Vet inte om Volvofolket blir så glada för synpunkten:
Fjädringen är varken för hård eller för mjuk, utan hela tiden följsam och lätt att trivas med. Jag får känslan av en modern Saab när jag ökar farten. Tryggheten, säkerhetskänslan och kontrollen påminner om sista Saab 9-5.
De tycker att baksätet är bättre än model 3, och att det ska komma en enklare variant som ska kosta under 400tkr 2021.
Det blir tufft för Volvo/Polestar.
2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Kan tänka mig att Kia kommer att marknadsföra sin hyfsat billiga 800V elbil stenhårt, som kan ladda hos Ionity till ett rabatterat pris.
Kia lär inte vilja sälja så många... Svinlång leveranstid att vänta.
Förresten, ska man inte kunna ha abonnemang hos Ionity oavsett bil?
Re: Polestar 2
Postat: 17 feb 2020 11:16
av Credde
Zalman3 skrev:
De tycker att baksätet är bättre än model 3, och att det ska komma en enklare variant som ska kosta under 400tkr 2021.
Det blir tufft för Volvo/Polestar.
2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Kan tänka mig att Kia kommer att marknadsföra sin hyfsat billiga 800V elbil stenhårt, som kan ladda hos Ionity till ett rabatterat pris.[/quote]
Jag trodde det var i 2020 alla billiga bra elbilar skulle komma?
Re: Polestar 2
Postat: 17 feb 2020 11:22
av Svampen
Credde skrev:
Zalman3 skrev:
De tycker att baksätet är bättre än model 3, och att det ska komma en enklare variant som ska kosta under 400tkr 2021.
Det blir tufft för Volvo/Polestar.
2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Kan tänka mig att Kia kommer att marknadsföra sin hyfsat billiga 800V elbil stenhårt, som kan ladda hos Ionity till ett rabatterat pris.
Jag trodde det var i 2020 alla billiga bra elbilar skulle komma? [/quote]
Var det inte 2019?
Re: Polestar 2
Postat: 17 feb 2020 11:26
av Mickep
Tror det är n+1 år som bra billiga bilar kommer...
Re: Polestar 2
Postat: 17 feb 2020 11:27
av Credde
Credde skrev:
Zalman3 skrev:
De tycker att baksätet är bättre än model 3, och att det ska komma en enklare variant som ska kosta under 400tkr 2021.
Det blir tufft för Volvo/Polestar.
2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Kan tänka mig att Kia kommer att marknadsföra sin hyfsat billiga 800V elbil stenhårt, som kan ladda hos Ionity till ett rabatterat pris.
Jag trodde det var i 2020 alla billiga bra elbilar skulle komma?
Vet inte om Volvofolket blir så glada för synpunkten:
Fjädringen är varken för hård eller för mjuk, utan hela tiden följsam och lätt att trivas med. Jag får känslan av en modern Saab när jag ökar farten. Tryggheten, säkerhetskänslan och kontrollen påminner om sista Saab 9-5.
De tycker att baksätet är bättre än model 3, och att det ska komma en enklare variant som ska kosta under 400tkr 2021.
Det blir tufft för Volvo/Polestar.
2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Kan tänka mig att Kia kommer att marknadsföra sin hyfsat billiga 800V elbil stenhårt, som kan ladda hos Ionity till ett rabatterat pris.
Har det inte alltid funnits ett billigare, bränslesnålare alternativ till volvo från KIA?
Vad är nytt?
Re: Polestar 2
Postat: 17 feb 2020 12:24
av Stevvee
En rätt dålig video men det är iallafall en video.
Polestar 2
Postat: 17 feb 2020 13:32
av taliz
Stevvee skrev:
En rätt dålig video men det är iallafall en video.
Såg den. Verkar som han tycker den är lite tråkig? Samt Öhlins-paketet verkar inte värt pengarna.
Men annars nog helt ok. Betydligt bättre än övriga Volvos.
Tycker den ser helt ok ut i svart, även om den har mindre bra vinklar likt Model 3. Övriga färger ser den konstig ut i.
Re: Polestar 2
Postat: 17 feb 2020 14:30
av Laban
185 cm och slår huvudet i taket i baksätet ! Men ok, enligt testaren så var vinkeln för benen lite bättre än på Model 3 så man har väl valt att kompromissa där. Relativt litet bagagutrymme också med tanke på att det är en hatchback.
Överlag så är jag lite osäker, kommer säkert sälja i Sverige men det känns som lite för mycket av en kompromiss för att sälja i större volymer globalt. Vill man ha en rolig bil väljer man nog en 3:a. Vill man ha mer av en SUV så Model Y, ID.4, Skoda Enyaq osv.
