2000kWh...? Ja bättre än ingenting iaf... Räcker till långresorna för en medelbilist i Sverige iaf... kanske.
VW satsar stenhårt på sina elbilar
Nåväl, 2000 kWh är väl ändå riktigt bra? Av våra totalt 4500 elmil sen i mars har vi laddat 2178 kWh på DC. Då ingår några hundra på bland annat Bee, Incharge och gratisladdarna i Ljusdal och Orsa.
Vi har alltså kört tre gånger medelsträckan för en svensk personbil redan, och ännu inte fått ihop 2000 kWh på SuC...
Däremot har vi laddat drygt 5200 kWh på våra två hemmaladdare i Stockholm & Norrbo.
Näe jag tycker det är uselt rent ut sagt, att ha en gräns på max 2000kWh, vad skulle problemet för dom vara om man fick ladda tex 5000kWh för 3,5kr/kWh? Det är ju fortfarande
ett högst moderat pris tycker jag, hade det varit gratis så vore 2000kWh riktigt bra däremot.
Allt i kontexten max ett år och sedan är det full månadsavgift igen liksom...
Näe, inte direkt imponerande om man vill sälja massor av sin elbil...
Fast det är väl gratis 2000 kWh?
Jag förstod det som att dom bjussade på månadsavgiften bara... annars är det ju bra såklart
Jag provsatt ID.3 på mässan igår. Jag förstår inte alls hur VW tänkte med färgsättningen av interiören på utställningsbilen. Förutom normala mängder svart/grått så var det en del vitt (bl.a. ratten) och brunt. Den här plastigheten som flera uppmärksammat, som jag också noterade till vissa delar, tror jag blir värre av färgvalet. Jag tror det hade varit något lättare att ignorera känslan i vissa ytor om de "smälte in" bättre rent visuellt. Det vita var för den delen inte helt vitt längre på sina ställen, vilket försämrade intrycket ytterligare.
Något jag verkligen blev besviken på dock var gränssnittet på mittenskärmen. Jag provade lite smått att använda kartan i navigatorn, men det hela kändes som något halvgammalt som VW bara köpt in från Navigon eller liknande mossigt navigatorföretag. Blä. Grå/svart plast hade jag kunnat leva med, men jag känner mig riktigt osugen på ett infotainmentsystem som känns lika modernt som det gör i min Zoe (äldre modellen). Hade ID.3 haft en prislapp liknande min Zoe så hade jag kunnat acceptera detta, men den är ju inte i närheten av den prisnivån. Interiörkänslan är förresten bättre i min Zoe (som förstås inte har lika bra innerutrymmen).
Jag hade lite förhoppningar på att köpa en ID.3 i Seat-utförande (senare lansering vilket nog passar mig bättre, och jag tycker Seaten är lite snyggare). Men om VAG tänkte bygga billiga bilar, som känns billiga på många punkter, så får de nog se till att de faktiskt är billiga också. Annars blir det nog tack och hej för min del.
Senast redigerad av Surfaren, redigerad totalt 1 gånger.
2000kWh...? Ja bättre än ingenting iaf... Räcker till långresorna för en medelbilist i Sverige iaf... kanske.
Gäller som sagt bara första året och bara för den redan slutsålda 1st edition varianten.
När avslöjar VW vad det kostar därefter samt för övriga varianter?
När avslöjar VW vad det kostar därefter samt för övriga varianter?
Under sista dagen av mässan så hade VW ett litet föredrag på scenen. I slutet av detta kom det några frågor. På frågan kring kostnad för laddning (underförstått hos Ionity) så svarade VW:s representant att det lär nog bli runt 3-4 kr/kWh som för de andra märkena. Det här med månadskostnad för ett abonnemang saknade jag dock i svaret, men det var som väntat.
3-4kr/kWh plus en saftig årsavgift skulle jag tro. Om det verkligen stämmer så minskar suget på en bil från VW-koncernen ganska dramatiskt för min del. Allt som förutsätter någon variant av tvångströja i form av dyra abonnemang kommer jag undvika så länge det bara går.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nåväl, 2000 kWh är väl ändå riktigt bra? Av våra totalt 4500 elmil sen i mars har vi laddat 2178 kWh på DC. Då ingår några hundra på bland annat Bee, Incharge och gratisladdarna i Ljusdal och Orsa.
Vi har alltså kört tre gånger medelsträckan för en svensk personbil redan, och ännu inte fått ihop 2000 kWh på SuC...
Däremot har vi laddat drygt 5200 kWh på våra två hemmaladdare i Stockholm & Norrbo.
