Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 30 nov 2020 11:02
Apple (och sannerligen även Google) har ju en lösning av det på gång, allt samlas i mobilen. Lär vara ett icke-problem när marknaden väl är mogen.
Har jag inte telefonen med mig så har jag klockan, men det är klart, man måste ju inte göra det enkelt för sig.Fredrik j skrev:Intressant att man förutsätter att mobiltelefonen alltid är med i alla situationer hela tiden...
Själv förvarar jag tankkortet i bilen och kommer inte ha något problem med att förvara vad som nu krävs för att ladda på samma sätt
Tycker jag har gjort det enkelt för mig genom att ha vad som krävs för att tanka bilen i själva bilen.dd88 skrev:Har jag inte telefonen med mig så har jag klockan, men det är klart, man måste ju inte göra det enkelt för sig.Fredrik j skrev:Intressant att man förutsätter att mobiltelefonen alltid är med i alla situationer hela tiden...
Själv förvarar jag tankkortet i bilen och kommer inte ha något problem med att förvara vad som nu krävs för att ladda på samma sätt
Från modellår 2021 har Taycan stöd för vad de kallar Plug & Charge, även äldre bilar kommer att får stöd för det.Fredrik j skrev:Tycker jag har gjort det enkelt för mig genom att ha vad som krävs för att tanka bilen i själva bilen.dd88 skrev:Har jag inte telefonen med mig så har jag klockan, men det är klart, man måste ju inte göra det enkelt för sig.Fredrik j skrev:Intressant att man förutsätter att mobiltelefonen alltid är med i alla situationer hela tiden...
Själv förvarar jag tankkortet i bilen och kommer inte ha något problem med att förvara vad som nu krävs för att ladda på samma sätt
Jag glömmer ju inte bilen när jag ska tanka den.
Det bästa hade ju varit om man gör som Tesla att bilen identifierar sig själv genom ladduttaget.
Man kommer kunna använda mobilen/klockan som nyckel, CarPlay hittar sen en ledig laddstation baserat på pris, tillgänglighet, uppvärmning, avstånd mm och kan sen låta dig ladda utan att blippa eller sätta i kort om du har ett anslutet konto. På resande fot tar systemet även hänsyn till topografi och väder.Fredrik j skrev:Tycker jag har gjort det enkelt för mig genom att ha vad som krävs för att tanka bilen i själva bilen.dd88 skrev:Har jag inte telefonen med mig så har jag klockan, men det är klart, man måste ju inte göra det enkelt för sig.Fredrik j skrev:Intressant att man förutsätter att mobiltelefonen alltid är med i alla situationer hela tiden...
Själv förvarar jag tankkortet i bilen och kommer inte ha något problem med att förvara vad som nu krävs för att ladda på samma sätt
Jag glömmer ju inte bilen när jag ska tanka den.
Det bästa hade ju varit om man gör som Tesla att bilen identifierar sig själv genom ladduttaget.
Plug and charge känns definitivt som ett problem då prissättningen är helt kass.johani skrev:Från modellår 2021 har Taycan stöd för vad de kallar Plug & Charge, även äldre bilar kommer att får stöd för det.Fredrik j skrev:Tycker jag har gjort det enkelt för mig genom att ha vad som krävs för att tanka bilen i själva bilen.dd88 skrev:Har jag inte telefonen med mig så har jag klockan, men det är klart, man måste ju inte göra det enkelt för sig.Fredrik j skrev:Intressant att man förutsätter att mobiltelefonen alltid är med i alla situationer hela tiden...
Själv förvarar jag tankkortet i bilen och kommer inte ha något problem med att förvara vad som nu krävs för att ladda på samma sätt
Jag glömmer ju inte bilen när jag ska tanka den.
Det bästa hade ju varit om man gör som Tesla att bilen identifierar sig själv genom ladduttaget.
I dagsläget är det väl bara Ionity det fungerar med men det är baserat på en ISO standard så troligt är väl att fler hakar på (ISO 15118).
Ajajaj, det där gjorde ont ända in i själenwannabee skrev:
Jo, det är väl svårt att slira med kopplingen på en elbil, typ.. Det är när bromsljusen slutar lysa som det går illafth skrev:Ajajaj, det där gjorde ont ända in i själenwannabee skrev:![]()
/fth
https://www.theguardian.com/money/2020/ ... 1606565347‘Why did it take nine hours to go 130 miles in our new electric Porsche?’
A couple from Kent have described how it took them more than nine hours to drive 130 miles home from Bournemouth as they
struggled to find a working charger capable of producing enough power to their electric car.
