Sida 68 av 75

Re: VW ID.4

Postat: 10 dec 2022 17:50
av taliz
Trillat in 2 laxar på kontot nu i fredags tydligen.
Tack för det VW.

Re: VW ID.4

Postat: 10 dec 2022 17:51
av taliz
Force-Walker skrev:
Hur funkar det med Körjournal hos VW?

Är de inbyggt i någon app som hos Volvo eller måste man köpa en puck å koppla in?
ID-appen är extremt basic. Man kan starta klimatanläggning och laddning typ, inte mkt mer än så.

Re: VW ID.4

Postat: 10 dec 2022 18:09
av Off Grid Byggaren
taliz skrev:
Force-Walker skrev:
Hur funkar det med Körjournal hos VW?

Är de inbyggt i någon app som hos Volvo eller måste man köpa en puck å koppla in?
ID-appen är extremt basic. Man kan starta klimatanläggning och laddning typ, inte mkt mer än så.
Det verkar finnas någon funktion med loggning som kanske går att köpa till. Charge & Fuel heter den. Leder dock bara till ett felmeddelande då vi inte köpt denna tjänst. Har inte heller fått någon info hur det ska gå till.
Screenshot_20221210-162414_We Connect ID.jpg
Screenshot_20221210-180240_We Connect ID.jpg
Screenshot_20221210-180306_We Connect ID.jpg

Re: VW ID.4

Postat: 10 dec 2022 18:14
av taliz
Bara surfa in på logpay.de för att se vad det är.
With the CHARGE&FUEL Card and app, you can comfortably charge and refuel throughout Europe with an electric or plug-in hybrid vehicle.

The CHARGE&FUEL Card is accepted as a means of payment at over 20,000 filling stations and more than 350,000 charging points in currently 28 countries. Find out now what else the CHARGE&FUEL Card app has to offer.
Verkar handla om att logga och hantera laddsessioner.
Så inte det som efterfrågas vad jag förstår.

https://www.logpay.de/tanken-laden-maut ... orter.html (Kör translate på det)

Re: VW ID.4

Postat: 10 dec 2022 18:19
av Off Grid Byggaren
taliz skrev:
Bara surfa in på logpay.de för att se vad det är.
With the CHARGE&FUEL Card and app, you can comfortably charge and refuel throughout Europe with an electric or plug-in hybrid vehicle.

The CHARGE&FUEL Card is accepted as a means of payment at over 20,000 filling stations and more than 350,000 charging points in currently 28 countries. Find out now what else the CHARGE&FUEL Card app has to offer.
Så inte det som efterfrågas vad jag förstår.

https://www.logpay.de/tanken-laden-maut ... orter.html (Kör translate på det)

Ok, kanske någon Tysk laddtjänst.

Då finns det ingen körjournal, appen är verkligen rätt Basic.

Men funkar rätt bra. Plug & Charge funktionen är väl det enda lilla extra.

Re: VW ID.4

Postat: 10 dec 2022 19:27
av Pontus
Jag skulle hämtat bilen i måndags men eftersom rutan var trasig gick inte det och i torsdags sa dom att det var problem med värmen till rutan sedan har jag inte hört något. Tänkte höra om det är någon annan som haft problem med värmen till vindrutan?

Re: VW ID.4

Postat: 10 dec 2022 19:35
av Force-Walker
Off Grid Byggaren skrev:
taliz skrev:
Bara surfa in på logpay.de för att se vad det är.
With the CHARGE&FUEL Card and app, you can comfortably charge and refuel throughout Europe with an electric or plug-in hybrid vehicle.

The CHARGE&FUEL Card is accepted as a means of payment at over 20,000 filling stations and more than 350,000 charging points in currently 28 countries. Find out now what else the CHARGE&FUEL Card app has to offer.
Så inte det som efterfrågas vad jag förstår.

https://www.logpay.de/tanken-laden-maut ... orter.html (Kör translate på det)


Ok, kanske någon Tysk laddtjänst.

Då finns det ingen körjournal, appen är verkligen rätt Basic.

