Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 02 sep 2020 23:28
Den tvåhjulsdrivna kanske inte har off-road mode? Men något läge som tillåter lite mer hjulspinn kan underlätta att komma loss ur snödrivor och liknande.
Att den ska byggas annorlunda i Berlin har det väl pratats om ett tag, att den ska byggas av färre större delar istället för flera mindre. Visades nyligen en speciell maskin de tagit dit för att klara uppgiften.wcarlsson skrev:EM pratar återigen om stora förändringar i hur MY byggs i GF Berlin. Även förändringar i konstruktion vilka delvis kommer att avslöjas på battery day
Allt om Elbil
ELDRIFTElon Musk utvecklar planerna för Gigafactory Berlin: ”Tyska Model Y blir konstruktionsmässigt en helt ny elbil”
Idag besökte Teslas Vd Elon Musk byggplatsen för den blivande Teslafabriken utanför Berlin. Under besöket passade han på att svara på frågor från pressen och berätta om planerna för fabriken. Bland annat kommer det byggas en tågstation i anslutning till fabriken som möjliggör pendling från centrala Berlin.
Byggnationen av fabriken har gått i rekordfart. Uppbyggnaden pågår effektivt med prefabricerade moduler. På frågan varför allt är så brådskande svarar Elon:
– Jag tror på hastighet…men också för att vara lite allvarsam så är det väldigt viktigt för klimatet att vi rör oss snabbt. Det är viktigt att vi ökar takten på övergången till hållbar energi och gör det så snabbt som möjligt. Det är är anledningen till den brådskande känslan. Ju snabbare vi kan göra övergången till en hållbar framtid, desto bättre för världen, säger Elon.
Bra saker för vind- och solkraft
Han hyllar också konkurransen. Bland annat får Volkswagen en eloge.
– Det är bra att se andra företag, som Volkswagen som tar detta på största allvar nu. Men fortfarande är det bara en liten procentandel av alla bilar som är eldrivna idag.
Elon fortsätter sedan att utveckla planerna för fabriken. I fabriken kommer Tesla tillverka mer än bara bilar, bland annat battericeller:
– Vi kommer nog tillverka mer än bara bilar här. Vi kommer tillverka batterier, battericeller och lite andra saker. Saker som är bra för vind- och solkraft. Det finns tre viktiga element för en hållbar framtid. Hållbar energiproduktion, energilagring och hållbara transporter. Som elbilar och så småningom elflygplan. Ironiskt nog kan allting bli elektriskt förutom raketer.
Model Y blir konstruktionsmässigt en helt ny bil
Under intervjun avslöjar Elon också att Tesla Model Y som blir den första elbilen som ska tillverkas i fabriken blir en helt ny bil, konstruktionsmässigt.
– Det finns en massa innovativa saker som vi kommer att göra här. Vi kommer berätta om det i framtiden. Model Y är inte bara en kopia av Model Y i USA. Det är i själva verket en radikal omdesign av grundtekniken för att bygga bilar. Vi kommer berätta mer om det på batteridagarna. Det är en stor grej, betonar Elon.
Elon Musk pratar också målarverkstan i fabriken. Det kommer vara en av de mest avancerade bland alla bilfabriker i världen. Det kommer göra underverk för färgvalen på bilarna.
Gigafactory 4 ska stå klar i början av nästa år. Tillverkningen av Tesla Model Y är planerad att komma igång till sommaren.
Jag tolkar det som att Tesla kommer med batterilagring, smart grid och V2G.Bra saker för vind- och solkraft
Självklart!Anonymous FTW skrev:Jag blir mest nyfiken om Volvo kommer köpa en Tesla Model Y från berlinfabriken också?
