Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Re: Artikel i media

Inlägg av Smutt »

Jag fattar inte alls jakten på stora batterier dom långresor jag gör planeras ju i förväg så att en måltid äts på SUC då kommer jag 60 mil med minsta batteriet utan nåt stopp extra i jämförelse med en fosilare
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Kan bara instämma. Efter en 180 mil Roadtrip med Roadster inser man snabbt vad laddhastigheten betyder. Det innebär extra övernattning för laddning och lååång väntan på laddning dagtid :shock:
Betydligt mer praktiskt med litet batteri med snabbladdning. Fast inte lika kul förstås.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Med mina småbarn så skulle jag helst av allt se fler snabbladdare. Kör vi E4 från Stockholm mot Alingsås så stannar vi normalt MINST en gång innan Ödeshög så barnen får ut och springa lite. Sedan en gång till mellan Ödeshög och Alingsås (ofta runt Ulricehamn så gärna en laddare där). Tystberga är för nära Stockholm för att vi ska ladda där på vägen bort från stan. På vägen hem laddar vi dock ofta där.

Kör vi E20 så blir det oftast, Arboga, Laxå, Ljung. Där vill jag gärna se en laddare i Laxå.

När vi hade dieselbilen stannade vi än mer ofta eftersom barnen var än yngre då, så kanske kommer det en dag (om 5-8år) som jag faktiskt vill köra 3-4h i sträck. Just nu är 2.5h en övre smärtgräns som endast funkar om barnen har somnat i bilen :)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Hok

Inlägg av Hok »

Den stora skillnaden är, som flera har påpekat, om det är en semesterresa med familjen eller en tjänsteresa ensam eller med kollegor.

För semesterresa ser jag inte heller några problem med det lilla batteriet, om det finns möjligheter till snabbladdning på tillräckligt många platser.

Däremot på tjänsteresa tillhör även jag de som gärna åker många mil utan att stanna. Förutom något snabbt toa besök på högst 5 minuter. Jag pratar då om minst 40-50 mil i stöten. Så där har jag gärna ett större batteri.

Sen är frågan om det är värt pengarna. Hur ofta sker dessa resor egentligen numera. I mitt fall inte lika ofta nu som för 10-20 år sen.

Så för mig är det ett svårt beslut vilket batteri man ska satsa på i Model 3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ta tid på det där "5 minuters" toastoppet. Jag gissar att du skulle ha laddat i minst 10-15 mil under stoppet, kanske till och med 20 mil om du ska ha en kopp kaffe också.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jag har inte längre barn i den åldern då de måste stanna och kissa ofta, så det är inte ett problem för mig.

Det är inte i tjänsten jag kör femtimilaetapper (då blir det dessvärre flyg). Långresorna är privata och det handlar egentligen inte om att varje minut är så värdefull, utan om trivsel. Ett exempel. Jag bor i Uppsala och vi har en sommarstuga i Tänndalen. Det blir drygt femtio mil enkel resa. Den färden gör jag helst genom att äta frukost vid sjutiden, åka iväg strax före åtta och komma fram strax efter tolv. För mig är det en trivsel- och komfortfråga.
I dagsläget finns ingen elbil som klarar detta, men eftersom miljöfrågorna är väldigt viktiga för mig så vill jag köra på el och är därför beredd att göra avkall på komforten och ta ett laddstopp, men ju färre jag behöver ta desto bättre. Därför är räckvidden viktig för mig, men den betyder inte allt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag antar att jag lärde mig leva med det. För mig var räckvidden ett problem tills jag fick min bil. Då slutade det helt vara ett problem och jag har inte ens hemmaladdning. Sedan har ju hela familjen blivit engagerade i att hitta P med laddning, SuCa och att man ibland får slipstreama. Jag har blivit lättare på högerfoten också, jämfört med dieselbilen jag hade innan.

