Sida 70 av 84

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 27 mar 2021 23:48
av martinot
Skulle gärna se en renodlad BEV-version av Panamera. Tycker de senaste Panamera är mycket snyggare än Taycan.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 28 mar 2021 18:13
av SwedishAdvocate
martinot skrev:
Skulle gärna se en renodlad BEV-version av Panamera. Tycker de senaste Panamera är mycket snyggare än Taycan.
Gissar att Face-liften om några år kommer innebära en betydande förbättring framtill... Bakifrån är det ju inget fel på nuvarande Taycan om man bortser från den lilla bagageluckan.

EDIT: Gjort ett förtydligande för säkerhets skull...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 28 mar 2021 18:17
av SwedishAdvocate


Kategorin influencers gör reklam. Allegedly...

Spola fram till 8:29.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 28 mar 2021 18:26
av taliz
SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Skulle gärna se en renodlad BEV-version av Panamera. Tycker de senaste Panamera är mycket snyggare än Taycan.
Gissar att Face-liften om några år kommer innebära en betydande förbättring framtill... Bakifrån är det ju inget fel på nuvarande modellen om man bortser från den lilla bagageluckan.
Den blev just faceliftad för 2021.
https://www.motor1.com/news/440886/2021 ... ivestream/

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 28 mar 2021 18:30
av SwedishAdvocate
taliz skrev:
SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Skulle gärna se en renodlad BEV-version av Panamera. Tycker de senaste Panamera är mycket snyggare än Taycan.
Gissar att Face-liften om några år kommer innebära en betydande förbättring framtill... Bakifrån är det ju inget fel på nuvarande modellen om man bortser från den lilla bagageluckan.
Den blev just faceliftad för 2021.
https://www.motor1.com/news/440886/2021 ... ivestream/
Menade (så klart) Taycan.

(Och anser att det framgår av den grammatik jag använt...)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 28 mar 2021 19:06
av martinot
SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Skulle gärna se en renodlad BEV-version av Panamera. Tycker de senaste Panamera är mycket snyggare än Taycan.
Gissar att Face-liften om några år kommer innebära en betydande förbättring framtill... Bakifrån är det ju inget fel på nuvarande Taycan om man bortser från den lilla bagageluckan.

EDIT: Gjort ett förtydligande för säkerhets skull...
Håller med.

Är mest fronten/lyktorna som jag inte gillar på Taycan. Där är Panamera och andra Porsche-modeller mycket snyggare och ser trevligare ut.

Men tycker att som kombisport4-sitsbil så är de senaste Panamera rätt snygga och lyckade. Panamera ser även ut att kunna lasta mer och lättare än den nya kombi-Taycan som du är inne på.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 28 mar 2021 19:27
av SwedishAdvocate
martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Skulle gärna se en renodlad BEV-version av Panamera. Tycker de senaste Panamera är mycket snyggare än Taycan.
Gissar att Face-liften om några år kommer innebära en betydande förbättring framtill... Bakifrån är det ju inget fel på nuvarande Taycan om man bortser från den lilla bagageluckan.

EDIT: Gjort ett förtydligande för säkerhets skull...
Håller med.

Är mest fronten/lyktorna som jag inte gillar på Taycan. Där är Panamera och andra Porsche-modeller mycket snyggare och ser trevligare ut.

Men tycker att som kombisport4-sitsbil så är de senaste Panamera rätt snygga och lyckade. Panamera ser även ut att kunna lasta mer och lättare än den nya kombi-Taycan som du är inne på.
Menade bagageluckan på den Taycan som inte är kombi...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 28 mar 2021 19:30
av Bjelke
Credde skrev:
Bjelke skrev:
Jag skulle inte sakna Panamera iaf...
Jag hade nu gärna tagit en el driven Panamera - hade passat familjen bättre än Taycan.
Det är nog det som är lite av mitt problem med Porsche, för mig är Porsche inte en familjebil utan er ren
sportbil, jag gillar inte riktigt grejen dom gör med märket helt enkelt.
Men som tur är så har dom ju kvar det jag gillar också :mrgreen: Jag måste ju inte köpa ”dom andra”
modellerna liksom.
Variation är ju bra trots allt (vilket jag också skrev nyligen så... :lol: ) :)
Taycan gillar jag iaf... mycket... (inte ”kombin” däremot)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 28 mar 2021 22:22
av martinot
Bjelke skrev:
Credde skrev:
Bjelke skrev:
Jag skulle inte sakna Panamera iaf...
Jag hade nu gärna tagit en el driven Panamera - hade passat familjen bättre än Taycan.
Det är nog det som är lite av mitt problem med Porsche, för mig är Porsche inte en familjebil utan er ren
sportbil, jag gillar inte riktigt grejen dom gör med märket helt enkelt.
Men som tur är så har dom ju kvar det jag gillar också :mrgreen: Jag måste ju inte köpa ”dom andra”
modellerna liksom.
Variation är ju bra trots allt (vilket jag också skrev nyligen så... :lol: ) :)
Taycan gillar jag iaf... mycket... (inte ”kombin” däremot)
Jo, det finns ju flera modeller att väja på. :)

Tycker inte heller kombin av Taycan ser så lyckad ut. Är inte så förtjust i fronten innan, men baken på vanliga Taycan är snygg. Med kombin så ser den dock väldigt skum ut. Ingen skönhet eller harmoni i bakdelen.

