Ja, han har tvingats att prata ner Tesla, det är helt klart.mati skrev:Här är det en som inte verkar begripa så mycket. Att någon inte skulle klara av att köra mer än 15 mil med en S90D åt något håll när man sitter mitt i Europas supercharger-tätaste land kan bara förklaras med att föraren har vissa mentala brister. Det luktar väldigt mycket fossilbilslobbby.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... rfiningen/
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Re: Artikel i media
Ingen aning, de har så många ministrar och byter så ofta att man har svårt att hänga med. Men visst är det tråkigt. Helt klart tvingades han att lämna tillbaks bilen. Någon representant från Tysklands bilindustri är jäkligt nöjd nu. Och så kan man med gott samvete sprida rykten om elbilars dåliga vardagsduglighet. Ministern har ju sagt det. Då är det väl sant. Tyvärr verkar den gode mannen sakna både ryggrad och hjärna.Bjelke skrev:Synd faktiskt... Var det han som även sågade dieselfuskfikset med programuppdateringar osv? Eller var det en annan?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Det var väl i samband med att han ersattes av en kvinnlig kristdemokrat som bilen byttes? Vet inte var jag läste det men. Kanske i kommentarerna på artikeln.
Re: Artikel i media
https://electrek.co/2017/08/16/german-e ... Jw&cf=1
Där står det att det var efterträdaren som bytte mot en Merca.
Där står det att det var efterträdaren som bytte mot en Merca.
Re: Artikel i media
Då är ju frågan vilken artikel som stämmer egentligen. Det känns ju som att elektrek har rätt, för han är ju uppenbarligen inte längre minister.Verdi skrev:https://electrek.co/2017/08/16/german-e ... Jw&cf=1
Där står det att det var efterträdaren som bytte mot en Merca.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Han kanske fick kicken pga att han gjorde sig av med den miljövänliga Teslan? 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Snarare tvärtom. Han blev hårt kritiserad pga att han köpte en så pass dyr tjänstebil. Nya ministern har uppenbarligen skaffat en Mercedes S 500 E hybrid. Den var troligtvis extremt prisvärd och har inte kostat skattbetalarna nånting överhuvudtaget.Bjelke skrev:Han kanske fick kicken pga att han gjorde sig av med den miljövänliga Teslan?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Märkligt, miljöminister som inte kan anpassa sig till att ladda en elbil som går 30-40 mil. Dåligt. Så bråttom har väl väldigt få människor? Han borde förklara nämare varför han inte kan stanna och ladda lite då och då.
Re: Artikel i media
Han eller hon, efterträdaren, fick väl så mycket skit för att inte ha en tysk bil att det bara inte gick att behålla den. Tesla (elbil) är ju ett " dödshot" mot Tysklands hela ekonomi! "Få sparken eller kör tyskt!" skulle jag tro det handlade om.Swede1 skrev:Märkligt, miljöminister som inte kan anpassa sig till att ladda en elbil som går 30-40 mil. Dåligt. Så bråttom har väl väldigt få människor? Han borde förklara nämare varför han inte kan stanna och ladda lite då och då.
Model S P85D,
Re: Artikel i media
En ice bil som ska dra ca 0,8 l/milen drar väl säker 1,6 l/milen i 200km/h
Han kanske skulle lämna tillbaks den också då bränsleförbrukningen inte stämmer mot beskrivningen
Det är ett problem med tyskarnas körning.
Dom kör långt och fort och vill inte stanna och tanka.
Det gör att många tyskar inte tycker elbil är tillräckligt bra ännu.
Det är risk för att många tyska bilmärken kommer hamna på efterkälken när tåget går.
Många har ju sagt att dom är påväg med elbilar, men jag tror det inte riktigt förrän jag ser liten mer bevis.
Jag tror dom säger att dom är med, men försöker skjuta det framför sig, lite i taget.
Jag tror dom står kvar startgroparna.
Han kanske skulle lämna tillbaks den också då bränsleförbrukningen inte stämmer mot beskrivningen
Det är ett problem med tyskarnas körning.
Dom kör långt och fort och vill inte stanna och tanka.
Det gör att många tyskar inte tycker elbil är tillräckligt bra ännu.
Det är risk för att många tyska bilmärken kommer hamna på efterkälken när tåget går.
Många har ju sagt att dom är påväg med elbilar, men jag tror det inte riktigt förrän jag ser liten mer bevis.
Jag tror dom säger att dom är med, men försöker skjuta det framför sig, lite i taget.
