Sida 8 av 28
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 06 okt 2021 15:06
av fth
Robertrimmevik skrev:Jag kan beta ner det så här. Jag ser snabbladdning som ett komplement till de som har extrema behov. Typ köra 200mil till Berlin nonstop. Och jag tror du har rätt. Det kommer att bli väldigt dyrt att snabbladda när snabbladdning blir mer ett komplement.
Det är nog helt enkelt så att vi har olika uppfattning här.
Jag är helt övertygad om att "tillräcklig" räckvidd kombinerat med ett väl fungerande snabbladdarnätverk är lösningen, du är övertygad om att stora batterier kombinerat med sporadisk eller ingen snabbladdning är lösningen.
Jag kan bara tycka att eftersom det bevisligen är så att en tillverkare har lyckats med "min" modell, så varför skulle det inte gå att lösa för andra bilar?
Den största begränsande idag är tillgången på batterier, skall batterierna bli större så räcker dom förstås till färre bilar, det tror jag inte gynnar omställningen.
/fth
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 06 okt 2021 15:09
av MWall
fth skrev:Robertrimmevik skrev:Jag kan beta ner det så här. Jag ser snabbladdning som ett komplement till de som har extrema behov. Typ köra 200mil till Berlin nonstop. Och jag tror du har rätt. Det kommer att bli väldigt dyrt att snabbladda när snabbladdning blir mer ett komplement.
Det är nog helt enkelt så att vi har olika uppfattning här.
Jag är helt övertygad om att "tillräcklig" räckvidd kombinerat med ett väl fungerande snabbladdarnätverk är lösningen, du är övertygad om att stora batterier kombinerat med sporadisk eller ingen snabbladdning är lösningen.
Jag kan bara tycka att eftersom det bevisligen är så att en tillverkare har lyckats med "min" modell, så varför skulle det inte gå att lösa för andra bilar?
Den största begränsande idag är tillgången på batterier, skall batterierna bli större så räcker dom förstås till färre bilar, det tror jag inte gynnar omställningen.
/fth
Viss skillnad mellan 20 tusen bilar och 5 miljoner. Vi skulle behöva 250 ggr så många SuC-stationer som idag. Det kostar lite flis och ingen verkar vilja betala. På många ställen vill företagen inte ens drifta laddare som de får gratis. Bara drift, service, support och reparationer kostar alltså mer än det smakar på många håll.
Det är liksom grunden för diskussionen.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 06 okt 2021 15:23
av Niklas Z
Robertrimmevik skrev:Niklas Z skrev:Robertrimmevik skrev:Niklas Z skrev:Robertrimmevik skrev:Sen så tror jag utifrån körmönster/behov att skillnaden för att slippa snabbladda de där extra 400kWh ligger runt 25kWh extra batteri
Det är just här jag tror du har fel. Jag bedömer att det krävs mycket mer än 25 kWh extra batteri för att man inte ska behöva snabbladdning. Snarare 75-100 kWh extra för att göra ett snabbladdarnätverk överflödigt.
Ett exempel är om jag skulle åka från Uppsala där jag bor till Malmö. Det är en etapp på knappt 70 mil, mestadels motorväg. Då drar min bil cirka 1,6 kWh mil, totalt ungefär 110 kWh. Lite marginal krävs, så då skulle jag klara mig utan att ladda om jag hade ett batteri med säg 115 kWh tillgängligt. Det är drygt 40 kWh mer än vad jag har nu och då har jag ändå en elbil som hör till de mest lämpade för långfärd. Den förbrukningen gäller dock bara sommartid. Säg att temperaturen ligger strax över nollan, vägbanan är våt, vinden blåser åt fel håll och det kanske sitter en takbox på bilen också. Då lär förbrukningen bli minst 50 % högre, vilket skulle kräva ett batteri på uppemot 180 kWh.
Att åka Uppsala - Malmö på en dag är verkligen ingen extrem körning. Jag skulle säga att det är mer extremt att planera in en hotellövernattning på en knapp 70-mils resa.
Nu tror jag inte att jag sagt att snabbladdare är helt överflödiga. Rätta mig om jag har fel.
Min ståndpunkt ligger i att hellre ha mer räckvidd och större batterier än att att ha lite och förlita sig på ett så gott som felfritt snabbladdnätverk.