En sådan vall är kommunen/plogningens uppdragsgivare skyldiga att avlägsna.Tomas L skrev:Fredrik j skrev:Jag fattar inte SUV trenden heller....Laban skrev:Tycker det är väldigt lätt att begripa sig på den trenden när det gäller elbilar. Model Y har extremt låg förbrukning i höga hastigheter jämfört med e-Tron, EQC osv. Enligt NextMove förbrukade den 1.99 kWh/mil i 130 km/h maxhastighet, 120 km/h medelhastighet. e-Tron 3.06 kWh/mil i samma hastighet. Det är en enorm skillnad.Fredrik j skrev:För mig är det där den minst begripliga av alla biltrender. En tillplattad SUV. Rutorna är ju verkligen inte i proportion till dörrsidornas storlek för att ta ett exempel.
Själv är jag svag för låga bilar med svepande taklinje. Som Model S t.ex.
Jag gillar låga bilar.Som norrlänning med långa vintrar, höga plogkarmar (se "presenten" som plogbilen lämnade en morgon på bifogad bild) och med familj så fattar jag inte trenden med låga bilar.
Jag har haft "riktiga" SUV:ar tidigare, men för mina behov är en kombi med hög markfrigång eller en crossover det bästa alternativet. Tyvärr finns ju inte V90 med eldrift ännu så det mest logiska alternativet är Model Y, trots att den har rätt blygsam markfrigång. Men det mesta talar för en Tesla; driftskostnader, skatt, förmånsvärde, andrahandsvärde och sist men inte minst tillgången till Supercharger-nätverket. Största problemet med MY är den osäkra leveranstiden.
Finns inte en chans i världen att kommunen skulle komma och skotta bort plogkanten framför varje fastighet. Särskilt inte den där kanten som knappt räcker upp till bakluckan. Jag som har en kommunägd trottoar utanför tomten har dessutom krav på mig att skotta och sanda den utan att det ska utdelas böter. Sedan får man vara glad om de ens kommer och plogar utan att skylla på att "pengarna är slut"ducce916 skrev:En sådan vall är kommunen/plogningens uppdragsgivare skyldiga att avlägsna.Tomas L skrev:Fredrik j skrev:Jag fattar inte SUV trenden heller....Laban skrev:Tycker det är väldigt lätt att begripa sig på den trenden när det gäller elbilar. Model Y har extremt låg förbrukning i höga hastigheter jämfört med e-Tron, EQC osv. Enligt NextMove förbrukade den 1.99 kWh/mil i 130 km/h maxhastighet, 120 km/h medelhastighet. e-Tron 3.06 kWh/mil i samma hastighet. Det är en enorm skillnad.Fredrik j skrev:För mig är det där den minst begripliga av alla biltrender. En tillplattad SUV. Rutorna är ju verkligen inte i proportion till dörrsidornas storlek för att ta ett exempel.
Själv är jag svag för låga bilar med svepande taklinje. Som Model S t.ex.
Jag gillar låga bilar.Som norrlänning med långa vintrar, höga plogkarmar (se "presenten" som plogbilen lämnade en morgon på bifogad bild) och med familj så fattar jag inte trenden med låga bilar.
Jag har haft "riktiga" SUV:ar tidigare, men för mina behov är en kombi med hög markfrigång eller en crossover det bästa alternativet. Tyvärr finns ju inte V90 med eldrift ännu så det mest logiska alternativet är Model Y, trots att den har rätt blygsam markfrigång. Men det mesta talar för en Tesla; driftskostnader, skatt, förmånsvärde, andrahandsvärde och sist men inte minst tillgången till Supercharger-nätverket. Största problemet med MY är den osäkra leveranstiden.
Det beror på var plogkarmen ligger, är den på din tomt eller just utanför tomtgränsen?kikat skrev:Finns inte en chans i världen att kommunen skulle komma och skotta bort plogkanten framför varje fastighet. Särskilt inte den där kanten som knappt räcker upp till bakluckan. Jag som har en kommunägd trottoar utanför tomten har dessutom krav på mig att skotta och sanda den utan att det ska utdelas böter. Sedan får man vara glad om de ens kommer och plogar utan att skylla på att "pengarna är slut"
Kommunen är alltså skyldiga att ta bort plogkarmen om den ligger utanför tomtgränsen, men har två veckor på sig att göra det vilket innebär att alla måste skotta själva.På vintern när det har snöat måste vi alla hjälpas åt att hålla staden framkomlig. Det innebär att var och en får ta bort snövallen framför sitt hus.