Där tycker jag Panamera lyckats klart bättre.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 28 mar 2021 23:51
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:
taliz skrev:


Det går fort nu.
Ja verkligen. Snart finns det väl bara SUV kvar. Alla förväntas vilja ha en.
Försäljningssiffrorna i videon gäller enbart för Nordamerika och enbart för Porsche. Och det stämmer verkligen inte att alla skulle förväntas vilja ha en SUV. Väldigt många vill ha en Taycan 'sedan' trots att den har en värdelös bagagelucka. Ska bli intressant att se hur många fler som väljer Taycan nu när den snart finns en variant med en vettig bagagelucka istället (Cross Turismo). Rätt många vill även ha en 911... Och försäljningssiffrorna för Boxter/Cayman redovisades inte.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 mar 2021 09:26
av Edward123
Var inne och tog en offert och provkörning förra veckan. Klart trevlig bil. Jämfört med min nuvarande P2 så gillade jag stolarna mer, skönare ratt och bättre placering av rattknapparna (förstår inte varför Polestar har volymknappen till höger i ratten). Negativt var främst att det inte gick att få en-pedals-körning och lite andra smågrejer (som jag tror mest är en vanesak)

Man märkte klart att den var tvåväxlad men upplevde nog accelerationen som mer "städad" jämfört med P2.

Får räkna lite på det, blir ju väsentligt högre månadskostnad. Hänger lite på hur mycket körning i jobbet det kommer bli post-covid.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 mar 2021 10:16
av mikebike
Intressant, någon hävdade att den bara använder lågväxeln vid sportläge eller motsvarande, men den växlar alltså medan man kör?
Så att det märks?

Det är en av de saker jag uppskattar med att köra elbil, att den inte växlar...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 mar 2021 10:20
av MWall
mikebike skrev:
Intressant, någon hävdade att den bara använder lågväxeln vid sportläge eller motsvarande, men den växlar alltså medan man kör?
Så att det märks?

Det är en av de saker jag uppskattar med att köra elbil, att den inte växlar...
Är det inte så att den bara växlar ner vid kraftig acceleration och att den annars alltid kör på den högre växeln?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 mar 2021 10:43
av Edward123
MWall skrev:
mikebike skrev:
Intressant, någon hävdade att den bara använder lågväxeln vid sportläge eller motsvarande, men den växlar alltså medan man kör?
Så att det märks?

Det är en av de saker jag uppskattar med att köra elbil, att den inte växlar...
Är det inte så att den bara växlar ner vid kraftig acceleration och att den annars alltid kör på den högre växeln?
Nu vet jag inte om det var kraftig acceleration jag gjorde men det var under accelerationer jag kände det.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 mar 2021 11:32
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:


Det går fort nu.
Ja verkligen. Snart finns det väl bara SUV kvar. Alla förväntas vilja ha en.
Försäljningssiffrorna i videon gäller enbart för Nordamerika och enbart för Porsche. Och det stämmer verkligen inte att alla skulle förväntas vilja ha en SUV. Väldigt många vill ha en Taycan 'sedan' trots att den har en värdelös bagagelucka. Ska bli intressant att se hur många fler som väljer Taycan nu när den snart finns en variant med en vettig bagagelucka istället (Cross Turismo). Rätt många vill även ha en 911... Och försäljningssiffrorna för Boxter/Cayman redovisades inte.
Är inte så säker på det. Tror många köper Taycan för att det är den enda eldrivna Porschen än så länge. När man kommer med en eldriven Cayenne eller Macan kommer den sälja betydligt bättre.
Jag tror Porsche vill försöka motverka SUV-trenden så gott det går.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 30 mar 2021 11:56
av martinot
Edward123 skrev:
Var inne och tog en offert och provkörning förra veckan. Klart trevlig bil. Jämfört med min nuvarande P2 så gillade jag stolarna mer, skönare ratt och bättre placering av rattknapparna (förstår inte varför Polestar har volymknappen till höger i ratten). Negativt var främst att det inte gick att få en-pedals-körning och lite andra smågrejer (som jag tror mest är en vanesak)

Man märkte klart att den var tvåväxlad men upplevde nog accelerationen som mer "städad" jämfört med P2.

