Sida 8 av 46
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 07 maj 2020 18:36
av Bjelke
Walker skrev:Bjelke skrev:Game changer... nåja det återstår väl att se, men det är nog att ta i lite...
Bra med fler alternativ iaf

”Game changer, for the COMPANY”
(dvs Skoda)
Ja

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 07 maj 2020 19:36
av taliz
Så tröttsamt med konstant tease om "kommande" elbilar från avgasbolagen.
De har nu hållt på i flera år och visa maskerade bilar, "kommer snart"...
Samtidigt lanserar de pluginhybrider på löpande band.
Ganska tydligt att de vill trötta ut kunderna som är sugna på rena elbilar, så de ger upp och köper deras pluginer istället.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 08 maj 2020 06:27
av Zalman3
Det kommer en Founders Edition” i
1,895 exemplar.
Unlike the ID.3 and the announced MEB models Seat el-Born and Audi Q4 e-tron, the Enyaq iV is not built in Zwickau. Production of the purely battery-electric SUV based on the modular e-drive system (MEB) is scheduled to start at the Škoda main plant in Mladá Boleslav on a line with MQB models at the end of 2020. The production model is to be presented before the end of this year, and advance sales are also to start with the premiere. Škoda has not yet revealed prices. There will be a specially equipped and optically differentiated “Founders Edition” at the start, which is limited to 1,895 units – in reference to the year of foundation.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 08 maj 2020 07:39
av Walker
Zalman3 skrev:Det kommer en Founders Edition” i
1,895 exemplar.
Unlike the ID.3 and the announced MEB models Seat el-Born and Audi Q4 e-tron, the Enyaq iV is not built in Zwickau. Production of the purely battery-electric SUV based on the modular e-drive system (MEB) is scheduled to start at the Škoda main plant in Mladá Boleslav on a line with MQB models at the end of 2020. The production model is to be presented before the end of this year, and advance sales are also to start with the premiere. Škoda has not yet revealed prices. There will be a specially equipped and optically differentiated “Founders Edition” at the start, which is limited to 1,895 units – in reference to the year of foundation.
...och av dem kommer exakt 0 st hamna i Sweden.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 08 maj 2020 09:00
av thnis
Walker skrev:Zalman3 skrev:Det kommer en Founders Edition” i
1,895 exemplar.
Unlike the ID.3 and the announced MEB models Seat el-Born and Audi Q4 e-tron, the Enyaq iV is not built in Zwickau. Production of the purely battery-electric SUV based on the modular e-drive system (MEB) is scheduled to start at the Škoda main plant in Mladá Boleslav on a line with MQB models at the end of 2020. The production model is to be presented before the end of this year, and advance sales are also to start with the premiere. Škoda has not yet revealed prices. There will be a specially equipped and optically differentiated “Founders Edition” at the start, which is limited to 1,895 units – in reference to the year of foundation.
...och av dem kommer exakt 0 st hamna i Sweden.
Ojdå hoppsan! Skoda har alltså redan gått ut med tydlig information om att Sverige kommer att få noll tilldelning av dessa Founders Edition?? Låter lite skumt tycker i alla fall jag. Eller du kanske killgissar.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 08 maj 2020 13:13
av Walker
thnis skrev:Walker skrev:Zalman3 skrev:Det kommer en Founders Edition” i
1,895 exemplar.
Unlike the ID.3 and the announced MEB models Seat el-Born and Audi Q4 e-tron, the Enyaq iV is not built in Zwickau. Production of the purely battery-electric SUV based on the modular e-drive system (MEB) is scheduled to start at the Škoda main plant in Mladá Boleslav on a line with MQB models at the end of 2020. The production model is to be presented before the end of this year, and advance sales are also to start with the premiere. Škoda has not yet revealed prices. There will be a specially equipped and optically differentiated “Founders Edition” at the start, which is limited to 1,895 units – in reference to the year of foundation.
...och av dem kommer exakt 0 st hamna i Sweden.
Ojdå hoppsan! Skoda har alltså redan gått ut med tydlig information om att Sverige kommer att få noll tilldelning av dessa Founders Edition?? Låter lite skumt tycker i alla fall jag. Eller du kanske killgissar.
Sverige har ungefär samma betydelse för Skoda som Swaziland. Edition under 2000 bilar går säkert till Tjeckien, Tyskland, Storbritannien (som är flera gånger större än lilla Sverige).
Vi svenskar har för höga tankar om oss själva. Faktum är att Skoda knappt skulle märka om vår marknad försvann.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 08 maj 2020 16:27
av mati
Walker skrev:
Sverige har ungefär samma betydelse för Skoda som Swaziland. Edition under 2000 bilar går säkert till Tjeckien, Tyskland, Storbritannien (som är flera gånger större än lilla Sverige).
Vi svenskar har för höga tankar om oss själva. Faktum är att Skoda knappt skulle märka om vår marknad försvann.
I princip håller jag med. Men Sverige är (eller har åtminstone varit) en rätt så stor marknad för elbilar. Vi har tidigare faktiskt rätt ofta varit bland de första länderna när en ny elbilsmodell har lanserats. Nu har det kanske ändrats. Tyskland är nog 100 gånger större snart.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 09 maj 2020 08:32
av Zalman3
I DN pratas det om att 1.200kg dragvikt gäller
Enyaq 80X lär bli storsäljaren med fyrhjulsdrift, 265 hästkrafter, 46 mils räckvidd och möjlighet att dra upp till 1 .200 kg tunga släp.
Något pris är ännu inte satt, men eftersom bilen är större än Volkswagen ID.3 – och dessutom inte får konkurrera ut den – så kommer den att vara dyrare. Vi gissar på 450.000 kronor före avdragen miljöbonus.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/skoda-e ... C1lqK_1brQ
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 14 maj 2020 16:17
av Zalman3
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 14 maj 2020 16:42
av Walker
....och den 24/12 kommer tomten till alla snälla barn.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 14 maj 2020 20:02
av mati
Walker skrev:
....och den 24/12 kommer tomten till alla snälla barn.
Haha precis. Kostar den 400k så tror jag att jag tar två, en i reserv, ungefär så som Bjelke har en Model S i reserv.
Men jag skulle nästan slå vad om att den hamnar runt 550-600k istället. Minst.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 14 maj 2020 20:38
av Bjelke
mati skrev:Walker skrev:
....och den 24/12 kommer tomten till alla snälla barn.
Haha precis. Kostar den 400k så tror jag att jag tar två, en i reserv, ungefär så som Bjelke har en Model S i reserv.
Men jag skulle nästan slå vad om att den hamnar runt 550-600k istället. Minst.
Håller med på alla punkter