Men funkar rätt bra. Plug & Charge funktionen är väl det enda lilla extra.
Tråkigt. Älskar verkligen min volvo on call app. Den är fantastisk.

Nån som har nått tips? Finns de ingen journalapp som startar när carplay drar igång? Hade varit fint.

Re: VW ID.4

Postat: 10 dec 2022 19:44
av Off Grid Byggaren
Pontus skrev:
Jag skulle hämtat bilen i måndags men eftersom rutan var trasig gick inte det och i torsdags sa dom att det var problem med värmen till rutan sedan har jag inte hört något. Tänkte höra om det är någon annan som haft problem med värmen till vindrutan?
Jag tycker det är en gåta var man slår på olika delar av värmen för iD4.

Slår jag på fjärrstart av värmen kommer jag ut till en varm och skön bil med rutan isfri och rattvärmen på.

Men hur detta ska slås på manuellt har jag inte hittat.

Fast röststyrningen funkar bra, säg bara Hej id, slå på rattvärmen så är den igång. Samma med vindrutan.

Efter röstkommandot finns då plötsligt en ny symbol i klimatmenyn. Jag lyckades inte på något annat vis.

Sedan finns någon knapp till vänster under ratten, verkar vara bakrutan.

Vid förardörren finns ett krångligt vred för sidospeglarnas värme.

Nu är det ju frugans bil, så jag kör den inte så ofta.

Då är röststyrningen smidig istället för att leta knappar, och den funkar skapligt efter 2.4 uppgraderingen.

Re: VW ID.4

Postat: 13 dec 2022 17:25
av Pontus
Hur lång tid tar det att byta ruta och rätt till något fel med värmen i rutan? Nu VW inne på andra veckan :(

Re: VW ID.4

Postat: 14 dec 2022 09:33
av Pontus
Vad har en säljare av en bil för skyldigheter när man har avtalat en tid för leverans av bilen och dom inte kan leverera då? Tänker att det kanske borde vara liknande ett garantiärende eller kan dom slingra sig undan bara för att bilen gick sönder innan leverans även om vi hade kommit överens om en specifik tid?
Känns nästan lite larvigt nu när det börjar närma sig 2 veckor för att fixa en trasig ruta.

Re: VW ID.4

Postat: 14 dec 2022 11:03
av R_Edvinsson
Pontus skrev:
Vad har en säljare av en bil för skyldigheter när man har avtalat en tid för leverans av bilen och dom inte kan leverera då? Tänker att det kanske borde vara liknande ett garantiärende eller kan dom slingra sig undan bara för att bilen gick sönder innan leverans även om vi hade kommit överens om en specifik tid?
Känns nästan lite larvigt nu när det börjar närma sig 2 veckor för att fixa en trasig ruta.
Är bilen inte levererad så är det bara en försenad leverans ni diskuterar.

Och där vet nog de flesta som köpt ny elbil sista året att 2v är absolut ingenting och 6-7månader är sånt som kan hända…även om det är åt helvete såklart.

Re: VW ID.4

Postat: 15 dec 2022 07:44
av Pontus
R_Edvinsson skrev:
Pontus skrev:
Vad har en säljare av en bil för skyldigheter när man har avtalat en tid för leverans av bilen och dom inte kan leverera då? Tänker att det kanske borde vara liknande ett garantiärende eller kan dom slingra sig undan bara för att bilen gick sönder innan leverans även om vi hade kommit överens om en specifik tid?
Känns nästan lite larvigt nu när det börjar närma sig 2 veckor för att fixa en trasig ruta.
Är bilen inte levererad så är det bara en försenad leverans ni diskuterar.

