BrooklynS skrev: ↑06 jan 2026 12:01
Airlift skrev:Sen igår har block ett på Karlshamns oljekraftverk gått. Det är kallt i syd, samtidigt blåser det inte.
Nånting, nånting..högtryck. ”Det blåser bättre när det behövs som mest ” eller hur var det nu det lät..
Det beror - återigen - på helt andra saker än du insinuerar.
Ringhals 1 levererar halv effekt pga ej planerat underhållsarbete.
En stor del av ledningsnätet i Mellansverige är fortfarande defekt pga stormfällning.
Ett stort högtryck med kyla sträcker sig ända ned söder om Paris/München vilket ger hög efterfrågan på el på kontinenten vilket höjer elpriset i SE4.
Karlshamns oljekraftverk startas pga lönsamhet iom elpriset i SE4.
Det är inte konstigt att ingen längre ids diskutera verkligheten i denna tråd.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Så det blåser god medelvind i högtrycket menar du? Eller inte? Vad opponerar du dig emot, kan du förtydliga?
För jag vet att i vart fall jag varit tydlig med verkligheten; högtryck på vintern, dåligt med vind. Väderområdena sträcker sig ofta över stora områden, blåser det dåligt i södra Sverige gör det så även i Tyskland.
Baserar man en stor del av effekten på väder så blir det såhär. Med vindkraft kommer fossilt som en oskiljbar siamesisk tvilling.
Så, förklara vad du tycker jag har fel i.
Kraftverket i Karlshamn startas för att effekten behövs. Det är såklart alltid konsekvensen att priset då är högt. Effektbristen…
Därtill levererar kärnkraften i Sverige 98,5% av installerad effekt. Om man får tro electricity maps.
Slutligen. Ringhals 1 lades ner av S/MP för ett bra jäkla tag sen. R3/R4 går på etthundra procent (källa, vattenfall.se)
Är det nån som fabulerar för dig?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG