Sida 8 av 17

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 10 okt 2020 15:26
av martinot
HelectriC skrev:
martinot skrev:
roffe_s skrev:
Mitt personliga val stod väl inte mellan P2 och M3 utan mellan P2 och S. En sedan går helt enkelt bort för mig. Jag har hyfsad och god erfarenhet av Model S, däremot har jag bara provat M3 ett par gånger.

Laddnätverk och förbrukning är väl inte heller annat än sekundära parametrar för min personliga räkning, är fordonen i övrigt jämbördiga kan de bli tungan på vågen, annars spelar andra parametrar in. Detta är min första elbil och handen på hjärtat är jag redan hjärtligt less på all fokus kring förbrukning, för en utomstående tror jag det snarare avskräcker och orsakar onödig räckviddsångest. Jag tänker att det under en längre resa egentligen handlar om hur många laddstopp jag gör, om det tar fem eller tio minuter kortare eller längre tid är väl inte av sådan vansinnigt stor betydelse? Däremot skiljer det en hel del på laddhastigheten, visst är superladdning en klar fördel i f t 50kW när det börjar bli multipla laddstopp under en enkelresa.

För mig är prestanda (och då talar vi inte 0-100 utan körglädje och -upplevelse i form av väghållning, bromsar, chassibalans) ändå rätt viktigt, men framför allt väger materialval och komfort i form av bra säten och finish tungt. Bilen ska vara väl ihopskruvad.

Enskärmslösningen skulle säkert kunna fungera även för mig men jag VILL inte ha det så. Jag är väl tjurig. Dragkrok med minst 1 200 kg och lite lullull som rattvärme, bra ljus och att bilen inte fryser ihop vintertid (jag vet att den kan värmas - men jag kan vara slarvig med eller prioritera bort sådant) är bra om än inte vad som avgör mina val.

Sedan tror jag det är bra med ett serviceställe med hyfsat rykte och kapacitet på inte allt för stort geografiskt avstånd, oturen kan ju grina oss i ansiktet såväl när det gäller olyckshändelser som recalls av olika slag. Det är ingen dealbreaker men ändå en hyfsad fördel.

Model S är snabbare, starkare och en mycket större bil än P2. Och naturligtvis med en större prislapp. P2 är väl så bra ihopskruvad men i ett betydligt mer kompakt format. Denna gången blev det därför P2 för mig personligen. Jag är jättenöjd med bilen och tillhör dom som beslutat mig för att ge Polestar tid på sig att göra klar bilen med app, OTA, några buggfixar etc. Hårdvaran är top notch, uppfyller med råge mina förväntningar.

Jag hoppas att 150kW blir vanligare även i mina trakter, det vore skönt att kapa lite laddtid på de längre resorna. Men det får jag ta - mitt val, mina bekymmer :)

Däremot har jag full förståelse för de som väljer Tesla eller någon annan vass konkurrent, det är väl egentligen ett sundhetstecken att det börjar finnas ett rätt brett urval av bilar och märken för oss kunder att botanisera bland? Alla har vi olika behov och prioriteringar och tycke och smak är som bekant helt individuella parametrar...
Gott - bra att det numera finns flera bra alternativ att välja mellan! :)

Bara en fråga: vad menar du att sedan går bort, och att bara MS och PS2 är intressanta - är inte MS just en sedan?
Tips: kolla på vilken typ av baklucka de har!
Ok. Den definieras mer som kombi, eller halvkombi, än sedan kanske?

Svårt detta med alla exakta definitioner och gränsdragningar man måste hålla reda på! :)

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 10 okt 2020 17:06
av pefreli
martinot skrev:
pefreli skrev:
Var i Götet idag och passade på att besöka Polestar för att känna och klämma lite på P2. Provkörde dock aldrig.

Jag gillar utseendet på bilen. Snyggare i verkligheten än på bild och den känns välbyggd med bra panelpassning osv.

Däremot blev jag väldigt förvånad över hur LITEN bilen kändes. Att den väger 300 kg MER än Model 3 är ju ett tecken på att den lider av ICE-sjuka...

Den är helt klart en storlek mindre än Model 3. Kardantunneln bak gör baksätet ännu trängre. Detta måste de lösa i kommande modeller.

Jag var inte heller så förtjust i framstolarna som jag upplevda som platta och hårda. Jag hade ganska höga förväntningar och trodde att den skulle slå 3:an på denna front men jag föredrar helt klart stolarna i Model 3. Även om de på inget sätt är klassledande.

Jag var inte heller förtjust i den breda mittkonsolen som dels upplevdes lite plastig och dels inskränkte på benutrymmet för föraren på tok för mycket.