Jag förstår komfortfrågan i ditt fall. Jag har samma tankar när jag kör själv, men komforten är så mycket bättre i själva körningen gentemot min gamla bil så jag känner att det väger upp. Min helhetsbedömning är att jag har det bättre nu, men skulle man gå in på varje liten detaljfråga är det några saker som är sämre.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Hok skrev:
Däremot på tjänsteresa tillhör även jag de som gärna åker många mil utan att stanna. Förutom något snabbt toa besök på högst 5 minuter. Jag pratar då om minst 40-50 mil i stöten. Så där har jag gärna ett större batteri.
Körde ensam på tjänsteresa Kalmar-Stockholm-Kalmar över dagen utan möjlighet att ladda på jobbet. Där hade jag hellre haft dubbel så snabb laddning än dubbelt så stort batteri. På vägen hem stannade jag en extra gång som inte bilen behövde eller kunde ladda. Att köra när det är lite mörkt eller regnigt ute gör att jag blir lite tröttare och därför känner att jag behöver en bensträckare. Dagtid går det visserligen att ta längre pass men även då vill jag helst stanna varannan timme.

Skulle jag köra 50 mil så skulle ett laddstop på 15 minuter efter 2-3 timmar passa utmärkt. Tror att min körning hade blivit säkrare och jag hade varit mer utvilad när jag kom fram. Om det inte är dags för mat så är mer än 15 minuter bara väntan men 15 minuter passar bra för bensträckare, frisk luft och eventuellt toabesök.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Remuz skrev:
Jag antar att jag lärde mig leva med det. För mig var räckvidden ett problem tills jag fick min bil. Då slutade det helt vara ett problem och jag har inte ens hemmaladdning. Sedan har ju hela familjen blivit engagerade i att hitta P med laddning, SuCa och att man ibland får slipstreama. Jag har blivit lättare på högerfoten också, jämfört med dieselbilen jag hade innan.

Jag förstår komfortfrågan i ditt fall. Jag har samma tankar när jag kör själv, men komforten är så mycket bättre i själva körningen gentemot min gamla bil så jag känner att det väger upp. Min helhetsbedömning är att jag har det bättre nu, men skulle man gå in på varje liten detaljfråga är det några saker som är sämre.
Jag får också lära mig att leva med det. Inte minst är det orimligt att ta sig friheten att åka omkring och sprida ut avgaser bara för att skippa några stopp under färden.
Men med ett större batteri så blir det möjligt att få ner antalet stopp (och kanske även dra fördel av snabbare laddning). Jag utgår då från att batteriet tillverkats i en fabrik som försörjs med el från förnybara källor, som Gigafactory.
Så jag vill ha mycket räckvidd, men det finns andra saker som också måste beaktas. En Model 3 med stora batteriet är tillräckligt nära det jag vill ha, för att byta bil.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Svenssons skrev:
Hok skrev:
Körde ensam på tjänsteresa Kalmar-Stockholm-Kalmar över dagen utan möjlighet att ladda på jobbet. Där hade jag hellre haft dubbel så snabb laddning än dubbelt så stort batteri. På vägen hem stannade jag en extra gång som inte bilen behövde eller kunde ladda. Att köra när det är lite mörkt eller regnigt ute gör att jag blir lite tröttare och därför känner att jag behöver en bensträckare. Dagtid går det visserligen att ta längre pass men även då vill jag helst stanna varannan timme.

Skulle jag köra 50 mil så skulle ett laddstop på 15 minuter efter 2-3 timmar passa utmärkt. Tror att min körning hade blivit säkrare och jag hade varit mer utvilad när jag kom fram. Om det inte är dags för mat så är mer än 15 minuter bara väntan men 15 minuter passar bra för bensträckare, frisk luft och eventuellt toabesök.
Jag känner inget som helst behov av att stanna varannan timme, när jag är på väg mot en destination.
Om det däremot handlar om en semesterresa, t ex på kontinenten, där det är tätt mellan sevärdheter, så kan jag gärna stanna ofta. Kruxet är då att jag vill stanna exempelvis inne i en trevlig stad och där är det oftast svårt att hitta riktiga snabbladdare. Om jag då dessutom ska stanna på en tråkig superchargerstation längs en motorväg så är det inget som förhöjer reslusten.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Niklas Z skrev:
Jag känner inget som helst behov av att stanna varannan timme, när jag är på väg mot en destination.
Om det däremot handlar om en semesterresa, t ex på kontinenten, där det är tätt mellan sevärdheter, så kan jag gärna stanna ofta. Kruxet är då att jag vill stanna exempelvis inne i en trevlig stad och där är det oftast svårt att hitta riktiga snabbladdare. Om jag då dessutom ska stanna på en tråkig superchargerstation längs en motorväg så är det inget som förhöjer reslusten.
Håller med om att snabbladdning och destinationsladdning måste komma upp på fler platser så att valfriheten finns att stanna där man vill stanna, inte där laddaren finns.

Min Model X har nog ungefär samma räckvidd som Model 3 med lilla batteriet. När jag körde till tisdagsträffen i Löddeköping så körde jag ändå förbi 3 Tesla-laddare (en var visserligen Fastchargern i Karlskrona) som jag inte stannade vid för att ladda. Laddade istället i Löddeköping där vi också åt. Laddningen av bilen gick snabbare än vad det tog för oss att äta på centrumet. På vägen hem stannade vi dock vid SuC i Kristianstad men denna plats är bra tråkig alla timmar på dygnet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare

Inlägg av strejf »

"Ledare: Tyska dieselförbudet är bara första steget"

http://www.aftonbladet.se/ledare/a/bVvE ... sta-steget
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Samma diskussion som vanligt. De som kör elbil säger att räckvidd och batteristorlek inte är ett bekymmer så länge man kan snabbladda på vägen. De som inte har elbil (än) tror att man måste kunna köra jättelångt. Att stanna oftare än absolut nödvändigt känns otänkbart.

Jag tycker själv att de laddpauserna man tvingas göra ibland är ett välkommet sätt att röra på sig lite, sträcka på benen osv. Jag kör bättre och kommer fram mer utvilad än förr när min främsta målsättning var att bränna så många mil som möjligt utan att varken behöva stanna eller tanka. Innan jag skaffade Teslan hade jag samma tvivel. Är batteriet för klent, måste man ha större batteri? Kommer det bli segt att köra långt? Är det jobbigt att ladda? Nej. Det är det inte. Snarare tvärtom.
Det kan ju vara så att vi som har skaffat elbil och som kan hantera laddpauserna på ett avslappnat sätt, fungerar lite annorlunda än den stora majoriteten människor. Det är fullt möjligt att vi 1-2% som kör elbil är de enda som faktiskt klarar av att ladda bilen någon gång ibland. Det är kanske så att alla andra verkligen måste tanka på 5 minuter utan att kunna tänka sig att stanna 20 minuter varannan timme. Jag vet inte. Kan ju vara så.
Jag har ganska ofta fått höra att jag inte är som alla andra. :roll:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Svenssons skrev:
Håller med om att snabbladdning och destinationsladdning måste komma upp på fler platser så att valfriheten finns att stanna där man vill stanna, inte där laddaren finns.

Min Model X har nog ungefär samma räckvidd som Model 3 med lilla batteriet. När jag körde till tisdagsträffen i Löddeköping så körde jag ändå förbi 3 Tesla-laddare (en var visserligen Fastchargern i Karlskrona) som jag inte stannade vid för att ladda. Laddade istället i Löddeköping där vi också åt. Laddningen av bilen gick snabbare än vad det tog för oss att äta på centrumet. På vägen hem stannade vi dock vid SuC i Kristianstad men denna plats är bra tråkig alla timmar på dygnet.
Om jag skulle åka hemifrån Uppsala till Skåne idag med min nuvarande bil skulle jag sätta mig i den på morgonen och köra hela vägen i ett svep. Det är ju nästan bara motorväg, så det går bra att räkna med en snittfart på 120 km/h, förutsatt att det inte är några olyckor, trafikstockningar eller annat som sinkar.
Hade jag en Tesla skulle jag helst vilja köra direkt till Toftaholm och äta lunch där, men då skulle jag behöva sänka farten till olidliga nivåer. Ett stopp i Ödeshög är ofrånkomligt, men skulle jag dessutom bli tvungen att stanna i Sillekrog så skulle jag få klåda över hela kroppen.
Att stanna på dessa två platser är överkomligt, om jag därigenom kan köra fossilfritt. Kan jag slippa Sillekrog genom att välja till ett större batteri så gör jag det.
Kruxet är hemresan i detta exempel. Toftaholm ligger för tidigt för en lunchpaus.
Missförstå mig rätt nu, Teslas superladdarnät är i en klass för sig, men att stanna på vägkrogar eller andra ställen längs motorvägar är inte något jag gillar och det verkar vara vanligt att det är sådana platser som valts för SuC. Det finns naturligtvis undantag. Moras SuC ligger centralt. Den privata fastchargern i Karlakrona är centralt placerad och sådant skulle jag vilja se mer av, även om jag förstår varför man väljer de platser som vi sett hittills.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