Re: Polestar 2
Postat: 17 feb 2020 14:37
av TiborBlomhall
När jag provsatt Polestar 2 slogs jag framför allt hur liten och trång den är. Jag som är 185 kom knappt in i baksätet. Förutom att huvudet slår i taket när man väl sitter där är det riktigt svårt att komma in också. Bakdörren och utrymmet mellan fram- och baksäte är för trångt. Samma sak i framsätet, enorma "kardantunneln" mellan framstolarna gör att sittplatserna känns instängda.
Medtag skohorn
(Ändå bästa utmanaren till TM3 hittills - ser fram emot att få provköra den!)
Polestar 2
Postat: 17 feb 2020 14:42
av taliz
Well, den är ju som sagt baserad på en XC40. Det är ju ingen jättebil. Dessutom har den lägre tak + att man stuvat in ett stort batteripaket.
Noterade att bagaget verkar väldigt "grunt", lite som gasbilar som har högt golv pga gastankar under. Antar det är för att batterier och motorer tar upp en del utrymme under. Blir väl så när man byggt bilen på en avgasplatta. Men trevligt med stor öppning iaf.
Vet inte om Volvofolket blir så glada för synpunkten:
Fjädringen är varken för hård eller för mjuk, utan hela tiden följsam och lätt att trivas med. Jag får känslan av en modern Saab när jag ökar farten. Tryggheten, säkerhetskänslan och kontrollen påminner om sista Saab 9-5.
De tycker att baksätet är bättre än model 3, och att det ska komma en enklare variant som ska kosta under 400tkr 2021.
Det var tydligen bara jag som såg det roliga i att de jämförde bilen med en tio år gammal Saab. Det måste volvofolket vara jädrans tjuriga över.
Vet inte om Volvofolket blir så glada för synpunkten:
Fjädringen är varken för hård eller för mjuk, utan hela tiden följsam och lätt att trivas med. Jag får känslan av en modern Saab när jag ökar farten. Tryggheten, säkerhetskänslan och kontrollen påminner om sista Saab 9-5.
De tycker att baksätet är bättre än model 3, och att det ska komma en enklare variant som ska kosta under 400tkr 2021.
Det var tydligen bara jag som såg det roliga i att de jämförde bilen med en tio år gammal Saab. Det måste volvofolket vara jädrans tjuriga över.
Ser ut som en Saab. Känns som en Saab.... hmmm....
Kan man få grön instrumentbelysning tro?
(Jag gillade faktiskt det hos Saab)
Re: Polestar 2
Postat: 17 feb 2020 18:58
av Walker
Svampen skrev:
Credde skrev:
Zalman3 skrev:
De tycker att baksätet är bättre än model 3, och att det ska komma en enklare variant som ska kosta under 400tkr 2021.
Det blir tufft för Volvo/Polestar.
2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Kan tänka mig att Kia kommer att marknadsföra sin hyfsat billiga 800V elbil stenhårt, som kan ladda hos Ionity till ett rabatterat pris.
Jag trodde det var i 2020 alla billiga bra elbilar skulle komma?
Var det inte 2019?[/quote]
Nästa år är det 2022 ”de” kommer....
Re: Polestar 2
Postat: 17 feb 2020 20:18
av vigge50
Har hört många här klaga över att Model 3 bara har ett brevinkast baktill, men om det är någon bil som efterliknar ett brevinkast så är det väll ändå Polstar?
Den ser bäst ut i svart som sagt.
Kanske har att göra med att man inte ser formerna så väl så.
Re: Polestar 2
Postat: 17 feb 2020 22:11
av dd88
taliz skrev:
Den ser bäst ut i svart som sagt.
Kanske har att göra med att man inte ser formerna så väl så.
Nu skrev du i fel tråd, det här är inte en Model 3-tråd.
Re: Polestar 2
Postat: 17 feb 2020 22:13
av taliz
dd88 skrev:
taliz skrev:
Den ser bäst ut i svart som sagt.
Kanske har att göra med att man inte ser formerna så väl så.
Nu skrev du i fel tråd, det här är inte en Model 3-tråd.
Hehe, Model 3 ser tvärtom bäst ut i vitt IMO. Även rött är
Re: Polestar 2
Postat: 17 feb 2020 23:00
av frippe
vigge50 skrev:
Har hört många här klaga över att Model 3 bara har ett brevinkast baktill, men om det är någon bil som efterliknar ett brevinkast så är det väll ändå Polstar?
Är inte POLESTAR 2 en kombicupe? Och då öppnas väl hela bakrutan ihop med bakluckan.
Polestar 1 är väl däremot en Cupe variant med liten bagagelucka.
Re: Polestar 2
Postat: 18 feb 2020 08:14
av Mickep
Tycker den är väldigt snygg. Nästan lika dyr som model 3(eller y). Skall bli spännande att läsa recensioner och tester. En av få som kommer upp i tesla klass i specen.
Väntar på hur laddkurvan ser ut.