Eftersom kommunen ansvarar för och utför snöröjning är det kommunens skyldighet att ta bort snövallar som hindrar in och utfart till fastigheter. Vi prioriterar dock först trafiksäkerheten och det innebär att vi fullföljer plogsvängen, kör bort snöhögar samt tar bort snövallar från korsningar, övergångsställen och busshållplatser. Detta kan ta upp till en till två arbetsveckor.
Om snövallen är kvar efter den tiden ta kontakt med Medborgarservice
Skiljer sig från kommun till kommun, här gör kommunen så lite som möjligt i det mesta. Här står det klart och tydligt att det är mitt ansvar som fastighetsägare att röja bort snö utanför min infart även om det orsakats av plogbilenTomas L skrev:Det beror på var plogkarmen ligger, är den på din tomt eller just utanför tomtgränsen?kikat skrev:Finns inte en chans i världen att kommunen skulle komma och skotta bort plogkanten framför varje fastighet. Särskilt inte den där kanten som knappt räcker upp till bakluckan. Jag som har en kommunägd trottoar utanför tomten har dessutom krav på mig att skotta och sanda den utan att det ska utdelas böter. Sedan får man vara glad om de ens kommer och plogar utan att skylla på att "pengarna är slut"
Så här skriver min kommun på sin hemsida:
Kommunen är alltså skyldiga att ta bort plogkarmen om den ligger utanför tomtgränsen, men har två veckor på sig att göra det vilket innebär att alla måste skotta själva.På vintern när det har snöat måste vi alla hjälpas åt att hålla staden framkomlig. Det innebär att var och en får ta bort snövallen framför sitt hus.
Eftersom kommunen ansvarar för och utför snöröjning är det kommunens skyldighet att ta bort snövallar som hindrar in och utfart till fastigheter. Vi prioriterar dock först trafiksäkerheten och det innebär att vi fullföljer plogsvängen, kör bort snöhögar samt tar bort snövallar från korsningar, övergångsställen och busshållplatser. Detta kan ta upp till en till två arbetsveckor.
Om snövallen är kvar efter den tiden ta kontakt med Medborgarservice
Model Y --> Högre markfrigång --> Höga plogkarmar --> Gnälliga inlägg om urspårningar.samuelsu skrev:Så kommer man in på forumet för sjukt urspårade trådar..
Idag bjuds det på plogkanter istället för det senaste om model Y. Hurra, hurra!
Men en bild på en vit model y i det fria fick jag iaf. Tack.
Juli 2021 ska fabriken vara igång så troligen blir det leverans hösten 2021.Skyvandrare skrev:För att bryta lite.
När börjar leveranser till oss Svenska beställare? Frågan gäller båda officiellt och troligt datum.
Låter bra. Jag som vill ha en 7sits AWD med drag får väl hoppas på leverans våren 2022.kikat skrev:Juli 2021 ska fabriken vara igång så troligen blir det leverans hösten 2021.Skyvandrare skrev:För att bryta lite.
När börjar leveranser till oss Svenska beställare? Frågan gäller båda officiellt och troligt datum.
https://www.fr24news.com/a/2020/09/tesl ... drive.htmlTesla Model Y leaves strong impression on VW’s Herbert Diess after test drive.
Volkswagen Group Chairman of the Board Herbert Diess appears to be on a social media list recently, following his article on Elon Musk’s visit with new details on Tesla CEO’s test session of ID.3. Apart from that, Diess also revealed that he was recently able to test a Model Y and, based on his claims about the all-electric crossover, it looks like he was impressed with Tesla’s latest creation.As Diess noted, he and his colleague Frank Welsch got a ride in the Model Y. The Volkswagen Group executive described the all-electric crossover as a “benchmark” for automakers like VW, at least in terms of user experience, driving characteristics, performance and range of the vehicle, to name a few. Diess also praised the Model Y for being a vehicle built from the ground up like an electric car – something the VW executive says is missed by other seasoned automakers who are also releasing electric vehicles.
