Sida 8 av 84
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 03 dec 2018 23:40
av Geni87
vigge50 skrev:
Läste något liknande on I Pace, tror det var i oktober som det levererades fler I Pace än vad Jaguar levererade totalt förra året i Norge.
Ja det visar ju verkligen suget efter elbilar i Norge. Läste att I-pace sålde ca 40% mer än Model S och X kombinerat i Oktober i Norge, gött att de har fått igång produktionen även om den fortfarande är ganska låg totalt.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 04 dec 2018 01:02
av Zalman3
Pontus skrev:Läste
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ngenjorer/
Dom hävdar fortfarande att man ska kunna ladda 400km på 15 min, jag får det till ungefär 80kWh på 15 min, dvs man ska kunna ladda från typ 0% till 80% med 320 kW i genomsnitt. Är detta verkligen rimligt och i så fall är det ju imponerande om något måste jag säga.
Kan ju vara så att de har en hybridlösning av något slag.
Läste i nåt forum att Mercedes EQC har det.
Det kan vara någon form av hybridlösning, antingen av små snabba batterier och stora långsamma.
Eller av kondensator och långsamma batterier.
French company NAWA Technologies claims that its ultracapacitor technology could help improve performance/range of electric vehicles.
It is claimed that a simulation on the battery pack of a Formula E racing car modified to include a NAWA ultra-capacitor demonstrated the same performance and range but weighed 30% less.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 04 dec 2018 02:20
av Geni87
Zalman3 skrev:Pontus skrev:Läste
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ngenjorer/
Dom hävdar fortfarande att man ska kunna ladda 400km på 15 min, jag får det till ungefär 80kWh på 15 min, dvs man ska kunna ladda från typ 0% till 80% med 320 kW i genomsnitt. Är detta verkligen rimligt och i så fall är det ju imponerande om något måste jag säga.
Kan ju vara så att de har en hybridlösning av något slag.
Läste i nåt forum att Mercedes EQC har det.
Det kan vara någon form av hybridlösning, antingen av små snabba batterier och stora långsamma.
Eller av kondensator och långsamma batterier.
French company NAWA Technologies claims that its ultracapacitor technology could help improve performance/range of electric vehicles.
It is claimed that a simulation on the battery pack of a Formula E racing car modified to include a NAWA ultra-capacitor demonstrated the same performance and range but weighed 30% less.
Intressant men väldigt osannolikt för snabbladdning. En kondensator är inte lämplig att använda och ett batteri med flera olika celltyper hjälper inte heller. Såna lösningar kan vara lämpliga för väldigt snabba i- och urladdningar. Inte hög effekt under 15 minuter som det pratas om här.
Nej, det mest troliga är som sagt att de helt enkelt använder celler som är optimierade för hög effekt, såna finns tillgängliga och nackdelen blir då lägre energitäthet och högre pris. I kombination med ett bra kylsystem kan man då köra mycket högre strömmar i-och ur cellerna under en längre tid jämfört med i dagens elbilar.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 04 dec 2018 12:48
av Henrik Torphammar
Porsche verkar ju valt ett mindre batteri till kapacitet. Kanske för att kunna hålla ner iR.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 04 dec 2018 13:23
av Geni87
Henrik Torphammar skrev:Porsche verkar ju valt ett mindre batteri till kapacitet. Kanske för att kunna hålla ner iR.
Precis, celler med lägre energidensitet och lägre inre resistans. Möjliggör högre strömmar.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 22 dec 2018 12:26
av helix
Snacka om krystat och helt meningslöst. Kanske intressant om man tänker köra 24h Le Mans, men för alla andra?
