Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Postat: 16 jan 2019 08:59
Syftade mest på kontakten i sig. Inte idag, men om två år?
Ja det blir ju intressant, kan Tesla hindra honom från att tillåta även andra CCS-bilar att ladda?Teslaspolen skrev:Hoppas den fungerar på alla bilar med CCS då! Skulle vara lite konstigt inlåst annars...
Det är ju plats för att ha kvar Tesla original + CCS på Model 3 i USA. Nya bilar eller refresh lär också ha plats för detta, om inte annat med tanke på att Kina har två ganska stora kontakter som skall få plats. Teslas skott på en egen kontakt i USA har blivit utdaterat med åren. Lösningen? hm.... $$$Geni87 skrev:Nej det är sant, deras "gamla" uttag har mer likheter med rådande standard i Europa jämfört med i USA. Nu menade jag inte att standarden är exakt samma i Europa som i USA, men bara att varje kontinent håller sig till en standard hade ju varit trevligt...chaffis75 skrev:Ja de blir väl inte riktigt samma ändå eftersom de lär bli CCS med typ1 uttag i USA om de nu ska köra CCS.Geni87 skrev:Jo jag vet, inte omöjligt att ändra sig nu dock, även om det blir bökigare jämfört med i Europa där M3 lanseras med CCS från start. Egentligen skiter jag i hur de gör i USA, men bara för sakens skull att det är trevligt med gemensamma standarder hade det varit kul.Teslaspolen skrev:Det känns ju dock lite sent påtänkt nu. Hade det varit innan Model 3 rullade ut ur fabriken hade det varit möjligt. Men nu? Känns tveksamt, tyvärr.
Dessutom mer komplicerat eftersom deras destination laddare inte heller kommer fungera.
Då är det nog bättre att bygga om laddstationerna som här i Europa och på sikt övergå till CSS combo 1 på bilarna i USA, blir en bökig och dyr lösning i bilarna annars med två kontakter och tillhörande prylar bakom. I Kina har de en kontakt för AC och en för DC, med Tesla US och CCS blir det två för AC och två för DC...Henrik Torphammar skrev:Det är ju plats för att ha kvar Tesla original + CCS på Model 3 i USA. Nya bilar eller refresh lär också ha plats för detta, om inte annat med tanke på att Kina har två ganska stora kontakter som skall få plats. Teslas skott på en egen kontakt i USA har blivit utdaterat med åren. Lösningen? hm.... $$$Geni87 skrev:Nej det är sant, deras "gamla" uttag har mer likheter med rådande standard i Europa jämfört med i USA. Nu menade jag inte att standarden är exakt samma i Europa som i USA, men bara att varje kontinent håller sig till en standard hade ju varit trevligt...chaffis75 skrev:Ja de blir väl inte riktigt samma ändå eftersom de lär bli CCS med typ1 uttag i USA om de nu ska köra CCS.Geni87 skrev:Jo jag vet, inte omöjligt att ändra sig nu dock, även om det blir bökigare jämfört med i Europa där M3 lanseras med CCS från start. Egentligen skiter jag i hur de gör i USA, men bara för sakens skull att det är trevligt med gemensamma standarder hade det varit kul.Teslaspolen skrev:Det känns ju dock lite sent påtänkt nu. Hade det varit innan Model 3 rullade ut ur fabriken hade det varit möjligt. Men nu? Känns tveksamt, tyvärr.
Dessutom mer komplicerat eftersom deras destination laddare inte heller kommer fungera.
(MB EQC har förövrigt CCS med 1fas typ1, iaf den dom kör i USA. Tyska ingenjören sa att den har EU-spec, men fan vet.)
Det borde dom inte vara intresserade av att göra (att hindra honom alltså) eftersom han faktiskt har köpt dom av Tesla och därmedfth skrev:Ja det blir ju intressant, kan Tesla hindra honom från att tillåta även andra CCS-bilar att ladda?Teslaspolen skrev:Hoppas den fungerar på alla bilar med CCS då! Skulle vara lite konstigt inlåst annars...
Jag antar att dom kan göra det genom att inte tillhandahålla den nya funktionaliteten i mjukvaran som skulle krävas?
/fth
Om Tesla inte öppnar upp SuC-nätverket för andra tillverkare så skulle det ju kunna bli en källa till förvirring om en "Supercharger" faktiskt tillåter andra bilar att ladda, "det funkade ju i Karlskrona"Bjelke skrev:Det bo9rde dom inte vara intresserade av att göra (att hindra honom alltså) eftersom han faktiskt har köpt dom av Tesla och därmedfth skrev:Ja det blir ju intressant, kan Tesla hindra honom från att tillåta även andra CCS-bilar att ladda?Teslaspolen skrev:Hoppas den fungerar på alla bilar med CCS då! Skulle vara lite konstigt inlåst annars...