Nu har jag inte kört bilen och den har ju fått bra betyg i den grenen men har svårt att tänka mig att den skulle vara så mkt bättre än 3:an.

Summasummarum är jag mkt nöjd med att jag har en Model 3 och kommer direkt stryka ev. tankar på att byta till Polestar.

Men jag är glad att den tillslut börjar rulla på våra vägar. Den näst bästa elbilen i prisklassen.

:)
Måste testa PS2 någon dag. Hade dock bestämt fått uppfattningen att det skall vara en större bil än M3?

Kanske är att den rymmer mycket mer last?
Nej, PS2 är mindre än Model 3 även när det kommer till lastutrymmen.

Men det är ju inte så konstigt mtp att den är baserad på 40-serien.

Model 3 är mer jämförbar med Volvos 60-serie.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 10 okt 2020 19:08
av HelectriC
Jag jämförde hur mycket jag fick in i bagaget i PS2 (som ska ha 440liter) och Alfa Stelvio (SUV), som ska ha 525liter bagage. Båda under insynsskyddet. Jag fick in precis lika mycket i båda bilarna, så PS2 är definitivt helt ok stort, aningen överraskad faktiskt! Det som gör stor skillnad är att det är lättlastat. Jag använde samma bagar och väskor som var fullpackade med kläder och grejer i båda bilar.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 10 okt 2020 19:48
av Magnus71
HelectriC skrev:
Jag jämförde hur mycket jag fick in i bagaget i PS2 (som ska ha 440liter) och Alfa Stelvio (SUV), som ska ha 525liter bagage. Båda under insynsskyddet. Jag fick in precis lika mycket i båda bilarna, så PS2 är definitivt helt ok stort, aningen överraskad faktiskt! Det som gör stor skillnad är att det är lättlastat. Jag använde samma bagar och väskor som var fullpackade med kläder och grejer i båda bilar.
Polestar 2 har bara 405L bak + 35L fram.
Det är mer lättlastat än en kombi då man lägger bagaget i en “skål”. Men den faktiska volymen är klart medioker för sin storlek.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 10 okt 2020 19:50
av HelectriC
Magnus71 skrev:
HelectriC skrev:
Jag jämförde hur mycket jag fick in i bagaget i PS2 (som ska ha 440liter) och Alfa Stelvio (SUV), som ska ha 525liter bagage. Båda under insynsskyddet. Jag fick in precis lika mycket i båda bilarna, så PS2 är definitivt helt ok stort, aningen överraskad faktiskt! Det som gör stor skillnad är att det är lättlastat. Jag använde samma bagar och väskor som var fullpackade med kläder och grejer i båda bilar.
Polestar 2 har bara 405L bak + 35L fram.
Det är mer lättlastat än en kombi då man lägger bagaget i en “skål”. Men den faktiska volymen är klart medioker för sin storlek.
Jag är aningen tveksam till hur man får fram de där litermåtten med tanke på att det inte var något problem att matcha 525 liter i Alfan.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 10 okt 2020 21:23
av martinot
pefreli skrev:
martinot skrev:

Måste testa PS2 någon dag. Hade dock bestämt fått uppfattningen att det skall vara en större bil än M3?

Kanske är att den rymmer mycket mer last?
Nej, PS2 är mindre än Model 3 även när det kommer till lastutrymmen.

Men det är ju inte så konstigt mtp att den är baserad på 40-serien.

Model 3 är mer jämförbar med Volvos 60-serie.
Ok. Tack!

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 09:58
av dd88
martinot skrev:
dd88 skrev:
heldiggrisen skrev:
Körde du Sverige-Kroatien i början av juli?
9/7 om jag inte minns helt fel. En övernattning så framme 10/7.
Nice. Vi hade planer på att åka till Kroatien i år, men så kom Cv19 emellan. Var i Kroatien har ni lägenhet, och vilka delar rekommenderar ni att besöka?
Skulle definitivt rekommendera Makarska, hela rivieran är betydligt bättre än Zadar och Split. Går även hyra båt (du behöver skipper om du inte har behörighet) om man vill ta sig ut till Brac, finns mängder med tomma fina stränder om man håller sig borta från Zlatni Rat.

Baska Voda är en fin hamnstad om man vill ha det lite lugnare.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 10:01
av dd88






Skaplig skillnad. Blir mörkrädd av att det finns folk som tycker helljuset i Model 3 är bra.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 10:10
av Elof
dd88 skrev:






Skaplig skillnad. Blir mörkrädd av att det finns folk som tycker helljuset i Model 3 är bra.
Är det lika illa som det ser ut, eller är det blöt asfalt när Teslan testas och torr när P2 körs? Blöt asfalt suger ju ljus som inget annat. (Nä, jag ides inte se hela filmerna)

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 10:13
av Fredrik j
Skulle vilja ranka Matrix LED som en lika stor förbättring som övergång till xenon var.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 10:50
av BrooklynS
Jag har haft rätt många bilar och olika sorters strålkastare inklusive xenonextraljus osv osv.

