Sida 67 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 10 aug 2017 08:23
av Teslaspolen
joel80 skrev:Jag tycker det är märkligt...
VW säger att effektivare dieselmotorer och utfasning av äldre dieselbilar behövs för att vi ska nå utsläppsmålen... Är inte utsläppsmålen att vi ska bli fossilfria? Jag tycker det låter konstigt att vi ska kunna nå ett sånt mål med fler dieselbilar.. Men det kanske bara är jag...
Dom följer bara vad EU och andra sätter för mål, men jag anser att dom är för snälla. Målet ska vara 0 utsläpp vid drift så snart det bara går. Jag är trött på att bli gasad så fort jag rör mig på samhället.
Re: Artikel i media
Postat: 10 aug 2017 09:17
av bonath
Skriven av Stefan Hesserud Persson.
Undrar var Collin är? Han filar kanske på en riktigt skön story om Norrland och Afrika...

Re: Artikel i media
Postat: 10 aug 2017 10:28
av StefL
Hela påståendet om "rabatter" är ju fullständigt överdrivet. Det handlar ju helt enkelt om att VW betalar si eller så mycket i inbyte för en äldre dieselbil om man köper en ny, med tillägget att förbehållet är att den gamla skrotas. Att då påstå att man får säg 5000€ i "rabatt" om man skrotar en äldre bil gäller ju bara om den äldre bilen annars är att betrakta som värdelös. Är den i själva verket värd 4000€ på andrahandsmarknaden är "vinsten" bara 1000€ - en i normalfallet ganska rimlig rabatt vid köp av ny bil.
Och om de gamla bilarna verkligen skrotas är det visserligen ur VW's perspektiv en hyfsat stor kostnad - för att inte tala om kapitalförstöringen i att skrota fungerande bilar (utan synpunkter på vilka utsläpp de genererar) - men för konsumenten är alltså den verkliga ekonomiska hävstången avsevärt mindre än man försöker göra gällande.
Re: Artikel i media
Postat: 10 aug 2017 10:37
av almas52
Märkligt att tyska bilföretag skall lämna rabatt just nu i samband med rättegången i Stuttgart. Var för börjar plötsligt storföretag och tulla på sina vinster, om jag vore aktieägare skulle jag inte blir speciellt glad. Här ser man vad elbils initiativet lyckats påverka biltillverkarna. Nu är lobbyisterna inte riktigt på banan med argument, att lämna rabatt verka ju vara en mycket märklig strategi, att länder gör det är ju en sak, sk skrotpremier.
Re: Artikel i media
Postat: 10 aug 2017 10:38
av Jerker
StefL skrev:Hela påståendet om "rabatter" är ju fullständigt överdrivet. Det handlar ju helt enkelt om att VW betalar si eller så mycket i inbyte för en äldre dieselbil om man köper en ny, med tillägget att förbehållet är att den gamla skrotas. Att då påstå att man får säg 5000€ i "rabatt" om man skrotar en äldre bil gäller ju bara om den äldre bilen annars är att betrakta som värdelös. Är den i själva verket värd 4000€ på andrahandsmarknaden är "vinsten" bara 1000€ - en i normalfallet ganska rimlig rabatt vid köp av ny bil.
Och om de gamla bilarna verkligen skrotas är det visserligen ur VW's perspektiv en hyfsat stor kostnad - för att inte tala om kapitalförstöringen i att skrota fungerande bilar (utan synpunkter på vilka utsläpp de genererar) - men för konsumenten är alltså den verkliga ekonomiska hävstången avsevärt mindre än man försöker göra gällande.
Som vanligt blåses en felaktig vinkel upp i media. Men det finns ju ett tydligt "nyttigt" syfte med att skrota de gamla bilarna och det är att förnya bilflottan så att det blir mindre andel dieslar med hög förbrukning och dålig rening ute på vägarna. Detta är ju ett resultat av krismötet de hade och det är för att den totala mängden kväveoxider ska minskas när bilar kör i städerna, och då är det ju bra att få dem ur trafik.
Re: Artikel i media
Postat: 10 aug 2017 10:52
av Kulingen
Jerker skrev:StefL skrev:Hela påståendet om "rabatter" är ju fullständigt överdrivet. Det handlar ju helt enkelt om att VW betalar si eller så mycket i inbyte för en äldre dieselbil om man köper en ny, med tillägget att förbehållet är att den gamla skrotas. Att då påstå att man får säg 5000€ i "rabatt" om man skrotar en äldre bil gäller ju bara om den äldre bilen annars är att betrakta som värdelös. Är den i själva verket värd 4000€ på andrahandsmarknaden är "vinsten" bara 1000€ - en i normalfallet ganska rimlig rabatt vid köp av ny bil.
Och om de gamla bilarna verkligen skrotas är det visserligen ur VW's perspektiv en hyfsat stor kostnad - för att inte tala om kapitalförstöringen i att skrota fungerande bilar (utan synpunkter på vilka utsläpp de genererar) - men för konsumenten är alltså den verkliga ekonomiska hävstången avsevärt mindre än man försöker göra gällande.
Som vanligt blåses en felaktig vinkel upp i media. Men det finns ju ett tydligt "nyttigt" syfte med att skrota de gamla bilarna och det är att förnya bilflottan så att det blir mindre andel dieslar med hög förbrukning och dålig rening ute på vägarna. Detta är ju ett resultat av krismötet de hade och det är för att den totala mängden kväveoxider ska minskas när bilar kör i städerna, och då är det ju bra att få dem ur trafik.
Ett tips vore ju att börja beskatta gamla bilar istället som idag låta dom bli skattebefriade när dom blir gamla.
Re: Artikel i media
Postat: 10 aug 2017 11:35
av StefL
Kulingen skrev:Ett tips vore ju att börja beskatta gamla bilar istället som idag låta dom bli skattebefriade när dom blir gamla.
Fast detta handlar gissningsvis om dieselbilar avsevärt nyare än de 30 år som gäller för veteranbilar som skattebefrias