https://electrek.co/2018/12/21/porsche- ... ic-taycan/
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 22 dec 2018 12:50
av OfarligTesla
Det är ju det intressantaste måttet, dvs distans per tidsenhet. Hur mycket bilen drar och laddhastighet kombinerat helt enkelt. Att det är per 24 timmar är ju gissningsvis för att få en längre tid och komma närmare det stabila tempot man kan hålla.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 22 dec 2018 13:10
av helix
OfarligTesla skrev:
Det är ju det intressantaste måttet, dvs distans per tidsenhet. Hur mycket bilen drar och laddhastighet kombinerat helt enkelt. Att det är per 24 timmar är ju gissningsvis för att få en längre tid och komma närmare det stabila tempot man kan hålla.
Fast det enklaste är väl ändå räckvidd för bilen och sen hur många mil/minut man kan ladda på snabbladdare? Typ bilen har 40 mil räckvidd och man fyller på med 2mil/minut eller 30mil/15 min som ett exempel. Att införa hur långt en bil kan köra på 24h i en specifikation känns lite konstigt eftersom det aldrig är ett mått som man kan relatera till i praktiken?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 22 dec 2018 13:21
av OfarligTesla
helix skrev:OfarligTesla skrev:
Det är ju det intressantaste måttet, dvs distans per tidsenhet. Hur mycket bilen drar och laddhastighet kombinerat helt enkelt. Att det är per 24 timmar är ju gissningsvis för att få en längre tid och komma närmare det stabila tempot man kan hålla.
Fast det enklaste är väl ändå räckvidd för bilen och sen hur många mil/minut man kan ladda på snabbladdare? Typ bilen har 40 mil räckvidd och man fyller på med 2mil/minut eller 30mil/15 min som ett exempel. Att införa hur långt en bil kan köra på 24h i en specifikation känns lite konstigt eftersom det aldrig är ett mått som man kan relatera till i praktiken?
Ja om du då själv vill sätta dig och räkna ut hur långt man kan köra på X tidsenhet visst (vilket kommer kräva laddkurvor med mera). Det enda Porsche gjort är att räkna ut det åt dig och vill väl att man lätt ska kunna jämföra olika bilar. Jag tycker det verkar vara ett bra mått för gemene man att förhålla sig till givet att det är realistisk förbrukning vi pratar om.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 22 dec 2018 23:21
av Legato
Med tanke på att optimal hastighet i en Taycan bör bli extremt hög (över 200 km/h?) så blir det verkligen helt irrelevant. Det finns ju ingen allmän väg i hela världen där du får köra 200 km/h i uppåt 400 mil...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 23 dec 2018 06:52
av Svenssons
Måttet bör vara i en mer vanlig hastighet som typ 70km/h eller 100 km/h. Det blir annars helt teoretiskt och säger inget praktiskt om skillnaderna mellan bilarna. Misstänker att Model 3 kommer ha bra siffra för det idag och att framtida mindre bilar från andra tillverkare som tänker på förbrukningen kommer klara sig bra också.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 23 dec 2018 11:17
av Jeppe_E
helix skrev:OfarligTesla skrev:
Det är ju det intressantaste måttet, dvs distans per tidsenhet. Hur mycket bilen drar och laddhastighet kombinerat helt enkelt. Att det är per 24 timmar är ju gissningsvis för att få en längre tid och komma närmare det stabila tempot man kan hålla.
Fast det enklaste är väl ändå räckvidd för bilen och sen hur många mil/minut man kan ladda på snabbladdare? Typ bilen har 40 mil räckvidd och man fyller på med 2mil/minut eller 30mil/15 min som ett exempel. Att införa hur långt en bil kan köra på 24h i en specifikation känns lite konstigt eftersom det aldrig är ett mått som man kan relatera till i praktiken?
Jo.. Men Porsche måste ju hitta en mätning där de kan säga att de är bäst i världen...

