De måste ju lösa de helt enkelt. Kan ju inte ha 3000+ bilar som inte går att använda för längre turer än 15 mil under vinterhalvåret.
Varför kan man inte köra en model 3 SR+ som har ca 100kw peak i laddhastighet på vintern? Skulle själv klara mig med denna spec på bilen. Självklart kommer du längre än 15mil på en laddning.
Mvh
De var inte längre den peakade på 100kw.
Jag tänkte använda bilen för bland annat skidresor, skåne-Vemdalen. Känns så där att spendera 3h vid en laddare enkel väg. Så de två till tre resorna blir spännande nu när man övertalat frun att de är en elbil man bör ha...
Resten av tiden kommer den säkert fungera super, laddar hemma till 100% varje natt.
Man får väl skylla sig själv när man snålar och inte tar en LR.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 09 dec 2020 00:45
av Zalman3
r33z skrev:
De måste ju lösa de helt enkelt. Kan ju inte ha 3000+ bilar som inte går att använda för längre turer än 15 mil under vinterhalvåret.
To me, it seems that there’s a lot of confusion on that issue. As I see it it’s easily fixable with BMS (Battery Management System) and GOM (Guess-o-Meter) calibration.
Notice that it’s more difficult for a BMS to accurately calculate the remaining capacity of LiFePO4 batteries because the voltage remains very stable from almost full to almost empty.
Tesla just needs to make the GOM more accurate by improving its algorithm.
LFP isn’t worse than other battery chemistries in cold temperatures. For example, let’s see the popular NCM 622 battery cells from LG Chem.
Känns som att termen "GOM" blir än mer träffande med LFP...
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 10 dec 2020 01:42
av martinot
mastodontfilmsmats skrev:
Känns som att termen "GOM" blir än mer träffande med LFP...
Jo, det verkar som de där kinabatterierna inte är några direkta höjdare (men Tesla och Elon blev tyvärr tvingade)...
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 10 dec 2020 20:48
av r33z
Hämtade min MIC SR+ idag i Malmö.
Körde förbi Flädie och stannade för att pilla o göra massa inställningar. Där är oxå gratis laddning, så jag pluggade in, hade ca 70% SoC, fick ändå runt 40kW vilket är mer än jag hoppats på.
Dock fick jag aldrig upp värmen i batteriet för att regenereringen skulle fungera optimalt. Trots ca 7mil körda.
Min frunk, den är samma modell som dom med värmepump. De tycker jag är skumt.
Gamla lampor och allt annat precis som den gamla.
Byggkvalitetn är super fin, inga konstigheter alls. Upplever den även tystare än kompisens LR.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 10 dec 2020 21:19
av Andreas_b
r33z skrev:
Hämtade min MIC SR+ idag i Malmö.
Körde förbi Flädie och stannade för att pilla o göra massa inställningar. Där är oxå gratis laddning, så jag pluggade in, hade ca 70% SoC, fick ändå runt 40kW vilket är mer än jag hoppats på.
Dock fick jag aldrig upp värmen i batteriet för att regenereringen skulle fungera optimalt. Trots ca 7mil körda.
Min frunk, den är samma modell som dom med värmepump. De tycker jag är skumt.
Gamla lampor och allt annat precis som den gamla.
Byggkvalitetn är super fin, inga konstigheter alls. Upplever den även tystare än kompisens LR.
Hämtade min blå SR i Göteborg. Jag fick vad jag kan se nya lyktorna men den gamla större frunken. Bilen var i fint skick förutom en liten repa på baksidan av ratten. Än så länge är allt ok, byggkvaliteten verkar precis som r33z skrev vara mycket bra. Vet inte vad man borde förvänta sig för räckvidd på bilen, men med vanlig körning motorväg verkar man komma lite över 30 mil med dagens fyra grader ute.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 10 dec 2020 21:24
av martinot
Räckvidden har inte varit det stora problemet. Det som (iaf. hittills) varit de stora problem med de kinesiska LFP-batterierna är de låga laddhastigheterna vid snabbladdning.
