Jaha. Isf blir det nog att helt enkelt byta släp. Ibland undrar man hur beslutsfattarna har tänkt...LarsL skrev:Ja, det är löjligt men du måste andra på något på släpet för att få sänka vikten på det, tex draganordningen. Du kan inte höja vikten senare.
Kia Niro EV
Moderator: Redaktion
Re: Kia Niro EV
Re: Kia Niro EV
Detta forum har ju lärt mig att kör du obromsat så är det väl lugna gatan, då det är den faktiska vikten som räknas. Det är väl en obromsat du har?Jerker skrev:Jaha. Isf blir det nog att helt enkelt byta släp. Ibland undrar man hur beslutsfattarna har tänkt...LarsL skrev:Ja, det är löjligt men du måste andra på något på släpet för att få sänka vikten på det, tex draganordningen. Du kan inte höja vikten senare.
Re: Kia Niro EV
Det är nog smartare att byta till ett passande släp om det passar dina behov, egentligen några brädor och lite skräp.Jerker skrev:Jaha. Isf blir det nog att helt enkelt byta släp. Ibland undrar man hur beslutsfattarna har tänkt...LarsL skrev:Ja, det är löjligt men du måste andra på något på släpet för att få sänka vikten på det, tex draganordningen. Du kan inte höja vikten senare.
Re: Kia Niro EV
Nix, ett bromsat...Sofie skrev:Detta forum har ju lärt mig att kör du obromsat så är det väl lugna gatan, då det är den faktiska vikten som räknas. Det är väl en obromsat du har?Jerker skrev:Jaha. Isf blir det nog att helt enkelt byta släp. Ibland undrar man hur beslutsfattarna har tänkt...LarsL skrev:Ja, det är löjligt men du måste andra på något på släpet för att få sänka vikten på det, tex draganordningen. Du kan inte höja vikten senare.
Re: Kia Niro EV
Jag pratade med en säljare på eCarExpo igår. Han sa att de hoppas på att Kia e-Niro/Niro EV kommer att få dragkrok eftersom plug-in hybriden fick det i efterhand men som säljare vågar dom inte lova något. Inte helt självklart med andra ord. Gällande app så sa i alla fall han att de tror en app är mer trolig att hitta till Europa än dragkroken så det är väl bara att hoppas på så mycket som möjligt...
Fullutrustad skulle den kosta 475 000 kr i Sverige innan premien, och lilla batteriet kommer inte alls. Riktigt trevlig att köra var den!
Fullutrustad skulle den kosta 475 000 kr i Sverige innan premien, och lilla batteriet kommer inte alls. Riktigt trevlig att köra var den!

Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2024
Re: Kia Niro EV
Körde både Konan och Niron EV. Personligen gillade jag Niron klart mer!
Mycket pga designen i inredningen, större lastutrymme. Dessutom kändes den på något sätt ”sportigare” i normalläget.
Innan funderade jag en del på Konan men nu ströks den från min lista. Tror jag kommer att trivas bättre med att kolla på instrument och intedning i Niron i så fall.
Sen vill jag som många andra ha dragkrok. Så då är det nog bara att vänta ett tag till.
Mycket pga designen i inredningen, större lastutrymme. Dessutom kändes den på något sätt ”sportigare” i normalläget.
Innan funderade jag en del på Konan men nu ströks den från min lista. Tror jag kommer att trivas bättre med att kolla på instrument och intedning i Niron i så fall.
Sen vill jag som många andra ha dragkrok. Så då är det nog bara att vänta ett tag till.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Kia Niro EV
Jag åkte med i Konan också, men hann inte lägga märke till inredningen tillräckligt för att kunna jämföra, men bildgooglade lite nu. Håller med om att inredningen ser bättre ut i Niron, precis som utsidan också. Synd.Leo skrev:Körde både Konan och Niron EV. Personligen gillade jag Niron klart mer!
Mycket pga designen i inredningen, större lastutrymme. Dessutom kändes den på något sätt ”sportigare” i normalläget.
Innan funderade jag en del på Konan men nu ströks den från min lista. Tror jag kommer att trivas bättre med att kolla på instrument och intedning i Niron i så fall.
Sen vill jag som många andra ha dragkrok. Så då är det nog bara att vänta ett tag till.
Jag gillar verkligen funktionen med paddlarna som först dök upp i Ioniq och nu finns i både Niro och Kona.
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2024
Re: Kia Niro EV
Fully Charged testar
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Kia Niro EV
Nu har jag tittat på både Teslabjörns och Fully Chargeds videor av Kia e-Niro. TB kör en Koreaversion och FC kör en brittisk bil som är klar för leverans till England (fast de är i Korea och provkör).
Det visar sig att det är lite skillnader mellan bilarna. När Teslabjörn visar baksätet så har mittkonsollen ett 230V AC-uttag! Jag blev först väldigt entusiastisk, men så visar det sig att det är begränsat till 200W, och det skulle inte ens räcka till min laptop som kräver typ 575 W (2,5A).
Nåväl, när man ser på FC:s video med bilen som är byggd för GB så finns där inget Schukouttag!
Dessutom så ser man i TB:s video att det är en förhöjning där kardantunneln brukar vara med 2-3 cm, men i FC:s så ser det plant ut och han påpekar just det, att det inte är nån nivåskillnad.
Det visar sig att det är lite skillnader mellan bilarna. När Teslabjörn visar baksätet så har mittkonsollen ett 230V AC-uttag! Jag blev först väldigt entusiastisk, men så visar det sig att det är begränsat till 200W, och det skulle inte ens räcka till min laptop som kräver typ 575 W (2,5A).
Nåväl, när man ser på FC:s video med bilen som är byggd för GB så finns där inget Schukouttag!
Dessutom så ser man i TB:s video att det är en förhöjning där kardantunneln brukar vara med 2-3 cm, men i FC:s så ser det plant ut och han påpekar just det, att det inte är nån nivåskillnad.
Re: Kia Niro EV
Intressant. Har fått för mig att schukon är extrautrustning. Fick nyhetsbrev från Kia i kväll. Bilen heter numera e-Niro och har en räckvidd på 450km, dvs 35km kortare, pga någon felaktighet i inrapporteringen när den kördes i testcykeln.
Bilen på parismässan hade schuko. Bilen på mässan hade en liten "kardantunnel" precis som den i FC-videon (kolla noga så ser du den). Men anledningen till at bilen som FC testar inte har schuko är...... Tadaaa den skall till England. Har de schuko i england? Nej och inte kör de på rätt sida vägen heller
Bilen på parismässan hade schuko. Bilen på mässan hade en liten "kardantunnel" precis som den i FC-videon (kolla noga så ser du den). Men anledningen till at bilen som FC testar inte har schuko är...... Tadaaa den skall till England. Har de schuko i england? Nej och inte kör de på rätt sida vägen heller

