Nja... ska man få bil från Fremontfabriken är det bara positivt med dålig syn. Besvikelsen bil så mycket mindre då.Goblin skrev:Dags att boka tid hos Spec savers?Bjelke skrev:Och jag ser knappt skillnad på dom

Moderator: Redaktion
Nja... ska man få bil från Fremontfabriken är det bara positivt med dålig syn. Besvikelsen bil så mycket mindre då.Goblin skrev:Dags att boka tid hos Spec savers?Bjelke skrev:Och jag ser knappt skillnad på dom
Allra bäst om man inte bryr sig om små skitdetaljer typ…Nicke Nyfiken skrev:Nja... ska man få bil från Fremontfabriken är det bara positivt med dålig syn. Besvikelsen bil så mycket mindre då.Goblin skrev:Dags att boka tid hos Spec savers?Bjelke skrev:Och jag ser knappt skillnad på dom
... bromsbelägg och andra onödiga detaljer.Bjelke skrev:Allra bäst om man inte bryr sig om små skitdetaljer typ…Nicke Nyfiken skrev:Nja... ska man få bil från Fremontfabriken är det bara positivt med dålig syn. Besvikelsen bil så mycket mindre då.Goblin skrev:Dags att boka tid hos Spec savers?Bjelke skrev:Och jag ser knappt skillnad på dom
Folierad antar jag men snygg.FutureTesla skrev:Detta får en att orka vänta
Gamla lysena ju.FutureTesla skrev:Detta får en att orka vänta
Jg hade inte märkt någon skillnad. Man ser ju väldigt sällan sina egna lampor….FutureTesla skrev:Nya lamporna:
Vad tycks? Är det stor skillnad på förra?
Skulle heller inte tro den kommer till EU, allt för stark dollarkurs, gissar de gör förlust med de beställningar som ligger.Credde skrev:Enligt en dansk biltidning från FDM (FDM är en förening kanske lik M Sverige fd. Motormännen i Sverige) så kommer refresh S och X inte till Danmark i 2022
https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/202 ... paa-stribe
” Model S og X, der er hhv. ti og syv år gamle, har ikke kunnet leveres i Danmark siden december 2020, og ifølge den danske importør er det uvist, hvornår bilerne kommer til Europa. Men det bliver ikke i 2022.”
Mon samma resonemang kan göras för Sverige?
Tesla brukar vara väldigt sjyssta och låta kunderna behålla sina priser, tar dom bort en modell så erbjuds en annan för samma pris.Matte skrev:Så nu har priserna gått upp ännu mer. Vad är sannolikheten att vi som beställt när det var billigt får köpa till det priset? (Dom kan t.ex. ta bort modellerna och hävda att dom inte säljs längre, utan nu säljs bara "Long range pro" )
Jag hade gärna behållit bilen men om jag värdet på bilen är dramatiskt mycket mer än jag betalar kanske jag säljer o köper några pizzor istället
Har priserna gått upp? Ser fortfarande inga svenska priser på tesla.com.Matte skrev:Så nu har priserna gått upp ännu mer. Vad är sannolikheten att vi som beställt när det var billigt får köpa till det priset? (Dom kan t.ex. ta bort modellerna och hävda att dom inte säljs längre, utan nu säljs bara "Long range pro" )
Jag hade gärna behållit bilen men om jag värdet på bilen är dramatiskt mycket mer än jag betalar kanske jag säljer o köper några pizzor istället
Nja, var inte det en annan situation? Som jag minns det var det folk som fyndade när Tesla reade ut sina nya lagerbilar. Har det någonsin varit ett läge när Model S P100D kostade ca 800K att bygga i konfiguratorn och sen höjdes med 500k?Frippanecci skrev:Tesla brukar vara väldigt sjyssta och låta kunderna behålla sina priser, tar dom bort en modell så erbjuds en annan för samma pris.Matte skrev:Så nu har priserna gått upp ännu mer. Vad är sannolikheten att vi som beställt när det var billigt får köpa till det priset? (Dom kan t.ex. ta bort modellerna och hävda att dom inte säljs längre, utan nu säljs bara "Long range pro" )
Jag hade gärna behållit bilen men om jag värdet på bilen är dramatiskt mycket mer än jag betalar kanske jag säljer o köper några pizzor istället
- det finns folk här på forumet som köpt en ny Model S P100D för strax över 800k, när priset dagen efter var 1,3M.
Det var både lagerbilar och bilar som vissa hann bygga/lägga order på under ca 24h.juristen skrev:Nja, var inte det en annan situation? Som jag minns det var det folk som fyndade när Tesla reade ut sina nya lagerbilar. Har det någonsin varit ett läge när Model S P100D kostade ca 800K att bygga i konfiguratorn och sen höjdes med 500k?Frippanecci skrev:Tesla brukar vara väldigt sjyssta och låta kunderna behålla sina priser, tar dom bort en modell så erbjuds en annan för samma pris.Matte skrev:Så nu har priserna gått upp ännu mer. Vad är sannolikheten att vi som beställt när det var billigt får köpa till det priset? (Dom kan t.ex. ta bort modellerna och hävda att dom inte säljs längre, utan nu säljs bara "Long range pro" )
Jag hade gärna behållit bilen men om jag värdet på bilen är dramatiskt mycket mer än jag betalar kanske jag säljer o köper några pizzor istället
- det finns folk här på forumet som köpt en ny Model S P100D för strax över 800k, när priset dagen efter var 1,3M.