Och där vet nog de flesta som köpt ny elbil sista året att 2v är absolut ingenting och 6-7månader är sånt som kan hända…även om det är åt helvete såklart.
Nu hade dom nästan fixat rutan igår men säljaren visste inte om dom måste byta kameran eller inte men sa att jag kunde ta bilen ändå med risk att jag får komma tillbaka så jag sa ja till det. MEN sen ringde han och sa att bilen var påställd förra måndagen och han kunde inte leverera ut bilar som var påställda så mycket tidigare än leveransdatumet och han visste inte hur man fixade det och givetvis hade dom som vet gått hem för dagen. För se om det dyker upp mer anledningar till att inte få bilen idag :oops:

Re: VW ID.4

Postat: 15 dec 2022 07:46
av Pontus
R_Edvinsson skrev:
Pontus skrev:
Vad har en säljare av en bil för skyldigheter när man har avtalat en tid för leverans av bilen och dom inte kan leverera då? Tänker att det kanske borde vara liknande ett garantiärende eller kan dom slingra sig undan bara för att bilen gick sönder innan leverans även om vi hade kommit överens om en specifik tid?
Känns nästan lite larvigt nu när det börjar närma sig 2 veckor för att fixa en trasig ruta.
Är bilen inte levererad så är det bara en försenad leverans ni diskuterar.

Och där vet nog de flesta som köpt ny elbil sista året att 2v är absolut ingenting och 6-7månader är sånt som kan hända…även om det är åt helvete såklart.
Jag tänkte mer att eftersom detta inte bara var ett estimat utan vi hade bokat dag och tid 2 veckor innan tänkta leveransen så kanske man hade bättre skydd. Jag menar att kunden i ett sådant här fall har ju troligen fått en del extra kostnader, typ hyrt p-plats och kanske andra saker.

Re: VW ID.4

Postat: 15 dec 2022 16:49
av Pontus
Nu har jag bilen :)
Några frågor innan jag sitter i bilen och läser manualen.
Kan man koppla profilerna till nycklarna?
Hur kopplar man sätesinställningarna till profilerna/nycklarna?
När kommer man kunna använda mobilen som nyckel?

Re: VW ID.4

Postat: 16 dec 2022 01:21
av Pontus
Också sa han att det fanns en gräns för vehicle to grid på 10.000 kWh men dom hade inte fått veta varför men gissningen var för att kunna behålla batterigarantin. Låter I och för sig rimligt tycker jag men är det någon som vet mer?

Re: VW ID.4

Postat: 16 dec 2022 03:35
av taliz
Pontus skrev:
Nu har jag bilen :)
Några frågor innan jag sitter i bilen och läser manualen.
Kan man koppla profilerna till nycklarna?
Hur kopplar man sätesinställningarna till profilerna/nycklarna?
När kommer man kunna använda mobilen som nyckel?
Dom har väl inte sagt något om mobilen som nyckel?
Utan att ha någon som helst aning(min bil hade manuella säten) så gissar jag att man måste trycka på en knapp, dvs att man inte kan koppla till en nyckel.

Re: VW ID.4

Postat: 16 dec 2022 06:09
av Pontus
taliz skrev:
Pontus skrev:
Nu har jag bilen :)
Några frågor innan jag sitter i bilen och läser manualen.
Kan man koppla profilerna till nycklarna?
Hur kopplar man sätesinställningarna till profilerna/nycklarna?
När kommer man kunna använda mobilen som nyckel?
Dom har väl inte sagt något om mobilen som nyckel?
Utan att ha någon som helst aning(min bil hade manuella säten) så gissar jag att man måste trycka på en knapp, dvs att man inte kan koppla till en nyckel.
Att använda mobilen trodde säljaren när jag beställde den skulle komma vilken dag som helst som uppdatering också till befintliga bilar.

Re: VW ID.4

Postat: 16 dec 2022 06:55
av chaffis75
Pontus skrev:
taliz skrev:
Pontus skrev:
Nu har jag bilen :)
Några frågor innan jag sitter i bilen och läser manualen.
Kan man koppla profilerna till nycklarna?
Hur kopplar man sätesinställningarna till profilerna/nycklarna?
När kommer man kunna använda mobilen som nyckel?
Dom har väl inte sagt något om mobilen som nyckel?
Utan att ha någon som helst aning(min bil hade manuella säten) så gissar jag att man måste trycka på en knapp, dvs att man inte kan koppla till en nyckel.
Att använda mobilen trodde säljaren när jag beställde den skulle komma vilken dag som helst som uppdatering också till befintliga bilar.
Du är den första jag hört detta från och då har jag ägen en id3 i över 2 år och följer typ alla grupper..
Tror inte de finns stöd för de.. Din säljare snackar nog i nattmössan som de så ofta gör.. (tyvärr)
Hoppas du blir nöjd med bilen ändå..