Så testa gärna att ladda på snabbladdare med minst 150 kW effekt, och rapportera tillbaka vad du får för effekt och laddtider.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 10 dec 2020 21:26
av jeppe_sthlm
r33z skrev:
Hämtade min MIC SR+ idag i Malmö.
Körde förbi Flädie och stannade för att pilla o göra massa inställningar. Där är oxå gratis laddning, så jag pluggade in, hade ca 70% SoC, fick ändå runt 40kW vilket är mer än jag hoppats på.
Dock fick jag aldrig upp värmen i batteriet för att regenereringen skulle fungera optimalt. Trots ca 7mil körda.
Min frunk, den är samma modell som dom med värmepump. De tycker jag är skumt.
Gamla lampor och allt annat precis som den gamla.
Byggkvalitetn är super fin, inga konstigheter alls. Upplever den även tystare än kompisens LR.
40kW vid 70% är väl rätt bra generellt. De ska ju enligt utsago hålla effekten högre vid hög SoC än de vanliga, så det är ju positivt!
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 10 dec 2020 21:59
av martinot
jeppe_sthlm skrev:
r33z skrev:
Hämtade min MIC SR+ idag i Malmö.
Körde förbi Flädie och stannade för att pilla o göra massa inställningar. Där är oxå gratis laddning, så jag pluggade in, hade ca 70% SoC, fick ändå runt 40kW vilket är mer än jag hoppats på.
Dock fick jag aldrig upp värmen i batteriet för att regenereringen skulle fungera optimalt. Trots ca 7mil körda.
Min frunk, den är samma modell som dom med värmepump. De tycker jag är skumt.
Gamla lampor och allt annat precis som den gamla.
Byggkvalitetn är super fin, inga konstigheter alls. Upplever den även tystare än kompisens LR.
40kW vid 70% är väl rätt bra generellt. De ska ju enligt utsago hålla effekten högre vid hög SoC än de vanliga, så det är ju positivt!
Jo, vid den SoC så är det absolut helt OK. Ser inget problem med det.
Skulle dock vara intressant att:
1. Få reda på vad max effekt ligger på. Här har det ju varit ganska oroande rapporter (iaf. tidigare).
2. Få redan på tiden att ladda från tex. 10% till 80%.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 10 dec 2020 22:07
av Andreas_b
martinot skrev:
jeppe_sthlm skrev:
r33z skrev:
Hämtade min MIC SR+ idag i Malmö.
Körde förbi Flädie och stannade för att pilla o göra massa inställningar. Där är oxå gratis laddning, så jag pluggade in, hade ca 70% SoC, fick ändå runt 40kW vilket är mer än jag hoppats på.
Dock fick jag aldrig upp värmen i batteriet för att regenereringen skulle fungera optimalt. Trots ca 7mil körda.
Min frunk, den är samma modell som dom med värmepump. De tycker jag är skumt.
Gamla lampor och allt annat precis som den gamla.
Byggkvalitetn är super fin, inga konstigheter alls. Upplever den även tystare än kompisens LR.
40kW vid 70% är väl rätt bra generellt. De ska ju enligt utsago hålla effekten högre vid hög SoC än de vanliga, så det är ju positivt!
Jo, vid den SoC så är det absolut helt OK. Ser inget problem med det.
Skulle dock vara intressant att:
1. Få reda på vad max effekt ligger på. Här har det ju varit ganska oroande rapporter (iaf. tidigare).
2. Få redan på tiden att ladda från tex. 10% till 80%.
Är också väldigt nyfiken på det, men har tyvärr för tillfället ingen möjlighet att testa. Kanske hinner i helgen om jag får till schemat.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 11 dec 2020 09:54
av Bjelke
r33z skrev:
Hämtade min MIC SR+ idag i Malmö.
Körde förbi Flädie och stannade för att pilla o göra massa inställningar. Där är oxå gratis laddning, så jag pluggade in, hade ca 70% SoC, fick ändå runt 40kW vilket är mer än jag hoppats på.
Dock fick jag aldrig upp värmen i batteriet för att regenereringen skulle fungera optimalt. Trots ca 7mil körda.
Min frunk, den är samma modell som dom med värmepump. De tycker jag är skumt.
Gamla lampor och allt annat precis som den gamla.
