Sida 65 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 nov 2019 07:31
av Jerker
mati skrev:
Vad konstigt, jag brukar betala 70,40 SEK i Sverige. I Danmark och Tyskland har jag bara blivit fakturerad en gång, och det blev 100,14 SEK respektive 80,81 SEK. Inte helt uppenbart hur de räknar.
Hos Fortum kostar Plugsurfing enligt egen uppgift 2 SEK/minut istället för 2:50SEK som Fortum själva tar. Fast det stämmer inte heller. Det är snarare 1,50 SEK/minut eller så. Moms?
Jag registrerade mig nu och man kan ju uppge sitt momsregistreringsnummer om man som företagare vill slippa momsen. Men det stämmer ändå inte riktigt för det skulle isf bli 67:23 om man drar bort tysk moms.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 nov 2019 07:55
av mati
Jerker skrev:
mati skrev:
Vad konstigt, jag brukar betala 70,40 SEK i Sverige. I Danmark och Tyskland har jag bara blivit fakturerad en gång, och det blev 100,14 SEK respektive 80,81 SEK. Inte helt uppenbart hur de räknar.
Hos Fortum kostar Plugsurfing enligt egen uppgift 2 SEK/minut istället för 2:50SEK som Fortum själva tar. Fast det stämmer inte heller. Det är snarare 1,50 SEK/minut eller så. Moms?
Jag registrerade mig nu och man kan ju uppge sitt momsregistreringsnummer om man som företagare vill slippa momsen. Men det stämmer ändå inte riktigt för det skulle isf bli 67:23 om man drar bort tysk moms.
Nej precis. Det stämmer inte riktigt ändå. Och varför blir det drygt 100 kronor i Danmark då? Och i Tyskland betalade jag ju faktiskt 80 kronor.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2019 08:26
av Zalman3
Ionity bromsar utbyggnaden av snabbladdare
https://teknikensvarld.se/ionity-bromsa ... bbladdare/

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2019 09:34
av Jerker
Zalman3 skrev:
Ionity bromsar utbyggnaden av snabbladdare
https://teknikensvarld.se/ionity-bromsa ... bbladdare/
Det är väl bara en anpassning till verkligheten.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2019 09:57
av fth
Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Ionity bromsar utbyggnaden av snabbladdare
https://teknikensvarld.se/ionity-bromsa ... bbladdare/
Det är väl bara en anpassning till verkligheten.
Jag har hela tiden varit mycket skeptisk till att Ionity skulle lyckas bygga 400 stationer, och nu verkar jag tyvärr få rätt.

Alla Tesla-ägare kan ju intyga vilken skillnad ett fungerande snabbladdarnätverk gör, och det finns ju fortfarande inget alternativ till Superchargers som är ens i närheten, och nu ser det ut som att det kommer att dröja ännu några år innan det finns.

Jag tror detta är en av de faktorer som som bromsar övergången till elbilar. Så länge det behövs planering, krångel, trix och fix, brickor, kort, abonemang etc för att ge sig ut på långresa med sin elbil så kommer det i första hand vara entusiaster som köper dom.

Detta är dåliga nyheter.

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2019 10:03
av mati
Jerker skrev:
Det är väl bara en anpassning till verkligheten.
Fast det är ju inte verkligheten.
I dag har Ionity 140 laddstationer som fungerar och 50 som är under konstruktion.
Det stämmer ju inte. Artikeln är från igår, men just nu är det 172/72, dessutom verkar utbyggnaden accelerara lite lätt. En inbromsning kan jag inte se överhuvudtaget. För inte alls länge sedan har Ionity sagt att utbyggnaden går enligt planerna och att det blir 400 under mitten av 2020. Om utbyggaden fortsätter som den gör nu är det fullt rimligt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2019 10:04
av fth
mati skrev:
Jerker skrev:
Det är väl bara en anpassning till verkligheten.
Fast det är ju inte verkligheten.
I dag har Ionity 140 laddstationer som fungerar och 50 som är under konstruktion.
Det stämmer ju inte. Artikeln är från igår, men just nu är det 172/72, dessutom verkar utbyggnaden accelerara lite lätt. En inbromsning kan jag inte se överhuvudtaget. För inte alls länge sedan har Ionity sagt att utbyggnaden går enligt planerna och att det blir 400 under mitten av 2020. Om utbyggaden fortsätter som den gör nu är det fullt rimligt.
I så fall är det ju goda nyheter :)

Jag har inte uppdaterat min statistik på länge, det kanske är dags för lite nya grafer!

