Lite mer info om hur "motorljudet" låter. Borde vara samma teknik och högtalare som används i Taycan, men med andra ljudklipp.
Nu är det väl lagkrav som Audi (och andra) är tvungna att följa i EU, men jag hatar verkligen såna där fåniga billig-sci-fi-fjantljud (lika töntigt som P12-designen på nya PS5)!
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 10:30
av dd88
Nu kan man speca bilen via sin försäljare.
Har man skrivit upp sig på kölistan så har man till 5/3 på sig att lägga order, sen tappar man plats. Sverige har fått en tilldelning på 270 bilar och dom jobbar för att försöka få ut majoriteten innan 1/7.
Förmånsvärde ska bli spikat i veckan, ingen företagsrabatt. Har en oförhandlad rabatt på 5% på privatköp-offert.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 10:38
av dd88
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 10:50
av MWall
Jag fick sms av en säljare på Möller bil här i Uppsala häromdagen men det blir en alldeles för dyr andrabil så jag lägger ner de planerna. Ska jag krossa spargrisen får det vara för en Plaid+.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 11:22
av mans71
helix skrev:
Lite mer info om hur "motorljudet" låter. Borde vara samma teknik och högtalare som används i Taycan, men med andra ljudklipp.
Så ett försäljningsargument är nu alltså att den väsnas ännu mer än vad den behöver... hur blev det så här dumt? (retorisk fråga, jag vet)
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 11:27
av Fredrik j
mans71 skrev:
helix skrev:
Lite mer info om hur "motorljudet" låter. Borde vara samma teknik och högtalare som används i Taycan, men med andra ljudklipp.
Så ett försäljningsargument är nu alltså att den väsnas ännu mer än vad den behöver... hur blev det så här dumt? (retorisk fråga, jag vet)
Kan nog vara svårt att bedöma innan man hört det i verkligheten. Otroligt bra att man inte valt ett ljud som påminner om en förbränningsmotor utan något mer diffust. Det påminner ju om en tunnelbana/spårvagn men utan rälsljudet.
Sen kan ju allt som kommer ur en högtalare dämpas bort. Jag tänker att man kan dra en liten mössa över högtalaren så spelar det ju ingen roll hur den spelar....
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 11:51
av MWall
mans71 skrev:
helix skrev:
Lite mer info om hur "motorljudet" låter. Borde vara samma teknik och högtalare som används i Taycan, men med andra ljudklipp.
Så ett försäljningsargument är nu alltså att den väsnas ännu mer än vad den behöver... hur blev det så här dumt? (retorisk fråga, jag vet)
Det argumentet har funnits i många år nu. Kolla vad t ex Akrapovic tar för sina avgassystem. Biltillverkarna själva säljer också sportavgassystem för många tiotusen som inte ger nåt mer än ett högre och lite annorlunda ljud.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 12:10
av mans71
Jag bara reagerade på att Audi tydligt i reklamfilmen med en textskylt speciellt lyfte fram att den väsnas mer än den behöver. Men visst, vet det där med avgassystem osv också, lite synd bara att elbilar inte kan få leva på egna kvaliteter, som tex att dom är nästan ljudlösa är iaf min personliga åsikt.
Fin bil iaf - väcker ha-begär!
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 12:18
av martinot
mans71 skrev:
helix skrev:
Lite mer info om hur "motorljudet" låter. Borde vara samma teknik och högtalare som används i Taycan, men med andra ljudklipp.
Så ett försäljningsargument är nu alltså att den väsnas ännu mer än vad den behöver... hur blev det så här dumt? (retorisk fråga, jag vet)
Håller med. Grym töntfaktor på sådana tilltag!
Dessutom; skall man absolut behöva låta externt när man åker fram, så är det väl bättre att man själv kan välja valfritt ljud (ungefär som att man kan ha en egen ringsignal på telefonen)?
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 12:29
av MWall
martinot skrev:
Dessutom; skall man absolut behöva låta externt när man åker fram, så är det väl bättre att man själv kan välja valfritt ljud (ungefär som att man kan ha en egen ringsignal på telefonen)?
Externt ljud är inte så tokigt. Iaf inte i lägre hastigheter. Är frustrerande på parkeringar osv ibland när man kommer krypande ljudlöst och ingen som inte ser en flyttar på sig. Att tuta blir ju lite overkill och att öppna rutan och hojta känns också knepigt. Vad skriker man? "Ur spår"?