Tycker ditt exempel är klockrent. Låt säga att du har 125kWh(Tesla är ju trots allt väldigt duktiga på att driva utvecklingen av räckvidd) ,125kWh tycker jag också förutsätter en 22kW ombordladdare som standard. Vi tar ditt worst case. Vi tar en snittförbrukning på 2.5 kWh/mil. Då får du 50 mil. Ni käkar vid en 22kW-laddare en timme. Då får du ytterligare 8 mil. För att komma fram med lite marginal(låt säga 1.5mil. Du har ju trots allt redan riktigt dåligt väder så några större överraskningar på väderfronten bör man ha koll på) behöver du ytterligare ca 34 kWh. Det blir inte mycket att snabbladda på en relativt lång dagstur under de värsta förhållandena. Behövs inte byggas ut några jättemängder snabbladdnätverk för det. Kom också ihåg att de du möter har medvind och mindre behov av laddning.
Jo, men det blir en betydligt dyrare bil att skaffa om den ska ha 125 kWh räckvidd, betydligt dyrare än att snabbladda. Dessutom innebär din beräkning ett stopp på närmare tre timmar. Inte bra.
Varför tror du (och MWall) att det är så svårt och dyrt att bygga snabbladdare?
Vad då tre timmar? Jag nämnde 34kWh snabbladdning som komplement den dagen det är worst case.
Jag kan beta ner det så här. Jag ser snabbladdning som ett komplement till de som har extrema behov. Typ köra 200mil till Berlin nonstop. Och jag tror du har rätt. Det kommer att bli väldigt dyrt att snabbladda när snabbladdning blir mer ett komplement.
Ja då missförstod jag dig. Jag trodde du menade att 34 kWh skulle laddas på 22 kW laddare. Men då behövs ju snabbladdningsstationerna i alla fall. Ditt förslag skulle bara innebära att de kan klara sig med färre stolpar per station. Då får man en marginell kostnadsbesparing på snabbladdningen, men en stor extra post för batteriet. Det ser inte jag som en bra deal.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 06 okt 2021 15:33
av Robertrimmevik
fth skrev:Robertrimmevik skrev:Jag kan beta ner det så här. Jag ser snabbladdning som ett komplement till de som har extrema behov. Typ köra 200mil till Berlin nonstop. Och jag tror du har rätt. Det kommer att bli väldigt dyrt att snabbladda när snabbladdning blir mer ett komplement.
Det är nog helt enkelt så att vi har olika uppfattning här.
Jag är helt övertygad om att "tillräcklig" räckvidd kombinerat med ett väl fungerande snabbladdarnätverk är lösningen, du är övertygad om att stora batterier kombinerat med sporadisk eller ingen snabbladdning är lösningen.
Jag kan bara tycka att eftersom det bevisligen är så att en tillverkare har lyckats med "min" modell, så varför skulle det inte gå att lösa för andra bilar?
Den största begränsande idag är tillgången på batterier, skall batterierna bli större så räcker dom förstås till färre bilar, det tror jag inte gynnar omställningen.
/fth
Ganska bra sammanfattat förutom vad det gäller ingen snabbladdning. Snabbare laddning ser jag dock som onödig. Då får utvecklingen av laddkurvor bättras avsevärt. Som du vet tycker jag att 50kW-laddare är underskattade redan idag. De blir än mer praktiska med större batterier.
Teslas väg är nog nu att spotta ut tunga billigare LFP batterier och göra folk beroende SuC. Andra märken har inte så mycket investerat i laddnätverk och har ju då mer att vinna på batteriutvevkling istället. De kan ju spotta ut hybrider med 10mil på batteriet. Jag menar också att ska omställningen ske snabbare så är det mer viktigt att kunna ladda sin bil över natten istället för att snabbladda.
Men Tesla har kanske skjutit sig själv i foten när de nu har drivit på räckviddskapprustningen.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 06 okt 2021 15:38
av Robertrimmevik
.[/quote]
Ja då missförstod jag dig. Jag trodde du menade att 34 kWh skulle laddas på 22 kW laddare. Men då behövs ju snabbladdningsstationerna i alla fall. Ditt förslag skulle bara innebära att de kan klara sig med färre stolpar per station. Då får man en marginell kostnadsbesparing på snabbladdningen, men en stor extra post för batteriet. Det ser inte jag som en bra deal.[/quote]
Skulle inte säga att den är marginellt då man ytterst sällan behöver snabbladdning utan oftast klarar sig på billigare AC laddning och många ggr inte behöver stanna och ladda alls.