Re: Artikel i media
Postat: 10 aug 2017 20:17
av mati
Kulingen skrev:
Ett tips vore ju att börja beskatta gamla bilar istället som idag låta dom bli skattebefriade när dom blir gamla.
Det här gäller väl främst Tyskland vad jag har förstått, och där skattebefrias mig veterligen inte gamla bilar så som man gör här i Sverige. Historiskt sett så har bilar blivit dyrare i skatt ju äldre de blev. Vi köpte en ny bil en gång eftersom vår 13 år gamla bil blev för dyr i skatt. Nu har jag inte bott där sedan många år, det kan alltså ha ändrats, men förr var det så.
Re: Artikel i media
Postat: 10 aug 2017 20:33
av Torkel
De senaste åren har vinsterna skjutit fart på ett sätt som gjort Geely till Hong Kong börsens överlägsna vinnare. Kursen har ökat med mer än 500 procent och bolaget kan snart tävla med Tesla om uppmärksamhet i internationell media. Den stora skillnaden mellan dem är att Geely går med vinst och har en trovärdig framtidsstrategi.
Jan Jörnmark skriver krönika om Geely och Volvo i GP. Han kan dock inte låta bli att ge en känga till Tesla. I sammanhanget är det viktiga inte vad Jörnmark tycker om Tesla, utan att man inte kan prata om framgångsrika biltillverkare idag utan att nämna det lilla amerikanska företaget.
Re: Artikel i media
Postat: 11 aug 2017 18:41
av Plutric
Intressant ny läsning från "Recharge". Från både ena o andra tex nedläggning av elmodel o dåliga dieselbilarnas utsläppsresultat.
http://www.anpdm.com/newsletterweb/444B ... 4942514B71
Re: Artikel i media
Postat: 15 aug 2017 20:32
av leiflodde
Även Sverige kan
https://www.nyteknik.se/energi/svenska- ... el-6859088
Köpte mina solceller av detta företag 2015 och fungerar perfekt och ger bra payback från solen

