Sida 63 av 95

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 25 dec 2018 23:07
av Xmag
Erxon skrev:
Xmag skrev:
Järvsöbacken. Ingen skylt iof och platser nära backen för de bekväma. Men det går inte ladda om man skulle behöva...
Kanske skulle tipsa Järvsöbacken om att skaffa laddskylt till platsen, med motivering att då kan de ta ut kontrollavgift för fossilarna som ställer sig där.
Skylten bör ganska snart vara betald...
Har meddelat dem detta. De sa att de skulle titta på det och att man kunde prata med receptionen om man behövde ladda eftersom de ofta viste vila som parkerade där.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 28 dec 2018 12:30
av Teslaspolen
Ja alltså, vad ska jag säga..? :lol:

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 28 dec 2018 12:46
av Bjelke
Take it isy eller nåt...

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 29 dec 2018 21:59
av Chrille
Jag har nu läst (nästan) alla inlägg under denna rubrik och även om jag inte själv ännu efter att ha haft min Tesla i fem månader, blivit icead så känns det som att det inte dröjer länge innan även jag blir drabbad.

Igår, 20181228, mailade jag därför in följande till Transportstyrelsen:

"Den nuvarande skyltningen med märke E19 och T24 innebär att alla fordon som tillåts parkera, kan göra det utan att ladda. Därmed kan P-platsen blockeras i onödan för den som behöver ladda.
För att tydliggöra att endast elbilar som laddas får vara uppställda på platsen så föreslår jag att märke C40, Ändamålsplats, med texten "Laddplats" ska användas för att markera att det är förbjudet att stanna för alla utom fordon som laddas. Ett alternativ är märke C42 med samma text. Ett annat alternativ är att använda skylt enligt bilaga, som tagits fram av Tibor Blomhäll.
Mvh"

Bilagan jag skickade med är det förslag som Tibor skrivit om under rubriken "Problemet med skylten".

Jag fick svar idag (!) enligt nedan:

"Hej!

Tack för dina synpunkter, vi kommer att beakta dessa vid nästa tillfälle vi arbetar med att ta fram förslag på nya bestämmelser i Vägtrafikförordningen (2007:90).

Det vi brukar beakta när vi tar fram förslag på nya vägmärken är att vägmärket är till för trafikanterna och att;
”Vägmärken och andra anordningar skall tillsammans med väg- och gatuutformningen och dess anpassning till väg- och gaturum ge trafikanten vägledning, styrning och information för en effektiv och säker trafik.” se kap. 1 3 § i Vägmärkesförordningen (2007:90).
Detta betyder att vi behöver påvisa att syftet med vägmärket är att ge en effektiv och säker trafik. Vi brukar även ta in aspekten vilka andra företeelser som har likande dignitet som vi också behöver ta fram vägmärken för.

Förutom de bestämmelser som förekommer i Vägmärkesförordningen så finns även våra egna bestämmelser (TSFS 2007:305 om vägmärken och andra anordningar samt tillhörande ändringsföreskrifter) som kan vara av intresse för er att titta igenom. Här ställer vi upp kriterier för när de olika vägmärken ska kunna användas. Detta gör att även om det förekommer ett vägmärke så är det inte alltid säker att vägmärket kan sättas upp.

Med vänliga hälsningar
Sjönnebring Magnus

Sektion regelinformation"

Det ser ut som att det var 11 år sedan dom tog fram nya förslag på bestämmelser i Vägtrafikförordningen. Oklart vad dom har gjort sedan dess.

Vem/vilka fler hör på forumet har kontaktat Transportstyrelsen om detta?
Vi kanske ska mailbomba?

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 29 dec 2018 22:04
av bylund
Har man inte kopplat in och alltså inte ens försöker ladda så är det ju bara drygt om man står på en laddplats, men det är inte alltid svart eller vitt, och att kräva att man laddar kan vara att gå för långt.

Ska man få böter om ett tekniskt fel inträffar och laddningen avbryts? Det kan ju vara svårt för en parkeringsvakt att se anledningen till att man inte laddar. Eller ska kravet bara vara att man är ansluten? Kanske ett steg i rätt riktning i alla fall.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 29 dec 2018 23:33
av Pontus
bylund skrev:
Har man inte kopplat in och alltså inte ens försöker ladda så är det ju bara drygt om man står på en laddplats, men det är inte alltid svart eller vitt, och att kräva att man laddar kan vara att gå för långt.