Linda Barnes and her husband had to visit six charging stations as one after another they were either out of order, already had a
queue or were the slow, older versions that would never be able to provide a fast enough charge in the time.
While the couple seem to have been “incredibly unlucky”, according to the president of the AA, Edmund King, their case highlights
some of the problems that need ironing out before electric car owners can rely on the UK’s charging infrastructure.
The couple, who love their new fully electric Porsche Taycan 4S, which has a range of about 250 miles, contacted the Guardian to
describe how difficult it is to recharge a car away from home. Their journey would have taken two and a half hours in a conventional car, they say.
https://insideevs.com/news/464763/porsc ... ll-record/
Porsche Taycan Beats Electric Cross-Country Cannonball Record
Men antagligen lite tråkig iställettaliz skrev:Ja det borde vara dags för kombin nu kan man tycka.
Plötsligt blir ju då Taycan betydligt mer praktisk.
HelectriC skrev:en Porsche som gör 0-100 på 5,4sek, nääääääääää Skojigt att bli frånåkt av en EQC liksom.
HelectriC skrev:en Porsche som gör 0-100 på 5,4sek, nääääääääää Skojigt att bli frånåkt av en EQC liksom.
Porsche lanserar nu en fjärde version av sin helelektriska sportbil Taycan. Den nya modellen kompletterar serien som sedan tidigare består av Taycan Turbo S, Taycan Turbo och Taycan 4S. Porsche Taycan är bakhjulsdriven och finns tillgänglig med två batteristorlekar. Med standardbatteriet, Performance Battery, har den nya instegsmodellen upp till 300 kW (408 hk) i Overboost-läge med Launch Control. Effekten ökar upp till 350 kW (476 hk) med tillvalsbatteriet Performance Battery Plus. Nominell motoreffekt är 240 kW (326 hk) respektive 280 kW (380 hk).
Den nyaste medlemmen i modellfamiljen har redan från start de uppdateringar som introducerades i de övriga versionerna med modellårsskiftet. Till exempel erbjuder Plug & Charge-funktionen smidig laddning och betalning utan behov av betalkort eller app. Så snart laddkabeln pluggas in etablerar Taycan en krypterad kontakt med den Plug & Charge-kompatibla laddstationen. Laddningen startar då automatiskt och betalningen sker också automatiskt.
Liksom i de andra versionerna finns som tillval en Head-Up-display i färg och en On-Board AC-Charger med laddkapacitet upp till 22 kW. Med Functions on Demand (FoD) kan föraren köpa till olika extra funktioner för ökad bekvämlighet eller assistans, allt efter behov. Ett alternativ är att boka dessa funktioner för en begränsad tid. Det kan göras både efter att bilen levererats och som en del av bilens utsprungliga konfiguration. Aktivering online betyder att det inte är nödvändigt att besöka en verkstad. För tillfället är det möjligt att välja till Porsche Intelligent Range Manager (PIRM), Power Steering Plus, Active Lane Keeping Assist och Porsche InnoDrive-funktioner.
Två batterier att välja mellan
Som standard har Taycan ett Performance Battery med en bruttokapacitet på 79,2 kWh. Som tillval finns Performance Battery Plus med en bruttokapacitet på 93,4 kWh. Räckvidden enligt WLTP City är upp till 431 km respektive 484 km. Taycan accelererar från stillastående till 100 km/tim på 5,4 sekunder, oavsett batteristorlek. Toppfarten är 230 km/tim i båda konfigurationerna och maximal laddkapacitet är upp till 225 kW (Performance Battery) eller upp till 270 kW (Performance Battery Plus). Det innebär att båda batterierna kan laddas från 5 procent till 80 procent på 22,5 minuter och att laddning för ytterligare 100 km nås redan efter fem minuter.
Innovativ elmotor och dynamiska prestanda
Hisnande acceleration, väggrepp som en typisk sportbil och fantastiska prestanda – även den nya instegsmodellen till Taycan-serien har alla dessa egenskaper. Den permanent inkopplade synkronmotorn på bakaxeln bygger med en aktiv längd på 130 mm lika långt som motorn i Taycan 4S. Effektelektroniken som styr elmotorn arbetar med upp till 600 ampere. Elmotorn på bakaxeln kompletteras också med en tvåväxlad växellåda. Precis som hos syskonmodellerna i modellserien räknas intelligent laddning och effektiv aerodynamik till höjdpunkterna. Med ett Cd värde från 0.22, bidrar aerodynamiken väsentligt till den låga energiförbrukningen och därmed till Taycans långa räckvidd. Maximal regenering vid inbromsning är 265 kW.