Re: Artikel i media
Postat: 16 aug 2017 07:17
av Jerker
Nu kommer allt oftare insiktsfulla artiklar om omställningen till elbilar och övrig energiframställning till miljövänligare alternativ och att det kommer att gå mycket snabbare än tidigare sagt:
https://evannex.com/blogs/news/the-econ ... ello-tesla
Eller originalartikeln:
https://www.economist.com/news/leaders/ ... orld-death
Re: Artikel i media
Postat: 17 aug 2017 13:48
av ochso
di.se
"Nya utmanaren ska sänka Tesla"
http://www.di.se/nyheter/hyundai-gor-st ... a-elbilar/
"Sydkoreanska biljätten Hyundai ger sig nu på allvar in i kampen om elbilskonsumenter. Under 2021 ska företaget lansera en sedan-modell med en räckvidd på 500 kilometer per laddning. Redan nästa år ska dock en elektrisk version av modellen Kona, som är en suv-modell, finnas ute på marknaden. Räckvidden utlovas till 390 kilometer."
Nu är visserligen artikeln köpt från TT, men det låter ju onekligen som att di.se satt sin egen rubrik på nyheten. Tror dock att di.se har missuppfattat vad det är som händer, hade inte en bättre rubrik varit: "
Nya utmanaren ska sänka fossilbilsbranschen tillsammans med Tesla"?
Tesla säljer ju för övrigt en bil redan idag som rullar 50 mil på en laddning, man undrar ju vad Tesla har för bilar, pris och räckvidd om 4 år...
Re: Artikel i media
Postat: 17 aug 2017 14:00
av Svenssons
ochso skrev:
Nu är visserligen artikeln köpt från TT, men det låter ju onekligen som att di.se satt sin egen rubrik på nyheten. Tror dock att di.se har missuppfattat vad det är som händer, hade inte en bättre rubrik varit: "Nya utmanaren ska sänka fossilbilsbranschen tillsammans med Tesla"?
Alla vet väl att varje avgasvariant av Hyundai sänker samtliga andra avgasbilar? Undra vad för kompetenser som krävs för att jobba som rubriksättare på en tidning...
Re: Artikel i media
Postat: 17 aug 2017 14:08
av Jerker
Det är bara klickbete att ta med Tesla i rubriken.
Re: Artikel i media
Postat: 18 aug 2017 01:00
av joel80
Jerker skrev:Det är bara klickbete att ta med Tesla i rubriken.
Ochso's rubrik hade ju också Tesla med I rubriken, så man slipper förlora clickbate-kunderna.

Re: Artikel i media
Postat: 18 aug 2017 08:34
av joel80
Inte någon artikel eller så.. men visst liknar det här en viss bilmodell!
http://wumo.com/wumo/2017/05/25
Re: Artikel i media
Postat: 18 aug 2017 15:52
av chaffis75
Re: Artikel i media
Postat: 18 aug 2017 19:43
av Swede1
Hyndai Kona Suv kan vara nåt med 39 riktiga mils räckvidd om den kommer nästa år, pris under 400'? Snabbladdning 100 kw?
Re: Artikel i media
Postat: 18 aug 2017 19:43
av jpetters
Jämför med Schweiz.

Re: Artikel i media
Postat: 18 aug 2017 19:45
av Smutt
Swede1 skrev:Hyndai Kona Suv kan vara nåt med 39 riktiga mils räckvidd om den kommer nästa år, pris under 400'? Snabbladdning 100 kw?
Riktiga? 100KW var då nånstans?
Re: Artikel i media
Postat: 19 aug 2017 10:02
av Swede1
Smutt skrev:Swede1 skrev:Hyndai Kona Suv kan vara nåt med 39 riktiga mils räckvidd om den kommer nästa år, pris under 400'? Snabbladdning 100 kw?
Riktiga? 100KW var då nånstans?
Ionic har 70-80 kw idag.
Tex Delta laddare i Dalarna.
http://www.uppladdning.nu
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... d7f2d9fede
Re: Artikel i media
Postat: 19 aug 2017 10:21
av LarsL
Fast med bara 39kW så krävs det ju inte så snabbladdning. När man stannar vill man ju ändå hinna med att fika eller luncha.
Re: Artikel i media
Postat: 19 aug 2017 11:24
av Verdi
LarsL skrev:Fast med bara 39kW så krävs det ju inte så snabbladdning. När man stannar vill man ju ändå hinna med att fika eller luncha.
Inte alltid.
Re: Artikel i media
Postat: 19 aug 2017 11:47
av joel80
Om man kan ha 100kw laddning med en Kona, som ska komma ca 30 mil på 39kwh, är det ju en teoretisk laddningshastighet på upp till 750km/h! Eller 15mil på 12minuter.
Då skulle en Kona funka lika bra för långresor som vilken Tesla som helst! Bara det att första pausen blir några mil tidigare.
Med 100kw-laddare (där man får ut 80kw) skulle även en Ioniq ladda minst lika snabbt som en Model X. Sett till km/minut laddning alltså.