Alldeles för kostsam för mig men applåderar att bilarna blir praktiskt mindre.
Re: Polestar 2
Postat: 18 feb 2020 09:19
av Henrik Torphammar
vigge50 skrev:
Har hört många här klaga över att Model 3 bara har ett brevinkast baktill, men om det är någon bil som efterliknar ett brevinkast så är det väll ändå Polstar?
Jag tänkte också det i början, men det visade sig vara fel som tur är.
• Polestar och Google fortsätter att samarbeta för att förbättra framtiden för HMI i bilen
• Framsteg inom individualisering och integration med fordonssäkerhetsfunktioner kommer att ge en även mer sömlös och naturlig digital upplevelse i bilen
• Polestar kommer att presentera sin designvision, kombinerandes med nya tillkännagivanden om hållbara interiörer¹ och avancerade HMI, den 25 februari 2020, exklusivt online vid 12:00 CET på Polestar.com och på Polestars YouTube-kanal
Polestar kommer att fortsätta att utveckla användarerfarenheten för sina framtida fordon genom vidare samarbete med Google. Polestar 2 är det första fordonet på marknaden som drivs av Android med Google Assistant, Google Maps och Goofle Play Store integrerade. Idag blickar det svenska prestandaelbilsmärket ännu längre in i framtiden.
”Vi har redan visat världen att vi tar digital integration i våra bilar seriöst och är öppna för samarbete med exporter inom dessa fält,” säger Thomas Ingenlath, Polestar CEO. ”Nu går vi vidare på den linjen, delar en vision som är även mer i tun med våra individuella kunders preferens. Genom att bygga på Androids infotainmentsystem i Polestar 2, kommer våra framtida system att göra livet i våra bilare enklare, säkrare och roligare.”
Polestar kommer att fortsätta att använda Android som en plattform för att bygga en verkligt individualiserad kontextuell erfarenhet. Integrationen kommer att öppna upp nya möjligheter i bilen, bortom de redan tillgängliga justering av speglar, säten, klimat och underhållningsinställningar enligt förarens personliga preferens.
Visionen ser nu hela fordonets miljö automatiskt justerarande sig efter användarens personliga preferens och senaste använda applikationer. Skräddarsydd information kommer att visas baserat på detekterad förarprofil, aktiverad av Polestar Digital Key när föraren närmar sig. Med förarens tillstånd kan systemet även proaktivt erbjuda individualiserad planering enligt förarens vanor eller preferens, eller förhållanden.
Google Assistant kommer att vara en ännu mera hjälpsam andrepilot under färd, med avancerade talteknologi för att expandera till fler språk. Framtiden kommer bygga på nuvarande Google Assistant-funktionalitet i Polestar 2, vilket kommer att levereras i ett naturligt konversationsflöde som förbättras över tiden, snarare än från en lista av förinställda val.
Underhållning kommer att vara mer relevant, inte bara under färd. Videostreaming från populära appar och tjänster kommer att finnas tillgängliga som en bekväm lösning för ockupanter när fordonet är parkerat och vid laddning.
Undvikande av informationsöverbelastning är också nyckeln till Polestars erbjudanden och ett vidare uttryck av markets minimalistiska sätt. Polestar kommer att implementera avancerad ögon-tracking och närhetssensorer för att leverera information på ett kontrollerat sätt. Displayer kommer att justera ljusstyrkan och innehåll baserat på förhållanden och reaktioner från föraren. Dimmade displayer kommer att öka i intensitet när användare kaster en blick i dess riktning, och när en användares hand närmar sig kommer de att adaptera de förinställda kontrollerna. Systemet kommer även att varna användare om de spenderar för mycket tid med att titta på displayen snarare än vägen framför dem.
Polestar kommer fortsätta att samarbeta med Google gällande avancerad säkerhet, såsom visas genom fusionen av Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) och Google Maps. Integrerad ADAS betyder att fordonet kommer att använda detaljerad mappinformation för att främja säkra manövreringar på vägen.
Polestar kommer att presentera sin designvision, kombinerandes med nya tillkännagivanden om hållbara interiörer¹ och avancerade HMI, den 25 februari 2020, exklusivt online vid 12:00 CET på Polestar.com och på Polestars YouTube-kanal.
Re: Polestar 2
Postat: 19 feb 2020 09:38
av Tellus
Henrik Torphammar skrev:
vigge50 skrev:
Har hört många här klaga över att Model 3 bara har ett brevinkast baktill, men om det är någon bil som efterliknar ett brevinkast så är det väll ändå Polstar?
Jag tänkte också det i början, men det visade sig vara fel som tur är.
Re: Polestar 2
Postat: 19 feb 2020 13:20
av Mickep
Vill poängtera att det är inget fel med sedaner. ( och liten bagagelucka ) Man skall inte mobba sedaner för att de inte har samma öppning som kombis och liknande. De fyller sin funktion också.