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 12:45
av HelectriC
jag pratade med säljaren idag och blev bara så trött!
jag hade en del elbilsrelevanta frågor, ni kan ju döma själva av svaren
1. har bilen OTA?
Svar: vad är OTA? När jag förklarat det fick jag självklart bekräftat att det minsann inte finns hos Audi
2. behöver bilen service och i så fall hur ofta och till vilket pris.
Svar: självklart behöver den service precis som alla andra bilar. Då kollar vi bromsarna och uppdaterar bilen (hence frånvaron av förståelse för OTA, doooh!). Detta ska göras var 3000mil eller 2år och kostar 6000kr, detta är samma pris som för en fossilbil. Varpå jag frågade om de ska byta motorolja också då eftersom priset är det samma? Nej, det ska dom inte, men det var så mycket annat i den servicen att priset blir samma ändå (yeah right!)
3. Har bilen möjlighet till Spotify/TuneIn?
Svar: Med iphone finns trådlös CarPlay, med Android måste man koppla in kabel varje gång (hallå?! 2021!!!)
4. vad får man för Ionityavtal?
Svar: samma som vanliga eTron, 1 års gratis abonnemang med reducerad kWh-pris, inget mer!
5. Kan jag få någon rabatt eftersom firman jag jobbar med har ramavtal med er?
Svar: när det gäller GT blir det endast 3% rabatt.
jag har helt tappat intresset för denna bil efter denna inställning! Fan vad efter dom är! Snygg bil, men det är också allt som är positivt känner jag. Man kan ju inte bygga elbil nu för tiden och missa så grundläggande grejer, hjälp!
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 12:54
av Alfa
Haha. Ja visst är det synd. Både e-Tron och Taycan är trevliga bilar, men att de ligger så långt efter Tesla när det gäller grundläggande funktionalitet duger bara inte. Ja, karosskarvarna kanske är perfekta i Audi/Porsche men finns inte Spotify i bilen spelar det ingen roll. Och service? Hallå?
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 12:55
av MWall
HelectriC skrev:
jag pratade med säljaren idag och blev bara så trött!
jag hade en del elbilsrelevanta frågor, ni kan ju döma själva av svaren
1. har bilen OTA?
Svar: vad är OTA? När jag förklarat det fick jag självklart bekräftat att det minsann inte finns hos Audi
2. behöver bilen service och i så fall hur ofta och till vilket pris.
Svar: självklart behöver den service precis som alla andra bilar. Då kollar vi bromsarna och uppdaterar bilen (hence frånvaron av förståelse för OTA, doooh!). Detta ska göras var 3000mil eller 2år och kostar 6000kr, detta är samma pris som för en fossilbil. Varpå jag frågade om de ska byta motorolja också då eftersom priset är det samma? Nej, det ska dom inte, men det var så mycket annat i den servicen att priset blir samma ändå (yeah right!)
3. Har bilen möjlighet till Spotify/TuneIn?
Svar: Med iphone finns trådlös CarPlay, med Android måste man koppla in kabel varje gång (hallå?! 2021!!!)
4. vad får man för Ionityavtal?
Svar: samma som vanliga eTron, 1 års gratis abonnemang med reducerad kWh-pris, inget mer!
5. Kan jag få någon rabatt eftersom firman jag jobbar med har ramavtal med er?
Svar: när det gäller GT blir det endast 3% rabatt.
jag har helt tappat intresset för denna bil efter denna inställning! Fan vad efter dom är! Snygg bil, men det är också allt som är positivt känner jag. Man kan ju inte bygga elbil nu för tiden och missa så grundläggande grejer, hjälp!
1. OTA är ur bilägarens synvinkel ganska överskattat om det rör sig om en bil som har de grundläggande funktioner man kan kräva av den redan från början. Däremot är det ett bra sätt för tillverkaren att sänka kostnaderna.
2. Jag köpte servicavtal av Tesla för 17 tusen för 3 år/6000 mil eftersom det då krävdes för att få det garanterade återköpspriset.