Puristisk design med Porsche DNA
Med sin enkla, rena design signalerar Taycan en ny era. Samtidigt har den kvar Porsches omisskännliga design DNA. Speciellt framifrån ser Taycan låg och bred ut med höga välvda framskärmar. Silhuetten är resultatet av den sportiga, sluttande taklinjen. Karaktäristisk är också sidopartierna med sin tydliga skulpturering. Den slanka kabinen, markant indragna C-stolpar och de utpräglade skuldrorna över bakhjulen övergår i ett märkestypiskt markerat bakparti. Formgivningen kompletteras med innovativa designelement som till exempel bokstäverna Porsche i glasoptik i bakpartiets ljusramp.
Aerodynamiskt optimerade 19-tumsfälgar, Taycan Aero, och svartanodiserade bromsok är detaljer som särskiljer Taycan från den övriga modellserien. Frontspoilern, sidotrösklarna och den bakre diffusern är svartlackerade, liksom på Taycan 4S. LED-strålkastare är standard.
Unik interiör
Förarplatsen med sin tydliga struktur och helt omgjorda uppbyggnad signalerade starten på en ny era när Taycan kom 2019. Det fristående kurvade instrumenklustret utgör den högsta punkten på instrumentpanelen och är därmed i förarens fokus. Andra delar är till exempel en central placerad 10,9 tum stor infotainment-skärm och en extra skärm för passageraren (tillval).
Taycan har som standard delläderinredning liksom komfortsportstolar fram med elektrisk åttavägsinställning. Bilen har två bagagerum som rymmer 84 liter fram och upp till 407 liter bak.
Taycan är den första Porsche-modellen som kan väljas med en inredning helt utan läder. Interiör gjord av innovativa återvunna material understryker den elektriska sportbilens hållbarhetskoncept.
Centralt nätverk
Porsche använder ett central nätverkssystem för kontroll av Taycans chassi. Porsches integrerade Porsche 4D Chassis Control, analyserar och synkroniserar alla chassisystem i realtid. Både stålfjädringen, som är standard, och den adaptiva ljuftfjädringen med trekammarsteknologi kompletteras av det elektroniska stötdämparsystemet PASM (Porsche Active Suspension Management).
Den adaptiva luftfjädringen är också försedd med en Smartlift-funktion. Det gör det möjligt att programmera Taycan så att den automatiskt lyfter karossen vid angivna platser som exempelvis vid farthinder eller garageinfarter. Smartlift kan också aktivt påverka bilens markfrigång vid körning på motorvägar och kan justera bilens höjd för bästa möjliga kompromiss mellan effektivitet och komfort.
Taycan är som standard utrustad med sexkolvs monbloc aluminiumok fram och fyrkolvsok bak. De internt ventilerade bromsskivorna har en diameter av 360 mm fram och 358 mm bak. Bromsoken har en anodiserad svart finish. Ett annat tillval är högprestandabromsarna Porsche Surface Coated Brake (PSCB). I det fallet har skivorna en diameter av 410 mm fram och 365 mm bak.
Ett framgångsrikt år
Porsche har fått en framgångsrik start på sin helelektriska satsning, med strax över 20 000 levererade Taycan till kunder över hela världen. I Sverige är mer än varannan såld Porsche laddbar, antingen en Panamera eller Cayenne plug-in-hybrid, eller en helelektrisk Taycan. Porsche Taycan levererades under introduktionsåret 2020 till 470 svenska kunder. Den helelektriska sportbilen från Zuffenhausen har redan tagit emot omkring 50 internationella priser, framförallt på de huvudsakliga marknaderna Tyskland, USA, Storbritannien och Kina. Den nya bakhjulsdrivna Taycan håller också Guinness världsrekord för den längsta driften med en elbil, efter att kört sidledes nonstop i exakt 42,171 kilometer.
De första bakhjulsdrivna Taycan-modellerna når återförsäljarna från och med mitten av mars 2021. I Sverige kommer de att kosta från 980 000 kronor.
Mera information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.Porsche.de
Taycan: elektriskt förbrukning vid blandad körning 24,8 - 20,4 kWh/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 0 g/km.
Taycan med Performance Battery Plus: elektriskt förbrukning vid blandad körning 25,4 - 21,5 kWh/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 0 g/km.
Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av mätmetoden WLTP.