Får räkna lite på det, blir ju väsentligt högre månadskostnad. Hänger lite på hur mycket körning i jobbet det kommer bli post-covid.
Kul med återkoppling! :)

Själv så är jag osäker på vad som är bäst gällande placering av volymkontroll på rattarna. På vår Meredes är mediavolymen på rattens högra sida, medans på vår Tesla så är den på rattens vänstra sida. Även hos andra bilar och tillverkare så verkar det vara lite blandat, och ingen direkt riktig standard.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 02 apr 2021 16:30
av Johnalm
Jag var på Porsche Danderyd igår och åkte därifrån en hel del fattigare... Slog till på en (ny) lagerbil, 4S med trevlig spec.
Tänk att det ska vara så sablarns dyrt att provköra... Man borde ju ha lärt sig efter tre st Teslor? Levereras 23/4, ska lackbehandlas först.
+ Första intrycket av Taycan är att den är så välbyggd och tyst invändigt, att klippet dröjer en pytteliten stund efter plattan i mattan men fullt tillräckligt för säkra omkörningar :)
Kommer säkert ta en stund att bekanta sig med alla displayer och menyer.
- förutom pris och förmånsvärdet, är att oavsett rattinställning så skyms delar av frontdisplayen.
- dragkrok ej möjligt, men jag köpte till takräcke för takboxen. Går endast att montera om man beställer panorama, annars är det Seasucker som gäller.

Längtar till den 23:e, nästan lika mycket som den 25:e.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 02 apr 2021 16:57
av Anonymous FTW
Johnalm skrev:
Jag var på Porsche Danderyd igår och åkte därifrån en hel del fattigare... Slog till på en (ny) lagerbil, 4S med trevlig spec.
Tänk att det ska vara så sablarns dyrt att provköra... Man borde ju ha lärt sig efter tre st Teslor? Levereras 23/4, ska lackbehandlas först.
+ Första intrycket av Taycan är att den är så välbyggd och tyst invändigt, att klippet dröjer en pytteliten stund efter plattan i mattan men fullt tillräckligt för säkra omkörningar :)
Kommer säkert ta en stund att bekanta sig med alla displayer och menyer.
- förutom pris och förmånsvärdet, är att oavsett rattinställning så skyms delar av frontdisplayen.
- dragkrok ej möjligt, men jag köpte till takräcke för takboxen. Går endast att montera om man beställer panorama, annars är det Seasucker som gäller.

Längtar till den 23:e, nästan lika mycket som den 25:e.
Ja just det, en annan spontanköper en chokladkaka på ICA, vissa andra spontanköper en elporsche. :(

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 02 apr 2021 17:03
av Johnalm
YOLO

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 02 apr 2021 17:06
av helix
Johnalm skrev:
Jag var på Porsche Danderyd igår och åkte därifrån en hel del fattigare... Slog till på en (ny) lagerbil, 4S med trevlig spec.
Tänk att det ska vara så sablarns dyrt att provköra... Man borde ju ha lärt sig efter tre st Teslor? Levereras 23/4, ska lackbehandlas först.
+ Första intrycket av Taycan är att den är så välbyggd och tyst invändigt, att klippet dröjer en pytteliten stund efter plattan i mattan men fullt tillräckligt för säkra omkörningar :)
Kommer säkert ta en stund att bekanta sig med alla displayer och menyer.
- förutom pris och förmånsvärdet, är att oavsett rattinställning så skyms delar av frontdisplayen.
- dragkrok ej möjligt, men jag köpte till takräcke för takboxen. Går endast att montera om man beställer panorama, annars är det Seasucker som gäller.

Längtar till den 23:e, nästan lika mycket som den 25:e.
Grattis till en riktigt fin bil och impulsköp av lagerbil är alltid bra :)

Vad blev det för spec?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 02 apr 2021 17:13
av Fredrik j
martinot skrev:
Edward123 skrev:
Var inne och tog en offert och provkörning förra veckan. Klart trevlig bil. Jämfört med min nuvarande P2 så gillade jag stolarna mer, skönare ratt och bättre placering av rattknapparna (förstår inte varför Polestar har volymknappen till höger i ratten). Negativt var främst att det inte gick att få en-pedals-körning och lite andra smågrejer (som jag tror mest är en vanesak)

Man märkte klart att den var tvåväxlad men upplevde nog accelerationen som mer "städad" jämfört med P2.