3. Har bilen inte blåtand?
4. Sjukt liten kostnad. Orka bry sig...
5. Så är det när det kommer en ny modell som de tror ska sälja bra relativt tillverkningskapaciteten. De använder ju rabatten för att justera priset mot efterfrågan.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 13:03
av HelectriC
MWall skrev:
HelectriC skrev:
jag pratade med säljaren idag och blev bara så trött!
jag hade en del elbilsrelevanta frågor, ni kan ju döma själva av svaren
1. har bilen OTA?
Svar: vad är OTA? När jag förklarat det fick jag självklart bekräftat att det minsann inte finns hos Audi
2. behöver bilen service och i så fall hur ofta och till vilket pris.
Svar: självklart behöver den service precis som alla andra bilar. Då kollar vi bromsarna och uppdaterar bilen (hence frånvaron av förståelse för OTA, doooh!). Detta ska göras var 3000mil eller 2år och kostar 6000kr, detta är samma pris som för en fossilbil. Varpå jag frågade om de ska byta motorolja också då eftersom priset är det samma? Nej, det ska dom inte, men det var så mycket annat i den servicen att priset blir samma ändå (yeah right!)
3. Har bilen möjlighet till Spotify/TuneIn?
Svar: Med iphone finns trådlös CarPlay, med Android måste man koppla in kabel varje gång (hallå?! 2021!!!)
4. vad får man för Ionityavtal?
Svar: samma som vanliga eTron, 1 års gratis abonnemang med reducerad kWh-pris, inget mer!
5. Kan jag få någon rabatt eftersom firman jag jobbar med har ramavtal med er?
Svar: när det gäller GT blir det endast 3% rabatt.
jag har helt tappat intresset för denna bil efter denna inställning! Fan vad efter dom är! Snygg bil, men det är också allt som är positivt känner jag. Man kan ju inte bygga elbil nu för tiden och missa så grundläggande grejer, hjälp!
1. OTA är ur bilägarens synvinkel ganska överskattat om det rör sig om en bil som har de grundläggande funktioner man kan kräva av den redan från början. Däremot är det ett bra sätt för tillverkaren att sänka kostnaderna. ja, fast tydligen så har de en hel del uppdateringar, men de kan då bara göras på verkstad vartannat år
2. Jag köpte servicavtal av Tesla för 17 tusen för 3 år/6000 mil eftersom det då krävdes för att få det garanterade återköpspriset. jo, men nu för tiden har ju varken Tesla eller Polestar påtvungen service. Att dessutom ta lika mycket betalt som för en fossilbil som ska ha olja och grejer är ju bara lurendrejeri
3. Har bilen inte blåtand? det funkar ju inte när man ska välja radiokanaler, bläddra bland musiken, växla mellan Spotify/TuneIn. Kan ju inte fippla med mobilen vid varje knapptryckning
4. Sjukt liten kostnad. Orka bry sig... nej, men det är principen. Är det en premiumbil, så borde det ingå. Se på Taycan i USA, all laddning gratis i 3 år, så ska det vara
5. Så är det när det kommer en ny modell som de tror ska sälja bra relativt tillverkningskapaciteten. De använder ju rabatten för att justera priset mot efterfrågan.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 13:03
av martinot
MWall skrev:
martinot skrev:
Dessutom; skall man absolut behöva låta externt när man åker fram, så är det väl bättre att man själv kan välja valfritt ljud (ungefär som att man kan ha en egen ringsignal på telefonen)?
Externt ljud är inte så tokigt. Iaf inte i lägre hastigheter. Är frustrerande på parkeringar osv ibland när man kommer krypande ljudlöst och ingen som inte ser en flyttar på sig. Att tuta blir ju lite overkill och att öppna rutan och hojta känns också knepigt. Vad skriker man? "Ur spår"?
Jo, kanske ett "mellanläge" på tuta/högtalare som man enkelt kan slå på vid behov (men som inte måste låta konstant hemma på uppfarten, etc.)?
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 13:05
av MWall
Alfa skrev:
Haha. Ja visst är det synd. Både e-Tron och Taycan är trevliga bilar, men att de ligger så långt efter Tesla när det gäller grundläggande funktionalitet duger bara inte. Ja, karosskarvarna kanske är perfekta i Audi/Porsche men finns inte Spotify i bilen spelar det ingen roll. Och service? Hallå?
Spotify finns väl i din mobil? Vad är problemet?