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 23 dec 2018 20:11
av Svenssons
Jeppe_E skrev:helix skrev:OfarligTesla skrev:
Det är ju det intressantaste måttet, dvs distans per tidsenhet. Hur mycket bilen drar och laddhastighet kombinerat helt enkelt. Att det är per 24 timmar är ju gissningsvis för att få en längre tid och komma närmare det stabila tempot man kan hålla.
Fast det enklaste är väl ändå räckvidd för bilen och sen hur många mil/minut man kan ladda på snabbladdare? Typ bilen har 40 mil räckvidd och man fyller på med 2mil/minut eller 30mil/15 min som ett exempel. Att införa hur långt en bil kan köra på 24h i en specifikation känns lite konstigt eftersom det aldrig är ett mått som man kan relatera till i praktiken?
Jo.. Men Porsche måste ju hitta en mätning där de kan säga att de är bäst i världen...

Tesla Model S/X kan ju teoretiskt byta batteripack på tre minuter så om man har en batteribytestation vid banan där testet får köras lär nog Model S vinna.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 27 dec 2018 17:03
av TiborBlomhall
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 27 dec 2018 17:09
av dd88
Visst, man ska kanske se memet med glimten i ögat, men förstår man inte bilkultur så förstår man inte heller varför de valde att namnge toppmodellen Turbo.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 27 dec 2018 18:12
av TiborBlomhall
Den kommer ha noll (0) turboaggregat.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 27 dec 2018 18:39
av LarsL
80-tals vibbar då allt skulle vara Turbo...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 27 dec 2018 18:46
av Pontus
TiborBlomhall skrev:Den kommer ha noll (0) turboaggregat.
Den kanske får en software Turbo med lite lagg

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 27 dec 2018 19:01
av Smutt
Den kanske får turbo ljud i högtalarna

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 27 dec 2018 20:03
av pegs
Kanske deras svar på Teslas SpaceX-kit för nya roadstern?

Turbo(jet)-aggregat för extra prestanda??
Hörselskydd rekommenderas isåfall när roadster v2 + SpaceX kit möter Taycan Turbo
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 27 dec 2018 20:11
av pegs
Vänta ett tag... är det alldeles säkert att det är taget ur luften? Finns det någon tänkbar ”boostad” kylmekanism för batteripacket som skulle kunna kallas turbo med fog? Någon ingenjör som vill spekulera?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 27 dec 2018 21:46
av Geni87
Turbo har ju använts ganska länge för att beskriva något med "krut", oavsett teknisk lösning. Turbotutte?

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 dec 2018 13:47
av Legato
Tänkte lägga en reservation på bilen. Billig option även om jag tror (även denna bil) kommer landa på ett mycket högre pris (iaf med relevant utrustning) än det som nu kommuniceras.
Orkar ej plöja hela tråden och hittar inget vid en enkel Googling. Är det någon som har reserverat och kan berätta hur man gör? Det faktum att man inte hittar det direkt är iofs lite skrämmande i sig...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 dec 2018 13:54
av LarsL
Pontus skrev:TiborBlomhall skrev:Den kommer ha noll (0) turboaggregat.
Den kanske får en software Turbo med lite lagg

Ett påskägg för Tesla Roadster 2.0, bilen kan simulera vilken annan bil som helst med egenskaper och ljud.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 dec 2018 14:38
av helix
Legato skrev:Tänkte lägga en reservation på bilen. Billig option även om jag tror (även denna bil) kommer landa på ett mycket högre pris (iaf med relevant utrustning) än det som nu kommuniceras.
Orkar ej plöja hela tråden och hittar inget vid en enkel Googling. Är det någon som har reserverat och kan berätta hur man gör? Det faktum att man inte hittar det direkt är iofs lite skrämmande i sig...
Jag har en reservation, men den gjorde jag för över två år sedan och har en god kontakt på Porsche. Ännu så länge har jag inte blivit ombedd att betala någon handpenning och har fått bekräftat att jag har min plats i kön kvar. När jag var i kontakt med dem senast så var det fortfarande någon form av informell lista/kö på respektive Porsche Center där deras befintliga kunder som visat intresse kunnat skriva upp sig. Möjligt att de har infört en handpenning på senare tid och att det finns en tydligare process nu när det börjar närma sig lansering och troligtvis fler är intresserade.