Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 08 nov 2023 16:06
Nej, jag har varit kluven inför detta tidigare, men det här kvalar definitivt in under "maffiametoder" för mig. :evil:
Ni som är helhjäratat på Teslas sida, skulle ni tänka lika om det gällde t ex Amazon eller Geely i Sverige?
Det vore intressant med en opinionsundersökning på hela populationen och inte bara bland elbilsnördar och Teslaägare och aktieägare.

Min gissning är att det är en rejäl majoritet för stridsåtgärder och blockader. Ska bli intressant att se hur det blir med försäljningssiffrorna i vår också.

Jag tror många skulle dra sig för att köpa en bil från en leverantör som vägrar kollektivavtal (oavsett vad man tycker om detaljerna) och sätter sig själv i denna sits.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 08 nov 2023 16:12
Den här konflikten innebär ju en rejäl eskalering från den ena sidan, jag har mycket svårt att tro att arbetsgivarsidan är komfortabla med att ett prejudikat etableras där fackförbunden utan konsekvenser kan strypa samhällskritiska funktioner i en konflikt?
Åk til Frankrike under en strejk. Det här är inget.

"samhällskritiska funktioner", lol. Inget med Tesla är samhällskritiskt.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

fth skrev: 08 nov 2023 16:12
Den svenska modellen har ju faktiskt parter på två sidor, fackförbunden och arbetsgivarnas organisationer, det kanske är dags att arbetsgivarorganisationerna säger något om detta?

Den här konflikten innebär ju en rejäl eskalering från den ena sidan, jag har mycket svårt att tro att arbetsgivarsidan är komfortabla med att ett prejudikat etableras där fackförbunden utan konsekvenser kan strypa samhällskritiska funktioner i en konflikt?

/fth
Ja var är svensk näringsliv, SVFV och MRF mfl? Ah.. är det så att detta är osynligt uppbackat av legacy-bolagen? De myser nog lite i sina glasväggskontor nu när det (kanske) blir chans att locka hem gamla kunder igen…
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Mickep

Inlägg av Mickep »

Airlift skrev: 08 nov 2023 16:13
Mickep skrev: 08 nov 2023 15:32
Elon är inte högerextrem.
Allt höger vänster är extremt i denna polariserade verklighet vi nu befinner oss i.

Tycker gott att Tesla kan lämna Sverige och ta med sig SuC på samma gång. Så gick det med den elektrifieringen. (Ja det kommer märkas betydligt mer än några enstaka dysfunktionella Ionity..)
Det är en argumentationsform som annars kallas halmgubbe. däremot var ordet rasist/nazist väldigt förekommande. nu är det inte det längre. (var en krönika i dagens dn). Men likaväl har det slängts ord som kommunist åt meningsmotståndare från tja gissar riktningen det kom ifrån.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Mickep skrev: 08 nov 2023 16:20
Airlift skrev: 08 nov 2023 16:13
Mickep skrev: 08 nov 2023 15:32
Elon är inte högerextrem.
Allt höger vänster är extremt i denna polariserade verklighet vi nu befinner oss i.

Tycker gott att Tesla kan lämna Sverige och ta med sig SuC på samma gång. Så gick det med den elektrifieringen. (Ja det kommer märkas betydligt mer än några enstaka dysfunktionella Ionity..)
Det är en argumentationsform som annars kallas halmgubbe. däremot var ordet rasist/nazist väldigt förekommande. nu är det inte det längre. (var en krönika i dagens dn). Men likaväl har det slängts ord som kommunist åt meningsmotståndare från tja gissar riktningen det kom ifrån.
Kan du futta eld på denna halmgubben då?

https://www.theatlantic.com/technology/ ... st/672436/

Fanns gott om töntar som rakt av sålde sina bilar för att Musk klev över som republikan. Så kallade det hslmgubbe är nog faktiskt malplacerat här..

What goes around, comes around…
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 08 nov 2023 16:14
Nej, jag har varit kluven inför detta tidigare, men det här kvalar definitivt in under "maffiametoder" för mig. :evil:
Ni som är helhjäratat på Teslas sida, skulle ni tänka lika om det gällde t ex Amazon eller Geely i Sverige?
Jag vet inte om det var mig du syftade på, men jag har, precis som jag skrev, varit kluven inför detta, jag är definitivt inte "helhjäratat på Teslas sida", det jag vänder mig mot är dom senaste åtgärderna från facket.