mati skrev:
Samma diskussion som vanligt. De som kör elbil säger att räckvidd och batteristorlek inte är ett bekymmer så länge man kan snabbladda på vägen. De som inte har elbil (än) tror att man måste kunna köra jättelångt. Att stanna oftare än absolut nödvändigt känns otänkbart.

Jag tycker själv att de laddpauserna man tvingas göra ibland är ett välkommet sätt att röra på sig lite, sträcka på benen osv. Jag kör bättre och kommer fram mer utvilad än förr när min främsta målsättning var att bränna så många mil som möjligt utan att varken behöva stanna eller tanka. Innan jag skaffade Teslan hade jag samma tvivel. Är batteriet för klent, måste man ha större batteri? Kommer det bli segt att köra långt? Är det jobbigt att ladda? Nej. Det är det inte. Snarare tvärtom.
Det kan ju vara så att vi som har skaffat elbil och som kan hantera laddpauserna på ett avslappnat sätt, fungerar lite annorlunda än den stora majoriteten människor. Det är fullt möjligt att vi 1-2% som kör elbil är de enda som faktiskt klarar av att ladda bilen någon gång ibland. Det är kanske så att alla andra verkligen måste tanka på 5 minuter utan att kunna tänka sig att stanna 20 minuter varannan timme. Jag vet inte. Kan ju vara så.
Jag har ganska ofta fått höra att jag inte är som alla andra. :roll:
Det är nog så att vi alla är lite annorlunda. Personligen tror jag det är betydligt fler än 1-2 % som kan ladda på det sättet du beskriver. Det är nog snarare knasbollar som jag som är i klar minoritet. Jag brukar säga till min fru att hon inte ska dricka kaffe eller te före avfärd eftersom det gäller att undvika kisspauser. Hon lyssnar dock inte på mig :-). Kaffet slinker ner i alla fall.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

strejf skrev:
"Ledare: Tyska dieselförbudet är bara första steget"

http://www.aftonbladet.se/ledare/a/bVvE ... sta-steget
Det är bara att hålla tummarna för att dieseln fasas ut så snabbt som möjligt.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Niklas Z skrev:
Jag hittade snabbt nya sätt att planera. Jag kollar och svarar mail eller läser något som jag ändå skulle behövt göra på arbetstid ibland kollar jag nåt forum :roll: och ibland passar det ju att äta.

Det som verkligen kommer att effektivisera mina resor är när jag får en bil med full autonomi. Då kan jag jobba från parkering till parkering. Med en bra "passagerarplats" så kommer det inte att spela mig någon roll om det tar 5 eller 7 timmar att åka 45 mil. Jag spar ändå i stort sett de 5 timmar det tar med dagens bilar.