Näe jag tycker det är uselt rent ut sagt, att ha en gräns på max 2000kWh, vad skulle problemet för dom vara om man fick ladda tex 5000kWh för 3,5kr/kWh? Det är ju fortfarande
ett högst moderat pris tycker jag, hade det varit gratis så vore 2000kWh riktigt bra däremot.
Fas bara ett år från uttag av bilen. Sen är det nog ockerpris igen. 1000 mil från snabbladdare är det nog få som kommer kunna nyttja.
De bjussar på 2000 i 1år! Så antar de förloras sen...
Jag förstod det som att dom bjussade på månadsavgiften bara... annars är det ju bra såklart
Finns det någon som sett hur pure ledstrålkastarnas varselljus (DRL) lyser.
Gillar designen på matrix lysena med den lysande strålkastar konturen.
Jag kommer troligen satsa på den enklaste 1st modellen,
då priserna på paketen plus och max skenat iväg för mycket.
Har bara sett lysande strålkastare på bilder och video av matrix typ.
Fick hem ett reklamblad från ortens VW ÅF, ingenting om någon I.D ... dock om nya golfen och E-Golf och E-Up.
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
fortsättning av reklambladet... (eller början, gick bara att ladda upp tre bilder i taget)
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Tittat på en Model Y
VW har lite panik, ID3 har förbokats i stora volymer.
Hur ska VW få fram tillräckligt med batterier?
Northvolts fabrik i Tyskland, hinner inte ens påbörjas innan den ska bli 50% större.
Rykten säger att ID3 har ca 400.000 förbokningar.
När samarbetet tillkännagavs talades det om en produktion på 16 gigawattimmar per år.
Nu förbereder Volkswagen en bygglovsansökan som möjliggör en årsproduktion på 24 gigawattimmar, rapporterar nyhetsbyrån DPA. https://www.elbilen.org/vw-vill-oka-pro ... ts-fabrik/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Så ingen reklam för att de har förbokats för bra? Kan vara rimligt...
Tittat på en Model Y
Fick hem ett reklamblad från ortens VW ÅF, ingenting om någon I.D ... dock om nya golfen och E-Golf och E-Up.
De är ju inte lönt att göra reklam för något som de ändå inte kan leverera på ett bra tag. De har antagligen mer förbokningar än de klarar leverera under åtminstone detta året.
De är ju inte lönt att göra reklam för något som de ändå inte kan leverera på ett bra tag. De har antagligen mer förbokningar än de klarar leverera under åtminstone detta året.
Nej, nej. Alla ska väl få en i år?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Ja, och priset är 250tkr!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ja, och priset är 250tkr!
Låter bekant från nåt annat märke...
Peugot? Skoda?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
"ID. förbokning ger dig möjlighet att förboka en av de första ID.3 som tillverkas. Reservationen görs genom att betala ett reservationsbelopp online på Volkswagens webbplats. Så snart bilarna finns tillgängliga så kan du välja mellan tre olika modellversioner. Detta under förutsättning att respektive version inte blivit slutsåld."
Låt mig gissa. När beställningen väl öppnar är allt utom Max-varianten "slutsålda"...
Bra att Bee har flatrate, men de har ingen stolpe med mera än 50kW...
Det stämmer ju inte. Det finns 6 stycken 100kW-laddare i Dalarna som betalas med Bee-kortet. Visserligen inget heltäckande nätverk, men rätt ska vara rätt.
Dessutom var det inte det jag var ute efter. Jag säger bara att om en laddoperatör kan erbjuda en flatrate så borde andra kunna göra samma sak. Och Bee har ingen bindningstid heller. Jag kommer nog teckna deras flatrate i sommar och så kan vi åka omkring med husvagnen så mycket vi vill. Och efter sommarn byter jag tillbaka till pris per kWh.
Vilken kass kundtjänst Bee har, för jag frågade om de hade snabbare laddning än 50kW och de svarade nej.
Det är väl iofs sant. 100kW-laddarna i Dalarna ägs av Dalakraft. Men det är Bee som driftar dem. Eller nåt sånt. Man betalar i alla fall via Bee.
Sedan ligger de ju utanför Stockholm och existerar per automatik inte. (enligt vissa här på forumet)
Du är stor i munnen antagligen liten i verkligheten. Du o Svensson hävdade att det fanns massa andra laddare som var på minst 100kw förutom IONITY o teslas. Jag frågade var dom fanns o ni påstod att det fanns i Sthlm. Jag väntar fortfarande på svar VAR ovh ps fjärde ligger ej i Stockholm.