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Kia Niro EV
Ah! så kan det vara. Men ändå: bara 200W?Jeppe_E skrev:Intressant. Har fått för mig att schukon är extrautrustning. Fick nyhetsbrev från Kia i kväll. Bilen heter numera e-Niro och har en räckvidd på 450km, dvs 35km kortare, pga någon felaktighet i inrapporteringen när den kördes i testcykeln.
Bilen på parismässan hade schuko. Bilen på mässan hade en liten "kardantunnel" precis som den i FC-videon (kolla noga så ser du den). Men anledningen till at bilen som FC testar inte har schuko är...... Tadaaa den skall till England. Har de schuko i england? Nej och inte kör de på rätt sida vägen heller
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Kia Niro EV
Det är nästan omöjligt att din laptop drar 575 watt. Jag har en ganska så kraftig hemmabyggd stationär som kanske kommer upp i dom siffrorna i full belastning. 575 watt i en laptop låter som det skulle vara omöjligt att kyla bort.
Har även en fyra år gammal, med på den tiden ganska vass laptop, den ligger väl på cirka 150-160 watt i full belastning tror jag.
Har även en fyra år gammal, med på den tiden ganska vass laptop, den ligger väl på cirka 150-160 watt i full belastning tror jag.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Kia Niro EV
Jag blev förvånad när jag tittade på transformatorn, med det står att den kräver 2,5A input. Men det måste naturligtvis vara vid peak, inte kontinuerligt.Teslaspolen skrev:Det är nästan omöjligt att din laptop drar 575 watt. Jag har en ganska så kraftig hemmabyggd stationär som kanske kommer upp i dom siffrorna i full belastning. 575 watt i en laptop låter som det skulle vara omöjligt att kyla bort.
Har även en fyra år gammal, med på den tiden ganska vass laptop, den ligger väl på cirka 150-160 watt i full belastning tror jag.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 673
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Kia Niro EV
Skulle tro att de byggt in en enkel 12V inverter på befintligt kablage.Jerker skrev:Ah! så kan det vara. Men ändå: bara 200W?Jeppe_E skrev:Intressant. Har fått för mig att schukon är extrautrustning. Fick nyhetsbrev från Kia i kväll. Bilen heter numera e-Niro och har en räckvidd på 450km, dvs 35km kortare, pga någon felaktighet i inrapporteringen när den kördes i testcykeln.
Bilen på parismässan hade schuko. Bilen på mässan hade en liten "kardantunnel" precis som den i FC-videon (kolla noga så ser du den). Men anledningen till at bilen som FC testar inte har schuko är...... Tadaaa den skall till England. Har de schuko i england? Nej och inte kör de på rätt sida vägen heller
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Kia Niro EV
Det finns ingen laptoptransformator på 500W, de allra fetaste släpbara ultraspeldatorerna som kräver 300+W behöver ha 2 st transformatorer.Jerker skrev:Jag blev förvånad när jag tittade på transformatorn, med det står att den kräver 2,5A input. Men det måste naturligtvis vara vid peak, inte kontinuerligt.Teslaspolen skrev:Det är nästan omöjligt att din laptop drar 575 watt. Jag har en ganska så kraftig hemmabyggd stationär som kanske kommer upp i dom siffrorna i full belastning. 575 watt i en laptop låter som det skulle vara omöjligt att kyla bort.
Har även en fyra år gammal, med på den tiden ganska vass laptop, den ligger väl på cirka 150-160 watt i full belastning tror jag.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Kia Niro EV
Output blir dock bara 135 watt, vilket är klart mera rimligt för en laptop.
Input verkar lite dumt skrivet, det spelar ju ganska stor roll ifall du får 100 volt eller 240 volt in.
Jag har en sådan här enorm låda i min stationära:
Bara fläktens diameter i mitten är 120 mm, och den väger säkert ett till ett par kilo.
"Tegelstenen" till din laptop är bra mycket mindre, och ej heller aktivt kyld kan jag lova.
Med andra ord; 200 watt är lugnt för alla normala laptops!
Input verkar lite dumt skrivet, det spelar ju ganska stor roll ifall du får 100 volt eller 240 volt in.

Jag har en sådan här enorm låda i min stationära:

"Tegelstenen" till din laptop är bra mycket mindre, och ej heller aktivt kyld kan jag lova.