Nu gillar jag verkligen inte Audi men att kalla Spotify och OTA för grundläggande egenskaper på en bil gör att jag blir lite obekväm. Vad spelar det för roll om jag fått en ny pruttkudde i senaste uppdateringen? Eller om fonten på hastighetsmätaren har ändrats. Eller nåt annat mer eller mindre meningslöst som Tesla hela tiden skjuter ut till oss. Nu har vi visserligen skaffat hundvalp så dog mode kanske blir användbart så småningom. Men jag tvivlar. Vill nog inte lämna jycken i bilen ändå. Sentry mode har jag inte påslaget då det drar för mycket ström. Camp mode? Finns hotell...
Vore fint om Tesla kunde fokusera på verkligt användbar teknik istället. Sånt man har användning av mer eller mindre kontinuerligt. Typ regnsensor som fungerar när det är mörkt, automatiskt helljus som man kan lita på även på raksträckor (min bländar av så sent att jag alltid blir helljusflashad vid möte på raksträcka), matrix-strålkastare, adaptiv farthållare som fungerar stabilt och som man förväntar sig (accelerera direkt när man blinkar vänster för omkörning på motorväg utan att vänta på att det är klart framåt t ex).
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 13:07
av martinot
HelectriC skrev:
jag pratade med säljaren idag och blev bara så trött!
jag hade en del elbilsrelevanta frågor, ni kan ju döma själva av svaren
1. har bilen OTA?
Svar: vad är OTA? När jag förklarat det fick jag självklart bekräftat att det minsann inte finns hos Audi
2. behöver bilen service och i så fall hur ofta och till vilket pris.
Svar: självklart behöver den service precis som alla andra bilar. Då kollar vi bromsarna och uppdaterar bilen (hence frånvaron av förståelse för OTA, doooh!). Detta ska göras var 3000mil eller 2år och kostar 6000kr, detta är samma pris som för en fossilbil. Varpå jag frågade om de ska byta motorolja också då eftersom priset är det samma? Nej, det ska dom inte, men det var så mycket annat i den servicen att priset blir samma ändå (yeah right!)
3. Har bilen möjlighet till Spotify/TuneIn?
Svar: Med iphone finns trådlös CarPlay, med Android måste man koppla in kabel varje gång (hallå?! 2021!!!)
4. vad får man för Ionityavtal?
Svar: samma som vanliga eTron, 1 års gratis abonnemang med reducerad kWh-pris, inget mer!
5. Kan jag få någon rabatt eftersom firman jag jobbar med har ramavtal med er?
Svar: när det gäller GT blir det endast 3% rabatt.
jag har helt tappat intresset för denna bil efter denna inställning! Fan vad efter dom är! Snygg bil, men det är också allt som är positivt känner jag. Man kan ju inte bygga elbil nu för tiden och missa så grundläggande grejer, hjälp!
Vilken dj-vla ripp-off och scam!
Dessutom okunniga säljare som kränger premiumbilar som det vore billig hötorgskonst.
Suck... inte så mycket premium eller tekniskt modernt där!
Efterblivet är ordet...
De borde vrida fram klockan från 2011 till 2021.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 13:11
av Alfa
MWall skrev:
Alfa skrev:
Haha. Ja visst är det synd. Både e-Tron och Taycan är trevliga bilar, men att de ligger så långt efter Tesla när det gäller grundläggande funktionalitet duger bara inte. Ja, karosskarvarna kanske är perfekta i Audi/Porsche men finns inte Spotify i bilen spelar det ingen roll. Och service? Hallå?
Spotify finns väl i din mobil? Vad är problemet?
Nej. Jag har inte Spotify i mobilen.
Att Spotify är inbyggt i bilen ger en påtaglig premiumkänsla. Att det saknas är en betydande brist.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 13:17
av MWall
HelectriC skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
jag pratade med säljaren idag och blev bara så trött!
jag hade en del elbilsrelevanta frågor, ni kan ju döma själva av svaren
1. har bilen OTA?
Svar: vad är OTA? När jag förklarat det fick jag självklart bekräftat att det minsann inte finns hos Audi
2. behöver bilen service och i så fall hur ofta och till vilket pris.
