Sida 69 av 84

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 mar 2021 11:32
av martinot
Leaf skrev:
Nu är inte just den ägarinnan någon intresserad bilperson, så där finns ingen egentlig info att hämta. Den korta provkörningen gav mig inte heller så mycket extra info.
Därav mitt intresse om att läsa hur intresserade och insatta ägare upplever bilen över tid.
Vad tyckte om att köra den?

Var det alldeles för kort sträcka du fick prova så skulle jag boka in mig för en riktigt provtur hos en Porschehandlare (om inte kollegan ha möjlighet eller viljan till någon längre provkörning).

Även om det inte är fel att läsa och diskutera i forum som detta (gör ju det själv gärna), så är det inget som slår verkligheten och förstahandserfarenheter (men du gör självklart precis hur du vill, och det är inget som jag skall lägga mig i).

Sedan kan det väl finnas jättemycket bra praktisk information att inhämta från en som både äger och använder en produkt dagligen, även om den personen inte är någon "nörd".

Upplever oftast tvärt om; det är just de personerna som man kan få en mer ärlig verklighetsuppfattning om av en produkt (entusiaster tenderar ofta att lätt bli lite "biased").

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 mar 2021 14:09
av HelectriC
Ska på visning av Taycan CT på torsdag. Blir intressant att se bagaget och baksätet IRL.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 mar 2021 15:33
av martinot
HelectriC skrev:
Ska på visning av Taycan CT på torsdag. Blir intressant att se bagaget och baksätet IRL.
Kul!

Avväntar rapport i tråden. :)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 mar 2021 16:24
av taliz
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Ska på visning av Taycan CT på torsdag. Blir intressant att se bagaget och baksätet IRL.
Kul!

Avväntar rapport i tråden. :)
Jag kan redan nu rapportera att bagaget är större och huvudutrymmet i baksätet är bättre.
Varsågod. :lol:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 mar 2021 16:35
av martinot
Jo, större är ju givet, men frågan är väl mer om tillräckligt mycket större.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 13 mar 2021 22:15
av Lystico
Är det någon som lyckats få bättre än 3% rabatt?
Kollar nämligen på RWD versionen

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 mar 2021 08:20
av macky
Range test av taycan RWD. Inte illa får man säga. 470 km i 110 km/h.


Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 mar 2021 20:58
av Force-Walker
Lystico skrev:
Är det någon som lyckats få bättre än 3% rabatt?
Kollar nämligen på RWD versionen
Fick 25tusen rabatt utan förhandling på RWDversionen. ( blir ju ca 2,5% innan extrautrustning)
Säljaren sa att nordic paketet är extremt förmånligt så han inte kunde ge mer rabatt.

Ni som köpt Taycan vad tror ni den kommer ha för värdeminskning?

Sen undrar jag om någon vet hur bra porsches lane keep assist funkar?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 mar 2021 21:01
av Bjelke
macky skrev:
Range test av taycan RWD. Inte illa får man säga. 470 km i 110 km/h.

Riktigt bra faktiskt, längre än vad jag (oftast) ens pallar att köra i sträck :)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 17 mar 2021 20:53
av spacecoin
Nu trummar VAG på rejält i USA...


Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 18 mar 2021 09:13
av Bjelke
Svinbra video ju! :)
”I think I`m drifting” :lol: :mrgreen: 8-)
Sen är man ju gammal Matrix-nörd också så... :mrgreen:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 18 mar 2021 09:37
av Legato
Bjelke skrev:
Svinbra video ju! :)
”I think I`m drifting” :lol: :mrgreen: 8-)
Sen är man ju gammal Matrix-nörd också så... :mrgreen:
Håller med. Aldrig har man sett Keanu Reeves så lycklig :D

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 23 mar 2021 13:58
av Zalman3
Går laddningen för fort?
Nu kan du sänka laddhastigheten.
Samtidigt har laddningsfunktioner lagts till som är särskilt avsedda för dig som vill behålla en så bra batterihälsa som möjligt.