Håller helt med om att vid semesterresa så vore det bra att kombinera en besök i liten trevlig stad med snabbladdning. Det är många gånger trassligt med laddare som är osäkert vad som krävs för att få igång dem, eller att det inte ens finns nån. Nu får man istället använda snabbladdningstiden till att surfa/planera, boka hotell och annat sånt och då blir det faktiskt inte så jätte mycket mindre tid till sevärdheter när all administration är gjord vid SuC. Jag blir avsevärt mindre trött i Teslan än i min förra ICE. Det är så stor skillnad att medpassagerare påpekat det. AP, mindre infraljud eller nån annan faktor, det kan jag inte säga.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Niklas Z skrev:
Om jag skulle åka hemifrån Uppsala till Skåne idag med min nuvarande bil skulle jag sätta mig i den på morgonen och köra hela vägen i ett svep. Det är ju nästan bara motorväg, så det går bra att räkna med en snittfart på 120 km/h, förutsatt att det inte är några olyckor, trafikstockningar eller annat som sinkar.
Vet du att du har full tank i bilen? ;) Den fyller ju inte på sig själv där hemma.
Niklas Z skrev:
Missförstå mig rätt nu, Teslas superladdarnät är i en klass för sig, men att stanna på vägkrogar eller andra ställen längs motorvägar är inte något jag gillar och det verkar vara vanligt att det är sådana platser som valts för SuC. Det finns naturligtvis undantag. Moras SuC ligger centralt. Den privata fastchargern i Karlakrona är centralt placerad och sådant skulle jag vilja se mer av, även om jag förstår varför man väljer de platser som vi sett hittills.
Tesla verkar delvis ändra kriterierna för var de sätter ut SuC. Från början var det ju endast avsedda för långåkning och då placerades de ut längs större vägar men i och med att de nu kan ta betalt och att en del länder har andra förutsättningar (UK och Hong Kong t.ex.) gör att de nu även sätter upp centrala SuC. Se t.ex. på Euroa i Australien som har en tillfällig SuC längs större vägen utanför staden men nu verkar få en mer central SuC nära en park istället. Yttäckning är nog det som kommer upp först dock och därefter bättre platser. Nog enklare att få tag i mark att sätta SuC på utanför städerna.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Bjorn skrev:
Niklas Z skrev:
Jag hittade snabbt nya sätt att planera. Jag kollar och svarar mail eller läser något som jag ändå skulle behövt göra på arbetstid ibland kollar jag nåt forum :roll: och ibland passar det ju att äta.

Det som verkligen kommer att effektivisera mina resor är när jag får en bil med full autonomi. Då kan jag jobba från parkering till parkering. Med en bra "passagerarplats" så kommer det inte att spela mig någon roll om det tar 5 eller 7 timmar att åka 45 mil. Jag spar ändå i stort sett de 5 timmar det tar med dagens bilar.

Håller helt med om att vid semesterresa så vore det bra att kombinera en besök i liten trevlig stad med snabbladdning. Det är många gånger trassligt med laddare som är osäkert vad som krävs för att få igång dem, eller att det inte ens finns nån. Nu får man istället använda snabbladdningstiden till att surfa/planera, boka hotell och annat sånt och då blir det faktiskt inte så jätte mycket mindre tid till sevärdheter när all administration är gjord vid SuC. Jag blir avsevärt mindre trött i Teslan än i min förra ICE. Det är så stor skillnad att medpassagerare påpekat det. AP, mindre infraljud eller nån annan faktor, det kan jag inte säga.
Hehe, ja att passa på att gå in på detta forum kan ju vara ett bra sätt att utnyttja tiden medan bilen laddar.

Ja, den dagen full autonomi är en realitet så håller jag med om att saken kommer i ett helt annat läge.