Att tillåta ena parten att förvägra den andra samhällskritiska funktioner i en konflikt är ju ett livsfarligt prejudikat. Skall arbetsgivarna ha möjlighet att stänga av postutdelning, värme, el, vatten, telefon etc för strejkande arbetstagare också då?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 08 nov 2023 16:26
spacecoin skrev: 08 nov 2023 16:14
Jag vet inte om det var mig du syftade på, men jag har, precis som jag skrev, varit kluven inför detta, jag är definitivt inte "helhjäratat på Teslas sida", det jag vänder mig mot är dom senaste åtgärderna från facket.

Att tillåta ena parten att förvägra den andra samhällskritiska funktioner i en konflikt är ju ett livsfarligt prejudikat. Skall arbetsgivarna ha möjlighet att stänga av postutdelning, värme, el, vatten, telefon etc för strejkande arbetstagare också då?
Hej, nej jag syftade inte på dig.

MSB:
"Med samhällsviktig verksamhet avses verksamhet, tjänst eller infrastruktur som upprätthåller eller säkerställer samhällsfunktioner som är nödvändiga för samhällets grundläggande behov, värden eller säkerhet."

Att Tesla kan leverera bilar eller att Tesla kan få paket med reservdelar är inte samhällskritisk verksamhet eller ens samhällsviktig verksamhet.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 08 nov 2023 16:31

MSB:
"Med samhällsviktig verksamhet avses verksamhet, tjänst eller infrastruktur som upprätthåller eller säkerställer samhällsfunktioner som är nödvändiga för samhällets grundläggande behov, värden eller säkerhet."

Att Tesla kan leverera bilar eller att Tesla kan få paket med reservdelar är inte samhällskritisk verksamhet eller ens samhällsviktig verksamhet.
Återigen, det är alltså postutdelning, som definitivt är samhällskritisk verksamhet, som nu stoppas som en stridsåtgärd från fackets sida.

/fth
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 08 nov 2023 16:32

MSB:

Återigen, det är alltså postutdelning, som definitivt är samhällskritisk verksamhet, som nu stoppas som en stridsåtgärd från fackets sida.
Skulle facket stoppa ALL postutdelning eller postutdelning och bud till ett sjukhus är det givetvis ett problem. Jag tycker du försöker sträcka ut det här begreppet lite väl mycket, minst sagt.

Jag tycker att det är en högst rimligt åtgärd. Det är mycket värre att inte laga SuC:ar eller elgrejer hos Tesla för Tesla.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

spacecoin skrev: 08 nov 2023 16:36

Postutdelning…
Blir ju oavsett spännande (pun) när räkningar inte når fram och Kron-Kalle knackar på dörren.
MB CLS AMG
Mickep

Inlägg av Mickep »

fth skrev: 08 nov 2023 16:32

MSB:

/fth
lol, nej det är inte samhällskritiskt om tesla inte får brev eller paket skickade till sig.
här är vad ej jurist anser om "maffiametoder":
https://www.lag-avtal.se/nyheter/maffia ... ga/4204975
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Med samma resonemang skulle man då kunna säga att en specifik grupp arbetstagares tillgång till värme, el, vatten etc inte är ”samhällsviktig”, så länge alla andra har det bra?

Nej, att öht använda samhällskritiska funktioner som stridsåtgärder borde vara helt uteslutet, det öppnar ju för väldigt otrevliga scenarios.

/fth
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Tycker verkligen inte fackets reaktion är i proportion, det är inte så att Tesla har erkänt dåliga vilkor, detta är ju bara att göra ett statement mot ett stort känt företag. Det kommer bara drabba kunderna och medarbetarna samt att Tesla kommer säga hejdå Sverige…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Mickep

Inlägg av Mickep »

fth skrev: 08 nov 2023 16:39
Med samma resonemang skulle man då kunna säga att en specifik grupp arbetstagares tillgång till värme, el, vatten etc inte är ”samhällsviktig”, så länge alla andra har det bra?

Nej, att öht använda samhällskritiska funktioner som stridsåtgärder borde vara helt uteslutet, det öppnar ju för väldigt otrevliga scenarios.

