Fick detta svar från Tesla själva angående vad som hände med dragkroken i webbshoppen:
”Ryktet stämmer, dragkroken hade några minuter i rampljuset när den gick att beställa, dock av misstag. Webshoppen uppdaterades utan att svenska teamet var informerat och hade godkänt.
Jag vet själv inte exakt när det sker men det bör inte vara långt bort. Båtsäsongen närmar sig med stormsteg men vi bör hinna innan dess!
När allting är redo internt kommer jag informera leasingbolagen så att de är förberedda. Jag ska försöka lösa så mycket som jag kan med alla stora leasingbolag så att vi eventuellt nå ut proaktivt.
Vet någon om det blir 4680-batterier när Berlin börjar bygga?
Texas är ju också en nybyggd fabrik och de bygger med 4680..
Det ryktas ju också om adaptiva och dynamiska LED-matrix strålkastare på de bilar som byggs i Berlin..
Nej, de börjar bygga bilar med färdiga 2170-pack från Kina.
Bygger de med 4680 i Texas?
Då borde det finnas uppgifter om eventuella fördelar nu...
Ja, den första skulle väl levereras i veckan, från Texas.. Ska bli intressant vad det visar..
Vissa säger att det blir 14% bättre räckvidd pga effektivare batteri och 16% längre räckvidd pga lägre vikt på bilen, när batteriet blir den bärande konstruktionen och nästan hela chassi och kaross stöps i ett stycke..
Vet någon om det blir 4680-batterier när Berlin börjar bygga?
Texas är ju också en nybyggd fabrik och de bygger med 4680..
Det ryktas ju också om adaptiva och dynamiska LED-matrix strålkastare på de bilar som byggs i Berlin..
Nej, de börjar bygga bilar med färdiga 2170-pack från Kina.
Bygger de med 4680 i Texas?
Då borde det finnas uppgifter om eventuella fördelar nu...
Ja, den första skulle väl levereras i veckan, från Texas.. Ska bli intressant vad det visar..
Vissa säger att det blir 14% bättre räckvidd pga effektivare batteri och 16% längre räckvidd pga lägre vikt på bilen, när batteriet blir den bärande konstruktionen och nästan hela chassi och kaross stöps i ett stycke..
Det blir ju ganska stor ökning av räckvidden..
Oavsett så gissar jag att dom är mjukvarostrypta, iallafall nu i början. Känns som att be om problem om dom levererar 2 olika räckvidder till samma pris. För freemont kör ju fortfarande 2170.
Tittade i Norrköping för första gången på MY. Tycker den verkar klart intressant som alternativ till min S. Finns någon som gjort skiftet S ->Y?
Intryck ?
Jag tycker den känns lite "liten" inuti, men S är ju väldig bred. Lastutrymmet bör vara ungefär liknande. Hur är det med ljudnivå, känsla och förbrukning?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tittade i Norrköping för första gången på MY. Tycker den verkar klart intressant som alternativ till min S. Finns någon som gjort skiftet S ->Y?
Intryck ?
Jag tycker den känns lite "liten" inuti, men S är ju väldig bred. Lastutrymmet bör vara ungefär liknande. Hur är det med ljudnivå, känsla och förbrukning?
Hade en 2018 S och far har en Y nu som jag varit en del i, den S jag hade var bekvämare och tystare, var bättre som motorvägslok helt enkelt. Man sitter också väldigt högt i Y vilket gör att känslan blir annorlunda även om den inte känns lika mycket som en båt i kurvorna. Det jag hört från honom om förbrukning gör väl att jag gissar på att en ny S ligger på ungefär samma som en Y men min gamla S låg högre, när vi kört samma sträcka samma dag ungefär samma tid så har han legat kring 15% över min nya Model 3 och vi kör ungefär lika fort.
Jag skulle nog gissa att även framdelen på bilar som byggs i Berlin är megacastade. Sparar tid, vikt och kostnad och ska ju ändå göras när det är dags för strukturellt batteripack.
Men har inte kunnat läsa mig fram till det någonstans än.
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Hittade mitt reg nr idag på car.info
Blev lite förvånad att de har angett förbrukning för stadstrafik på 655km…? Aldrig sett den siffran innan någonstans.
Blev lite förvånad att de har angett förbrukning för stadstrafik på 655km…? Aldrig sett den siffran innan någonstans.
Sökte på du ditt VIN-nummer som står på slutfakturan?
Sökte på du ditt VIN-nummer som står på slutfakturan?
Ja precis. Den hoppade nog in inatt då jag inte fick någon träff i förgår.