Sida 8 av 9
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 05 sep 2018 21:38
av mati
Mig veterligen är det inte ens tillåtet i Tyskland att snedbelasta en fas med mer än 16A. Vill man ha 7,2kW måste man dela upp det på minst två faser. Det kallas för "Schieflastgesetz" och är tydligen anledningen till att e-Golf har fått en tvåfas-laddare. Hur kan Mercedes då komma undan med en enfas 32A-laddare när folk inte får köra med mer än 16A? Det är ju helt galet i så fall.
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 05 sep 2018 21:44
av fth
mati skrev:Hur kan Mercedes då komma undan med en enfas 32A-laddare när folk inte får köra med mer än 16A? Det är ju helt galet I så fall.
Men det borde väl iaf vara tillåtet att ladda på en trefas 32A Type 2-laddare, då får man ju 7.4kW?
I Norge så finns det ju 32A "enfas", dvs 2P+E, men det finns väl bara i IT-nät som är vanligast i Norge, så jag vet inte hur dom har tänkt att man skall få 7.4kW hemma i andra länder?
/fth
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 05 sep 2018 22:08
av Svenssons
Leo skrev:
MEN samtidigt är det lite underligt att man pratar om den siffran i det här sammanhanget. Eftersom WLTP ÄR den siffra som numera gäller och ska användas och NEDC ref mer är en tillfällig matematisk ”övergångsparameter” då man ställer om olika långsiktiga skattesystem i olika länder osv.
När man pratar antal miles i räckvidd i amerikansk press är både NEDC och WLTP fel. Att räkna om från WLTP till NEDC och sedan ange räckvidd i miles i amerikansk press så blir det fel på fel
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 05 sep 2018 23:24
av TeslaTissel
mati skrev:Mig veterligen är det inte ens tillåtet i Tyskland att snedbelasta en fas med mer än 16A. Vill man ha 7,2kW måste man dela upp det på minst två faser. Det kallas för "Schieflastgesetz" och är tydligen anledningen till att e-Golf har fått en tvåfas-laddare. Hur kan Mercedes då komma undan med en enfas 32A-laddare när folk inte får köra med mer än 16A? Det är ju helt galet i så fall.
De verkar verkligen rört till det hela!?
Antar att texten är skriven av någon som inte riktigt förstått innebörden på Mercedes HK, kanske den har hämtats direkt från Mercedes ”mallar” för Nordamerika och det är därför ingen reagerat?
VLTP är ju en internationell standard.
Det blir lite förvirrande för oss.
Så här står det på svenska Wikipedia:
Den trädde i kraft 2017 och ersatte då NEDC, New European Driving Cycle.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... _Procedure
Vidare så kan man lusläsa info på denna utmärkta sida:
http://wltpfacts.eu/what-is-wltp-how-will-it-work/
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 06 sep 2018 00:30
av Jerka
fth skrev:Leo skrev:MEN samtidigt är det lite underligt att man pratar om den siffran i det här sammanhanget.
Ja, och att man mycket tydligt
inte vill prata om WLTP-siffran som ju är den som man de facto har tagit fram?
/fth
Nej, WLTP är den siffra man
de jure har tagit fram. De siffror biltillverkarna
de facto marknadsför verkar oftast vara NEDC plus en egen påhittad siffra ”vilket motsvarar X mil i verkligheten”. Varifrån denna plötsliga ärlighet kommer är en gåta med tanke på att samma biltillverkare inte ens drar sig för rent fusk när det gäller att frisera förbrukningssiffrorna på sina fossilbilar.
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 06 sep 2018 06:47
av mati
fth skrev:mati skrev:Hur kan Mercedes då komma undan med en enfas 32A-laddare när folk inte får köra med mer än 16A? Det är ju helt galet I så fall.
Men det borde väl iaf vara tillåtet att ladda på en trefas 32A Type 2-laddare, då får man ju 7.4kW?
/fth
Jag vet faktiskt inte hur det förhåller sig i det fallet, eller om det gäller enbart hemmaladdning. Men jag har hört att t ex Ioniq som köps i Tyskland är mjukvarustrypt till 16A, eftersom den bara klarar enfasladdning. Ta det med en nypa salt, jag har inte sett det själv, så jag vet inte om det verkligen är sant.
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 06 sep 2018 09:19
av chall
Den byggs väl i Bremen på samma lina som GLC.
Resultatet blir typ en hybrid modell med större batteri och allt det konstiga som en ICE inte har läggs där motorn låg.
Denna modell visar ju endast att dom sitter i en rävsax och agerar därefter.
Luktar mobilindustri slutet av 90 talet.
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 06 sep 2018 09:45
av Tenk
Attans det var den som stod i garaget vid jobbet sent igår. Missade tyvärr att kika då de hade ryckt ur min sladdsladd, blev något upprörd och det fick tyskarna höra istället...
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 06 sep 2018 09:50
av fth
Tenk skrev:Attans det var den som stod i garaget vid jobbet sent igår. Missade tyvärr att kika då de hade ryckt ur min sladdsladd, blev något upprörd och det fick tyskarna höra istället...
På riktigt? Kunde du se med vilken hastighet dom laddade?
