VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: VW I.D

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Tesla klarar knappast alla vägar. Vi har fått se exempel på vägar med normal trafik, linjer, filer etc. Men vad händer när vägen inte har linjer, är för smal för två bilar, vem skal lämna företräde till vem om två autonoma bilar möts, vad händer när hela vägen är igensnöad samt vägen är för smal för två samt utan räcke och en brant ner till tex en sjö på ena sidan? Vad händer om det ligger en sten på vägen eller om det plötsligt är ett hinder som inte tidigare varit där och en vanlig förare hade svängt över på andra sidan, kanske t.o.m på andra sidan en refug eftersom det är så lite trafik att det är trafiksäkert? Nej, jag har tyvärr lite tro på 100% självkörning på väääääldigt lång tid. Och begränsar man självkörningen till fina vägar, fint väder etc, så är inte bilarna självkörande i den utsträckningen att man kan sluta ha en egen i familjen.
Utvecklingen av AI och deep learning går snabbare än vad de flesta tror. Inget av det du nämner är omöjligt att lösa eller är redan löst. Min Tesla med AP1 kan (eller snarare kunde...) t.ex. köra själv längre sträckor på snöbelagd vinterväg utan linjer. Det är teknik som är ca 5 år gammal eller mer med endast en frontkamera. Med dagens system så finns mer information tillgänglig konstant än vad en människa kan ta in.

Hur långt gången är VW:s system? Jag har inte sett så mycket av deras autonoma system men misstänker att det är MobileEye som ligger bakom det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Tesla klarar knappast alla vägar. Vi har fått se exempel på vägar med normal trafik, linjer, filer etc. Men vad händer när vägen inte har linjer, är för smal för två bilar, vem skal lämna företräde till vem om två autonoma bilar möts, vad händer när hela vägen är igensnöad samt vägen är för smal för två samt utan räcke och en brant ner till tex en sjö på ena sidan? Vad händer om det ligger en sten på vägen eller om det plötsligt är ett hinder som inte tidigare varit där och en vanlig förare hade svängt över på andra sidan, kanske t.o.m på andra sidan en refug eftersom det är så lite trafik att det är trafiksäkert? Nej, jag har tyvärr lite tro på 100% självkörning på väääääldigt lång tid. Och begränsar man självkörningen till fina vägar, fint väder etc, så är inte bilarna självkörande i den utsträckningen att man kan sluta ha en egen i familjen.
Utvecklingen av AI och deep learning går snabbare än vad de flesta tror. Inget av det du nämner är omöjligt att lösa eller är redan löst. Min Tesla med AP1 kan (eller snarare kunde...) t.ex. köra själv längre sträckor på snöbelagd vinterväg utan linjer. Det är teknik som är ca 5 år gammal eller mer med endast en frontkamera. Med dagens system så finns mer information tillgänglig konstant än vad en människa kan ta in.

Hur långt gången är VW:s system? Jag har inte sett så mycket av deras autonoma system men misstänker att det är MobileEye som ligger bakom det.
VW:s system har kommit så långt att när det snöar så kan den själv skriva på skärmen gå ut och rengör radarn eller kör utan farthållaren :lol:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:

Vi får helt enkelt se, jag tror inte på det iaf!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mickep

Inlägg av Mickep »

Det som är ett krav idag enligt mig är adaptiv farhållare. (borde vara standard på alla bilar. en vanlig farthålllare är på gränsen till trafikfarlig, och måste avaktiveras när man får bilar framför sig).

Hur bra Vw är återstår att se.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

När det gäller farthållaren så är den som sitter i VWs bilar i mitt tycke betydligt trevligare än Teslas adaptiva farthållare. Den är väldigt behaglig och inte så nervös som Teslas. Och om jag ser på den som sitter i e-tron så sköter den i princip allting automatiskt. Den anpassar hastigheten efter skyltningen, den bromsar innan man kommer till en skylt med lägre hastighet, den bromsar inför korsningar, kör lagom sakta genom rondeller osv. Jag kör alltid med farthållare, överallt.
Självstyrningen är inte lika träffsäker som Teslas AP, dvs den har svårare att "se" vägen. Men det jag gillar starkt i e-Golfen är att den lär sig var man brukar köra i körfältet. Släpper man ratten så fortsätter bilen bara och kör vidare där man är, den rycker inte mot mitten så som AP gärna gör. Detta innebär at man kan få bilen at köra lite förskjutet mot mitten, t.ex. när vägen är spårig osv. Det funkar dock inte i e-tron av någon anleding. Den styr så småningom tillbaka till mitten av körfältet.
Sen gillar jag att den inte tar över lika våldsamt som AP. Släpper man ratten så kör bilen själv, men man kan enkelt ta över igen genom att ta i ratten och styra själv. Jag tycker att de har löst det väldigt bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Den 18 mars kan du färdigställa din beställning av en ID3.