Och än en gång. Jag har inte sagt att snabbladdningsstationerna kommer att försvinna bara för att folk kommer att föredra längre räckvidd.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 06 okt 2021 15:48
av fth
Robertrimmevik skrev:Ganska bra sammanfattat förutom vad det gäller ingen snabbladdning. Snabbare laddning ser jag dock som onödig. Då får utvecklingen av laddkurvor bättras avsevärt. Som du vet tycker jag att 50kW-laddare är underskattade redan idag. De blir än mer praktiska med större batterier.
Teslas väg är nog nu att spotta ut tunga billigare LFP batterier och göra folk beroende SuC. Andra märken har inte så mycket investerat i laddnätverk och har ju då mer att vinna på batteriutvevkling istället. De kan ju spotta ut hybrider med 10mil på batteriet. Jag menar också att ska omställningen ske snabbare så är det mer viktigt att kunna ladda sin bil över natten istället för att snabbladda.
Men Tesla har kanske skjutit sig själv i foten när de nu har drivit på räckviddskapprustningen.
Ja, vi får väl se hur det utvecklar sig.
Hittills har det ju iofs varit så att Tesla helt på egen hand dikterat utvecklingen, konkurrenterna har mest försökt kopiera vad dom har gjort, t.ex. i form av (det rätt halvhjärtade) laddnätverket Ionity.
Inget vad jag har sett tyder heller på att någon annan tillverkare har någon helhetslösning som utgör något riktigt alternativ till kombon "hyfsad" räckvidd + SuC.
/fth
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 06 okt 2021 16:09
av Robertrimmevik
fth skrev:Robertrimmevik skrev:Ganska bra sammanfattat förutom vad det gäller ingen snabbladdning. Snabbare laddning ser jag dock som onödig. Då får utvecklingen av laddkurvor bättras avsevärt. Som du vet tycker jag att 50kW-laddare är underskattade redan idag. De blir än mer praktiska med större batterier.
Teslas väg är nog nu att spotta ut tunga billigare LFP batterier och göra folk beroende SuC. Andra märken har inte så mycket investerat i laddnätverk och har ju då mer att vinna på batteriutvevkling istället. De kan ju spotta ut hybrider med 10mil på batteriet. Jag menar också att ska omställningen ske snabbare så är det mer viktigt att kunna ladda sin bil över natten istället för att snabbladda.
Men Tesla har kanske skjutit sig själv i foten när de nu har drivit på räckviddskapprustningen.
Ja, vi får väl se hur det utvecklar sig.
Hittills har det ju iofs varit så att Tesla helt på egen hand dikterat utvecklingen, konkurrenterna har mest försökt kopiera vad dom har gjort, t.ex. i form av (det rätt halvhjärtade) laddnätverket Ionity.
Inget vad jag har sett tyder heller på att någon annan tillverkare har någon helhetslösning som utgör något riktigt alternativ till kombon "hyfsad" räckvidd + SuC.
/fth
Jag tycker att det är tydligt att de satsar på lång räckvidd istället. Är väll just därför Ionity är så kasst.
BMW, Lucid, Rivian, Ford, Nio, Audi, Mercedes (och även Tesla då till för några månader sedan) är de som utmärker sig mest. Vill man ha en långfärdsbil är det nog de man får titta på i första hand.
Där vi nog mest går isär är nog att du tror att Tesla i fortsättningen kommer att diktera utvecklingen.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 06 okt 2021 16:57
av MWall
Robertrimmevik skrev:fth skrev:Robertrimmevik skrev:Ganska bra sammanfattat förutom vad det gäller ingen snabbladdning. Snabbare laddning ser jag dock som onödig. Då får utvecklingen av laddkurvor bättras avsevärt. Som du vet tycker jag att 50kW-laddare är underskattade redan idag. De blir än mer praktiska med större batterier.
Teslas väg är nog nu att spotta ut tunga billigare LFP batterier och göra folk beroende SuC. Andra märken har inte så mycket investerat i laddnätverk och har ju då mer att vinna på batteriutvevkling istället. De kan ju spotta ut hybrider med 10mil på batteriet. Jag menar också att ska omställningen ske snabbare så är det mer viktigt att kunna ladda sin bil över natten istället för att snabbladda.