Ska man få böter om ett tekniskt fel inträffar och laddningen avbryts? Det kan ju vara svårt för en parkeringsvakt att se anledningen till att man inte laddar. Eller ska kravet bara vara att man är ansluten? Kanske ett steg i rätt riktning i alla fall.
Är kravet att man är ansluten så kommer det ju ge en väldigt mycket bättre effekt än det vi har nu. Kanske 100% perfekt men jag skulle gissa på tillräckligt bra. Ungefär som när någon i familjen med en handikappad person lånar bilen och ställer sig på en handikapplats fast inte den handikappade person i fråga är med på resan.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 29 dec 2018 23:33
av Stevvee
bylund skrev:
Har man inte kopplat in och alltså inte ens försöker ladda så är det ju bara drygt om man står på en laddplats, men det är inte alltid svart eller vitt, och att kräva att man laddar kan vara att gå för långt.

Ska man få böter om ett tekniskt fel inträffar och laddningen avbryts? Det kan ju vara svårt för en parkeringsvakt att se anledningen till att man inte laddar. Eller ska kravet bara vara att man är ansluten? Kanske ett steg i rätt riktning i alla fall.
Jag funderar också lite på det där när man läser i tråden. Om jag nu har en hybrid och laddar den medans jag handlar. Om den är klar på 1 timme och jag bedömer att handlingen kommer pågå i 15 minuter till. Måste jag avbryta handlingen och gå ut för att leta p-plats för att sen gå in igen och förhoppningsvis hitta min kundvagn igen för att fortsätta handla eller går det bra att stå 15 min extra. Är det längre tid kan man ju såklart vara medmänniska och flytta på den. (Ja jag tycker hybrider också skall få ladda)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 30 dec 2018 00:15
av boreno
P-skiva, tidsgräns och krav på att bilen är inkopplad räcker väl bra, under förutsättning att p-bot utdelas i vanlig ordning.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 30 dec 2018 00:32
av LarsL
Stevvee skrev:
Jag funderar också lite på det där när man läser i tråden. Om jag nu har en hybrid och laddar den medans jag handlar. Om den är klar på 1 timme och jag bedömer att handlingen kommer pågå i 15 minuter till. Måste jag avbryta handlingen och gå ut för att leta p-plats för att sen gå in igen och förhoppningsvis hitta min kundvagn igen för att fortsätta handla eller går det bra att stå 15 min extra. Är det längre tid kan man ju såklart vara medmänniska och flytta på den. (Ja jag tycker hybrider också skall få ladda)
Jag tycker att man ska få göra färdigt aktiviteten om man står och laddar vid en destinationsladdare, normalladdare (AC alltså). Huvudsyftet är ju faktisk att du ska hinna med din aktivitet och inte att du är där för att ladda, detta gäller ju både hybrider och elbilar även om så klart hybrider är vanligare då de har korta laddtider. Jag går ju inte ut från bio, djurpark eller nöjesfält för att flytta bilen även om den laddat klart innan jag är färdig.

Gäller det en snabbladdare tycker jag defenetivt att man ska koppla loss och flytta bilen direkt efte (typ 5 min) att den har fått tillräcklig laddning för att du ska kunna fortsätta resan. Det kan betyda att du bör flytta på dig redan vid 80% då laddningen börjar gå långsamt.

Men det där är ju bara moral och etikett. När det gäller skylten så räcker det bra för mig att bilen ska vara ansluten, alltså någon har försökt ladda.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 30 dec 2018 17:14
av Kriper
Volvos nya el-prototyp?