Men ja, tidigare har de som beställt en Tesla till ett pris fått behålla priset när priset på nya beställningar höjts. Och tvärtom har de som beställt innan en prissänkning fått det nya bättre priset. Så där är det win-win för Teslas kunder. Men hur det blir denna gång är upp till Tesla så klart.
Tesla får väl sälja lite Bitcoin för att kompensera eventuella förluster till EU-leveranser. Det var väl ändå därför de köpte Bitcoin, som en hedge mot inflation och/eller USD-försvagning.OfarligTesla skrev:Ja frågan är om Tesla kommer sälja till det gamla priset, som det ser ut nu skulle jag behöva betala ca 350k mindre än vad de tar idag (kollar US sidan och lägger på tull, moms och lite extra för VSG) för den MS LR jag har bokat ifall jag får det priset som är utlovat. Nu kanske kronan stärks fram tills leveranserna påbörjas men det är ändå rätt mycket pengar det handlar om.
När refresh kom så fick ju vi som bokat innan presentationen inte det gamla priset fullt ut utan det var en rabatt på det nya priset istället. Kan helt klart tänka mig att Tesla inte vill sälja till detta pris.
Jag tror nästan de hellre struntar i att lansera S/X i EU fram tills de skickar in ett större batteri (kanske med 4680 celler) och kallar den något annat än att ge de priserna som folk bokat till. Just nu förväntar jag mig faktiskt inte att få någon leverans till det priset iaf.termosen skrev:
Tesla får väl sälja lite Bitcoin för att kompensera eventuella förluster till EU-leveranser. Det var väl ändå därför de köpte Bitcoin, som en hedge mot inflation och/eller USD-försvagning.
Nä, jag tror faktiskt inte de kommer leverera något till EU i år, gällande S/X. Kommer avvakta dollarkurs och, som du skriver, kanske 4680. Kanske leverans Q2 2023?OfarligTesla skrev:Jag tror nästan de hellre struntar i att lansera S/X i EU fram tills de skickar in ett större batteri (kanske med 4680 celler) och kallar den något annat än att ge de priserna som folk bokat till. Just nu förväntar jag mig faktiskt inte att få någon leverans till det priset iaf.termosen skrev:
Tesla får väl sälja lite Bitcoin för att kompensera eventuella förluster till EU-leveranser. Det var väl ändå därför de köpte Bitcoin, som en hedge mot inflation och/eller USD-försvagning.
Påminn mig inte. Jag var på vippen att köpa en P100D för ~850' som bara gått några hundra demomil våren 2019. Det sprack på att min bil då precis hade tappat jättemycket i värde och jag var inte sugen på att hosta upp en ny kontantinsats. Var synd, annars hade jag i stort sett kört gratis i 3 år.Frippanecci skrev:Det var både lagerbilar och bilar som vissa hann bygga/lägga order på under ca 24h.juristen skrev:Nja, var inte det en annan situation? Som jag minns det var det folk som fyndade när Tesla reade ut sina nya lagerbilar. Har det någonsin varit ett läge när Model S P100D kostade ca 800K att bygga i konfiguratorn och sen höjdes med 500k?Frippanecci skrev:Tesla brukar vara väldigt sjyssta och låta kunderna behålla sina priser, tar dom bort en modell så erbjuds en annan för samma pris.Matte skrev:Så nu har priserna gått upp ännu mer. Vad är sannolikheten att vi som beställt när det var billigt får köpa till det priset? (Dom kan t.ex. ta bort modellerna och hävda att dom inte säljs längre, utan nu säljs bara "Long range pro" )
Jag hade gärna behållit bilen men om jag värdet på bilen är dramatiskt mycket mer än jag betalar kanske jag säljer o köper några pizzor istället
- det finns folk här på forumet som köpt en ny Model S P100D för strax över 800k, när priset dagen efter var 1,3M.
Men ja, tidigare har de som beställt en Tesla till ett pris fått behålla priset när priset på nya beställningar höjts. Och tvärtom har de som beställt innan en prissänkning fått det nya bättre priset. Så där är det win-win för Teslas kunder. Men hur det blir denna gång är upp till Tesla så klart.
- dock fick vissa P100D, vissa P100D med delar av Raven och någon enstaka full Raven om jag inte minns fel.
Det som skulle kunna hjälpa oss är väl att vi är rätt små här i norr och EUR har inte kollapsat som SEK har så de kanske ser att EU som helhet är värt det. Handlar väl också om ifall de tror det är värt att öppna upp fler produktionslinor för att få upp produktionen för att täcka in EU också.termosen skrev:
Nä, jag tror faktiskt inte de kommer leverera något till EU i år, gällande S/X. Kommer avvakta dollarkurs och, som du skriver, kanske 4680. Kanske leverans Q2 2023?