Byggkvalitetn är super fin, inga konstigheter alls. Upplever den även tystare än kompisens LR.
Om du fick 40kW vid laddning och dessutom kört 7 mil så borde regen funka bra, det kan istället bero på
vinterdäck, mjukt gummi och väldigt känsligt system kan göra att regen inte går på max...
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 13 dec 2020 23:13
av Tretrix
Ni som kan detta, såg precis detta
ca 3% - 70% på 30 min, är väl ok? Jag förväntar mig inte värsta superhastigheter på "minstingen", men om man kan pumpa in ~60-70% på 30 min känns ok för mig, de få gånger man behöver fylla på, med över 100kW i starten...
Känns som dessa SR+ bilarna behöver köras in och kalibreras lite, och inte dömma dem efter första bästa laddning någon gör
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 13 dec 2020 23:25
av martinot
Tretrix skrev:
Ni som kan detta, såg precis detta
ca 3% - 70% på 30 min, är väl ok? Jag förväntar mig inte värsta superhastigheter på "minstingen", men om man kan pumpa in ~60-70% på 30 min känns ok för mig, de få gånger man behöver fylla på, med över 100kW i starten...
Känns som dessa SR+ bilarna behöver köras in och kalibreras lite, och inte dömma dem efter första bästa laddning någon gör
Verkar klart bättre, och mycket mer Ok.
Även om närmare 20 min kanske gäller icke-kina-batterier, så är det iaf. endast 50% långsammare isf. Inte flera hundra procent långsammare som rapporterats innan. Säkert något många kan leva med.
Klar förbättring.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 13 dec 2020 23:49
av iAkita
Tretrix skrev:
Ni som kan detta, såg precis detta
ca 3% - 70% på 30 min, är väl ok? Jag förväntar mig inte värsta superhastigheter på "minstingen", men om man kan pumpa in ~60-70% på 30 min känns ok för mig, de få gånger man behöver fylla på, med över 100kW i starten...
Känns som dessa SR+ bilarna behöver köras in och kalibreras lite, och inte dömma dem efter första bästa laddning någon gör
35 kWh på 30 minuter enligt videon. Det ger en snitteffekt på 70 kW i spannet 3-70%. Ganska exakt samma snitt som Kona och e-Niro laddar med i det intervallet, och de är ju ganska potenta långfärdsbilar. Det blir fler men kortare stopp med SR+ eftersom den har ett mindre batteri, men det kan man nog överleva.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 14 dec 2020 00:35
av jeppe_sthlm
Kurvan liknar min S rätt mycket. Sist jag superladdade fick jag i 33kWh på 33 minuter. Då började jag iofs på 26%, så resultatet hade varit bättre om jag kört den lägre.
Förhållandena var inte långt ifrån - ca 5 grader och jag hade kört 1.5h motorväg.
Nu är ju SR+ snålare, vilket hjälper på restiden, men skulle nog ändå säga likvärdigt i slutänden med flera kWh att börja resan med i 85:an.
Nu blev LPF lite mer intressant igen
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 14 dec 2020 00:56
av Tretrix
Man köper ju bil efter sina förutsättning/behov (ja vissa för nöje och det förstår jag också ) och merparten av våra resor kommer ske inom 10 mil t/r så de tillfällena man kör längre och behöver ladda får man helt enkelt leva med att det tar lite längre tid, ser inget konstigt i det.
För mig skall det dock bli väldigt intressant att se om SR+ kan ta mig ~30mil på motorväg utan att ladda, då hade jag varit extremt nöjd.. kan jag pumpa i 100% vid de tillfällena så blir det väldigt intressant, kanske på vintern får man sänka hastigheten något och sitta med täckjacka och termobyxor på
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 17 dec 2020 20:06
av Hampus M3
iAkita skrev:
Tretrix skrev:
Ni som kan detta, såg precis detta
ca 3% - 70% på 30 min, är väl ok? Jag förväntar mig inte värsta superhastigheter på "minstingen", men om man kan pumpa in ~60-70% på 30 min känns ok för mig, de få gånger man behöver fylla på, med över 100kW i starten...
