kvalitetskänslan är ju något som de flesta tester säger inte är så väldigt hög på MME. De säger tydligt att detta är ingen premiumbil. Jag ska provköra nästa vecka, får se hur det verkar.Legato skrev:Storleksmässigt korrekt. Är nog mer lättlastat i Mussen dock. Läste ett norskt test där de tyckte det var bättre än i XC40 Recharge.MWall skrev:Bakre bagaget är nästan identiskt mot Polestar 2, 402 istället för pållens 405 liter. Frunken är väl också liknande? Däremot så ser Forden ut att vara rymligare i kupén.martinot skrev:Tack! Ser ju ut som många bra och rejäla utrymmen!
Men Model Y har definitivt bättre bagage.
Som förstabil hade jag tagit Model Y alla dagar i veckan för SUC, AP, räckvidd, dragkrok, lastutrymme.
Som andrabil känns dock detta bra för oss, då spelar inte det ovan någon roll. Då är designen, priset och kvalitetskänslan viktigare för mig personligen. Den största nackdelen mot Y för mig är nog prestandan.
Ford Mustang Mach-e
Moderator: Redaktion
Re: Ford Mustang Mach-e
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Är det Mach-e eller MY som kommer med takräcke?mikebike skrev:Och takräcke...Legato skrev:Storleksmässigt korrekt. Är nog mer lättlastat i Mussen dock. Läste ett norskt test där de tyckte det var bättre än i XC40 Recharge.MWall skrev:Bakre bagaget är nästan identiskt mot Polestar 2, 402 istället för pållens 405 liter. Frunken är väl också liknande? Däremot så ser Forden ut att vara rymligare i kupén.martinot skrev:Tack! Ser ju ut som många bra och rejäla utrymmen!
Som förstabil hade jag tagit Model Y alla dagar i veckan för SUC, räckvidd, dragkrok, lastutrymme.
Som andrabil känns dock detta bra för oss, då spelar inte det ovan någon roll. Då är designen, priset och kvalitetskänslan viktigare för mig personligen. Den största nackdelen mot Y för mig är nog prestandan.
Det är en sak som jag saknar idag.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
MME kan inte ha takräcke!
Model 3-24/Polestar 3-24
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Model Y kommer med takräcke, samma design som Model 3.martinot skrev:Är det Mach-e eller MY som kommer med takräcke?mikebike skrev:Och takräcke...Legato skrev:Storleksmässigt korrekt. Är nog mer lättlastat i Mussen dock. Läste ett norskt test där de tyckte det var bättre än i XC40 Recharge.MWall skrev:Bakre bagaget är nästan identiskt mot Polestar 2, 402 istället för pållens 405 liter. Frunken är väl också liknande? Däremot så ser Forden ut att vara rymligare i kupén.martinot skrev:Tack! Ser ju ut som många bra och rejäla utrymmen!
Som förstabil hade jag tagit Model Y alla dagar i veckan för SUC, räckvidd, dragkrok, lastutrymme.
Det är en sak som jag saknar idag.
D.v.s. inga rails.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
HelectriC skrev:kvalitetskänslan är ju något som de flesta tester säger inte är så väldigt hög på MME. De säger tydligt att detta är ingen premiumbil. Jag ska provköra nästa vecka, får se hur det verkar.Legato skrev:Storleksmässigt korrekt. Är nog mer lättlastat i Mussen dock. Läste ett norskt test där de tyckte det var bättre än i XC40 Recharge.MWall skrev:Bakre bagaget är nästan identiskt mot Polestar 2, 402 istället för pållens 405 liter. Frunken är väl också liknande? Däremot så ser Forden ut att vara rymligare i kupén.martinot skrev:Tack! Ser ju ut som många bra och rejäla utrymmen!
Som förstabil hade jag tagit Model Y alla dagar i veckan för SUC, AP, räckvidd, dragkrok, lastutrymme.
Nej, men jämfört mot en Model Y så kanske den är högre?