https://www.tesla.com/sv_se/modely/design#paymentDin Model Y
Produktionen förväntas att inledas i början av 2021
https://teslamag.de/news/bericht-tesla- ... ropa-29956Enligt Bloomberg kommer den kinesiska serieproduktionen av Teslas för export att börja under fjärde kvartalet i år, mycket snart. Leveranser kan då börja i år eller i början av 2021. Byrån utser Singapore, Australien och Nya Zeeland som nya målmarknader men också Europa. Tesla Model Y kunde komma tidigare Teoretiskt sett skulle Tesla Model Y också kunna komma ut på den europeiska marknaden tidigare på detta sätt. Hittills ville VD Elon Musk bara erbjuda den elektriska delningen i Europa när den kan produceras i tyska Gigafactory nära Berlin. Tesla skulle inte ha något att motverka de alternativ som gradvis kommer ut på marknaden, särskilt från Volkswagen-koncernen i detta format i Europa. Enligt ny information kommer dock produktionen i Tesla-fabriken i Grünheide sannolikt att starta före mitten av 2021. Anledningarna till att Tesla bestämde sig för att exportera från Kina och om rapporterna alls var korrekta förblev öppna först. I vilket fall som helst låter de positivt för europeiska kunder: De kan snart få modell 3 från Kina, vars kvalitet borde vara bättre än elbilarna från den gamla fabriken i Fremont. Och om Tesla också exporterar Model Y kan den bli tillgänglig i Europa tidigare än för närvarande förväntat.
Det har alltid stått början av 2021, inget har ändrats där. Giga Berlin beräknas också kunna leverera bilar (däribland uttalat Model Y) i början av 2021. Transport av bilar från Kina kan möjligtvis tidigarelägga leveranser några få månader. För mig känns det som panikåtgärd ifall man drar upp en transportkedja för att kunna leverera bilar några få månader tidigare. Det finns flera marknader i Asien som Kina-producerade bilar skulle kunna skickas till innan någon export till Europa är aktuell.Zalman3 skrev:Tesla vill snabba på MY leveranserna till Europa.
Skoda Enyaq och ID4 är på gång.
Det stressar Tesla så nu pratas det om att skeppa Kinatillverkade M3 och MY bilar till Europa.
Det pratas också om att Kinatillverkade Teslor har högre kvalité.
På Teslas hemsida säger man följande:https://www.tesla.com/sv_se/modely/design#paymentDin Model Y
Produktionen förväntas att inledas i början av 2021
https://www.inverse.com/innovation/elon ... rowth-soar"It was just fundamental economics," Musk said. "That kind of makes sense, that making cars on the continent where they are bought will be a lot more efficient than making them in California and shoving them around the world."
Jag tror att Tesla möter ID3 med billiga kines M3 med LFP batterier.Svenssons skrev:Det har alltid stått början av 2021, inget har ändrats där. Giga Berlin beräknas också kunna leverera bilar (däribland uttalat Model Y) i början av 2021. Transport av bilar från Kina kan möjligtvis tidigarelägga leveranser några få månader. För mig känns det som panikåtgärd ifall man drar upp en transportkedja för att kunna leverera bilar några få månader tidigare. Det finns flera marknader i Asien som Kina-producerade bilar skulle kunna skickas till innan någon export till Europa är aktuell.Zalman3 skrev:Tesla vill snabba på MY leveranserna till Europa.
Skoda Enyaq och ID4 är på gång.
Det stressar Tesla så nu pratas det om att skeppa Kinatillverkade M3 och MY bilar till Europa.
Det pratas också om att Kinatillverkade Teslor har högre kvalité.
På Teslas hemsida säger man följande:https://www.tesla.com/sv_se/modely/design#paymentDin Model Y
Produktionen förväntas att inledas i början av 2021
https://www.inverse.com/innovation/elon ... rowth-soar"It was just fundamental economics," Musk said. "That kind of makes sense, that making cars on the continent where they are bought will be a lot more efficient than making them in California and shoving them around the world."
Samma gäller ifall man byter ut California mot China.