Priser:
VW ID3 1ST
409.900KR
Screenshot_20200311-062210_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20200311-063024_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20200311-062614_Samsung Internet.jpg
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 2 gång.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Spännande! Finns inte longrange versionen att välja ännu?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

mans71 skrev:
Besökte VW:s monter på Almedalsveckan och där sa dom att VW I.D ska gå att beställa mars-april 2019 för leverans 2019. Priset ska vara från 250 000 och ha en räckvidd på 50 mil (den nya normen, vad den nu heter). Till det priset och med den räckvidden kan det bli en riktig storsäljare!
VW-ID.jpg
Få se nu, förbokning gick att göra 8 maj 2019.
Färdigställa beställning 18 mars 2020.
Priset för VW ID3 1st Edition är 409.900kr.
Med en räckvidd på 420km WLTP.
Leverans "sommaren" 2020.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Zalman3 skrev:
mans71 skrev:
Besökte VW:s monter på Almedalsveckan och där sa dom att VW I.D ska gå att beställa mars-april 2019 för leverans 2019. Priset ska vara från 250 000 och ha en räckvidd på 50 mil (den nya normen, vad den nu heter). Till det priset och med den räckvidden kan det bli en riktig storsäljare!
VW-ID.jpg
Ja VW:s utlovade pris/prestanda är lika off som min bil är självkörande, tragiskt.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
mans71 skrev:
VW-ID.jpg
De har anammat Elon-år helt enkelt. Men visst finns en viss diskrepans mellan vad som lovades och vad som verkar bli verklighet. För det där priset skulle jag inte köpa en ID3. Inte ens backkamera ingår. Vår e-Golf var dyr, men den ter sig plötsligt som ett klipp i jämförelse.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

När exempelvis Opel Corsa-e redan utannonseras i Tyskland för priser under 20.000 Euro netto.
Då måste priset snabbt ner på ID3.

Men om VW har ca 500.000 ID3 förbokningar kanske man inte tar upp kampen mot Opel i år.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Men av de med orealistiska utfästelser för pris prestanda var id.3 en av de intressantaste. Liksom model3.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
När exempelvis Opel Corsa-e redan utannonseras i Tyskland för priser under 20.000 Euro netto.
Då måste priset snabbt ner på ID3.

Men om VW har ca 500.000 ID3 förbokningar kanske man inte tar upp kampen mot Opel i år.
Undrar hur många av dessa (påstådda) 500 tusen som faktiskt genomför köpet nu....
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Ursäkta mig...(pessimistiska Walker här)
...men ÄRLIGT, är det NÅGON som är förvånad?
HELT väntat och faktiskt bättre än jag trodde.
Nu är det bara en liiiiten hake kvar....
....leveranserna.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Undrar hur många av dessa (påstådda) 500 tusen som faktiskt genomför köpet nu....
Inte jag. Men det visste jag redan innan.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Inte jag heller, det blir att hämta tillbaks reservstionsbeloppet.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Inte jag heller, det blir att hämta tillbaks reservstionsbeloppet.
Fasiken, det glömde jag ju. Det var ju bara Skodan som var gratis att reservera. Folkan kostade ju 10 papp. Hur gör man det?

Edit. Hittat och avbokat
Mickep

Inlägg av Mickep »

Med Max är man farligt nära model3.(är det med största batteriet? Verkar inte så).
350 kkr är ok (efter bonus) men samtidigt är det dumt att börja priskriga innan någon annan gör det. Tror det skulle orsaka onödiga osäkerhet och kaos på marknaden om de gett ut ett pris som låg 100 kkr under nuvarande.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Med Max är man farligt nära model3.(är det med största batteriet? Verkar inte så)...
Nej, alla 1st har samma batteristorlek. Stora och lilla batteriet kommer senare,
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Hur mycket rabatt får man på listpriset? Kan man knöla in en med stort batteri, 3fas-laddning och typ det nödvändiga så kan det bli en tjänstebil. Frågan är var man ska ladda när man åker långt bara...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Remuz skrev:
Hur mycket rabatt får man på listpriset? Kan man knöla in en med stort batteri, 3fas-laddning och typ det nödvändiga så kan det bli en tjänstebil. Frågan är var man ska ladda när man åker långt bara...
Tror inte de finns några priser på id3 förutom då 1st versionen som alla har mellan batteriet så de blir svårt att få ett svar på frågan just nu.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Walker skrev:
Ursäkta mig...(pessimistiska Walker här)
...men ÄRLIGT, är det NÅGON som är förvånad?
HELT väntat och faktiskt bättre än jag trodde.
Nu är det bara en liiiiten hake kvar....
....leveranserna.
Om det verkligen trodde på det själva vet jag inte men fanns ett antal här på forumet som gladeligen skrev att jo, priset kommer bli 250 000 kr. Helst med 60 kWh batteri också till det priset.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Norska uppgifter.