Vad är förresten lastutrymmet i en Model Y med baksätena uppfällda? Tesla verkar bara ange med fällt baksäte (1,9 kbm).
de är ju båda amerikanska, så de är väl på ca samma nivå av kvalitetskänsla antar jag. Konstigt det där att amerikanska biltillverkare aldrig helt klarar att få till den där känslan som europeiska bilar har.MWall skrev:HelectriC skrev:kvalitetskänslan är ju något som de flesta tester säger inte är så väldigt hög på MME. De säger tydligt att detta är ingen premiumbil. Jag ska provköra nästa vecka, får se hur det verkar.Legato skrev:Storleksmässigt korrekt. Är nog mer lättlastat i Mussen dock. Läste ett norskt test där de tyckte det var bättre än i XC40 Recharge.MWall skrev:Bakre bagaget är nästan identiskt mot Polestar 2, 402 istället för pållens 405 liter. Frunken är väl också liknande? Däremot så ser Forden ut att vara rymligare i kupén.martinot skrev:Tack! Ser ju ut som många bra och rejäla utrymmen!
Nej, men jämfört mot en Model Y så kanske den är högre?
Vad är förresten lastutrymmet i en Model Y med baksätena uppfällda? Tesla verkar bara ange med fällt baksäte (1,9 kbm).
Model 3-24/Polestar 3-24
Model Y kommer i alla fall vara europa-tillverkad. Vet inte om det kommer ändra något men jag har inte heller någon koll på kvalitén på Amerika-tillverkade Model Y då jag aldrig suttit i en.HelectriC skrev:
de är ju båda amerikanska, så de är väl på ca samma nivå av kvalitetskänsla antar jag. Konstigt det där att amerikanska biltillverkare aldrig helt klarar att få till den där känslan som europeiska bilar har.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
blir mycket intressant om de europatillverkade Tesla får en högre kvalitetskänsla än de amerikansktillverkade. Det sägs ju att de kinesiska Model 3 ger ett bättre intryck. Fast delar och design på delar lär ju vara samma, så frågan är om det går att få så stor skillnad ändå. Panel gaps och sånt kan säkert undvikas, men själva klangen i material tex lär ju inte ändras.Svenssons skrev:Model Y kommer i alla fall vara europa-tillverkad. Vet inte om det kommer ändra något men jag har inte heller någon koll på kvalitén på Amerika-tillverkade Model Y då jag aldrig suttit i en.HelectriC skrev:
de är ju båda amerikanska, så de är väl på ca samma nivå av kvalitetskänsla antar jag. Konstigt det där att amerikanska biltillverkare aldrig helt klarar att få till den där känslan som europeiska bilar har.
Model 3-24/Polestar 3-24
Legato hävdar ju att känslan är bättre i Forden än i Model 3/X. Tycker inte allt ska baseras på var det är byggt då det är att förenkla det hela en aning. En Fiat och en Rolls Royce är båda byggda i Europa liksom...HelectriC skrev:de är ju båda amerikanska, så de är väl på ca samma nivå av kvalitetskänsla antar jag. Konstigt det där att amerikanska biltillverkare aldrig helt klarar att få till den där känslan som europeiska bilar har.

Fabriken i Berlin kommer vara en amerikansk fabrik med europeiska arbetare. Kravställning, maskiner, material, företagskultur osv är av amerikanskt snitt. Tror inte en löpande-band-gubbe kan ändra så mycket på det. Tror nog även amerikaner gör vad de kan utifrån förutsättningarna i sin fabrik. Att tro att en fabrikschefen i Berlin får carte blanche att införa helt andra processer och tekniker bara för att fabriken råkar stå på europeisk mark är givetvis oerhört naivt. Tesla är extremt toppstyrt och kommer säkert så förbli.
Men visst vore det roligt om Berlin-fabriken helt plötsligt gör en "Saab" och börjar ljuga för ledningen i USA och införa en massa förbättringar i smyg som inte är sanktionerade.

Kinesiska "löpande-band-gubbar" verkar i alla fall kunna ändra på det så varför skulle inte europeiska? Sedan skiljer det även en hel del i tid mellan fabrikerna. Fremont byggdes ursprungligen inte till elbilstillverkning för Tesla och har genom åren fått tillägg och ombyggnationer. Är inte direkt strömlinjeformad konstruktion där när man jämför med hur Shanghai och Berlin byggs. Tibro har artikel om det.MWall skrev:
Fabriken i Berlin kommer vara en amerikansk fabrik med europeiska arbetare. Kravställning, maskiner, material, företagskultur osv är av amerikanskt snitt. Tror inte en löpande-band-gubbe kan ändra så mycket på det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons skrev:Kinesiska "löpande-band-gubbar" verkar i alla fall kunna ändra på det så varför skulle inte europeiska? Sedan skiljer det även en hel del i tid mellan fabrikerna. Fremont byggdes ursprungligen inte till elbilstillverkning för Tesla och har genom åren fått tillägg och ombyggnationer. Är inte direkt strömlinjeformad konstruktion där när man jämför med hur Shanghai och Berlin byggs. Tibro har artikel om det.MWall skrev:
Fabriken i Berlin kommer vara en amerikansk fabrik med europeiska arbetare. Kravställning, maskiner, material, företagskultur osv är av amerikanskt snitt. Tror inte en löpande-band-gubbe kan ändra så mycket på det.