Re: VW ID.4

Postat: 16 dec 2022 10:13
av Off Grid Byggaren
Pontus skrev:
Också sa han att det fanns en gräns för vehicle to grid på 10.000 kWh men dom hade inte fått veta varför men gissningen var för att kunna behålla batterigarantin. Låter I och för sig rimligt tycker jag men är det någon som vet mer?
Det finns två gränser. Efter du tagit ut 10 000 kWh stängs funktionen V2G av för all framtid.

När du kommer under 30% SoC stängs den av tillfälligt tills du laddad upp igen.

Re: VW ID.4

Postat: 17 dec 2022 21:07
av Pontus
Överraskande trevlig bil att köra, lite törstig på dom första små sträckorna dock.
En sak som jag retade mig på dock när jag hämtade bilen var när jag frågade om att ställa in max SoC för laddning, svaret var att det gick men du har väl leasingbil så du behöver ju inte bry dig om batteriets hälsa. Sånt får mig att bli vansinnig.

Re: VW ID.4

Postat: 17 dec 2022 22:51
av Raptor
Pontus skrev:
Överraskande trevlig bil att köra, lite törstig på dom första små sträckorna dock.
En sak som jag retade mig på dock när jag hämtade bilen var när jag frågade om att ställa in max SoC för laddning, svaret var att det gick men du har väl leasingbil så du behöver ju inte bry dig om batteriets hälsa. Sånt får mig att bli vansinnig.
Otroligt knasigt att säga så!

Re: VW ID.4

Postat: 18 dec 2022 04:59
av Dafro
Raptor skrev:
Pontus skrev:
Överraskande trevlig bil att köra, lite törstig på dom första små sträckorna dock.
En sak som jag retade mig på dock när jag hämtade bilen var när jag frågade om att ställa in max SoC för laddning, svaret var att det gick men du har väl leasingbil så du behöver ju inte bry dig om batteriets hälsa. Sånt får mig att bli vansinnig.
Otroligt knasigt att säga så!
Håller med helt, och det kanske även är detta tänk som gör att det står id4 mfl och laddar till hög soc vid ionity.

Borde ju bli avdrag för onödigt degraderat batteri som för repor utvändigt, vet ju vad jag skulle fokusera på.

Re: VW ID.4

Postat: 18 dec 2022 09:27
av Pontus
Dafro skrev:
Raptor skrev:
Pontus skrev:
Överraskande trevlig bil att köra, lite törstig på dom första små sträckorna dock.
En sak som jag retade mig på dock när jag hämtade bilen var när jag frågade om att ställa in max SoC för laddning, svaret var att det gick men du har väl leasingbil så du behöver ju inte bry dig om batteriets hälsa. Sånt får mig att bli vansinnig.
Otroligt knasigt att säga så!
Håller med helt, och det kanske även är detta tänk som gör att det står id4 mfl och laddar till hög soc vid ionity.

Borde ju bli avdrag för onödigt degraderat batteri som för repor utvändigt, vet ju vad jag skulle fokusera på.
Han sa uttryckligen vi kollar ändå inte batteriet när ni lämnar tillbaka bilen. Riktigt trist :evil:

Re: VW ID.4

Postat: 18 dec 2022 12:08
av OvePaHornet
Kommer snart ingå batterikontroll hos ”alla” vid inlämning/inbyte :)

Re: VW ID.4

Postat: 18 dec 2022 12:49
av chaffis75
OvePaHornet skrev:
Kommer snart ingå batterikontroll hos ”alla” vid inlämning/inbyte :)
Om inte annat så kommer jag nog kräva att få göra ett test innan jag köper en begagnad elbil..

Men ja de är hål i huvudet.. Vår granne fick samma briljanta tips av sin Volvo handlare när de hämtade ut sin c40.