VW ID3 1ST
"18 "aluminiumhjul med 215/55 18 däck
Värmepump med aktivt batteri värme och kyla
Anpassningsbar farthållare med "Stop & Go"
Navigationssystem med 10 "pekskärm färgskärm och 4 högtalare
Digital instrumentering med färgskärm
Hej ID.
Främre hjälp med stadens nödbroms och fotgängare registrering
Spårhjälp (arkivassistent)
System för kollisionsskydd före krasch
Airbags och sidokrockkuddar för förare och sidopassagerare
Huvud och främre krockkuddar
Isofix barnstolfäste för två bakre barnstolar
Nyckellös startknapp
Parkeringssensorer fram och bak
Hel-LED-strålkastare
LED-baklyktor
Svart multifunktionsratt med läderkontroll
Uppvärmd ratt
Uppvärmda framsäten
Uppvärmda fönsterbrickmunstycken
Tygmattor fram och bak
DAB + digital radiomottagning
Bluetooth-förberedelse
2 USB-C-uttag i mittkonsolen för laddning / data
Ljussensor med automatiska dagsljus
Intervaltorkare med regnsensor
Elektriskt justerbara och uppvärmda ytterspeglar
Elektriskt justerbara fönster fram och bak
Fjärrstyrt centrallås med stöldskydd
Tak, bagagelucka och spoiler på pansarlackerad svart glans
Trådlös app-anslutning med spegling av smartphone till infotainment-system
Separata armstöd framtill på förarens och passagerarsätet
Den främre mittkonsolen med två kopphållare
Vikbart ryggstöd
Återvinning bromsenergi återvinning
Uttagskabel och Mode 3 typ 2"

VW ID3 1ST PLUS
"19" lettmetallfelger med 215/50 19 dekk
Dynamiske LED-Matrix frontlys med dynamisk lysassistent
LED baklykter med dynamiske blinklys
Eksteriørpakke med pyntelist over sidevinduer og dekor på C-søyle i kontrastfarge «Silver Glossy»
Utvendige speil, luftinntak foran, kanalskjørt og diffusor bak lakkert Greytech metallic
Ryggekamera skjult i Volkswagen logo
«Art Velour» Design seter i stoff/Alcantara
Mulighet for hvitt multifunksjonsratt og hvite interiørdetaljer (kun tilgjengelig på Plus)
Oppgraderte dørbekledninger med detaljer i kunstskinn
Mørke vinduer bak
Opplyste dørhåndtak
LED lyslist mellom frontlyktene
Keyless Access nøkkelfri åpning og låsing med startknapp
Oppgradert midtkonsoll med ambientebelysning og deksel for oppbevaringsrom
2 USB type C uttak i baksetet til lading
Automatisk avblendbart innvendig speil
Interaktiv ambientebelysning med 30 valgfrie farger
Delt bakseterygg med midtarmlene og skiluke
Elektrisk innklappbare speil med velkomstlys"

VW ID3 1ST MAX
"20'' lettmetallfelger med 215/45 20 dekk
Ergo Active komfortseter i stoff/Alcantara med elektrisk justering
Regulerbar korsryggstøtte med massasje og uttrekkbar lårstøtte
Panoramaglasstak i mørkt glass med elektrisk solgardin
Beats soundsystem inkl. 300W 8-kanals forsterker med 8 høyttalere og subwoofer
Augmented Reality Head-Up Display med projisering av info i frontruten
Lyddempende frontrute
Side Assist blindsoneassistent
Traffic Assist køkjøringsassistent
Emergency Assist
Komforttelefon med induksjonslading
Variabelt bagasjeromsgulv
Høydejusterbart passasjersete"

https://www.volkswagen.no/no/biler/id3.html
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Är det 11kW AC på alla tre utföranden?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

PapaD skrev:
Är det 11kW AC på alla tre utföranden?
Ja så har man sagt tidigare åtminstone. 3 fas på mellan och stora batteriet och 2 fas på lilla batteriet.

Alla 1st bilar har mellan batteri.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Skriv svar