Jag antar att dom kan göra det genom att inte tillhandahålla den nya funktionaliteten i mjukvaran som skulle krävas?
/fth
äger dom fullt ut, så han borde få använda dom som han vill
Precis som med WC om man köper dom...
Jo, det var därför jag skrev "Supercharger", och det är ju just "tredjepartsbilar" som skulle kunna bli förvirrade, dom har ju inte Teslas kartor.Teslaspolen skrev:Fast den är ju inte en Supercharger, och den dyker inte heller upp i Teslas officiella kartor... Visst står de med på uppladdning.nu och Plugshare, men det är ju tredjepart.
Men det finns ju inte så många privata (?) Så jag tror inte Tesla bryr sig utan bara låter det vara som det är och fungerar det för andra bilar så visst låt dom ladda annars inte. Krävs det utveckling av mjukvaran så kommer ju inte Tesla stå för den notan.fth skrev:Jo, det var därför jag skrev "Supercharger", och det är ju just "tredjepartsbilar" som skulle kunna bli förvirrade, dom har ju inte Teslas kartor.Teslaspolen skrev:Fast den är ju inte en Supercharger, och den dyker inte heller upp i Teslas officiella kartor... Visst står de med på uppladdning.nu och Plugshare, men det är ju tredjepart.
/fth
Svinbra idéKalle skrev:Har någon sätt nån karta över vilka stationer som har CCS redan? Vore kul att följa utbyggnaden så
Det finns detta Google sheet eller vad det heter:Bjelke skrev:Svinbra idéKalle skrev:Har någon sätt nån karta över vilka stationer som har CCS redan? Vore kul att följa utbyggnaden så
Det bästa vore väl kanske om https://supercharge.info/changes inkorporerade även denna information, det blir lite rörigt när informationen är utspridd på olika hemsidor, kalkylark, etc...strejf skrev:Det finns detta Google sheet eller vad det heter:Bjelke skrev:Svinbra idéKalle skrev:Har någon sätt nån karta över vilka stationer som har CCS redan? Vore kul att följa utbyggnaden så
Utbyggnaden går dock i rasande takt, Suc/CCS kommer t.ex. att passera Ionity med råge om några dagar: Jag är rätt säker på att i stort sett samtliga SuC kommer att ha några CCS-platser när Model 3 börjar levereras i Europa.12man skrev:Ingen smidig Englands semester med en 3a i år, 9.2% av alla övriga Superchargers har något CCS uttag, med Schweiz som 2a 29% i utbyggnad efter Nederländerna 64% och Tyskland 3a 23%
Är det Schweiz som får flest 3or först? efter USA
Det lär bli en hel del till Schweiz. Jag pratade med min Sales Advisor i Cham och Tesla kommer öppna två speciella delivery centers för Model 3, ett i Zürich och ett i den Franska delen.12man skrev:Ingen smidig Englands semester med en 3a i år, 9.2% av alla övriga Superchargers har något CCS uttag, med Schweiz som 2a 29% i utbyggnad efter Nederländerna 64% och Tyskland 3a 23%
Är det Schweiz som får flest 3or först? efter USA
Shieeet.. 1 man?Gustafsson skrev:Smidig operation. Går riktigt snabbt. 1 man byter alla i Sverige.
Han jobbar ju bevisligen på helger och borde lätt kunna fixa 2-3 SuC per dag. Sverige är klart innan 1/3 gissar jag.Jeppe_E skrev:Shieeet.. 1 man?Gustafsson skrev:Smidig operation. Går riktigt snabbt. 1 man byter alla i Sverige.
Hur många SuC har vi i Sverige? Han lär väl inte göra mer än 1 per dag + restid.
29 st? Så det är väl ta 1,5-2 månader. Så i slutet av Mars. Känns lite tight med tanke på lanseringen.
Ja, naturligtvis. Han kör ju Tesla Roadster mellan SuC-stationerna, så han har ju nästan ingen restidfth skrev:Han jobbar ju bevisligen på helger och borde lätt kunna fixa 2-3 SuC per dag. Sverige är klart innan 1/3 gissar jag.Jeppe_E skrev:Shieeet.. 1 man?Gustafsson skrev:Smidig operation. Går riktigt snabbt. 1 man byter alla i Sverige.
Hur många SuC har vi i Sverige? Han lär väl inte göra mer än 1 per dag + restid.
29 st? Så det är väl ta 1,5-2 månader. Så i slutet av Mars. Känns lite tight med tanke på lanseringen.
/fth