/fth
Arbetsgivare kan svara med lockout.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Honkan skrev: 08 nov 2023 16:43
. Det kommer bara drabba kunderna och medarbetarna samt att Tesla kommer säga hejdå Sverige…
Nog flera länder i Europa vars ATO följer detta noggrant. IG Metall i Tyskland har ögonen på bland annat Berlinfabriken, så ett hejdå Sverige skulle mer krävs ett hejdå Europa..
Ska nog mycket till men då har man iaf en given dokumentär; vem dödade elbilen i Sverige?
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Kan du skicka en referens och ett citat på att snigelpost och paket skulle vara en samhällskritisk enl MSB? Jag skulle inte märka av om brevbäraren inte kom på tre veckor.
Mickep

Inlägg av Mickep »

/fth
Det finns vissa grupper som inte får strejka. Läkare sjuksköterskor.bl.a.
Brevbärare och sophämtare ser man inte på samma sätt, även om de har samhällsviktiga funktioner. så nej. Att tesla inte får brev är ju jobbigt för dem men inte samhällskritiskt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Mickep skrev: 08 nov 2023 16:38
lol, nej det är inte samhällskritiskt om tesla inte får brev eller paket skickade till sig.
Återigen, jag hävdar förstås inte att Teslas post är samhällskritisk, men funktionen postutdelning är det definitivt.

Var skall vi dra gränsen för vilka samhällskritiska funktioner och hur stor andel av dessa som får användas som stridsåtgärder? Är det ok att strypa alla samhällskritiska funktioner för en part i en konflikt, eller är det bara vissa "oviktiga" som brev och paket? Får man strypa försörjningen av värme, el och vatten, och i så fall helt eller "bara" till säg 50%? Skall alla underleverantörer till ett företag i konflikt också kunna drabbas på samma sätt?

Nej, detta är ett mycket oroande prejudikat, roa er med att vända på steken och tänk ut vilka åtgärder arbetsgivarna skulle kunna ta till om allt är tillåtet.

/fth
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

slugger75 skrev: 08 nov 2023 12:52
PhR34k skrev: 08 nov 2023 12:48
TiborBlomhall skrev: 08 nov 2023 12:44
Kriper skrev: 08 nov 2023 12:08
Så de överväger åtgärder mot svenska Tesla men är helt OK med att norska Tesla heller inte har kollektivavtal?
Just precis vad jag tänkte. Låter lite knäppt.
Ha ha ja. Lite dubbelmoral?

Är väl samma som Mr. Löfven. "Du ska ha kollektivavtal!", sa han utan kollektivavtal.
Var i artikeln står det att norska facket är helt ok med norska tesla?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 08 nov 2023 16:49
Mickep skrev: 08 nov 2023 16:38
Återigen, jag hävdar förstås inte att Teslas post är samhällskritisk, men funktionen postutdelning är det definitivt.
Referens tack. För 40 år sedan kanske, men knappast idag. Man delar ju inte ens ut post alla dagar i veckan längre.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Mickep skrev: 08 nov 2023 16:49
Det finns vissa grupper som inte får strejka. Läkare sjuksköterskor.bl.a.
Läkare och sjuksköterskor får absolut strejka, det finns dock vissa begränsningar, t.ex. map på hur många på en enskild arbetsplats som kan tas ut i strejk.

/fth
Användarvisningsbild
Beppe
Teslaägare

Inlägg av Beppe »

Mickep skrev: 08 nov 2023 16:43

/fth
Arbetsgivare kan svara med lockout.
Ja man kan ju börja med Metall
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 08 nov 2023 16:50
Referens tack. För 40 år sedan kanske, men knappast idag. Man delar ju inte ens ut post alla dagar i veckan längre.
MSB remissvar från i år.

https://www.regeringen.se/contentassets ... ap-msb.pdf

/fth
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Detta måste innebära tvärnit för i princip alla reparationer då man inte har något reservdelslager på lokala verkstäder??

Jag tänkte beställa en Y för att alltid ha en bil som fungerar. Det verkar bli tvärnit i leveransen för dessa med! Finns några lagerbilar men det är inte många…

Hur långt tid tror ni detta tar att lösa? En månad? Tre månader? En vecka??
Senast redigerad av lem, redigerad totalt 1 gånger.
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 08 nov 2023 16:54
spacecoin skrev: 08 nov 2023 16:50
MSB remissvar från i år.
Tack.
Skriv svar