Känns som dessa SR+ bilarna behöver köras in och kalibreras lite, och inte dömma dem efter första bästa laddning någon gör
35 kWh på 30 minuter enligt videon. Det ger en snitteffekt på 70 kW i spannet 3-70%. Ganska exakt samma snitt som Kona och e-Niro laddar med i det intervallet, och de är ju ganska potenta långfärdsbilar. Det blir fler men kortare stopp med SR+ eftersom den har ett mindre batteri, men det kan man nog överleva.
I videon är det 11 grader varmt ute och celltemperaturen är 45 grader vilket jag förstått är väldigt högt och alltså bra för snabb laddning och ändå så är det inte direkt snabbt. Med 75kw jämfört med 170kw som en sr+ borde klara.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 17 dec 2020 20:26
av r33z
Hampus M3 skrev:
I videon är det 11 grader varmt ute och celltemperaturen är 45 grader vilket jag förstått är väldigt högt och alltså bra för snabb laddning och ändå så är det inte direkt snabbt. Med 75kw jämfört med 170kw som en sr+ borde klara.
Ja mycket bättre förutsättningar än så här blir de inte. De enda vi kan hoppas på är att mjukvaran för BMS begränsar effekten till en viss nivå för att säkerställa att inget händer med de nya batterierna. När tillräckligt mycket data blivit insamlad så hoppas jag innerligt att dom kommer kunna släppa på mer kräm.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 17 dec 2020 20:54
av Tretrix
Hampus M3 skrev:
iAkita skrev:
Tretrix skrev:
Ni som kan detta, såg precis detta
ca 3% - 70% på 30 min, är väl ok? Jag förväntar mig inte värsta superhastigheter på "minstingen", men om man kan pumpa in ~60-70% på 30 min känns ok för mig, de få gånger man behöver fylla på, med över 100kW i starten...
Känns som dessa SR+ bilarna behöver köras in och kalibreras lite, och inte dömma dem efter första bästa laddning någon gör
35 kWh på 30 minuter enligt videon. Det ger en snitteffekt på 70 kW i spannet 3-70%. Ganska exakt samma snitt som Kona och e-Niro laddar med i det intervallet, och de är ju ganska potenta långfärdsbilar. Det blir fler men kortare stopp med SR+ eftersom den har ett mindre batteri, men det kan man nog överleva.
I videon är det 11 grader varmt ute och celltemperaturen är 45 grader vilket jag förstått är väldigt högt och alltså bra för snabb laddning och ändå så är det inte direkt snabbt. Med 75kw jämfört med 170kw som en sr+ borde klara.
Jag bara undrar vad är det som säger att den borde klara 170kW?
Jag som ska hämta på lördag önskar så klart inget mer än bra kräm vid långkörning men har tesla specat 170, är det vad vi hoppas batterierna skall klara, eller är det så de gamla SR+ funkade?
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 17 dec 2020 20:58
av Hampus M3
Tretrix skrev:
Hampus M3 skrev:
iAkita skrev:
Tretrix skrev:
Ni som kan detta, såg precis detta
ca 3% - 70% på 30 min, är väl ok? Jag förväntar mig inte värsta superhastigheter på "minstingen", men om man kan pumpa in ~60-70% på 30 min känns ok för mig, de få gånger man behöver fylla på, med över 100kW i starten...
Känns som dessa SR+ bilarna behöver köras in och kalibreras lite, och inte dömma dem efter första bästa laddning någon gör
35 kWh på 30 minuter enligt videon. Det ger en snitteffekt på 70 kW i spannet 3-70%. Ganska exakt samma snitt som Kona och e-Niro laddar med i det intervallet, och de är ju ganska potenta långfärdsbilar. Det blir fler men kortare stopp med SR+ eftersom den har ett mindre batteri, men det kan man nog överleva.
I videon är det 11 grader varmt ute och celltemperaturen är 45 grader vilket jag förstått är väldigt högt och alltså bra för snabb laddning och ändå så är det inte direkt snabbt. Med 75kw jämfört med 170kw som en sr+ borde klara.
Jag bara undrar vad är det som säger att den borde klara 170kW?
Jag som ska hämta på lördag önskar så klart inget mer än bra kräm vid långkörning men har tesla specat 170, är det vad vi hoppas batterierna skall klara, eller är det så de gamla SR+ funkade?