/fth
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 06 sep 2018 11:14
av Tenk
Tror det var den, garaget är precis vid Mercedes pop-up store på Regeringsgatan. (Kan det varit där den visades igår?) Kollade nu på hemsidan hur de senaste GLE och GLS ser ut och en sån var det inte (tänkte ladddhybrid). Hade inte sett EQC tidigare men reagerade på att bilen såg annorlunda.
Var lite senare på kvällen och gick ner när jag fick besked från Teslan att strömmen brutits . Stod en 4-5 pers runt Mercan o pratade tyska men den var då inte inkopplad och min sladd låg på golvet. Är bara ett enfasuttag med 15A så ger inget mer om laddhastighet mer än att de av nån aledning dragit ut min sladd men inte lyckats koppla in sin.
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 06 sep 2018 11:42
av fth
Tenk skrev:Är bara ett enfasuttag med 15A så ger inget mer om laddhastighet mer än att de av nån aledning dragit ut min sladd men inte lyckats koppla in sin.
Vilka tomtar
/fth
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 06 sep 2018 11:44
av fth
Tenk skrev:Stod en 4-5 pers runt Mercan o pratade tyska
Låter som inledningen till ett skämt, "Hur många tyskar behövs det för att ladda en elbil?"
Dagens tävling: fullborda skämtet!
/fth
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 06 sep 2018 12:17
av rockard
fth skrev:Tenk skrev:Stod en 4-5 pers runt Mercan o pratade tyska
Låter som inledningen till ett skämt, "Hur många tyskar behövs det för att ladda en elbil?"
Dagens tävling: fullborda skämtet!
/fth
En, men han är upptagen med att gasa apor?
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 06 sep 2018 17:22
av Hammar
fth skrev:Tenk skrev:Stod en 4-5 pers runt Mercan o pratade tyska
Låter som inledningen till ett skämt, "Hur många tyskar behövs det för att ladda en elbil?"
Dagens tävling: fullborda skämtet!
/fth
Två, en som tar ur de tomma AA batterierna, och en som sätter i nya.
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 06 sep 2018 18:15
av frippan
Finns väl bara ett svar?
Hur många tyskar behövs det för att ladda en elbil?
Gööööörmäny!
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 06 sep 2018 18:23
av fth
Du vann!
/fth
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 06 sep 2018 19:45
av Bjelke
frippan skrev:Finns väl bara ett svar?
Hur många tyskar behövs det för att ladda en elbil?
Gööööörmäny!

svinbra!
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 07 sep 2018 23:14
av AKarlsson
England har väl 50 amp på 1-fas därav I-pacens 10kw 1-fas laddare? Så ecqn kan säkert ha 1-fas 32A stöd som fungerar på några marknader. I Sverige med 230/10 eller 230/13 i kombination med icke existerande snabbladdning än så länge blir det tråkigt. Finns inget bra stöd för annan dc laddning typ chademo blir det en ingen bra bekantskap.
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 08 sep 2018 07:37
av Verdi
Är det inte troligare med tvåfas 16A?
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 08 sep 2018 07:54
av JonasH
Den har enfas 32A
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 08 sep 2018 08:14
av Verdi
Står det så? Är det inte konstigt då man på hemmamarknaden inte kan utnyttja det så bra?
E-Golf har ju 2-fas. Tyskt liksom.
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 08 sep 2018 08:32
av Henrik Torphammar
Verdi skrev:
Står det så? Är det inte konstigt då man på hemmamarknaden inte kan utnyttja det så bra?
E-Golf har ju 2-fas. Tyskt liksom.
Räknar man på NEDC siffrorna som antagligen cheferna tittar på så laddar den ju dubbelt så fort som i verkligheten. Så cheferna tycker säkert med allt rätt att 32A 1fas är rimligt med tanke på de siffror dom har att ta beslut ut i från.
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 08 sep 2018 08:34
av JonasH
Lyckas inte hitta någon uppgift om det från Mercedes, men flera källor uppger 32A enfas som max laddning.
https://ev-database.uk/car/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC
http://teslaclubsweden.se/mercedes-eqc/
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 08 sep 2018 08:42
av mati
Verdi skrev:
Står det så? Är det inte konstigt då man på hemmamarknaden inte kan utnyttja det så bra?
E-Golf har ju 2-fas. Tyskt liksom.
Som sagt var, jag tycker också det är konstigt. Är det säkert att den har en enfas-laddare på 32A? Skulle Mercedes verkligen bygga en bil som inte fungerar optimalt på sin hemmamarknad? Jag skrev fel ovan, bilarna stryps till 20A (inte 16A som jag trodde) för tyska marknaden. Ioniq och Kona osv kommer alltså med en mjukvara som begränsar AC-laddningen till 4,6kW. Det
går således inte att ladda 32A enfas, även om laddstolpen kan tillhandahålla det. Samma regler borde rimligen gälla för Mercedes.
Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 08 sep 2018 09:11
av vigge50
Då Mercedes känner osäkerhet när de gäller kvalitén på batterier med mera och inte vill dra på sig för stora garantikostnader så ska de börja produktionen försiktigt och sen efterhand öka den till högre nivåer. Hur lång tid detta kommer ta och hur högt dessa nivåerna är vet vi dock inte.
https://insideevs.com/mercedes-concerne ... costs-eqc/