Men Tesla har kanske skjutit sig själv i foten när de nu har drivit på räckviddskapprustningen.
Ja, vi får väl se hur det utvecklar sig.
Hittills har det ju iofs varit så att Tesla helt på egen hand dikterat utvecklingen, konkurrenterna har mest försökt kopiera vad dom har gjort, t.ex. i form av (det rätt halvhjärtade) laddnätverket Ionity.
Inget vad jag har sett tyder heller på att någon annan tillverkare har någon helhetslösning som utgör något riktigt alternativ till kombon "hyfsad" räckvidd + SuC.
/fth
Jag tycker att det är tydligt att de satsar på lång räckvidd istället. Är väll just därför Ionity är så kasst.
BMW, Lucid, Rivian, Ford, Nio, Audi, Mercedes (och även Tesla då till för några månader sedan) är de som utmärker sig mest. Vill man ha en långfärdsbil är det nog de man får titta på i första hand.
Där vi nog mest går isär är nog att du tror att Tesla i fortsättningen kommer att diktera utvecklingen.
Fast vilka modeller menar du då? Finns väl ingen från BMW, Audi och Mercedes som har längre räckvidd än Tesla? Förutom kanske EQS? Rivian, Lucid och Nio ser jag som kuriositeteter än så länge.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 06 okt 2021 17:53
av Niklas Z
Enligt siffror jag sett från USA kostar en Superchargerstation i genomsnitt runt 250000 USD. Tesla hade t o m Q2 2021 byggt nästan 3000 stationer över världen. Till samma datum hade Tesla sålt drygt 1,8 miljoner bilar. Utslaget per bil skulle i så fall kostnaden för att bygga Superchargerstationer bli drygt 400 USD. Det är mycket billigare än att förse bilarna med betydligt större batterier. Jag har svårt att se hur omställningen till elbilar skulle gynnas av att hellre stoppa in betydligt större batterier än att bygga snabbladdare.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 06 okt 2021 18:11
av Robertrimmevik
MWall skrev:Robertrimmevik skrev:fth skrev:Robertrimmevik skrev:Ganska bra sammanfattat förutom vad det gäller ingen snabbladdning. Snabbare laddning ser jag dock som onödig. Då får utvecklingen av laddkurvor bättras avsevärt. Som du vet tycker jag att 50kW-laddare är underskattade redan idag. De blir än mer praktiska med större batterier.
Teslas väg är nog nu att spotta ut tunga billigare LFP batterier och göra folk beroende SuC. Andra märken har inte så mycket investerat i laddnätverk och har ju då mer att vinna på batteriutvevkling istället. De kan ju spotta ut hybrider med 10mil på batteriet. Jag menar också att ska omställningen ske snabbare så är det mer viktigt att kunna ladda sin bil över natten istället för att snabbladda.
Men Tesla har kanske skjutit sig själv i foten när de nu har drivit på räckviddskapprustningen.
Ja, vi får väl se hur det utvecklar sig.
Hittills har det ju iofs varit så att Tesla helt på egen hand dikterat utvecklingen, konkurrenterna har mest försökt kopiera vad dom har gjort, t.ex. i form av (det rätt halvhjärtade) laddnätverket Ionity.
Inget vad jag har sett tyder heller på att någon annan tillverkare har någon helhetslösning som utgör något riktigt alternativ till kombon "hyfsad" räckvidd + SuC.
/fth
Jag tycker att det är tydligt att de satsar på lång räckvidd istället. Är väll just därför Ionity är så kasst.
BMW, Lucid, Rivian, Ford, Nio, Audi, Mercedes (och även Tesla då till för några månader sedan) är de som utmärker sig mest. Vill man ha en långfärdsbil är det nog de man får titta på i första hand.
Där vi nog mest går isär är nog att du tror att Tesla i fortsättningen kommer att diktera utvecklingen.
Fast vilka modeller menar du då? Finns väl ingen från BMW, Audi och Mercedes som har längre räckvidd än Tesla? Förutom kanske EQS? Rivian, Lucid och Nio ser jag som kuriositeteter än så länge.
Som du sa tidigare. Vi framtidsspanar ju här.
BMW iX med över 600km tycker jag vittnar om vilken väg man vill gå. Plus deras investeringar i solid power.