Jag tror dom står kvar startgroparna.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Artikel i media
http://www.elbilen.org/audi-vill-forlan ... solenergi/
Ännu ett bilföretag som inte riktigt har sina prioriteringar rätt. Solceller har varit på tapeten sedan elbilen återuppstod känns det som "varför sätter ni inte solceller på taket bara så kan ni ladda medan ni kör" är ju den klassiska kommentaren. Dock har ämnet i sig diskuterats många ggr och tyvärr är det helt enkelt inte värt det eftersom det är så liten yta som kan producera el (för att nämna en av de många argumenten mot). Givetvis kan man argumentera på andra hållet att "varje kilometer räknas" och visst, det gör det.
Min poäng med det hela är helt enkelt att börja med att göra en bra elbil, sen kan du tweaka den med solceller om du så önskar. Tyvärr är första steget inte att fixa solceller utan fixa en bra drivlina, stort fint batteripaket och få till aerodynamiken så får du bra räckvidd och behöver inte de där solcellerna annat än för att just tweaka om man du verkligen vill lägga dom pengarna på en så lite extra. Bättre att lägga pengar på solceller hemma (om man har möjlighet) än de dyrare varianterna som finns till bilarna.
Framförallt, börja tillverka elbilar i mängder! Tack
Ännu ett bilföretag som inte riktigt har sina prioriteringar rätt. Solceller har varit på tapeten sedan elbilen återuppstod känns det som "varför sätter ni inte solceller på taket bara så kan ni ladda medan ni kör" är ju den klassiska kommentaren. Dock har ämnet i sig diskuterats många ggr och tyvärr är det helt enkelt inte värt det eftersom det är så liten yta som kan producera el (för att nämna en av de många argumenten mot). Givetvis kan man argumentera på andra hållet att "varje kilometer räknas" och visst, det gör det.
Min poäng med det hela är helt enkelt att börja med att göra en bra elbil, sen kan du tweaka den med solceller om du så önskar. Tyvärr är första steget inte att fixa solceller utan fixa en bra drivlina, stort fint batteripaket och få till aerodynamiken så får du bra räckvidd och behöver inte de där solcellerna annat än för att just tweaka om man du verkligen vill lägga dom pengarna på en så lite extra. Bättre att lägga pengar på solceller hemma (om man har möjlighet) än de dyrare varianterna som finns till bilarna.
Framförallt, börja tillverka elbilar i mängder! Tack

Re: Artikel i media
Att tyskarna kör långt är en myt. Det gör de inte alls. Och det är absolut inte så att tyskarna bara kör BMW, Mercedes och Audi. Även om man skulle kunna tro det med tanke på vilka som blåser omkring på motorvägarna. De mest sålda modellerna är bilar som VW Golf och Opel Astra. Så kan man jämföra med Sverige där V70/90 och Passat är storsäljare.Toja skrev:Det är ett problem med tyskarnas körning.
Dom kör långt och fort och vill inte stanna och tanka.
Det gör att många tyskar inte tycker elbil är tillräckligt bra ännu....
I Tyskland är avstånden i regel avsevärt mycket kortare än t.ex. i Sverige. Det är sällan mer än några kilometer till närmaste stad och pendelavstånden är inte alls lika långa som här. Det är kilometer istället för mil. Och det är inte många som kan tänka sig att köra mer än max 2 mil till jobbet.
Det är absolut inte så att tyskarna inte vill ha elbilar. Men precis som i Sverige så läser man fortfarande i alla tidningar hur dåligt det är med små batterier och att man behöver minst 50 mils räckvidd om en elbil ska bli användbar. Och precis som svenskarna (och alla andra länder som har egen bilindustri) så köper man helst de egna märken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Den dagen man kan blanda "solcellskemin" direkt i bilens lack utan större extra kostnad så att HELA bilens yta blir solceller kan det säkert bli lite nytta i alla fall. Då har man ju även solceller i alla väderstreck så att säga. 

Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Artikel i media
Blir inte mer än 2-3 km per dag oavsett och det under förutsättningen att man parkerar bilen så soligt som möjligt... Bättre att använda "solcellskemin" på en fast plats i solen där man parkerar och kan ladda bilarna med elen, t.ex. på tak över parkering så att man samtidigt får skugga över bilen och sparar energi på att slippa kyla ner bilen.Leo skrev:Den daggen man kan blanda "solcellskemin" direkt i bilens lack utan större extra kostnad så att HELA bilens yta blir solceller kan det säkert bli lite nytta i alla fall. Då har man ju även solceller i alla väderstreck så att säga.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media, youtube
Ännu en bra beskrivning på varför förnyelsebar energi är bättre. Den är helt enkelt 40% mer effektiv. Knappt 2 minuter video.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Artikel i media, youtube
+1Arild skrev:Ännu en bra beskrivning på varför förnyelsebar energi är bättre. Den är helt enkelt 40% mer effektiv. Knappt 2 minuter video.