Svar: självklart behöver den service precis som alla andra bilar. Då kollar vi bromsarna och uppdaterar bilen (hence frånvaron av förståelse för OTA, doooh!). Detta ska göras var 3000mil eller 2år och kostar 6000kr, detta är samma pris som för en fossilbil. Varpå jag frågade om de ska byta motorolja också då eftersom priset är det samma? Nej, det ska dom inte, men det var så mycket annat i den servicen att priset blir samma ändå (yeah right!)
3. Har bilen möjlighet till Spotify/TuneIn?
Svar: Med iphone finns trådlös CarPlay, med Android måste man koppla in kabel varje gång (hallå?! 2021!!!)
4. vad får man för Ionityavtal?
Svar: samma som vanliga eTron, 1 års gratis abonnemang med reducerad kWh-pris, inget mer!
5. Kan jag få någon rabatt eftersom firman jag jobbar med har ramavtal med er?
Svar: när det gäller GT blir det endast 3% rabatt.
jag har helt tappat intresset för denna bil efter denna inställning! Fan vad efter dom är! Snygg bil, men det är också allt som är positivt känner jag. Man kan ju inte bygga elbil nu för tiden och missa så grundläggande grejer, hjälp!
1. OTA är ur bilägarens synvinkel ganska överskattat om det rör sig om en bil som har de grundläggande funktioner man kan kräva av den redan från början. Däremot är det ett bra sätt för tillverkaren att sänka kostnaderna. ja, fast tydligen så har de en hel del uppdateringar, men de kan då bara göras på verkstad vartannat år
2. Jag köpte servicavtal av Tesla för 17 tusen för 3 år/6000 mil eftersom det då krävdes för att få det garanterade återköpspriset. jo, men nu för tiden har ju varken Tesla eller Polestar påtvungen service. Att dessutom ta lika mycket betalt som för en fossilbil som ska ha olja och grejer är ju bara lurendrejeri
3. Har bilen inte blåtand? det funkar ju inte när man ska välja radiokanaler, bläddra bland musiken, växla mellan Spotify/TuneIn. Kan ju inte fippla med mobilen vid varje knapptryckning
4. Sjukt liten kostnad. Orka bry sig... nej, men det är principen. Är det en premiumbil, så borde det ingå. Se på Taycan i USA, all laddning gratis i 3 år, så ska det vara
5. Så är det när det kommer en ny modell som de tror ska sälja bra relativt tillverkningskapaciteten. De använder ju rabatten för att justera priset mot efterfrågan.
1. En hel del uppdateringar? Hur vet du det?
2. Nej, det var inte tvunget då heller annat än för att få garanterat återköpspris på leasingen. Kravet togs bort någon månad efter jag köpte serviceavtalet och försökte då få det återbetalat. Först sa de att det inte skulle vara några problem. Sen återkom de och sa att det inte var möjligt men att jag kunde betrakta pengarna som innestående hos Tesla fria att användas till vad jag ville. Servicar, reservdelar, utrustning osv. Fine tänkte jag. Har nu servat bilen 2 ggr. En gång vid 4000 mil och en gång vid 7000 mil. Har alltså en service kvar men fick veta senast att de var snälla på mig som lät mig serva bilen vid 7000 mil. Avtalet gällde tydligen vid 2000, 4000 och 6000 mil. Inte ett ord om några innestående pengar. Den tredje servicen är förverkad så jag fick alltså två ganska värdelösa servicear för 17 papp. Apropå lurendrejeri alltså. Båda gångerna hade jag dessutom garantiärenden så om man med Audin "bara" behöver åka till verkstaden vartannat år så är det ju skitbra. Med en Tesla måste man in 2-3 ggr per år. Har precis bokat service igen då strålkastarna är fulla med fukt/frost beroende på utetemperatur och så gnekar stötdämparna fram.
3. Finns mobilhållare.
4. Äh...
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 13:18
av MWall
Alfa skrev:
MWall skrev:
Alfa skrev:
Haha. Ja visst är det synd. Både e-Tron och Taycan är trevliga bilar, men att de ligger så långt efter Tesla när det gäller grundläggande funktionalitet duger bara inte. Ja, karosskarvarna kanske är perfekta i Audi/Porsche men finns inte Spotify i bilen spelar det ingen roll. Och service? Hallå?
Spotify finns väl i din mobil? Vad är problemet?
Nej. Jag har inte Spotify i mobilen.
Att Spotify är inbyggt i bilen ger en påtaglig premiumkänsla. Att det saknas är en betydande brist.