Nästa generation E-tron förväntas få över 600km. VAG plöjer ner stora summor i Quantumscape med sikte på högre energidensitet. Rivian kanske inte lyckas men elpickup tror jag definitivt kommer att bli stort och kommer skynda på omställningen.(där tycker jag man flaggar för lång räckvidd i hela segmentet) Det är så stora fördelar med elpickup så de värsta petrolheadsen kommer inte kunna stå emot.
Vad det låter så är det väll bara Tesla och BYD som inte satsar på längre räckvidd. Och satsar på massproduktion av tunga LFP batterier istället.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 06 okt 2021 18:15
av MWall
Robertrimmevik skrev:
Vad det låter så är det väll bara Tesla och BYD som inte satsar på längre räckvidd. Och satsar på massproduktion av tunga LFP batterier istället.
Model S har väl 652 km WLTP så jag vet inte riktigt vad du pratar om.
Jag tycker dock de där 800+ km WLTP som Plaid+ skulle ha fått hade varit optimalt. Då kommer man uppåt 60 mil på motorväg också.
Får se om den kommer när de får ordning på nya batterierna.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 06 okt 2021 18:30
av Robertrimmevik
Niklas Z skrev:Enligt siffror jag sett från USA kostar en Superchargerstation i genomsnitt runt 250000 USD. Tesla hade t o m Q2 2021 byggt nästan 3000 stationer över världen. Till samma datum hade Tesla sålt drygt 1,8 miljoner bilar. Utslaget per bil skulle i så fall kostnaden för att bygga Superchargerstationer bli drygt 400 USD. Det är mycket billigare än att förse bilarna med betydligt större batterier. Jag har svårt att se hur omställningen till elbilar skulle gynnas av att hellre stoppa in betydligt större batterier än att bygga snabbladdare.
Helt sant men nu tror inte jag att varken medelsvensson eller biltillverkarna bryr sig om vad som gynnar omställningen snabbast.
Men fortfarande så finns det andra fördelar med större batterier också. Man behåller en bra räckvidd efter degradering. (LFP ska dock klara degradering bättre. Men forskningen går ju framåt) Och framförallt så har man kapacitet över till V2X. Och den omställningen kan ju vara minst lika viktig som omställningen till elbilar i sig.
Ett större batteri gör ju då i sa fall större miljönytta. Ett mindre batteri med hyffsad räckvidd använder på daglig basis väldigt lite av sin kapacitet också.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 06 okt 2021 18:32
av Robertrimmevik
MWall skrev:Robertrimmevik skrev:
Vad det låter så är det väll bara Tesla och BYD som inte satsar på längre räckvidd. Och satsar på massproduktion av tunga LFP batterier istället.
Model S har väl 652 km WLTP så jag vet inte riktigt vad du pratar om.
Jag tycker dock de där 800+ km WLTP som Plaid+ skulle ha fått hade varit optimalt. Då kommer man uppåt 60 mil på motorväg också.
Får se om den kommer när de får ordning på nya batterierna.
Nu ja. Men de verkar ha slutat fokusera på längre räckvidd. De satsar ju nu mer på LFP istället. De har ju uttryckligen sagt att 800+ inte behövs.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 06 okt 2021 18:39
av Niklas Z
Robertrimmevik skrev:Niklas Z skrev:Enligt siffror jag sett från USA kostar en Superchargerstation i genomsnitt runt 250000 USD. Tesla hade t o m Q2 2021 byggt nästan 3000 stationer över världen. Till samma datum hade Tesla sålt drygt 1,8 miljoner bilar. Utslaget per bil skulle i så fall kostnaden för att bygga Superchargerstationer bli drygt 400 USD. Det är mycket billigare än att förse bilarna med betydligt större batterier. Jag har svårt att se hur omställningen till elbilar skulle gynnas av att hellre stoppa in betydligt större batterier än att bygga snabbladdare.
Helt sant men nu tror inte jag att varken medelsvensson eller biltillverkarna bryr sig om vad som gynnar omställningen snabbast.
Men fortfarande så finns det andra fördelar med större batterier också. Man behåller en bra räckvidd efter degradering. (LFP ska dock klara degradering bättre. Men forskningen går ju framåt) Och framförallt så har man kapacitet över till V2X. Och den omställningen kan ju vara minst lika viktig som omställningen till elbilar i sig.