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2019 10:06
av mati
Skärmklipp.PNG

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2019 10:26
av Jerker
mati skrev:
Jerker skrev:
Det är väl bara en anpassning till verkligheten.
Fast det är ju inte verkligheten.
I dag har Ionity 140 laddstationer som fungerar och 50 som är under konstruktion.
Det stämmer ju inte. Artikeln är från igår, men just nu är det 172/72, dessutom verkar utbyggnaden accelerara lite lätt. En inbromsning kan jag inte se överhuvudtaget. För inte alls länge sedan har Ionity sagt att utbyggnaden går enligt planerna och att det blir 400 under mitten av 2020. Om utbyggaden fortsätter som den gör nu är det fullt rimligt.
Eller så tycker de att det kostar för mycket och vill strypa utbyggnaden. Fast nu ska ju VW översvämma marknaden med sina elbilar och då borde de ju tvärtom skynda på med den här satsningen.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2019 10:29
av mati
Jerker skrev:
Eller så tycker de att det kostar för mycket och vill strypa utbyggnaden. Fast nu ska ju VW översvämma marknaden med sina elbilar och då borde de ju tvärtom skynda på med den här satsningen.
Jag tror att TV har missuppfattat nånting där. Det vd:n pratar om är troligtvis framtida utbyggnaden, alltså det som sker efter de första 400. För det har de alltid varit ganska otydliga med. De fortsätter väl bygga ut, men inte i samma takt, och det blir kanske i första hand en utökning av befintliga stationer. De är ju till stor del förberedde för det.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2019 10:33
av fth
mati skrev:
Skärmklipp.PNG
Jag skall uppdatera min statistik när jag får tid senare, men tyvärr ser ju inte ut som att 400 kommer att hålla från din kurva.

Okulärt ser det ut som att utbyggnadstakten skulle behöva nästan dubbleras för att nå målet på utsatt tid.

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2019 10:34
av Swede1
Ionity har kanske upptäckt att deras laddare används väldigt lite ännu och väntar på fler elbilar? :roll:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2019 10:56
av renes
Zalman3 skrev:
Ionity bromsar utbyggnaden av snabbladdare
https://teknikensvarld.se/ionity-bromsa ... bbladdare/
Från artikeln:
Hajesch tror att en differentierad kostnad beroende på belastning på nätet dröjer och han tror att snabbladdare i hemmen är alldeles för dyrt.
Huh?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2019 11:00
av mati
renes skrev:
Hajesch tror att en differentierad kostnad beroende på belastning på nätet dröjer och han tror att snabbladdare i hemmen är alldeles för dyrt.
Huh?
Känns nästan som en översättningsrelaterad feltolkning.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2019 11:42
av 12man
ursprunget
https://europe.autonews.com/suppliers/i ... re-builder

hrr je berggren tolkar lite

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2019 12:31
av macky
M.a.o, målet om 400 2020 ligger kvar. Efter det kan det bli 200 till eller kanske laddare i städerna. Beslut om det fattas längre fram. Knappast att de bromsar ngt.

Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2019 13:00
av taliz
macky skrev:
M.a.o, målet om 400 2020 ligger kvar. Efter det kan det bli 200 till eller kanske laddare i städerna. Beslut om det fattas längre fram. Knappast att de bromsar ngt.

Kod: Markera allt

 Your goal was to have 400 charging stations by the end of 2020. Where are you now and what's next?

We have 140 live, and 50 under construction. The next step is a strategic question that we are working to answer. We could build another 200 along main highways, or go into cities, or form some technical partnerships. There are many business opportunities.

When will you decide?

The plan is to at least get clarification by year-end or the first or second quarter of 2020.

Jag tolkar det som att han säger att de snart når 200, och nästa 200 skall de ta beslut om innan året är slut, eller första halvan av 2020.
Dvs det är inte 400+200 han pratar om.

Tittar man på kartan idag är det ju tydligt att de redan är mkt fokus på storstäder, inte lika mkt där emellan(förutom i norden).
Risken är väl att det blir ännu mer fokus på det, så man tjänar mest förstås.

Kanske blir ett problem för branschen. Ingen vill ta dom minst lönsamma platserna ute i buschen.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2019 13:13
av fth
taliz skrev:
macky skrev:
M.a.o, målet om 400 2020 ligger kvar. Efter det kan det bli 200 till eller kanske laddare i städerna. Beslut om det fattas längre fram. Knappast att de bromsar ngt.

Kod: Markera allt

 Your goal was to have 400 charging stations by the end of 2020. Where are you now and what's next?

We have 140 live, and 50 under construction. The next step is a strategic question that we are working to answer. We could build another 200 along main highways, or go into cities, or form some technical partnerships. There are many business opportunities.

When will you decide?

The plan is to at least get clarification by year-end or the first or second quarter of 2020.

Jag tolkar det som att han säger att de snart når 200, och nästa 200 skall de ta beslut om innan året är slut, eller första halvan av 2020.
Dvs det är inte 400+200 han pratar om.

Tittar man på kartan idag är det ju tydligt att de redan är mkt fokus på storstäder, inte lika mkt där emellan(förutom i norden).
Risken är väl att det blir ännu mer fokus på det, så man tjänar mest förstås.