Har du några som helst bevis för att kinesiska Model 3 är bättre än amerikanska eller går du på den där kinesiska propaganda-artikeln som kom där vid öppnandet av fabriken?
Har du något som motsäger det? Du verkar ju veta att Model Y från Berlin kommer vara producerad i en amerikansk fabrik med samma kvalité som den producerad i Fremont. Är Volvos fabriker i Kina kinesiska eller svenska? Är Volvos fabriker i Europa kinesiska eller svenska eller är de just enskilda fabriker i respektive land?MWall skrev:Svenssons skrev:Kinesiska "löpande-band-gubbar" verkar i alla fall kunna ändra på det så varför skulle inte europeiska? Sedan skiljer det även en hel del i tid mellan fabrikerna. Fremont byggdes ursprungligen inte till elbilstillverkning för Tesla och har genom åren fått tillägg och ombyggnationer. Är inte direkt strömlinjeformad konstruktion där när man jämför med hur Shanghai och Berlin byggs. Tibro har artikel om det.MWall skrev:
Har du några som helst bevis för att kinesiska Model 3 är bättre än amerikanska eller går du på den där kinesiska propaganda-artikeln som kom där vid öppnandet av fabriken?
Håller inte med. Jag har sett väldigt många Youtube-videos och min bild av koncensus är att den är klart högre än i tidigare Fordar, klart högre än i Tesla men inte på nivå med tex Audi och Jaguar.HelectriC skrev:kvalitetskänslan är ju något som de flesta tester säger inte är så väldigt hög på MME. De säger tydligt att detta är ingen premiumbil. Jag ska provköra nästa vecka, får se hur det verkar.Legato skrev:Storleksmässigt korrekt. Är nog mer lättlastat i Mussen dock. Läste ett norskt test där de tyckte det var bättre än i XC40 Recharge.MWall skrev:Bakre bagaget är nästan identiskt mot Polestar 2, 402 istället för pållens 405 liter. Frunken är väl också liknande? Däremot så ser Forden ut att vara rymligare i kupén.martinot skrev:Tack! Ser ju ut som många bra och rejäla utrymmen!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Och Mustangen är byggd i MexikoSvenssons skrev:Model Y kommer i alla fall vara europa-tillverkad. Vet inte om det kommer ändra något men jag har inte heller någon koll på kvalitén på Amerika-tillverkade Model Y då jag aldrig suttit i en.HelectriC skrev:

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
fast högre än i vanliga fordar säger väl inte så mycket? Och det jag menar jag har hört är just att den inte är på samma nivå som Audi, Jaguar etc, dvs premiumsegmentet. Så vi säger ju egentligen samma sakLegato skrev:Håller inte med. Jag har sett väldigt många Youtube-videos och min bild av koncensus är att den är klart högre än i tidigare Fordar, klart högre än i Tesla men inte på nivå med tex Audi och Jaguar.HelectriC skrev:kvalitetskänslan är ju något som de flesta tester säger inte är så väldigt hög på MME. De säger tydligt att detta är ingen premiumbil. Jag ska provköra nästa vecka, får se hur det verkar.Legato skrev:Storleksmässigt korrekt. Är nog mer lättlastat i Mussen dock. Läste ett norskt test där de tyckte det var bättre än i XC40 Recharge.MWall skrev:Bakre bagaget är nästan identiskt mot Polestar 2, 402 istället för pållens 405 liter. Frunken är väl också liknande? Däremot så ser Forden ut att vara rymligare i kupén.martinot skrev:Tack! Ser ju ut som många bra och rejäla utrymmen!