Visst kan det vara så att medelsvensson inte kan räkna, men det brukar ju ofta på denna sajt klagas över att medelsvensson bara tittar på inköpspris och inte TCO. Om det stämmer att det fokuseras på inköpspris, så borde medelsvensson vara mycket mindre benägen att betala extra för säg 50 kWh större batteri, än några kronor extra per kWh de gånger de gånger besök görs på snabbladdningsstation.
Visst kommer det att komma bättre batterier (men det kommer också att komma billigare komponenter till snabbladdare), men världen lider fortfarande enorm brist på batterier och det är inget som kommer att upphöra inom kort.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 06 okt 2021 18:49
av MWall
Robertrimmevik skrev:MWall skrev:Robertrimmevik skrev:
Vad det låter så är det väll bara Tesla och BYD som inte satsar på längre räckvidd. Och satsar på massproduktion av tunga LFP batterier istället.
Model S har väl 652 km WLTP så jag vet inte riktigt vad du pratar om.
Jag tycker dock de där 800+ km WLTP som Plaid+ skulle ha fått hade varit optimalt. Då kommer man uppåt 60 mil på motorväg också.
Får se om den kommer när de får ordning på nya batterierna.
Nu ja. Men de verkar ha slutat fokusera på längre räckvidd. De satsar ju nu mer på LFP istället. De har ju uttryckligen sagt att 800+ inte behövs.
Fast ingen av de där du räknade upp ska ju få mer än 600 heller? Vore ju skillnad om nästa E-Tron skulle ha 850 km WLTP eller liknande.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 06 okt 2021 19:26
av Robertrimmevik
MWall skrev:Robertrimmevik skrev:MWall skrev:Robertrimmevik skrev:
Vad det låter så är det väll bara Tesla och BYD som inte satsar på längre räckvidd. Och satsar på massproduktion av tunga LFP batterier istället.
Model S har väl 652 km WLTP så jag vet inte riktigt vad du pratar om.
Jag tycker dock de där 800+ km WLTP som Plaid+ skulle ha fått hade varit optimalt. Då kommer man uppåt 60 mil på motorväg också.
Får se om den kommer när de får ordning på nya batterierna.
Nu ja. Men de verkar ha slutat fokusera på längre räckvidd. De satsar ju nu mer på LFP istället. De har ju uttryckligen sagt att 800+ inte behövs.
Fast ingen av de där du räknade upp ska ju få mer än 600 heller? Vore ju skillnad om nästa E-Tron skulle ha 850 km WLTP eller liknande.
Sant men mindset verkar vara att öka räckvidden. Inte sikta på en e-tron short range. Och nu snackar vi suv. Inte slimmad gt. Kan mycket väl vara så att tyskarna går förbi MX.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 06 okt 2021 21:51
av martinot
Niklas Z skrev:Enligt siffror jag sett från USA kostar en Superchargerstation i genomsnitt runt 250000 USD. Tesla hade t o m Q2 2021 byggt nästan 3000 stationer över världen. Till samma datum hade Tesla sålt drygt 1,8 miljoner bilar. Utslaget per bil skulle i så fall kostnaden för att bygga Superchargerstationer bli drygt 400 USD. Det är mycket billigare än att förse bilarna med betydligt större batterier. Jag har svårt att se hur omställningen till elbilar skulle gynnas av att hellre stoppa in betydligt större batterier än att bygga snabbladdare.
Jag ser gärna både att det blir fler bättre laddnät/laddpunkter
och längre räckvidd på framtidens elbilar.
Men i valet mellan att betala 4000 pix för tillgång på SuC i prispåslag på bilen eller att betala 25 000 extra på bilen för 20 kWh till i batteribaken, så är valet lätt SuC för mig (om jag måste välja, helst ser jag båda).
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 06 okt 2021 23:13
av Robertrimmevik
martinot skrev:Niklas Z skrev:Enligt siffror jag sett från USA kostar en Superchargerstation i genomsnitt runt 250000 USD. Tesla hade t o m Q2 2021 byggt nästan 3000 stationer över världen. Till samma datum hade Tesla sålt drygt 1,8 miljoner bilar. Utslaget per bil skulle i så fall kostnaden för att bygga Superchargerstationer bli drygt 400 USD. Det är mycket billigare än att förse bilarna med betydligt större batterier. Jag har svårt att se hur omställningen till elbilar skulle gynnas av att hellre stoppa in betydligt större batterier än att bygga snabbladdare.