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 30 dec 2018 17:22
av helix
Såhär såg det ut när jag skulle parkera utanför Köpenhamn... Såg trevligt ut i Eons app då alla 6 laddarna var lediga, men på plats blev det en lite annorlunda upplevelse :lol:
IMG.jpg

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 30 dec 2018 17:36
av Chrille
Alltså, bort med P-skylten och skylta istället P-förbud, för alla som inte har kopplat in en el-bil eller laddhybrid!
Då får vi iaf förhoppningsvis bort de flesta fossiler från laddplatserna.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 30 dec 2018 17:39
av Teslaspolen
helix skrev:
Såhär såg det ut när jag skulle parkera utanför Köpenhamn... Såg trevligt ut i Eons app då alla 6 laddarna var lediga, men på plats blev det en lite annorlunda upplevelse :lol:
IMG.jpg
Hittepå tilläggsskylt?

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 30 dec 2018 19:21
av Simon
Jag blev icead för första gången igår, i Lidköping. En svart audi stod ivägen för hälften av laddplatserna på Nya Stadens torg. Jag skrev en arg lapp och satte under audins vindrutetorkare: "Tips: Lär dig lite nya vägmärken och deras betydelse. Exempelvis [bild på laddplatsskylten]".
Där fick han/hon!

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 30 dec 2018 19:22
av Simon
Teslaspolen skrev:
Hittepå tilläggsskylt?
Nä, danska låter så.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 30 dec 2018 19:24
av TeslaTissel
helix skrev:
Såhär såg det ut när jag skulle parkera utanför Köpenhamn... Såg trevligt ut i Eons app då alla 6 laddarna var lediga, men på plats blev det en lite annorlunda upplevelse :lol:
IMG.jpg

OMG! Kan de inte skylta tydligt i Damnark ens?

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 30 dec 2018 20:04
av Erxon
Egentligen är detta inlägg inte direkt för vad tråden gäller, men vi har gjort en storstädning i garage/förråd under helgerna och då dök det upp lite lappar man hade på förra årtusendet när någon hade parkerat lite tokigt.

Man kanske skulle uppdatera texten på dessa till att passa nutid?
P-lapp.JPG

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 30 dec 2018 20:08
av TeslaTissel
Erxon skrev:
Egentligen är detta inlägg inte direkt för vad tråden gäller, men vi har gjort en storstädning i garage/förråd under helgerna och då dök det upp lite lappar man hade på förra årtusendet när någon hade parkerat lite tokigt.

Man kanske skulle uppdatera texten på dessa till att passa nutid?
P-lapp.JPG

Haha - behövs ingen uppdatering av texten! - Knappt.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 30 dec 2018 21:48
av Bjelke
Asbra ju! :lol:

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 30 dec 2018 23:17
av HelectriC
Erxon skrev:
Egentligen är detta inlägg inte direkt för vad tråden gäller, men vi har gjort en storstädning i garage/förråd under helgerna och då dök det upp lite lappar man hade på förra årtusendet när någon hade parkerat lite tokigt.

Man kanske skulle uppdatera texten på dessa till att passa nutid?
P-lapp.JPG
Fick du de lapparna när du hade parkerat dåligt eller hur kom du över de?

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 31 dec 2018 01:19
av Legato
Erxon skrev:
Egentligen är detta inlägg inte direkt för vad tråden gäller, men vi har gjort en storstädning i garage/förråd under helgerna och då dök det upp lite lappar man hade på förra årtusendet när någon hade parkerat lite tokigt.

Man kanske skulle uppdatera texten på dessa till att passa nutid?
P-lapp.JPG
Wow, nostalgi! Jag hade röda såna där Musse Pigg lappar när jag körde min första bil (en BMW 518-84) :)

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 31 dec 2018 18:09
av jpetters
Det verkar sämre med lämplig skylt inga i Norden.
Denna eller likande är vanlig i söder. Sällan ICE problem...
Bild

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 05 jan 2019 19:34
av Jerker
En BMW laddhybrid tyckte det var OK att ställa sig här utan att ladda.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 06 jan 2019 00:47
av nek0
En bensinare och en diesel som laddar som fan i Aneby
Kanske på tiden att man börjar med kastrering, så man slipper framtida problem?

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 06 jan 2019 08:54
av Bjelke
Jerker skrev:
En BMW laddhybrid tyckte det var OK att ställa sig här utan att ladda.
Med den skyltningen borde det väl ändå bara vara att lappa fanskapet?
Extra störigt med en laddhybrid, hen kan då inte skylla på att dom inte visste hur det funkar liksom...