Kanske blir ett problem för branschen. Ingen vill ta dom minst lönsamma platserna ute i buschen.
Så tolkar jag också det, dvs 400-målet är inte längre "heligt" utan uppe för omprövning.

Olyckligt om det är så.

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2019 13:18
av mati
taliz skrev:
Jag tolkar det som att han säger att de snart når 200, och nästa 200 skall de ta beslut om innan året är slut, eller första halvan av 2020.
Ja, det låter lite så. Jag håller med. Fast å andra sidan har ju platserna för alla 400 stationer bestämts tidigare. I så fall måste de ta ett beslut att ändra dessa. Det känns ju konstigt eftersom yttäckningen fortfarande är ganska bristfällig. Och med tanke på siffrorna som nämns, dvs 140/50, måste intervjun ha gjorts någon gång i augusti eller så. Sedan dess har dock utbyggnaden fortsatt i samma takt som tidigare, och numera har vi passerat 200 med råge. Samtidigt finns det inget tecken på att de plötsligt ska sluta bygga.

Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2019 13:37
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
Jag tolkar det som att han säger att de snart når 200, och nästa 200 skall de ta beslut om innan året är slut, eller första halvan av 2020.
Ja, det låter lite så. Jag håller med. Fast å andra sidan har ju platserna för alla 400 stationer bestämts tidigare. I så fall måste de ta ett beslut att ändra dessa. Det känns ju konstigt eftersom yttäckningen fortfarande är ganska bristfällig. Och med tanke på siffrorna som nämns, dvs 140/50, måste intervjun ha gjorts någon gång i augusti eller så. Sedan dess har dock utbyggnaden fortsatt i samma takt som tidigare, och numera har vi passerat 200 med råge. Samtidigt finns det inget tecken på att de plötsligt ska sluta bygga.
200 är väl inte färdiga än?
Tvärstopp får vi hoppas det inte blir. Men man vet aldrig, konjunkturen viker och bolagen bakom ionity kanske drar åt svångremmen. De pratar nog inte om att slå sig samman med andra laddnätverk för att det är roligt. De vill minska kostnaderna.
Vi ser ju också hur det går för Daimler nu tex. De kanske sätter press på ionity att leverera bättre resultat omgående, och därmed blir det mer fokus på ställen med hög omsättning = i/runt storstäder.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2019 13:40
av EnTraktor
Om man drar åt remmerna för Ionity nu så skjuter dom sig själva i fötterna. Det kommer inte säljas några tyska elbilar utan ett ordentligt laddnätverk. Det som Ionity kostar dom tyska biltillverkarna är en fis i rymden om man jämför med andra kostnader (böter) som dom har betalat nyligen.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2019 13:40
av Gustafsson
Det finns ju allt fler leverantörer av 150 kW + laddstationer, så för oss elbilister har nog inte detta någon stor betydelse

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2019 13:42
av taliz
EnTraktor skrev:
Om man drar åt remmerna för Ionity nu så skjuter dom sig själva i benen. Det kommer inte säljas några tyska elbilar utan ett ordentligt laddnätverk. Det som Ionity kostar dom tyska biltillverkarna är en fis i rymden om man jämför med andra kostnader (böter) som dom har betalat nyligen.
Well, om konjunkturen viker så kommer dom sälja färre avgasbilar också. Därmed behöver dom inte sälja lika många elbilar för att slippa böter...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2019 13:52
av Verdi
taliz skrev:
Kanske blir ett problem för branschen. Ingen vill ta dom minst lönsamma platserna ute i buschen.

Absolut. Det är ett grundläggande problem eftersom Ionity vill gå med vinst på varje laddstation. Det finns inget värde för dem att skapa ett heltäckande nät eftersom det inte finns en koppling till bilförsäljningen som det gör hos Tesla.

Supercharger-nätverket är ett argument för att köpa Teslas bilar. Ionity vill istället plocka russinen ur kakan verkar det som.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 nov 2019 13:53
av fth
Gustafsson skrev:
Det finns ju allt fler leverantörer av 150 kW + laddstationer, så för oss elbilister har nog inte detta någon stor betydelse
Inte för oss vana elbilister som har kuskat runt med en klase adaptrar, rfid-taggar, skaffat obskyra abbonemang hos lokala leverantörer, och som kan uppladdning och PlugShare et al utantill etc, men för de som skall ta steget in tror jag splittringen med olika nätverk, betalningslösningar, priser, effekter, brickor, kort etc kan vara en tröskel.

Det jag tror skulle behövas är att leverantörerna kommer överens om en gemensam betalningslösning med auto-identifiering av fordonet, dvs en "plug and charge"-lösning precis som på Supercharger. Hur svårt kan det vara?

Det borde också vara standard att pris/kWh visas tydligt på en skylt som på fossilmackar, då skulle ockrarna med priser på 15:-/kWh rensas bort tämligen snabbt.

/fth