Re: Artikel i media
Naturligtvis baseras artikeln på samma studie av IVL som tidigare. Viss kritik framförs dock, men jag tycker att det är obegripligt att inte någon journalist lyckas fråga om hur stor mängd energi det går att producera en fossilbil..!Jerker skrev:I nästa nummer av Vi Bilägare, som kommer 22/8, ska de reda ut hur elbilars totala miljöbelastning är jämfört med fossiler. Ska bli spännande att se hur de klarar det!
Det är också lite skrämmande att studien är beställd av Trafikverket och kan komma att ligga till grund för framtida supermiljöbilspremier!
Re: Artikel i media
Psst, kolla på artikelförfattarna till IVL-rapporten på Linkedin...
En ÄR anställd på Volvo och den andre VAR anställd på Volvo för mindre än ett år sen. Hm kan ju vara helt ok att man tar näringslivets proffs till hjälp när man ska göra utredningar. Men det "skaver lite obekvämt" med de uppenbara kopplingarna till Volvo tycker jag.
En ÄR anställd på Volvo och den andre VAR anställd på Volvo för mindre än ett år sen. Hm kan ju vara helt ok att man tar näringslivets proffs till hjälp när man ska göra utredningar. Men det "skaver lite obekvämt" med de uppenbara kopplingarna till Volvo tycker jag.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Artikel i media
Haha, alla är köpta. Politiker, journalister, offentliga tjänstemän. Vad kan vi lära av Schweiz? Moderaterna var tex rena diktaturen under Reinfeldt, de andra partierna är säkert mycket demokratiska. (Psst.... "beslutande folkomröstningar")
Re: Artikel i media
????Detta begrep jag inte! "Schweiz", "Reinfedt", "diktatur"?Swede1 skrev:Haha, alla är köpta. Politiker, journalister, offentliga tjänstemän. Vad kan vi lära av Schweiz? Moderaterna var tex rena diktaturen under Reinfeldt, de andra partierna är säkert mycket demokratiska. (Psst.... "beslutande folkomröstningar")
Model S P85D,
Re: Artikel i media
Så vi ska köpa elbilar med små batterier som ingen vill ha, och sen hyra en annan bil varje gång vi ska åka till sommarstugan, båten, mormor, skidsemester, hockeyläger... dvs typ varannan helg eller så. Jag tror inte alls på den planen. Skulle inte rekommendera någon att leva så. Elbilar måste ha stora batterier och snabbladdning för att funka för vanligt folk, annars kommer vi aldrig ifrån fossilbilarna helt.
Sen tycker jag metoden i rapporten är direkt felaktig. De räknar på ett CO2-snitt för batteritillverkning per kWh utifrån tillverkning i Indien och Sydkorea, sen multiplicerar de naivt med Teslas 100 kWh utan att ta hänsyn till Teslas elmix. Det blir inte rätt!
Nåja, detta har redan debatterats i andra trådar. Men maken till vilseledande och skadlig rapport har jag sällan sett.
Sen tycker jag metoden i rapporten är direkt felaktig. De räknar på ett CO2-snitt för batteritillverkning per kWh utifrån tillverkning i Indien och Sydkorea, sen multiplicerar de naivt med Teslas 100 kWh utan att ta hänsyn till Teslas elmix. Det blir inte rätt!
Nåja, detta har redan debatterats i andra trådar. Men maken till vilseledande och skadlig rapport har jag sällan sett.
Re: Artikel i media
I alla fall inte här i Sverige förrän Volvo är med på banan. Då kommer nya rapporter som pekar på hur dåliga avgasmotorer är. Det får inte gå för fort.LarsL skrev:Det är väl det spm är tanken, att vi aldrig ska komma ifrån fossilerna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Att man blir trött är bara förnamnet. När det hade lugnat sig lite efter alla felaktiga artiklar och insändare så trodde man kanske att det värsta blåst över, och då kommer den här artikeln! Verkar som att den är skriven före semestern och inte tagit intryck det minsta av den kritik som IVL-rapporten fick.
Det är som att spotta i motvind att försöka bemöta sånt här.
Det är som att spotta i motvind att försöka bemöta sånt här.