Jag ser gärna både att det blir fler bättre laddnät/laddpunkter
och längre räckvidd på framtidens elbilar.
Men i valet mellan att betala 4000 pix för tillgång på SuC i prispåslag på bilen eller att betala 25 000 extra på bilen för 20 kWh till i batteribaken, så är valet lätt SuC för mig (om jag måste välja, helst ser jag båda).
Nu är vi åter igen inne på Tesla. Det finns en verklighet utanför Tesla också. Sedan är ju frågan vad det kommer att kosta att ladda på SuC i framtiden och om den fortfarande kommer vara stängd för andra. Alla dessa olika abbonnemang tror jag snarare gör att man satsar på längre räckvidd.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 06 okt 2021 23:17
av martinot
Robertrimmevik skrev:martinot skrev:Niklas Z skrev:Enligt siffror jag sett från USA kostar en Superchargerstation i genomsnitt runt 250000 USD. Tesla hade t o m Q2 2021 byggt nästan 3000 stationer över världen. Till samma datum hade Tesla sålt drygt 1,8 miljoner bilar. Utslaget per bil skulle i så fall kostnaden för att bygga Superchargerstationer bli drygt 400 USD. Det är mycket billigare än att förse bilarna med betydligt större batterier. Jag har svårt att se hur omställningen till elbilar skulle gynnas av att hellre stoppa in betydligt större batterier än att bygga snabbladdare.
Jag ser gärna både att det blir fler bättre laddnät/laddpunkter
och längre räckvidd på framtidens elbilar.
Men i valet mellan att betala 4000 pix för tillgång på SuC i prispåslag på bilen eller att betala 25 000 extra på bilen för 20 kWh till i batteribaken, så är valet lätt SuC för mig (om jag måste välja, helst ser jag båda).
Nu är vi åter igen inne på Tesla. Det finns en verklighet utanför Tesla också. Sedan är ju frågan vad det kommer att kosta att ladda på SuC i framtiden och om den fortfarande kommer vara stängd för andra. Alla dessa olika abbonnemang tror jag snarare gör att man satsar på längre räckvidd.
Vad jag menar, men som kanske inte var klart, att jag gärna sett att andra biltillverkare gjort lika dant som Tesla. Lägg på 4000 kr och baka in i priset på alla elbilar, och bygg ett nät (som idag inte skulle finansiera sig självt med enbart laddkostnad/abbonemang) som är lika bra som SuC.
Hade varit klockrent med den konkurrensen och utbyggnaden av elnäten.
Synd att andra biltillverkare bara kopierar/inspireras av Teslas elbilar, och inte av deras fantastiska SuC-nät.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 07 okt 2021 07:15
av Niklas Z
martinot skrev:
Vad jag menar, men som kanske inte var klart, att jag gärna sett att andra biltillverkare gjort lika dant som Tesla. Lägg på 4000 kr och baka in i priset på alla elbilar, och bygg ett nät (som idag inte skulle finansiera sig självt med enbart laddkostnad/abbonemang) som är lika bra som SuC.
Det skulle inte förvåna mig ett dugg om orsaken är att de sitter och väntar på subventioner för att bygga laddinfrastruktur. Egentligen ser vi samma sak med vätgasbilar. Visserligen tror jag att vätgasbilar är en dödfödd idé, men den skjuts ännu mer i sank av att ingen av tillverkarna av vätgasbilar gjort en vettig satsning för att bygga tankställen för bilarna. Tillverkarna av dessa bilar verkar vilja att politikerna ska stå för kostnaderna för att bygga stationerna för vätgastankning.
Det kan också vara så att utbyggnad av laddning av andra aktörer än biltillverkare hämmas av chansen till subventioner. Om en operatör bygger laddplatser utan subvention och därefter får konkurrenten subventioner så hamnar den förstnämnde i en sämre sits. Det kan kanske göra att man tvekar att investera.
För Tesla tror jag situationen är en annan, i och med att de är en jätte i sammanhanget, sett över hela världen. Jag tror de betalar betydligt mindre för sina snabbladdare än vad konkurrenterna gör.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 07 okt 2021 07:26
av LarsL
Robertrimmevik skrev:
Nu är vi åter igen inne på Tesla. Det finns en verklighet utanför Tesla också. Sedan är ju frågan vad det kommer att kosta att ladda på SuC i framtiden och om den fortfarande kommer vara stängd för andra. Alla dessa olika abbonnemang tror jag snarare gör att man satsar på längre räckvidd.
