Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av P_EL »

Hertsh skrev:
BrooklynS skrev:
Ingen som kopplat ihop detta med den där svarta Vectrakombin som kopplade in sig på SuC nånstans och drog som en avlöning när hen uppmärksammades? Minns inte var det var, men det sammanföll väl åtminstone i tid...
...Jag såg även en bil med snurrande kamera på taket. Tror det stod Google på bilen. De var säkert ute och rekade efter teslor att stjäla. Jag har läst att Google inte hanterar personlig data så väl. ;)

Ursäkta min ironi men denna tråden slår rekord - iaf för mig - i antal märkliga inlägg, teorier och spekulationer som i princip alla saknar någon som helst faktagrund jag någonsin läst. Den enda fakta som framkommit är att några bilar stulits, att Trygg-Hansa varnar och ber folk hålla nyckel skyddad. Dessutom har någon annan bidragit med input utifrån om att en ägare möjligen på ett FB-forum sagt att han hade keyless entry av... De övriga 1000 inläggen (jag vet det är överdrivet likt de flesta inläggen i denna tråd) är rena nöjet att läsa och rena spekulationer.

*förblir tyst och nafsar på fler popcorn*
Hela syftet med tråden är ju att spekulera i hur det gick till och hur man skyddar sig om man läser TS första inlägg...jag tycker det är en underbar ”snillen spekulerar” tråd! Bidra gärna lite mellan popcorn nafsandet vet ja
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Ingen mer än jag som undrar varför de som blivit bestulna inte har kommenterat alla spekulationer i denna tråd? Sannolikheten att ingen av dem följer vad som skrivs på detta forum är väl ganska osannolikt? Speciellt med tanke på att den som blivit utsatt för ett brott brukar vara extra intresserade av att det bringas klarhet i hur tjuveriet har har gått till? Är det polisen som bett dem att ligga lågt med vad de vet eller är det så att de själva har brustit i aktsamhet?
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

P_EL skrev:
Hertsh skrev:
BrooklynS skrev:
Ingen som kopplat ihop detta med den där svarta Vectrakombin som kopplade in sig på SuC nånstans och drog som en avlöning när hen uppmärksammades? Minns inte var det var, men det sammanföll väl åtminstone i tid...
...Jag såg även en bil med snurrande kamera på taket. Tror det stod Google på bilen. De var säkert ute och rekade efter teslor att stjäla. Jag har läst att Google inte hanterar personlig data så väl. ;)

Ursäkta min ironi men denna tråden slår rekord - iaf för mig - i antal märkliga inlägg, teorier och spekulationer som i princip alla saknar någon som helst faktagrund jag någonsin läst. Den enda fakta som framkommit är att några bilar stulits, att Trygg-Hansa varnar och ber folk hålla nyckel skyddad. Dessutom har någon annan bidragit med input utifrån om att en ägare möjligen på ett FB-forum sagt att han hade keyless entry av... De övriga 1000 inläggen (jag vet det är överdrivet likt de flesta inläggen i denna tråd) är rena nöjet att läsa och rena spekulationer.

Hela syftet med tråden är ju att spekulera i hur det gick till och hur man skyddar sig om man läser TS första inlägg...jag tycker det är en underbar ”snillen spekulerar” tråd! Bidra gärna lite mellan popcorn nafsandet vet ja
Jag har inget att bidra med i denna tråd men följer den med stort intresse. I takt med att bilarna blir allt med avancerade så är det ju bra att hålla sig uppdaterad om hur man bäst skyddar sig mot stölder (även om jag tror att det bästa sättet att skydda sig mot stöld är att inte ha en stöldbegärlig bil :roll: ) Men popcornen går åt i rask takt!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

+46 skrev:
Ingen mer än jag som undrar varför de som blivit bestulna inte har kommenterat alla spekulationer i denna tråd? Sannolikheten att ingen av dem följer vad som skrivs på detta forum är väl ganska osannolikt? Speciellt med tanke på att den som blivit utsatt för ett brott brukar vara extra intresserade av att det bringas klarhet i hur tjuveriet har har gått till? Är det polisen som bett dem att ligga lågt med vad de vet eller är det så att de själva har brustit i aktsamhet?
Alla som äger en Tesla finns inte här på TCS eller ens på Facebook.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Jerker skrev:
+46 skrev:
Alla som äger en Tesla finns inte här på TCS eller ens på Facebook.
Men att ingen av dom finns på TCS eller Facebook är väl också ganska osannolikt?
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Hur många Tesla finns det i Sverige 9000? Vi har 6750 medlemmar så någon av dessa 6 st borde vara medlem här, eller hur? Nu har ju inte alla medlemmar Tesla iofs... hmm.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Hur många Tesla finns det i Sverige 9000? Vi har 6750 medlemmar så någon av dessa 6 st borde vara medlem här, eller hur? Nu har ju inte alla medlemmar Tesla iofs... hmm.
Nej, precis. Och sannolikheten att det är just ägare som inte hänger här eller på FB hela dagarna som blivit av med sina bilar är ju rätt stor eftersom det troligaste trots allt är att de antingen inte haft nycklarna i plåtlådor och/eller inte aktiverat pin2drive och/eller har dålig koll på vettiga lösenord etc. Alltså, det kan ju hänga ihop, en hög IT-mognad och att vistas på fora där andra Teslaägare vistas så att man får info om sånt här. Så jag tror att det inte är särskilt troligt att nån av dem som blivit av med sin Tesla finns här och det är just därför som de blivit av med sina bilar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, det kan ju finnas en sådan koppling så klart. De som läser på det här forumet ser nog till att ha plåtlåda, stänkskydd, pin-to-drive och sentry-mode minnen innan bilen står på gården.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

