Måste skriva några ord om detta. Viss kritik förekommer så de som varit känsliga mot negativa kommentarer tidigare i tråden gör bäst i att inte läsa
Med risk för att jag använder ordet fel så kändes hela presentationen väldigt "cringe". Jag har inte förstått vad Volvo vill med det här varumärket innan. Samtidigt som jag kollade på presentationen läste jag den här tråden och någon beskrev det som att Volvo inte vågar riskera sitt riktiga varumärke, utan använder PS, och jag har aldrig tänkt på det på det sättet innan. Jag inte blivit klok på varför man gör den här uppdelningen eller ens vad det är för uppdelning. Men jag tror skribenten har rätt. Polestar var synonymt med performance tidigare, vad är det nu? Är PS el och Volvo bensin? Nej. Är PS premium och Volvo svensson? Nej. Är PS bil-as-a-service och Volvo traditionellt ägande? Nej (tänk xc40). Jag tror PS är ett desperat sätt att hoppa på ett tåg som man ser håller på att rulla ut från perrongen. Går det helt åt helvete har man inte förlorat varumärket Volvo i alla fall (men vad ska Volvo hålla på med under tiden?).
Åter till presentationen.
Varför måste man hänga på VDn en skinnpaj och vita sneakers och låtsas att han är en designer-typ? Alla vet ju hur VD-personer egentligen är. Kan de inte få vara så? För min del hade jag hellre sett hans riktiga persona på scen. Alternativt en riktig designerperson som berättade om bilen, det måste inte vara VDn? Hur många presentationer har man inte sett på senare år där PR-avdelningen tvingat en stel VD att stå på scen i svart polotröja och sneakers. Detta måste sluta. Cringe. Resten av presentationen var också jobbig att kolla på. Som en gammal bilförsäljare som tvingas stå i gallerian och sälja senaste mobilen till tonåringar men förväxlar pixlar med petaflops. Jag förstår heller inte varför? Volvo har aldrig känts omoderna innan? För mig känns den här uppdelningen och det här varumärket som ett misstag. Volvo har ju ett starkt varumärke, kända för säkerhet och bra familjebilar, varför spinner man inte bara vidare på det och skyndar på elektrifieringen? Jag kan inte sammanfatta detta bra märker jag så jag tar ytterligare några punkter från presentationen som var fysiskt jobbiga att kika på.
Uppvisningen av den nya lokalen som skulle se ut som en kreativ lekplats för formgivare, agila utvecklare och andra unga visionärer i bästa google-kontor-stil
Hunden
Publikens entusiasm och jubel
Den lite för höga ration av teknik-lån från Tesla, inklusive modeordet "vegan interior"
Säljargumentet att man sparar (upp till) 4kg vikt på "fully veeegan interior"
Hur man valt att bara sälja bilen i Californien i USA
Suspekt apple-lika showrooms
Några saker som var bra också:
Själva bilen verkade ju helt OK!
Viss innovation kring strålkastarna, men jag antar att det är Volvos ingenjörer som tagit fram den, inte hunden Kiwi?
Helt rätt att lägga ner egen utveckling av infotainment. Det finns andra bolag som gör det bättre och dessutom klarar av mjukvarulivscykeln
Försäljning utan ÅF-nät tycker jag är helrätt. Hoppas man lyckas bättre än Tesla bara.
Hade den presenterats under lite andra former och under varumärket Volvo hade jag varit riktigt intresserad även om jag inte är helt överens med exteriören. Jag älskar inte exteriören på TM3 heller men har ändå beställt. Inredningen i PS2 verkade schysst. Men är den mer lyxig? Mer elektrisk? Mer vegansk? Jag har inget mot att man snor bra lösningar och teknik från andra, steal with pride, skrev nån. Jag tycker nog det här var mer steal without pride. Var man tvungen att sno precis allt och inte låtsas om sitt Volvo-dna? Nåja man kanske vänjer sig och jag har haft fel förr, PS blir säkert en smash hit. Vill även poängtera att jag inte är någon Tesla-fanboy, mina tre senaste nybilsköp har varit Volvo