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 14 maj 2020 21:06
av Zalman3
mati skrev:Walker skrev:
....och den 24/12 kommer tomten till alla snälla barn.
Haha precis. Kostar den 400k så tror jag att jag tar två, en i reserv, ungefär så som Bjelke har en Model S i reserv.
Men jag skulle nästan slå vad om att den hamnar runt 550-600k istället. Minst.
Jag tror att Enyaq kan kan kosta från 400.000kr i en snikversion.
Problemet är att den kan kosta 500.000kr när den har den utrustning som man "måste" ha.
Lite intressant åsikt i AMS podden på frågan om man ska välja en okänd kines, så tyckte man att det inte var något problem om företaget leasar den.
Som privatperson skulle man vara mera försiktig med okända märken tyckte dom.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 15 maj 2020 01:37
av SwedenEvGuru
mati skrev:Walker skrev:
....och den 24/12 kommer tomten till alla snälla barn.
Haha precis. Kostar den 400k så tror jag att jag tar två, en i reserv, ungefär så som Bjelke har en Model S i reserv.
Men jag skulle nästan slå vad om att den hamnar runt 550-600k istället. Minst.
29 999 Euro Kostar ID 3 i Tyskland blir 350 000 Sek i Sverige
39 999 Euro rykas ID 4 & Enyaq starta på samma kurs blir 466 670 Sek.
Men då ska man tänka på att detta är minsta batteriet utan någon som helst utrustning och när folk sedan väljer sina tillval så blir prislappen en helt annan.
Just Volkswagen koncernen är känd att nästan allt är tillval för att få ner grundpriset och få det att låta bra.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 15 maj 2020 06:12
av Zalman3
SwedenEvGuru skrev:mati skrev:Walker skrev:
....och den 24/12 kommer tomten till alla snälla barn.
Haha precis. Kostar den 400k så tror jag att jag tar två, en i reserv, ungefär så som Bjelke har en Model S i reserv.
Men jag skulle nästan slå vad om att den hamnar runt 550-600k istället. Minst.
29 999 Euro Kostar ID 3 i Tyskland blir 350 000 Sek i Sverige
39 999 Euro rykas ID 4 & Enyaq starta på samma kurs blir 466 670 Sek.
Men då ska man tänka på att detta är minsta batteriet utan någon som helst utrustning och när folk sedan väljer sina tillval så blir prislappen en helt annan.
Just Volkswagen koncernen är känd att nästan allt är tillval för att få ner grundpriset och få det att låta bra.
En våg av billiga kinesiska elbilar kommer nu till Europa.
Om MG ZS EV 73kWh med ca 500km i räckvidd kommer 2021 och kostar 30.000 euro så kan konkurrenterna inte kosta så mycket mera.
Motors announced plans to develop an improved battery for their upcoming electric SUV ZS EV in India, which will feature a 73 kWh capacity and a theoretical range of 500 km. The manufacturer added that it will weigh the same as the current 44.6 kWh version.
https://www.electrive.com/2019/12/09/mg ... -in-india/
MG ZS EV 44,5kWh säljs ju idag i Norge för ca 230.000Sek.
Och rymmer 20 banankartonger vilket är samma som för Mercedes EQC, enligt Björn Nyland.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 15 maj 2020 07:00
av mati
SwedenEvGuru skrev:
29 999 Euro Kostar ID 3 i Tyskland blir 350 000 Sek i Sverige
39 999 Euro rykas ID 4 & Enyaq starta på samma kurs blir 466 670 Sek.
Billigaste modellen i Tyskland motsvarar sällan billigaste modellen i Sverige. Vi brukar nästan alltid få mycket bättre utrustning på basmodellen (rumpvärme t.ex), den så kallade svenska standarden, men vi får det ju såklart inte gratis. En tysk e-Golf kan man få för en ganska billig peng. Men då får man bara ett batteri och fyra hjul, typ.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 maj 2020 09:40
av Zalman3
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 maj 2020 11:07
av Zalman3
AMS säger att dragvikten är 1470kg.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 maj 2020 11:24
av Laban
Ingen frunk. En rejäl laddning vanliga reglage / knappar.
Inget upphetsande kan vi nog gissa oss till. Men ok, det är väl inte Skodas grej heller.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 maj 2020 13:17
av mati
Men alltså nu fattar jag ingenting. Dragvikten skulle ju vara 1000kg för RWD och 1200kg för AWD. Var kommer nu 1450kg ifrån?
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 maj 2020 13:27
av Zalman3
mati skrev:Men alltså nu fattar jag ingenting. Dragvikten skulle ju vara 1000kg för RWD och 1200kg för AWD. Var kommer nu 1450kg ifrån?
Jag har sett olika bud från 1200kg till 1600kg.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 maj 2020 14:10
av StefL
Det känns som att vi kommer allt närmare min dröm om "den elektriska Octavian". Nu önskar man sig bara möjligheten att själv köpa in sig för laddning i Teslas nätverk så känns valet av nästa bil givet