Du skojar? Är Spotify så sjukt viktigt för dig måste du väl ha ett eget premiumkonto?
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 13:20
av HelectriC
MWall skrev:
Alfa skrev:
Haha. Ja visst är det synd. Både e-Tron och Taycan är trevliga bilar, men att de ligger så långt efter Tesla när det gäller grundläggande funktionalitet duger bara inte. Ja, karosskarvarna kanske är perfekta i Audi/Porsche men finns inte Spotify i bilen spelar det ingen roll. Och service? Hallå?
Spotify finns väl i din mobil? Vad är problemet?
Nu gillar jag verkligen inte Audi men att kalla Spotify och OTA för grundläggande egenskaper på en bil gör att jag blir lite obekväm. Vad spelar det för roll om jag fått en ny pruttkudde i senaste uppdateringen? Eller om fonten på hastighetsmätaren har ändrats. Eller nåt annat mer eller mindre meningslöst som Tesla hela tiden skjuter ut till oss. Nu har vi visserligen skaffat hundvalp så dog mode kanske blir användbart så småningom. Men jag tvivlar. Vill nog inte lämna jycken i bilen ändå. Sentry mode har jag inte påslaget då det drar för mycket ström. Camp mode? Finns hotell...
Vore fint om Tesla kunde fokusera på verkligt användbar teknik istället. Sånt man har användning av mer eller mindre kontinuerligt. Typ regnsensor som fungerar när det är mörkt, automatiskt helljus som man kan lita på även på raksträckor (min bländar av så sent att jag alltid blir helljusflashad vid möte på raksträcka), matrix-strålkastare, adaptiv farthållare som fungerar stabilt och som man förväntar sig (accelerera direkt när man blinkar vänster för omkörning på motorväg utan att vänta på att det är klart framåt t ex).
Polestar har fungerade ljus och regnsensor samt OTA. Nu senast kom en uppdaterad version via OTA för ruttplanläggaren. Så det är inte bara pruttkuddar som kommer via OTA. Med en Audi, så hade du behövt vänta 2 år för att få den uppdatering om du nu inte bokade in ett extra besök på verkstaden bara för att det är så kul.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 13:22
av HelectriC
Spotify i mobilen är kass om man måste koppla in en kabel varje gång, DET är ju verkligen inte premium. Det ska finnas i bilen 2021, så är det bara.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 13:25
av MWall
HelectriC skrev:
MWall skrev:
Alfa skrev:
Haha. Ja visst är det synd. Både e-Tron och Taycan är trevliga bilar, men att de ligger så långt efter Tesla när det gäller grundläggande funktionalitet duger bara inte. Ja, karosskarvarna kanske är perfekta i Audi/Porsche men finns inte Spotify i bilen spelar det ingen roll. Och service? Hallå?
Spotify finns väl i din mobil? Vad är problemet?
Nu gillar jag verkligen inte Audi men att kalla Spotify och OTA för grundläggande egenskaper på en bil gör att jag blir lite obekväm. Vad spelar det för roll om jag fått en ny pruttkudde i senaste uppdateringen? Eller om fonten på hastighetsmätaren har ändrats. Eller nåt annat mer eller mindre meningslöst som Tesla hela tiden skjuter ut till oss. Nu har vi visserligen skaffat hundvalp så dog mode kanske blir användbart så småningom. Men jag tvivlar. Vill nog inte lämna jycken i bilen ändå. Sentry mode har jag inte påslaget då det drar för mycket ström. Camp mode? Finns hotell...
Vore fint om Tesla kunde fokusera på verkligt användbar teknik istället. Sånt man har användning av mer eller mindre kontinuerligt. Typ regnsensor som fungerar när det är mörkt, automatiskt helljus som man kan lita på även på raksträckor (min bländar av så sent att jag alltid blir helljusflashad vid möte på raksträcka), matrix-strålkastare, adaptiv farthållare som fungerar stabilt och som man förväntar sig (accelerera direkt när man blinkar vänster för omkörning på motorväg utan att vänta på att det är klart framåt t ex).
Polestar har fungerade ljus och regnsensor samt OTA. Nu senast kom en uppdaterad version via OTA för ruttplanläggaren. Så det är inte bara pruttkuddar som kommer via OTA. Med en Audi, så hade du behövt vänta 2 år för att få den uppdatering om du nu inte bokade in ett extra besök på verkstaden bara för att det är så kul.