Verkar pågå någon form av organiserad stöldliga i Ljungby eller är det bara ett sammanträffande?

Grov stöld på Enertech – 44 värmepumpar saknas
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7279199
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

En fråga till er som kan programmering, om man nu kan stjäla en Tesla mha/via internet så att nyckeln, dvs fobben, ej längre behövs vid själva stölden.
Ä KAN man då även kunna tänkas till att tex programmera in att alltid ha upplåsta dörrar framöver samt att starta när förarens bälte klickas i? Och att internetåtkomst ej är nödvändig mera för att kunna köra bilen.

Isåfall kan man ju göra ovan nämnda och sen rycka ur simkortet.

Bilen nu helt brukbar utom på teslaspecifika ställen såsom SuC erna antar jag. Kanske även teslas destinationsladdare(?)

Bara ladda AC o köra för fullt. Eller?

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare

Inlägg av Melkin »

Hertsh skrev:
BrooklynS skrev:

Nu var detta i Uppsala, så knappast relaterat, men det är ju lätt att bli fundersam när sådant händer samtidigt som ett antal stölder. Misstänkt beteende är det ju absolut. Här är inlägget som jag tror BrooklynS syftade på: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 60#p354639
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare

Inlägg av dbar »

Någon som ”VET” något matnyttigt i denna ”stöldvåg” ännu?
Jag fick igårkväll reda på att en av de stulna bilarna stals bara ett kvarter bort från mig.
Här publicerar hallandsposten reg.nummer på två av de stulna bilarna (https://www.hallandsposten.se/nyheter/p ... 1.16939274), en S & en X.

Det var grannarna som uppmärksammade mig på detta när dem frågade om jag var orolig nu när dem själs.
Dem hävdade att det handlade om nyckelkopiering/förstärkning, MEN jag uppfattade det som att dem hört detta på facebook, och inte direkt från en av de drabbade. Så kan fortfarande vara ren spekulation.
Förstod det också som att man låst upp bilarna och lastat dem på släp/liten lastbil. Dvs bara låst upp bilen för att inte larmet skulle gå.
Även detta kändes spekulativt, och kan lika gärna kommit från en tråd på Facebook likt denna.
Så någon som vet något mer får gärna bekräfta, dementera eller komma med ny fakta i målet.
Model 3 LR Vit FSD+AccBoost såld
Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Ja, tjuvarna vet exakt hur de gjorde men de har dumt nog inte talat om hur. I väntan på deras avslöjande skriver vi här om möjliga tillvägagångssätt och chanserna för dessa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Svenssons skrev:
Ja, tjuvarna vet exakt hur de gjorde men de har dumt nog inte talat om hur. I väntan på deras avslöjande skriver vi här om möjliga tillvägagångssätt och chanserna för dessa.
Ja verkligen dåligt att inte tjuvarna berättar hur de gör...... :lol:

Men, det som jag tycker är dåligt är att en av ägarna till den senaste stulna bilen i Ljungby, skrev i fb-tråden att han hade en misstanke om hur det gått till men att han inte skriver ut det. Efter att han klargjort att passive entry varit avslaget och han var oklar över om pin2drive var på.

Då hade vi kanske kommit ett steg närmare att förstå hur det kan ha gått till och inte svamlat i mörkret som vi gör nu.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

dbar skrev:
Någon som ”VET” något matnyttigt i denna ”stöldvåg” ännu?
Jag fick igårkväll reda på att en av de stulna bilarna stals bara ett kvarter bort från mig.
Låter som ett ypperligt tillfälle att knata över till den där grannen ett kvarter bort, berätta att du också är Teslaägare och är orolig över att själv bli drabbad.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Två Teslaägare i samma kvarter som inte pratat med varandra????? :o
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare

Inlägg av dbar »

Jag visste inte vem det var imorse, nu tror jag att jag vet vilken kåk det är. Det är ett par kvarter bort. Pratade med en som bor i kåken bredvid idag på jobbet. Återigen i samband med att han frågade om jag hade bilen min kvar.