Det är vad gamla vanliga Amerika-modellen klarar. Och det är ju absoluta toppen vid mest gynnsamma förhållanden.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 17 dec 2020 21:24
av Tellus
Gamla sr+ @ supercharger v3
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 26 dec 2020 23:06
av iAkita
Nu kanske man ska ta det här med en nypa salt, men tråkigt om det stämmer:
Dåliga arbetsförhållanden och bristande miljöhänsyn är väl dessvärre inte ovanligt i Kina, men det gör det bara värre att sticka ut från mängden på ett negativt sätt i de hänseendena.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 26 dec 2020 23:28
av renes
iAkita skrev:
Nu kanske man ska ta det här med en nypa salt, men tråkigt om det stämmer:
Dåliga arbetsförhållanden och bristande miljöhänsyn är väl dessvärre inte ovanligt i Kina, men det gör det bara värre att sticka ut från mängden på ett negativt sätt i de hänseendena.
Tillverkas Model S i Giga Shanghai? Det verkar så i artikeln.
In one such case, some Tesla Model S vehicles sold in China were found to have defective ball knobs that could protrude their places in extreme cases and severely affect the control of the vehicle.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 26 dec 2020 23:31
av renes
Sen:
A Tesla employee at Xue’s meeting told PingWest that such issues first emerged in 2017, and Tesla did whatever was necessary to avoid and defer a recall to save on cost.
Giga Shanghai fanns ju inte ens då i 2017. Så den här artikeln som alltså handlar om hur dåligt Giga Shanghai är, handlar inte om Giga Shanghai. Det verkar vara tämligen oorganiserat.
Jag gick över till skeptisk mode här.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 27 dec 2020 23:47
av martinot
iAkita skrev:
Nu kanske man ska ta det här med en nypa salt, men tråkigt om det stämmer:
Dåliga arbetsförhållanden och bristande miljöhänsyn är väl dessvärre inte ovanligt i Kina, men det gör det bara värre att sticka ut från mängden på ett negativt sätt i de hänseendena.
Det låter som vilken standard kinafabrik som helst, och egentligen inte som något dåligt ställe jämfört med många andra (inga staket för självmordshoppare, etc.).
Läste inget direkt om bristande miljöhänsyn, men ett par saker i artiklen (om det är sant) hade också upprört mig:
"Back in his last gig, Liu recalls, superiors would bring workers snacks and say nice things like "everybody did a good job today" to them, while senior engineers would even cook dumplings and share them with juniors. Tesla's Shanghai factory doesn't have dumplings."
Detta är dåligt. Jag älskar dumplings!
"The company replaced SAP's offerings with its own ERP systems a few years ago. That system has not received much positive feedback from Tesla's Shanghai-based workers"
Jag har jobbat med SAP, och håller med om att det är något som alla stora företag i världen bör ha. Mycket dåligt av Tesla att inte vilja köra SAP.
"Workers who spoke to PingWest said that in reality, Tesla's Shanghai factory was not much different from other automotive plants they've worked at."
Ok. Kan köpa det.
"Chaps, today the leaders had a meeting. One of the people at the meeting may have had too much chives."
Trist! Jag gillar gräslök. Dock kan också jag få för mycket flatulens av det ibland (är väl baksidan av lök rent generellt).
"In numerous WeChat group chats seen by PingWest, local sales personnel are promoting heavily discounted like-new Model 3s that they said are either sold but unsuccessfully delivered or company vehicles."
Illa.
"Zhu told media outlets soon after becoming the head of Tesla China that he flies to California to report to Musk almost every two weeks because he values communications greatly."
"But soon after securing the factory, a nail in the wood was removed for Zhu as Ren got promoted to global VP in charge of sales and moved back to California."
"To some extent, Ren's promotion to global VP and fading away from China can be seen as the result of Musk and HQ's compromise."
Jag tycker det är OK att Zhu och Musk får lova att prata direkt med varandra, även om det kanske var synd att Ren fick bli VP för global försäljning för Tesla, och inte bara över Asien. Tydligen ville han dock tillbaka till Kalifornien och jobba ifrån Tesla HQ.