Med andra ord; 200 watt är lugnt för alla normala laptops!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19932
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kia Niro EV
Det stämmer bra, Jerkers är alltså specad så att den på 100 Volt kan dra max 2,5A vilket blir 250W och det är absolut max. Lite synd att dom inte
skriver max effekt också på insidan...
skriver max effekt också på insidan...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kia Niro EV
När jag åkte långresa senast så hade jag med mig en DC-AC transformator som man kan antingen stoppa i cigarettändaruttaget eller koppla på ett 12V-batteri. Den ska ge 300W. Jag hade med den som säkerhet om laptopbatteriet skulle dra ur för mycket, vilket det också gjorde på hemvägen. Jag kopplade då in den. Först på det 12V-batteri jag hade med, men den klagade så fort jag satte i min laptopadapter. Då tänkte jag att batteriet kanske inte hade så mycket kvar som jag trodde, så jag testade cigarettändaruttaget istället, tyvärr med samma resultat. Så tydligen drar min adapter trots allt mer än 300W.
Re: Kia Niro EV
Jag satt och experimenterade lite på teslakalkylen häromdagen. e-Niro ligger ju under 10pbb vilket är gränser för personalbil hos oss. Utifrån prisdiskussionen på Model 3 och modellutbud till en början blir det därför i mitt fall e-Niro personalbil vs tesla Model 3 privatköp. I det perspektivet börjar man kunna ha mer överseende med 1-fasladdning, appsaknad mm eftersom skillnaden i kr blir så stor. Personalbil är på tre år, och efter det kanske en Model 3 går handla beg privat. Eller så finns SR under 10pbb i det läget. Så tänkte jag just nu iaf. På bussen på väg till jobbet.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: Kia Niro EV
aj aj aj, betyder det att Kia inte kommer att kunna marknadsföras som självladdande när man inte kan koppla in laddaren i baksätet då? Toyota hade ju definitvt använt sig av det fakta att man bara kopplar in laddsladden inne i bilen för att ladda på utsidan, genialt!Jerker skrev:Nu har jag tittat på både Teslabjörns och Fully Chargeds videor av Kia e-Niro. TB kör en Koreaversion och FC kör en brittisk bil som är klar för leverans till England (fast de är i Korea och provkör).
Det visar sig att det är lite skillnader mellan bilarna. När Teslabjörn visar baksätet så har mittkonsollen ett 230V AC-uttag! Jag blev först väldigt entusiastisk, men så visar det sig att det är begränsat till 200W, och det skulle inte ens räcka till min laptop som kräver typ 575 W (2,5A).
Nåväl, när man ser på FC:s video med bilen som är byggd för GB så finns där inget Schukouttag!
Dessutom så ser man i TB:s video att det är en förhöjning där kardantunneln brukar vara med 2-3 cm, men i FC:s så ser det plant ut och han påpekar just det, att det inte är nån nivåskillnad.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Kia Niro EV
HelectriC skrev:
aj aj aj, betyder det att Kia inte kommer att kunna marknadsföras som självladdande när man inte kan koppla in laddaren i baksätet då? Toyota hade ju definitvt använt sig av det fakta att man bara kopplar in laddsladden inne i bilen för att ladda på utsidan, genialt!
Finns såklart mobila lösningar! Den här t.ex:
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Kia Niro EV
joel80 skrev:HelectriC skrev:
aj aj aj, betyder det att Kia inte kommer att kunna marknadsföras som självladdande när man inte kan koppla in laddaren i baksätet då? Toyota hade ju definitvt använt sig av det fakta att man bara kopplar in laddsladden inne i bilen för att ladda på utsidan, genialt!
Finns såklart mobila lösningar! Den här t.ex:
Man borde väl kunna koppla in en powerbank i ett av USB-uttagen???



Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Kia Niro EV
DC-AC adaptern ska ha ren sinuskurva för elektronik. Men även då verkar det inte helt säkert. Jag har en just sådan, 200 watt ren sinus 12v DC till AC, den laddar min laptop utan problem, men min partners vägrar acceptera laddning genom den.Jerker skrev:När jag åkte långresa senast så hade jag med mig en DC-AC transformator som man kan antingen stoppa i cigarettändaruttaget eller koppla på ett 12V-batteri. Den ska ge 300W. Jag hade med den som säkerhet om laptopbatteriet skulle dra ur för mycket, vilket det också gjorde på hemvägen. Jag kopplade då in den. Först på det 12V-batteri jag hade med, men den klagade så fort jag satte i min laptopadapter. Då tänkte jag att batteriet kanske inte hade så mycket kvar som jag trodde, så jag testade cigarettändaruttaget istället, tyvärr med samma resultat. Så tydligen drar min adapter trots allt mer än 300W.
Dessutom drar ju en dator inte lika mycket hela tiden; har du den fulladdad och bara sitter på skrivbordet så lär förbrukningen ligga under 100 watt nästan oavsett modell så länge den inte är uråldrig.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Kia Niro EV
Jerker skrev:När jag åkte långresa senast så hade jag med mig en DC-AC transformator som man kan antingen stoppa i cigarettändaruttaget eller koppla på ett 12V-batteri. Den ska ge 300W. Jag hade med den som säkerhet om laptopbatteriet skulle dra ur för mycket, vilket det också gjorde på hemvägen. Jag kopplade då in den. Först på det 12V-batteri jag hade med, men den klagade så fort jag satte i min laptopadapter. Då tänkte jag att batteriet kanske inte hade så mycket kvar som jag trodde, så jag testade cigarettändaruttaget istället, tyvärr med samma resultat. Så tydligen drar min adapter trots allt mer än 300W.
OT som vanligt.

Det kan även ha att göra med om nätaggregatet har modifierad eller ren sinusvåg eller inte. Lapptopptrafosar vill gärna ha fin el och kan strula om de får ful el.
Läs mer här: https://www.inverterbutiken.se/inverterkunskap/
Tesla Model Y