Samtidigt fick jag detta messat till mig imorse (har inte fb själv, så missar snacket där)
885098BC-A10A-4BA5-B6FD-346DAA033924.jpeg
Personligen har jag kameror både i entrén och på garageuppfarten. Så hade nästan bara varit i intressant att få hit packet. Med förutsättning att dem inte kan sno model 3 då. För den vill jag gärna ha kvar.
Model 3 LR Vit FSD+AccBoost såld
Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Ett lösningsförslag, kan detta vara nått?

Då nyckelns signalnivå i närheten av bilen (när nyckeln är inne i huset) borde vara synnerligen svag så borde man kunna göra en larmanordning som baseras på signalnivån vid bilen normala parkeringsplats.

För hög signal i valt frekvensband genererar ett litet larm inne i huset så att familjen snabbt blir medvetna om att nått sker och att det även är läge att se på övervakningskamror att stöldförsk pågår och ringa polisen.

Borde fungera så att när man lägger nyckeln/fobben på x plats i hemmet så kodar man även in den, typ som man avkodar själva huslarmet när man går in i huset.
Bil nu spärrad från körning, "fobbnärvaro" ej tillräckligt för att avlarma bilen/köra bilen mm. Och signalnivålarmet är aktiverat.
När man vill använda bilen kodar man först ut den ur huslarmet. Dvs man aktiverar fobben som fobb igen .
Bilen går att köra/starta mm med fobben i närheten.

Jag bjuder Tesla och eller tredjepart på iden.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

PoloPrinsen skrev:

Då nyckelns signalnivå i närheten av bilen (när nyckeln är inne i huset) borde vara synnerligen svag så borde man kunna göra en larmanordning som baseras på signalnivån vid bilen normala parkeringsplats.

För hög signal i valt frekvensband genererar ett litet larm inne i huset så att familjen snabbt blir medvetna om att nått sker och att det även är läge att se på övervakningskamror att stöldförsk pågår och ringa polisen.

Borde fungera så att när man lägger nyckeln/fobben på x plats i hemmet så kodar man även in den, typ som man avkodar själva huslarmet när man går in i huset.
Bil nu spärrad från körning, "fobbnärvaro" ej tillräckligt för att avlarma bilen/köra bilen mm. Och signalnivålarmet är aktiverat.
När man vill använda bilen kodar man först ut den ur huslarmet. Dvs man aktiverar fobben som fobb igen .

Mvh PP

En sån här för 12 kr fungerar också. :D
D2E8A3F7-C7E5-4D86-90B8-B14150E918D1.jpeg
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

PoloPrinsen skrev:

Mvh PP
Menar du att man ska trycka på nån knapp, rfid-tagg, annan krånglig grej för att stänga av och sätta på nyckeln? Lär inte vara något som många kommer komma ihåg att göra. Att lyssna efter hög signalstyrka på 315 MHz är nog bara risk för falsklarm. Jobbigt om grannen kommer hem mitt i natten, ska öppna sin garageport och signalnivålarmet går.
Om man nu ska ge Tesla tips kan en enkel lösning vara att nyckelsignalen inaktiveras om nyckeln inte varit i rörelse på säg 5 minuter. Vid rörelse aktiveras den igen. En sån lösning finns redan på en del andra bilmärkens nycklar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

kikat skrev:
PoloPrinsen skrev:

Mvh PP
Menar du att man ska trycka på nån knapp, rfid-tagg, annan krånglig grej för att stänga av och sätta på nyckeln? Lär inte vara något som många kommer komma ihåg att göra. Att lyssna efter hög signalstyrka på 315 MHz är nog bara risk för falsklarm. Jobbigt om grannen kommer hem mitt i natten, ska öppna sin garageport och signalnivålarmet går.
Om man nu ska ge Tesla tips kan en enkel lösning vara att nyckelsignalen inaktiveras om nyckeln inte varit i rörelse på säg 5 minuter. Vid rörelse aktiveras den igen. En sån lösning finns redan på en del andra bilmärkens nycklar.
Möjligen skulle man kunna tänka sig att jag i appen säger åt bilen att nyckeln är utom räckhåll och inte får användas
"Bad guys track mode" och bilen larmar i appen om den ändå får signal från nyckeln (via en förlängare)... Typ...
Mer användbart för polisen kanske i jakten på skurkarna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Ju mer komplexa lösningar man väljer desto enklare att hitta hål att utnyttja.
På engelska är det väl KISS det kallas.
Keep It Simple Stupid.

Plåtburk ftw....
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Rakblad på förarhandtaget.
Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare

Inlägg av Anders1 »

GreenMachine skrev:
Vad är det / var köps den / hur skyddar den???
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Anders1 skrev:
GreenMachine skrev:
Vad är det / var köps den / hur skyddar den???
:roll:
Skriv svar