt tidigt att stänga av värmepumpen om inte det är någon form av snikversion till VP.
Tack för svar. Jag har sett ungefär samma saker som du. Men för att sammanfatta vad jag har läst så finns det ju defintitivt ett sensorproblem, som tydligen kan fizas. Vad jag har sett påstås det att i riktigt kalla temperaturer fungerar inte värmepumpen (pga val av vätska) och att den då, som du säger, skall fungerar resistivt (eller nåt). Det har påståtts i forum (ja, lösa boliner!) att Björn Nyland har visat att uteffekten i detta mode är alldeles för lågt för att kunna räcka. Det har då menats att det är 'bevisat' att även om sensorerna fixas så kan bilen inte värmas i så låga temperaturer. Jag har inte själv kollat vad Nyland säger om detta. Men sedan har sett, liksom du, att flera personer hävdar att de får tillräckligt mycket värme även under -25 grader.
Jag skulle behöva tydligare information om detta innan jag skulle våga köpa Model 3 själv.
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Postat: 13 mar 2021 17:17
av AAKEE
Rubbitkapten skrev:
Tack för svar. Jag har sett ungefär samma saker som du. Men för att sammanfatta vad jag har läst så finns det ju defintitivt ett sensorproblem, som tydligen kan fizas. Vad jag har sett påstås det att i riktigt kalla temperaturer fungerar inte värmepumpen (pga val av vätska) och att den då, som du säger, skall fungerar resistivt (eller nåt). Det har påståtts i forum (ja, lösa boliner!) att Björn Nyland har visat att uteffekten i detta mode är alldeles för lågt för att kunna räcka. Det har då menats att det är 'bevisat' att även om sensorerna fixas så kan bilen inte värmas i så låga temperaturer. Jag har inte själv kollat vad Nyland säger om detta. Men sedan har sett, liksom du, att flera personer hävdar att de får tillräckligt mycket värme även under -25 grader.
Jag skulle behöva tydligare information om detta innan jag skulle våga köpa Model 3 själv.
Jag har en inkopplad blåpands-odb2 och använder programmet Scan My Tesla, där kan man se mycket data runt batteri och strömförbrukning mm.
Jag kan se total strömförbrukning från batteriet. Min har normalt dragit kring 1-1,5kW när VP fungerar normalt, parkerad med värme på. När den låter högt och vibrerar har den dragit över 6kW, vilket är samma effekt som värmeelementet i gamla model 3. Det bör alltså levereras lika mycket värme som i den gamla, minst när det är kallt och VP går i den direktveckande moden.
Jag kan garantera att jag haft okey värme, behaglig i -29 grader. Däremot vet jag inte i vilken mod VP går alla gånger eftersom man inte märker av det under körnin, om man inte sitter och kollar förbrukningen förståss. Jag kan inte heller riktigt säga hur långt ned i kyla VP kan gå i normalmod osv, eftersom min inte har vart på service och min bedömning är att de har fixat de akuta problemen jag hade med mjukvaruuppdateringar. Min värme fungerar bra men jag har som sagt antagligen inte samma funktion som en med bytta trycksensorer så jag är lite försiktig med att uttala mig om exakt hur den ska fungera i kallare klimat.
Det jag vet, är att det är en jäkla skillnad i förbrukning mellan när VP fungerar som den ska och när den är i nödmode om man i övrigt har samma förhållanden.
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Postat: 06 dec 2021 19:57
av marcusw
Hittade denna tråd efter att jag upplevt problemet ett par gånger nu i min M3 SR+ 2021 (hämtad juni 2021). Någon som vet om sensorerna är åtgärdade på min från fabrik? Här i tråden är det ju personer i mars som skriver att de fått dom utbytta och till och med att de byter dom i smyg. Så en bil hämtad i Juni bör väl redan vara åtgärdad, eller?
Sjukt irriterande med växlande temperatur i kupén, ibland fryser man med vinterjacka på, 15 min senare är det bastu, 5 min senare igen sitter man och fryser...
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Postat: 06 dec 2021 19:59
av mikebike
marcusw skrev:
Hittade denna tråd efter att jag upplevt problemet ett par gånger nu i min M3 SR+ 2021 (hämtad juni 2021). Någon som vet om sensorerna är åtgärdade på min från fabrik? Här i tråden är det ju personer i mars som skriver att de fått dom utbytta och till och med att de byter dom i smyg. Så en bil hämtad i Juni bör väl redan vara åtgärdad, eller?
Sjukt irriterande med växlande temperatur i kupén, ibland fryser man med vinterjacka på, 15 min senare är det bastu, 5 min senare igen sitter man och fryser...
På Facebook är det flera ägare av Model Y som rapporterar om problem med värmen, så Tesla verkar inte ha bytt till bättre sensorer.
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Postat: 06 dec 2021 20:30
av marcusw
mikebike skrev:
På Facebook är det flera ägare av Model Y som rapporterar om problem med värmen, så Tesla verkar inte ha bytt till bättre sensorer.
Ok, bokade in servicebesök i Norrköping i mellandagarna, så hoppas de kan åtgärda det då. Surt bara att det är 25 mil, knappt 3 timmar till Norrköping
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Postat: 06 dec 2021 20:37
av mikebike
marcusw skrev:
mikebike skrev:
På Facebook är det flera ägare av Model Y som rapporterar om problem med värmen, så Tesla verkar inte ha bytt till bättre sensorer.
Ok, bokade in servicebesök i Norrköping i mellandagarna, så hoppas de kan åtgärda det då. Surt bara att det är 25 mil, knappt 3 timmar till Norrköping
Ja, jag blir glatt överraskad varje gång det kommer värme i bilen.
Med min tur lägger den nog av i Juletid i Norrland.
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Postat: 07 dec 2021 07:37
av Dinsdale
marcusw skrev:
Hittade denna tråd efter att jag upplevt problemet ett par gånger nu i min M3 SR+ 2021 (hämtad juni 2021). Någon som vet om sensorerna är åtgärdade på min från fabrik? Här i tråden är det ju personer i mars som skriver att de fått dom utbytta och till och med att de byter dom i smyg. Så en bil hämtad i Juni bör väl redan vara åtgärdad, eller?
Sjukt irriterande med växlande temperatur i kupén, ibland fryser man med vinterjacka på, 15 min senare är det bastu, 5 min senare igen sitter man och fryser...
Jag har också haft pendlande värme och kyla i min SR+ (hämtad i maj 2021). Bilen står i varmgarage, när man kör ut tar det ett tag för termometern att visa utetemperatur. Så länge den tror att det fortfarande är garagevarmt agerar den därefter och kan blåsa kyla istället för värme (sommartid: värme istället för kyla). Det försvinner efter ett tag när termometern visar korrekt utetemperatur.
Ibland kan fenomenet dyka upp under körning. Den ojämna temperaturen tycker jag då försvinner om jag höjer från 20 till 21 grader nu när det är kallt. På sommaren sänker jag till 19 grader istället för 20, då blir det också jämnt. Däremot 20 grader ger ibland pendlande värme/kyla. Testat det, höja till 21 på vintern och sänka till 19 på sommaren?
Har iofs kört på 20 grader i många månader nu och det har inte varit något problem under körning, så det kanske har åtgärdats med nån uppdatering.