Ja, men Tesla har ju visat hur man ska göra det är ju bara för andra att kopiera om de vill överleva i framtiden. Eller så får de köpa in sig i Superchargernätverket vilket kanske händer snart. Vi behöver ju inte hitta på en annan lösning bom nu Teslas är bäst.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 07 okt 2021 15:29
av Robertrimmevik
LarsL skrev:Robertrimmevik skrev:
Nu är vi åter igen inne på Tesla. Det finns en verklighet utanför Tesla också. Sedan är ju frågan vad det kommer att kosta att ladda på SuC i framtiden och om den fortfarande kommer vara stängd för andra. Alla dessa olika abbonnemang tror jag snarare gör att man satsar på längre räckvidd.
Ja, men Tesla har ju visat hur man ska göra det är ju bara för andra att kopiera om de vill överleva i framtiden. Eller så får de köpa in sig i Superchargernätverket vilket kanske händer snart. Vi behöver ju inte hitta på en annan lösning bom nu Teslas är bäst.
Kopiera Tesla för att överleva? Teslas väg var en bra väg att gå för att komma dit de är idag. Men spelreglerna ändras och utvecklingen går framåt. Att Kopiera vad Tesla gjorde för 8 år sedan till nu låter bakåtsträvande.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 07 okt 2021 17:36
av Off Grid Byggaren
Testade Linköping idag på förmiddagen.
Enligt appen en ledig och en upptagen när vi kom fram.
Satt dock en röd skylt att laddkabel 2 var trasig.
Stod en Tesla M3 på den enda fungerande, men med 99% SoC så det platsen blev ledigt snabbt.
Appen funkade bra, det blev 61 kWh gratis laddning.
Kom två elbilar under mina 31 minuter, en helt ny skåpbil med fastighetskötare. Han åkte vidare direkt.
Därefter en Kona 64 kWh, nyköpt för två veckor sedan. Han väntade tills jag var färdig.
Såg att SoC låg på 81% när han började. Gratis laddning lockar uppenbarligen.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 07 okt 2021 17:40
av martinot
Robertrimmevik skrev:LarsL skrev:Robertrimmevik skrev:
Nu är vi åter igen inne på Tesla. Det finns en verklighet utanför Tesla också. Sedan är ju frågan vad det kommer att kosta att ladda på SuC i framtiden och om den fortfarande kommer vara stängd för andra. Alla dessa olika abbonnemang tror jag snarare gör att man satsar på längre räckvidd.
Ja, men Tesla har ju visat hur man ska göra det är ju bara för andra att kopiera om de vill överleva i framtiden. Eller så får de köpa in sig i Superchargernätverket vilket kanske händer snart. Vi behöver ju inte hitta på en annan lösning bom nu Teslas är bäst.
Kopiera Tesla för att överleva? Teslas väg var en bra väg att gå för att komma dit de är idag. Men spelreglerna ändras och utvecklingen går framåt. Att Kopiera vad Tesla gjorde för 8 år sedan till nu låter bakåtsträvande.
Att andra biltillverkare skulle kopiera Tesla SuC är nog inte att vara bakåtsträvare. Det är nog snarare något av den smartaste investeringen de kan göra. VAG har gjort det i USA tack vare dieselgate som tvingade de, men det kommer nog att sluta med att vara ett av deras bästa investeringar någonsin.
Ibland tänker gammelindustri kortsiktigt och inte längre än vad näsan räcker. Vi behöver fler visionärer än Tesla som leder vägen. Inte färre.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 07 okt 2021 17:41
av martinot
Off Grid Byggaren skrev:
Därefter en Kona 64 kWh, nyköpt för två veckor sedan. Han väntade tills jag var färdig.
Såg att SoC låg på 81% när han började. Gratis laddning lockar uppenbarligen.
Sjukt (om den inte skulle toppa upp innan påbörjan på resa eller något annat vettigt).
Gällande appen så är den helt hål i huvudet. Har visar många gånger "grönt" på en eller två av laddpunkterna (är ju tyvärr aldrig fler på CK), men när man kommer fram så är en eller två trasiga. Sjukt att de inte kan bry sig om att indikera det i appen.
Fatta varför man älskar Tesla SuC. De är nämligen inte fantastiska. Men alla andra är så pinsamt dåliga.