Model 3-24/Polestar 3-24
Ligger inte Mexiko i Amerika?Legato skrev:Och Mustangen är byggd i MexikoSvenssons skrev:Model Y kommer i alla fall vara europa-tillverkad. Vet inte om det kommer ändra något men jag har inte heller någon koll på kvalitén på Amerika-tillverkade Model Y då jag aldrig suttit i en.HelectriC skrev:

OK! Att den inte är "väldigt hög" håller jag helt med om, men du svarade på ett inlägg där jag jämförde kvalitetskänslan med Model Y så jag antog att du inte höll med om den jämförelsen. Som jag skrev i ursprungsinlägget så är den definitivt inte klassledande/Lexus-nivå.HelectriC skrev:fast högre än i vanliga fordar säger väl inte så mycket? Och det jag menar jag har hört är just att den inte är på samma nivå som Audi, Jaguar etc, dvs premiumsegmentet. Så vi säger ju egentligen samma sakLegato skrev:Håller inte med. Jag har sett väldigt många Youtube-videos och min bild av koncensus är att den är klart högre än i tidigare Fordar, klart högre än i Tesla men inte på nivå med tex Audi och Jaguar.HelectriC skrev:kvalitetskänslan är ju något som de flesta tester säger inte är så väldigt hög på MME. De säger tydligt att detta är ingen premiumbil. Jag ska provköra nästa vecka, får se hur det verkar.Legato skrev:Storleksmässigt korrekt. Är nog mer lättlastat i Mussen dock. Läste ett norskt test där de tyckte det var bättre än i XC40 Recharge.MWall skrev:
Bakre bagaget är nästan identiskt mot Polestar 2, 402 istället för pållens 405 liter. Frunken är väl också liknande? Däremot så ser Forden ut att vara rymligare i kupén.
Jag tyckte generellt den kändes bra dock, största nackdelen är nog att skärmen inte sitter så snyggt samt att vredet på den känns lite B. Material i sätena kändes schyst liksom tyget på B&O-anläggningen, men vissa plastpaneler kändes inte riktigt tipp-topp.
Vi får se vad du tycker.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Svenssons skrev:Har du något som motsäger det? Du verkar ju veta att Model Y från Berlin kommer vara producerad i en amerikansk fabrik med samma kvalité som den producerad i Fremont. Är Volvos fabriker i Kina kinesiska eller svenska? Är Volvos fabriker i Europa kinesiska eller svenska eller är de just enskilda fabriker i respektive land?MWall skrev:Svenssons skrev:Kinesiska "löpande-band-gubbar" verkar i alla fall kunna ändra på det så varför skulle inte europeiska? Sedan skiljer det även en hel del i tid mellan fabrikerna. Fremont byggdes ursprungligen inte till elbilstillverkning för Tesla och har genom åren fått tillägg och ombyggnationer. Är inte direkt strömlinjeformad konstruktion där när man jämför med hur Shanghai och Berlin byggs. Tibro har artikel om det.MWall skrev:
Ok, så du spekulerar bara?

Jag anser att bevisbördan ligger på den som hävdar att det kommer skilja i kvalitet. Vore roligt att veta varför kvaliteten skulle bli högre också. Förutom att löst hänvisa till nationella stereotyper då...
Volvos kinesiska fabriker är väl byggda utifrån Volvos standard och önskemål. Dvs en Polestar är byggd i en fabrik som håller samma standard som en svensk och bilarna tillverkas efter en europeisk/svensk kravbild även om själva fabriken står i Kina. Precis på samma sätt tror jag det blir med Teslas fabrik i Berlin.
Själv anser jag att bevisbördan ligger hos den som kommer med påståendet först. Du spekulerar att det inte kommer vara någon skillnad och att det är en amerikansk fabrik som byggs i Berlin.MWall skrev:
Ok, så du spekulerar bara?![]()
Jag anser att bevisbördan ligger på den som hävdar att det kommer skilja i kvalitet. Vore roligt att veta varför kvaliteten skulle bli högre också. Förutom att löst hänvisa till nationella stereotyper då...
Volvos kinesiska fabriker är väl byggda utifrån Volvos standard och önskemål. Dvs en Polestar är byggd i en fabrik som håller samma standard som en svensk och bilarna tillverkas efter en europeisk/svensk kravbild även om själva fabriken står i Kina. Precis på samma sätt tror jag det blir med Teslas fabrik i Berlin.
Jag har till skillnad från din spekulation något att gå på och det är kunders klagomål för olika bilmärken i Kina. Visst är det så att mycket av nyheterna i Kina är vinklade men ser inte vitsen för kommunistiska partiet att sätta bilar från en som du säger "amerikansk fabrik" som de bilar med minst klagomål från kunderna, före kinatillverkade bilar från kinesiska företag.
https://www.teslarati.com/tesla-china-m ... facturing/
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Jävlar!