Nu var väl inte Polestar 2 riktigt färdig när den kom ut heller.
Apropå grundläggande saker så har PS2 alldeles för hög förbrukning för min smak. Ligger långt efter där. Och var ska den laddas på långfärd? Snacka om rip off!
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 13:28
av HelectriC
MWall skrev:
HelectriC skrev:
MWall skrev:
Alfa skrev:
Haha. Ja visst är det synd. Både e-Tron och Taycan är trevliga bilar, men att de ligger så långt efter Tesla när det gäller grundläggande funktionalitet duger bara inte. Ja, karosskarvarna kanske är perfekta i Audi/Porsche men finns inte Spotify i bilen spelar det ingen roll. Och service? Hallå?
Spotify finns väl i din mobil? Vad är problemet?
Nu gillar jag verkligen inte Audi men att kalla Spotify och OTA för grundläggande egenskaper på en bil gör att jag blir lite obekväm. Vad spelar det för roll om jag fått en ny pruttkudde i senaste uppdateringen? Eller om fonten på hastighetsmätaren har ändrats. Eller nåt annat mer eller mindre meningslöst som Tesla hela tiden skjuter ut till oss. Nu har vi visserligen skaffat hundvalp så dog mode kanske blir användbart så småningom. Men jag tvivlar. Vill nog inte lämna jycken i bilen ändå. Sentry mode har jag inte påslaget då det drar för mycket ström. Camp mode? Finns hotell...
Vore fint om Tesla kunde fokusera på verkligt användbar teknik istället. Sånt man har användning av mer eller mindre kontinuerligt. Typ regnsensor som fungerar när det är mörkt, automatiskt helljus som man kan lita på även på raksträckor (min bländar av så sent att jag alltid blir helljusflashad vid möte på raksträcka), matrix-strålkastare, adaptiv farthållare som fungerar stabilt och som man förväntar sig (accelerera direkt när man blinkar vänster för omkörning på motorväg utan att vänta på att det är klart framåt t ex).
Polestar har fungerade ljus och regnsensor samt OTA. Nu senast kom en uppdaterad version via OTA för ruttplanläggaren. Så det är inte bara pruttkuddar som kommer via OTA. Med en Audi, så hade du behövt vänta 2 år för att få den uppdatering om du nu inte bokade in ett extra besök på verkstaden bara för att det är så kul.
Nu var väl inte Polestar 2 riktigt färdig när den kom ut heller.
Apropå grundläggande saker så har PS2 alldeles för hög förbrukning för min smak. Ligger långt efter där. Och var ska den laddas på långfärd? Snacka om rip off!
just därför OTA är så bra, annars hade man ju fått vänta ändå längre. Samt att nya funktioner kommer allt eftersom, men om man inte vill har nya funktioner, så kan man ju alltid stänga av OTA.
Ska vi basha Polestar och börja prata förbrukning i denna tråd? Why? Det har ju inget med saken att göra? Den kan laddas på samma ställen som alla andra non-Testa, jag förstår inte frågan?
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 13:29
av Alfa
MWall skrev:
Alfa skrev:
MWall skrev:
Alfa skrev:
Haha. Ja visst är det synd. Både e-Tron och Taycan är trevliga bilar, men att de ligger så långt efter Tesla när det gäller grundläggande funktionalitet duger bara inte. Ja, karosskarvarna kanske är perfekta i Audi/Porsche men finns inte Spotify i bilen spelar det ingen roll. Och service? Hallå?
Spotify finns väl i din mobil? Vad är problemet?
Nej. Jag har inte Spotify i mobilen.
Att Spotify är inbyggt i bilen ger en påtaglig premiumkänsla. Att det saknas är en betydande brist.
Du skojar? Är Spotify så sjukt viktigt för dig måste du väl ha ett eget premiumkonto?
Jag skojar inte. Jag har klurat på att köpa andra bilar än Tesla, t ex Taycan, Mercedes EQV, Fiat 500e, men avsaknad av Spotify, tramset med service i onödan, ingen OTA mm gör att jag återigen kommer beställa en ny Tesla.
Att Fiat inte har Spotify kan jag leva med. Men att så kallade premiumbilar saknar den funktionaliteten är för dåligt.