Tesla 3 har inte alls dåligt ljus, vare sig halv- eller helljus. Det som Matrix tillför (jodå, haft dessa med) är inte ljusstyrka utan att man kan köra med helljuset på hela tiden och ljuset anpassas till omkringliggande trafik utan att blända. Därför blir framförallt "halvljuset" bättre...

Tom väg och helljus då är det LED mot LED, dvs ingen större skillnad alls - något som också visas i ViBilägares test av ljusbilder och räckvidd på ljuskäglan. Snarare har Tesla 3 både längre och bredare helljus.
Skärmavbild 2020-10-11 kl. 10.49.46.png

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 10:56
av BrooklynS
dd88 skrev:

Skaplig skillnad. Blir mörkrädd av att det finns folk som tycker helljuset i Model 3 är bra.
Det är riktigt bra helljus i Tesla 3. Blir du mörkrädd av det så borde du jämföra själv istället. Valfri bil, ställ dem bredvid varandra på en tom väg i natten och slå på helljuset en i taget...

Uppe i Norrbotten kör vi oftare på tomma vägar och då är det extraljus som gäller, problemet är att man med tre NBB Xenonextraljus når uppåt kilometern och då behöver man blända av för tidigt på raksträckorna...

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 11:01
av Magnus71
dd88 skrev:






Skaplig skillnad. Blir mörkrädd av att det finns folk som tycker helljuset i Model 3 är bra.
Det går inte att dra någon slutsats på denna jämförelse. Blöt asfalt mot torr är ju en skillnad på natt och dag.

Mer intressant är faktiska mätningar. I senaste Vi bilägare där PS2 testas mot TM3 så mäts Teslans helljus till 232m mot 200m för PS2. Dessutom är bredden på ljusbilden för Teslan 33m mot 32m PS2.

Däremot är PS2 halvljus överlägset Teslans.

”Bättre att tro saker baserat på det man vet, än att veta saker baserat på det man tror”

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 11:02
av Fredrik j
BrooklynS skrev:
Jag har haft rätt många bilar och olika sorters strålkastare inklusive xenonextraljus osv osv.

Tesla 3 har inte alls dåligt ljus, vare sig halv- eller helljus. Det som Matrix tillför (jodå, haft dessa med) är inte ljusstyrka utan att man kan köra med helljuset på hela tiden och ljuset anpassas till omkringliggande trafik utan att blända. Därför blir framförallt "halvljuset" bättre...

Tom väg och helljus då är det LED mot LED, dvs ingen större skillnad alls - något som också visas i ViBilägares test av ljusbilder och räckvidd på ljuskäglan. Snarare har Tesla 3 både längre och bredare helljus.
Skärmavbild 2020-10-11 kl. 10.49.46.png
Det som är revolutionerande med Matrix är ju som du säger inte ljusstyrkan utan att det blir mer tillgängligt.
Man kan ju tänka sig ett system i kombination med värmekamera. Matrixljusen skulle kunna belysa t.ex. vilt som värmekameran upptäckt. Med tanke på den exploderade vildsvinsstammen tror jag det kommer bli viktigare.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 11:13
av dd88
Är ju uppenbarligen något fel på Tesla-Björns Model 3, blöt asfalt eller ej, ljusbilden är ju hemsk.

Ursäkta om jag trampade på några tår.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 11:19
av BrooklynS
Såväl ljusbild som ljusstyrka påminner om Opel Insignia med adaptiva strålkastare, bara det att Tesla 3-ans ljusbild är något bredare. Jag tycker faktiskt att Tesla 3 har bättre helljus. Däremot halvljuset är förstås mer begränsat av naturliga skäl.

Men det är många bilar som har sämre helljus, den saken är klar.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 11:27
av HelectriC
Jämför jag PS2 med min förra Model S så är det verkligen natt och dag. Helt olika världar och det har garanterat med effektbegräsningen hos Tesla att göra (frånvarande strålkastarspolarna tackar vi för det!)

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 11:32
av dd88
Man börjar ju undra vad Tesla-Björns agenda är nu när ”gammelmedia” slår han på fingrarna.

Måste vara fossilbilsmaffian som ligger bakom.

Eller så är han bortskämd, har ju kört en hel del Polestar 2 och ID3 det senaste.


Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 11:39
av Zalman3
Nån som vet mera om detta?