Eftersom det inte är något nytt i det faktum att du helst inte bör ladda elbatterier helt. Det är hälsosamt att ställa in laddningsgränsen något lägre än 100 procent.
Samtidigt är det inte heller önskvärt att ladda mycket med mycket hög effekt. Därför har Porsche nu infört en tillvalsgräns på 200 kW
som den högsta laddningseffekten, mot 270 kW vilket är bilens maximala effekt. Detta hjälper till att förlänga batteriets livslängd,
en funktion som är ny på 2021-modeller (efter september 2020), och som efter en uppdatering nu också kommer att finnas tillgänglig på de tidigare modellerna av Taycan.
https://www.elbil24.no/nyheter/porsche- ... n/73560275

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 23 mar 2021 14:07
av HelectriC
ska man in och tex äta lunch så är 270kW alldeles för fort om man inte vill springa ut mitt i maten och flytta bilen. Även 200kW är för fort. Borde gå att välja i intervall om 50kW och neråt.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 24 mar 2021 09:49
av macky
HelectriC skrev:
ska man in och tex äta lunch så är 270kW alldeles för fort om man inte vill springa ut mitt i maten och flytta bilen. Även 200kW är för fort. Borde gå att välja i intervall om 50kW och neråt.

Som med värmaren, ställ in tiden när det ska vara klart. Inte poppis vid kö dock. ;)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 24 mar 2021 15:49
av hed
För en som inte hängt med så mycket, men som är på g att byta model s till en taycan.. Går det ladda Taycan med ens Tesla wall connector, eller behövs nån form av adapter eller liknande?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 24 mar 2021 16:03
av HelectriC
hed skrev:
För en som inte hängt med så mycket, men som är på g att byta model s till en taycan.. Går det ladda Taycan med ens Tesla wall connector, eller behövs nån form av adapter eller liknande?
Det går jättebra om dip switchen i väggboxen är ställd till att acceptera alla bilar. Default är att de ska klara det, så antagligen behöver du inte ändra nåt.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 24 mar 2021 16:35
av dfa
HelectriC skrev:
hed skrev:
För en som inte hängt med så mycket, men som är på g att byta model s till en taycan.. Går det ladda Taycan med ens Tesla wall connector, eller behövs nån form av adapter eller liknande?
Det går jättebra om dip switchen i väggboxen är ställd till att acceptera alla bilar. Default är att de ska klara det, så antagligen behöver du inte ändra nåt.
Min Wallconnector (äldre modellen) var inte ställd att ladda andra märken så jag fick ändra DIP switch själv, men efter det funkar det fint.
Lite lurigt att öppna wallconnectorn, en Torx med hål i som man iofs fick med men nu har jag nog slarvat bort den.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 24 mar 2021 17:14
av hed
Grymt. Tack för svaren.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 25 mar 2021 22:11
av SwedishAdvocate


Kategorin underhållning...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 25 mar 2021 22:30
av MWall
Jag såg en Taycan (vit turbo) i verkligheten idag på Ionity i Gränby. Var där och korrigerade däcktrycket på sommardäcken. Lite roligt för han var själv på fyra laddare samtidigt som det var kö in till pumparna på Circle K.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 27 mar 2021 19:55
av taliz


Det går fort nu.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 27 mar 2021 23:05
av Bjelke
Jag skulle inte sakna Panamera iaf...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 27 mar 2021 23:16
av Credde
Bjelke skrev:
Jag skulle inte sakna Panamera iaf...
Jag hade nu gärna tagit en el driven Panamera - hade passat familjen bättre än Taycan.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 27 mar 2021 23:30
av Fredrik j
taliz skrev:


Det går fort nu.
Ja verkligen. Snart finns det väl bara SUV kvar. Alla förväntas vilja ha en.