Airlift skrev:BrooklynS skrev: ↑24 sep 2025 20:11
Airlift skrev:BrooklynS skrev: ↑24 sep 2025 12:52
Innan 2011 fanns inte elområdena utan de tillkom efter ett krav från EU, och nog importerade vi ganska mycket el sett över året även på den tiden vi hade 12 reaktorer… men inte nu längre.
Se tex 2002:
https://energimyndigheten.a-w2m.se/arki ... e32d27e0ba
Fritt fram att leta fram övriga år om man nu anser att just 2002 var ett dåligt exempel.
Så just det där att ”miljöpartiet lade ned fullt fungerande kärnkraft och därför har vi dyr el i SE4” borde förpassas till konspirationsteoriernas forum.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ah. Det gamla spektaklet om ”nationssnitt”. Klumpar du ihop Tyskland med Frankrike och Spanien med? Nånting med geografi som struntar i nationsgränser, där förutsättningar skiljer sig, enormt.
Jag klumpar ingenting. Men du kan säkert presentera data som visar det du vill hävda. Eller?
Ja:
Data. SE4 (eller välj något område med snarlika förutsättningar om du vill) har ett underskott.
Hade våra utsläpp på grund av elförbrukning varit mindre eller större med mer kärnkraft i området?
Du kan svara med ett ord.
Nu var frågan om data. Förr - med all kärnkraft - importerade vi el rätt många timmar per år. Nu exporterar vi nära en tredjedel av vår årsproduktion och totalt importerades el till Sverige under ca 33 timmar under hela 2024.
Det råder ett underskott NU i SE4, därför är det klokt att bygga mer produktion NU i SE4, exempelvis havsbaserade vindkraftsparker. Det finns data på hur mycket det blåser osv och just runt SE4 är det nästan aldrig vindstilla utan tvärtom hög medelvind.
Data har också presenterats på hur den väldigt o-blåsiga månaden augusti 2025 ändå producerades i stort sett lika mycket vindkraft som kärnkraft.
Dina ogrundade påståenden om att skattebetalarna på något magiskt vis inte skulle få stå för den gigantiska kärnkraftsnotan (en fjärdedel av hela statsbudgeten PLUS kanske 3-7 miljarder årligen i 40 år) är också vederlagda av den sk ”verkligheten” som kärnkraftsvurmare sorgfälligt bortser ifrån.
Jag ser gärna mer kärnkraft men inte till de kostnader som är aktuella. Det är det saken handlar om.
Dessutom:
Kärnkraft STIGANDE kostnadstrend
Sol- och vindkraft SJUNKANDE kostnadstrend
Lagringslösningar SJUNKANDE kostnadstrend
Mycket dyrare nu blir alltså extremt mycket dyrare sedan. Lägg till känsligheten med att ha stor produktion på ett ställe som är lätt att störa - se Frankrike.
Nej, det står helt klart att kärnkraften inte har någon ekonomisk möjlighet att vare sig åtgärda priser i SE4 (alldeles uppenbart att det är där skon klämmer men det skälls hela tiden under fel träd, lika uppenbarligen pga SD-s och KD-s enögda propaganda i den frågan) eller att kunna byggas utan gigantiska subventioner motsvarande flera års försvarsbudget.
Teknikneutralt är klokast, där kWh till lägst pris och högst tillgänglighet och redundans är det som byggs. Annars är det bara religiös extremism.