Får räkna lite på det, blir ju väsentligt högre månadskostnad. Hänger lite på hur mycket körning i jobbet det kommer bli post-covid.
Kul med återkoppling! :)

Själv så är jag osäker på vad som är bäst gällande placering av volymkontroll på rattarna. På vår Meredes är mediavolymen på rattens högra sida, medans på vår Tesla så är den på rattens vänstra sida. Även hos andra bilar och tillverkare så verkar det vara lite blandat, och ingen direkt riktig standard.
Rent logiskt är ju att den är på vänster ratteker. Då blir den ju ett alternativ till att sträcka på handen till reglaget på panelen.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 02 apr 2021 17:19
av martinot
Johnalm skrev:
Jag var på Porsche Danderyd igår och åkte därifrån en hel del fattigare... Slog till på en (ny) lagerbil, 4S med trevlig spec.
Tänk att det ska vara så sablarns dyrt att provköra... Man borde ju ha lärt sig efter tre st Teslor? Levereras 23/4, ska lackbehandlas först.
+ Första intrycket av Taycan är att den är så välbyggd och tyst invändigt, att klippet dröjer en pytteliten stund efter plattan i mattan men fullt tillräckligt för säkra omkörningar :)
Kommer säkert ta en stund att bekanta sig med alla displayer och menyer.
- förutom pris och förmånsvärdet, är att oavsett rattinställning så skyms delar av frontdisplayen.
- dragkrok ej möjligt, men jag köpte till takräcke för takboxen. Går endast att montera om man beställer panorama, annars är det Seasucker som gäller.

Längtar till den 23:e, nästan lika mycket som den 25:e.
Förstår det! Kul och stort grattis! :D

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 02 apr 2021 17:48
av Johnalm
4S Carrera White med svart skinnklädsel (MY20).
Extrautrustning:
Power Steering Plus
Eluppvärmd ratt (i komb. med Sport Chrono-paket och läderinteriör)
Panoramatak i glas (fast)
20"-fälg Taycan Turbo Aero
Eluppvärmda stolar fram & bak
Vindruta med gråtonad överkant
Automatiskt avbländande inner- och ytterbackspeglar
Baksäte 3-sits (2+1)
Laddkabel (Mode 3)
Lane Change Assist
Sport Chrono-paket
Värmepump
BOSE® Surround Sound System
Performance Battery Plus
Passagerardisplay
Park Assist inkl. Surround View
Advanced Climate Control (4-zons)
Mobile Charger Connect
Adaptive Cruise Control
Komfortsportstolar (14-vägs) fram inkl. minnespaket
Fönsterlister i svart (högglans)
Porsche Intelligent Range Manager
Lasthållare
Keramisk lackförsegling

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 02 apr 2021 18:01
av Fredrik j
Johnalm skrev:
4S Carrera White med svart skinnklädsel (MY20).
Extrautrustning:
Power Steering Plus
Eluppvärmd ratt (i komb. med Sport Chrono-paket och läderinteriör)
Panoramatak i glas (fast)
20"-fälg Taycan Turbo Aero
Eluppvärmda stolar fram & bak
Vindruta med gråtonad överkant
Automatiskt avbländande inner- och ytterbackspeglar
Baksäte 3-sits (2+1)
Laddkabel (Mode 3)
Lane Change Assist
Sport Chrono-paket
Värmepump
BOSE® Surround Sound System
Performance Battery Plus
Passagerardisplay
Park Assist inkl. Surround View
Advanced Climate Control (4-zons)
Mobile Charger Connect
Adaptive Cruise Control
Komfortsportstolar (14-vägs) fram inkl. minnespaket
Fönsterlister i svart (högglans)
Porsche Intelligent Range Manager
Lasthållare
Keramisk lackförsegling
Carrara white väl?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 02 apr 2021 18:03
av Johnalm
Fredrik j skrev:
Johnalm skrev:
4S Carrera White med svart skinnklädsel (MY20).
Extrautrustning:
Power Steering Plus
Eluppvärmd ratt (i komb. med Sport Chrono-paket och läderinteriör)
Panoramatak i glas (fast)
20"-fälg Taycan Turbo Aero
Eluppvärmda stolar fram & bak
Vindruta med gråtonad överkant
Automatiskt avbländande inner- och ytterbackspeglar
Baksäte 3-sits (2+1)
Laddkabel (Mode 3)
Lane Change Assist
Sport Chrono-paket
Värmepump
BOSE® Surround Sound System
Performance Battery Plus
Passagerardisplay
Park Assist inkl. Surround View
Advanced Climate Control (4-zons)
Mobile Charger Connect
Adaptive Cruise Control
Komfortsportstolar (14-vägs) fram inkl. minnespaket
Fönsterlister i svart (högglans)
Porsche Intelligent Range Manager
Lasthållare
Keramisk lackförsegling
Carrara white väl?
Potatis potatis