Nu gjorde jag samma misstag igen.
Ja, alltså att jag tittade på trådens ämne och förväntade mig att tråden skulle handla om Ford Mustang Mach-e ...
Ja, alltså att jag tittade på trådens ämne och förväntade mig att tråden skulle handla om Ford Mustang Mach-e ...
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Hur många klagomål har de på Model 3 byggda i Fremont då? För det är väl det vi jämför mot?Svenssons skrev:Själv anser jag att bevisbördan ligger hos den som kommer med påståendet först. Du spekulerar att det inte kommer vara någon skillnad och att det är en amerikansk fabrik som byggs i Berlin.MWall skrev:
Jag har till skillnad från din spekulation något att gå på och det är kunders klagomål för olika bilmärken i Kina. Visst är det så att mycket av nyheterna i Kina är vinklade men ser inte vitsen för kommunistiska partiet att sätta bilar från en som du säger "amerikansk fabrik" som de bilar med minst klagomål från kunderna, före kinatillverkade bilar från kinesiska företag.
Dels borde man kunna anta att tidigare studier borde synts om det var fallet att US-tillverkad Model 3 var så mycket bättre än alla andra bilmärken och dessutom den Kina-tillverkade Model 3 som i princip inte har några klagomål. Annars kan man om man vill lyssna på journalister och andra rapporter som säger samma sak eller så kan man fortsätta att förneka allt och spekulera själv. Valet är fritt.MWall skrev:Hur många klagomål har de på Model 3 byggda i Fremont då? För det är väl det vi jämför mot?Svenssons skrev:Själv anser jag att bevisbördan ligger hos den som kommer med påståendet först. Du spekulerar att det inte kommer vara någon skillnad och att det är en amerikansk fabrik som byggs i Berlin.MWall skrev:
https://insideevs.com/news/381527/chine ... -american/
Mycket verkar dock tyda på lite bättre kvalité för Mexiko-tillverkad Mustang än Fremont-tillverkad Model 3 om man ska gå på rapporterna som har presenterats här.
Det där är bra rena spekulationer och påhitt från dig. Du har ingen som helst insyn till hur Tesla organiserar upp Berlinfabriken och produktionssättningen.MWall skrev:Legato hävdar ju att känslan är bättre i Forden än i Model 3/X. Tycker inte allt ska baseras på var det är byggt då det är att förenkla det hela en aning. En Fiat och en Rolls Royce är båda byggda i Europa liksom...HelectriC skrev:de är ju båda amerikanska, så de är väl på ca samma nivå av kvalitetskänsla antar jag. Konstigt det där att amerikanska biltillverkare aldrig helt klarar att få till den där känslan som europeiska bilar har.![]()
Fabriken i Berlin kommer vara en amerikansk fabrik med europeiska arbetare. Kravställning, maskiner, material, företagskultur osv är av amerikanskt snitt. Tror inte en löpande-band-gubbe kan ändra så mycket på det. Tror nog även amerikaner gör vad de kan utifrån förutsättningarna i sin fabrik. Att tro att en fabrikschefen i Berlin får carte blanche att införa helt andra processer och tekniker bara för att fabriken råkar stå på europeisk mark är givetvis oerhört naivt. Tesla är extremt toppstyrt och kommer säkert så förbli.
Men visst vore det roligt om Berlin-fabriken helt plötsligt gör en "Saab" och börjar ljuga för ledningen i USA och införa en massa förbättringar i smyg som inte är sanktionerade.
Pinsamt.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
*LOL*slugger75 skrev:Jävlar!

martinot skrev:Det där är bra rena spekulationer och påhitt från dig. Du har ingen som helst insyn till hur Tesla organiserar upp Berlinfabriken och produktionssättningen.MWall skrev:Legato hävdar ju att känslan är bättre i Forden än i Model 3/X. Tycker inte allt ska baseras på var det är byggt då det är att förenkla det hela en aning. En Fiat och en Rolls Royce är båda byggda i Europa liksom...HelectriC skrev:de är ju båda amerikanska, så de är väl på ca samma nivå av kvalitetskänsla antar jag. Konstigt det där att amerikanska biltillverkare aldrig helt klarar att få till den där känslan som europeiska bilar har.![]()
Pinsamt.
Lustigt, det har inte du heller. Finns väl ingenting som talar för att det blir nån skillnad förutom gamla unkna stereotyper baserad på nationalitet.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.