Sen tänker vi att vi alla har våra bubblor med information och att vi har olika åsikter.
Alldeles subjektivt anser jag att ingen av er är helt objektiv i ämnet. Hur mycket ni än anser det.
Sov gott. Imorgon är en ny dag.

Moderator: Redaktion
Kudos til Jordad som orkar belysa bristen på objektivitet.d3marcus skrev:Kudos till spacecoin som orkar stå upp mot alla tekniknaiva optimister.
Här är problemet.VoltAmpere skrev:Så senaste budet för 2022 är nu detta (från Q4 call):
"And I think we are completely confident at this point that it will be achieved. And my personal guess is that we'll achieve full self-driving this year"
Är det nu typ ~8 år i följd av liknande utspel från Elon?
@Jordad mfl:
Hur länge ger ni Elon, detta år, 3år, 5år, 10år?
Är det inte dags för ett skarpt mål nu då? Ok, vi ger Elon 2022 ut, han är ju nu "completely confident" (det är ju nu 100%, inga tvivel), annars pengarna tillbaka till alla som köpt FSD. Högst rimligt, eller hur?
Varför nöjer ni er med ryggdunkande Youtube videos som ett bevis för förbättring när Elon står och säger att förbättringarna kommer att vara exponentiella (Autonomy Day 2019). Är förbättringarna exponentiella de senaste 2 1/2 åren?
Om han inte har ändrat den sedan earnings call så är det Robotaxi:[JM] skrev:Här är problemet.
Vad ha Elon för definition av FSD?
Ja, Full-Self-Driving är väl just FULL, dvs 100% självkörande, alltså minst L4.spacecoin skrev:Om han inte har ändrat den sedan earnings call så är det Robotaxi:[JM] skrev:Här är problemet.
"So, over time, we think full self-driving will become the most important source of profitability for Tesla. It's -- actually, if you run the numbers on robotaxis, it's kind of nutty -- it's nutty good from a financial standpoint."
Jag håller med dig om att han inte lovade Robotaxi till 2022 i earnings call. Han sade att det var "troligt" (osäker exakt på ordet) till Fridman 2-3 veckor innan dock. Han har lovat Level 5 flera gånger, senast 2020-12-01.
Elon sade både "better" och "safer" [than a human] i earnings call. https://www.fool.com/earnings/call-tran ... ranscript/
Man behöver inte datarapporter för att bedöma om Tesla är "better" eller "safer" [than a human]. Tesla är helt enkelt inte ens i närheten. Det borde vara uppenbart för vem som helst. Det är bara för någon att spela in en video när dom sätter på sig en ögonbindel och låter bilen köra åt dem i några tusen timmar ...
Om/när Tesla söker tillstånd för L4-testning så kommer myndigheterna att kräva in rapporter så "miles per disengagements" och samtliga olyckor kommer att behöva rapporteras (även när Tesla inte är vållande) om det skulle hända någon gång.
När krockade din mamma senast? Hur många mil har hon kört mellan krockar skulle du uppskatta?BrooklynS skrev:Redan idag skulle jag tro att FSD är bättre än tex morsan på att köra i Los Angelestrafiken, troligen även på en vanlig motorväg i Sverige.
Du glömde villkoret med polisanmälan.spacecoin skrev:BrooklynS skrev:Är det någon här som tror att FSD beta kan under 2022 köra i genomsnitt 38500 mil blandad körning utan förares input utan att vara vållande för en skada så kan ni ju räcka upp handen.
"Speaking at a briefing on his company’s self-driving tech, Musk predicted the impending roll-out of Tesla’s “feature-complete” autonomous system would negate the need to have a steering wheel or an accelerator pedal in the cars, meaning Tesla could therefore stop selling vehicles with them."[JM] skrev:Här är problemet.
"POLICE-REPORTED MOTOR VEHICLE CRASHES" är inte samma sak som polisanmälan. Av polis rapporterade. Skrev jag anmälan innan så var det fel.RagWal skrev:Du glömde villkoret med polisanmälan.spacecoin skrev:BrooklynS skrev:Är det någon här som tror att FSD beta kan under 2022 köra i genomsnitt 38500 mil blandad körning utan förares input utan att vara vållande för en skada så kan ni ju räcka upp handen.
Eller https://archive.is/mlr71 utan paywall.VoltAmpere skrev:
Har ni detta som heltidsjobb? Helt galet vad mycket FUD några stollar kan generera.spacecoin skrev:Dirty Tesla slutar tracka interventions/disengagements eftersom han inte ser någon meningsfull skillnad eller förbättring i datat mellan releaser i stadsmiljö för City Streets-betan sedan den släpptes för 15 månader sedan.
(För referens har Cruise och Waymo ca 30000 miles per intervention/disengagement enligt CA DMV och Tesla har alltså ca 5 miles per intervention/disengagement enligt DT:s data ovan)
Detta kan väl omöjligt stämma? Elon sa ju följande till investerare och analytikerna nyss:
"I think anyone who's been in the FSD beta program, I mean, if they were just to plot the progress of the beta interventions per mile, it's obviously trending to, you know, a very small number of interventions per mile and pace of improvement is fast."
Betyder det att Dirty Tesla har gått med i TSLAQ nu? Först Gali och nu detta. Jordad, JM?
Ja, det är bättre än inget, men det är inte något som visar på motsatsen än det jag sa. Hans miles verkar vara huvudsakligen rak fyrfilig motorväg.Jordad skrev:CYBRLFT för statistik som jag har nämnt tidigare. Han tycks vara ärlig och noterar om det är gynnsamma förhållanden eller annat som kan ha påverkat. Men det är en datapunkt så inte värt särskilt mycket. Förhoppningsvis kan fler börja föra mer utförligare statistik framöver.
Det som jag tror händer under 2022 är att alla utom ett fåtal förstår att det Tesla säger om FSD autonomi i stor ODD på HW3 är science-fiction och inte grundat i vad som är tekniskt möjligt idag eller de närmaste 5-10 åren.VoltAmpere skrev:"Mark my words". Lite oväntat från Electreks kanal?
https://youtu.be/5cFTlx68itk
Mina nerver hade inte pallat att sitta bakom ratten på den bilen.tesla newbie skrev:Verkar inte helt riskfritt att testa FSD beta:
Undrar om Tesla står för reparationen