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 maj 2020 14:24
av Zalman3
Vad ska man välja, Skoda eller VW för 35.000 euro?
Skoda Enyaq iV 50
Battery Capacity 55.0 kWh
WLTP 340 km
Cargo Volume 585 L
Germany €35,000
https://ev-database.org/car/1187/Skoda-Enyaq-iV-50
Volkswagen ID.3 Pro
Battery Capacity 62.0 kWh
WLTP 420 km
Cargo Volume 385 L
Germany €35,000
https://ev-database.org/car/1202/Volkswagen-ID3-Pro
Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 maj 2020 14:28
av taliz
StefL skrev:Nu önskar man sig bara möjligheten att själv köpa in sig för laddning i Teslas nätverk så känns valet av nästa bil givet

Ungefär lika troligt som att Apple skulle ge andra tillverkare access till att köra iOS och appstore på sin egen hårdvara.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 maj 2020 16:25
av StefL
taliz skrev:StefL skrev:Nu önskar man sig bara möjligheten att själv köpa in sig för laddning i Teslas nätverk så känns valet av nästa bil givet

Ungefär lika troligt som att Apple skulle ge andra tillverkare access till att köra iOS och appstore på sin egen hårdvara.
Visst begriper jag det, men drömma kostar ju inget. Även om både VW/VAG's och andra tillverkares elbilar är en bit bort fortfarande framstår flera av dem som alternativ för mig jämfört med Tesla - det enda "bekymret" är att Teslas laddnätverk är helt överlägset. Så man drömmer ju lite om vad den perfekta kombon - som förstås aldrig kommer att finnas - skulle vara...