Splitter ny elbil tok fyr under lading utenfor bolig på Lilleaker.

En elbil tok fyr da den sto til lading utenfor et bolighus på Lilleaker lørdag kveld. — Det er jo litt spesielt når bilen er helt ny, mener politiet.

Politiet fikk melding om bilbrannen på Lilleaker klokken 20.36 lørdag kveld.

— Det sto flammer ut av panseret, og man kunne se røykutviklingen i området, sier operasjonsleder André Kråkenes i Oslo politidistrikt til NTB.

Ingen kom til skade, og bilen ble ikke utbrent. Bilen sto ute, fem meter fra boligen. Bileier fortalte til politiet at han hadde hentet bilen for bare fire dager siden.

Les også: Fire til legevakt etter at Coop-butikk på Alnabru byttet håndsprit med avløpsrens— Fire dager gammel

— Det er jo litt spesielt når en bil som er fire dager gammel begynner å brenne, sier Kråkenes.

Oslo brann- og redningsetat opplyser senere lørdag kveld til NTB at røykutviklingen ga seg da bileieren tok ut ladekabelen fra bilen.

Bilen som tok fyr under lading skal ifølge politiet være en Polestar. Bilmerket er svensk-kinesisk og eies av Volvo og Geely.



https://vartoslo.no/andr-krakenes-bydel ... ker/263196

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 11:48
av Tellus
Nu måste vi förbjuda kinesiskt poleshit ;)

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 11:50
av pefreli
HelectriC skrev:
Jämför jag PS2 med min förra Model S så är det verkligen natt och dag. Helt olika världar och det har garanterat med effektbegräsningen hos Tesla att göra (frånvarande strålkastarspolarna tackar vi för det!)
Nu vet jag inte hur gammal din förra Model S är men strålkastarna på Model S har ju genomgått en ordentlig uppdatering till följd av tidigare kritik om att de inte hållit måttet.

På Model 3 är ljuset mkt bra. Bättre än någon bil jag haft. Men jag tror ändå att PS2 vinner den ronden. En stor fördel med PS2 är ju det adaptiva halvljuset vilket Model 3 saknar. Det är ju av eller på som gäller i Model 3.

Dessutom skulle Teslas autoljusfunktion behöva bli bättre. Får väl hoppas på framtida OTA... :?

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 13:41
av Fredrik j
BrooklynS skrev:
Såväl ljusbild som ljusstyrka påminner om Opel Insignia med adaptiva strålkastare, bara det att Tesla 3-ans ljusbild är något bredare. Jag tycker faktiskt att Tesla 3 har bättre helljus. Däremot halvljuset är förstås mer begränsat av naturliga skäl.

Men det är många bilar som har sämre helljus, den saken är klar.
Menar du senaste generationen insignia?

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 14:24
av BrooklynS
Fredrik j skrev:
BrooklynS skrev:
Såväl ljusbild som ljusstyrka påminner om Opel Insignia med adaptiva strålkastare, bara det att Tesla 3-ans ljusbild är något bredare. Jag tycker faktiskt att Tesla 3 har bättre helljus. Däremot halvljuset är förstås mer begränsat av naturliga skäl.

Men det är många bilar som har sämre helljus, den saken är klar.
Menar du senaste generationen insignia?
Ja, den senaste har MatrixLED, den förra hade adaptiva Xenon. Ljusbilden dem emellan är väldigt lika på obegränsat helljus, men Matrix är som sagt en helt annan funktion.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 14:27
av Fredrik j
BrooklynS skrev:
Fredrik j skrev:
BrooklynS skrev:
Såväl ljusbild som ljusstyrka påminner om Opel Insignia med adaptiva strålkastare, bara det att Tesla 3-ans ljusbild är något bredare. Jag tycker faktiskt att Tesla 3 har bättre helljus. Däremot halvljuset är förstås mer begränsat av naturliga skäl.

Men det är många bilar som har sämre helljus, den saken är klar.
Menar du senaste generationen insignia?
Ja, den senaste har MatrixLED, den förra hade adaptiva Xenon. Ljusbilden dem emellan är väldigt lika på obegränsat helljus, men Matrix är som sagt en helt annan funktion.
Jag har en insignia av förra generationen och den har ju en enklare typ av ljusbildsjustering. Minns att skillnaden var stor jämfört med den Saab 9-5 jag hade innan.

Re: Model 3 vs Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 14:34
av BrooklynS
Absolut, Insignian har ett mycket bra helljus. Xenon ger oftast mer ljus än LED dessutom.

Jag tycker efter ungefär 4000 mil i bägge bilarna att Tesla 3 har ett minst lika bra helljus.