Jag blir knappast trött av att resa i min nuvarande bil, så det är inte ett problem.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Niklas Z skrev:
Jag ser räckvidd som mycket viktigt. Dels för att det tenderar att vara så att stort batteri också medger hög laddhastighet, men också för att jag inte vill vara tvungen att stanna ofta. Egentligen skulle jag vilja att elbilen klarar minst 50 mil på motorväg i minst 130 km/h. Argumentet att det är skönt att ta pauser håller jag inte alls med om. Bilen ska vara så pass bekväm att jag kan avverka 50 mil och ändå känna mig fräsch när jag kommer fram.
I princip består min körning av korta sträckor på max 3 mil, eller långfärder. Kortkörningen dominerar stort. Gissningsvis utgör kortkörningen 75 % av den totala körsträckan för mig. Det betyder att jag för dagligt bruk lätt skulle klara mig med t ex en e-golf och en fossilbil för långfärdrna. Ett annat alternativ vore BMW 330e eller Passat GTE som skulle klara daglig körning på ren eldrift för mig och sedan får bensinmotorn göra jobbet på långfärderna.
Själva poängen med en Tesla,som jag ser det, är att den ger möjlighet till att slippa kompromissen med två bilar, eller en hybrid. Men för att göra det måste den klara båda användningsområdena.
Fler SuC med kortare avstånd mellan skulle göra det enklare att maxa sitt batteri. Nu får man stanna onödigt ofta genom Sverige om man inte kan hoppa över en SuC. Redan i Danmark så låg de mycket tätare. Jag kunde hoppa över både Köge och Middelfart åt båda hållen trots energikrävande takbox. I Sverige var det inte att tänka på att hoppa en SuC.

Så, tätare SuC och lite snabbare laddning så tar du den där 50-mila trippen med ett stopp på 20 minuter. Om du inte har en 100D och håller lagstadgad hastighet. Då klarar du kanske utan stopp?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Niklas Z skrev:
Själva poängen med en Tesla,som jag ser det, är att den ger möjlighet till att slippa kompromissen med två bilar, eller en hybrid. Men för att göra det måste den klara båda användningsområdena.
Jag slipper kompromissa med två bilar med min Tesla och den tar sig kortare än 30 mil i 130 km/h. Har varit i Berlin och Warzawa med den bland annat. Att ligga och susa fram i 130 km/h i nästan 4 timmar utan stopp är inget för mig. Vanligtvis på långresor så måste jag fortfarande stanna oftare än vad bilen behöver. Jag kan dock ibland vilja ha kortare stopp än vad vi har när vi laddar bilen.
Efter vår 102-mila tripp på en dag så är det två saker som stör mig lite med långresor i Tesla.

1. Man väljer inte NÄR och VAR man ska stanna. Man är hänvisad till t ex Toftaholm. Nu löste vi det genom att stanna på Max i Ljungby och köpa med oss mat som vi åt på en filt nere mot ån. Vacker sommarkväll. Blev ett fint laddstopp trots allt. Men på vintern och det regnar eller nåt så får man ju sitta och uggla i bilen.

2. Flera ggr var det fullt på SuC och man satt och var lite nervös. Kommer vi få köa? Och ja, det fick vi i Löddeköpinge. 4 bilar i kö och fullt på alla platser... Kommer detta bli värre framöver? Hur kommer det se ut när Model 3 kommer ut?

Vi hade destination charger på vårt hotell i Danmark. Två platser och det fungerade klockrent hela veckan. Men kvällen innan vi skulle åka hem så var såklart båda upptagna. Vi hade ca 50% kvar i batteriet så det var inte akut. Men om det varit det? Då hade vi blivit kvar i flera timmar extra och säkert inte hunnit hem som vi tänkt. Jag kände mig lite frustrerad över det här. Och då hade jag ändå tagit höjd och valt stället vi bodde på just för att de hade destination chargers. Om man bor på annat ställe, hur göra man då? Särskilt som UMC:n inte fungerar på danska schuko-uttag som jag förstått det...

Tyvärr får man alltså göra vissa uppoffringar när man är ute på långresor. För oss är det inga problem men om man är t ex en person som åker runt landet som försäljare eller liknande så skulle åtminstone inte jag välja en Tesla.
Verdi

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Ta tid på det där "5 minuters" toastoppet. Jag gissar att du skulle ha laddat i minst 10-15 mil under stoppet, kanske till och med 20 mil om du ska ha en kopp kaffe också.
Yes, och då har du dina 50 mil även med en Model S 75. Så länge som SuC ligger tillräckligt nära varandra så att man kan välja mer var man ska stanna...
Verdi

Inlägg av Verdi »

Niklas Z skrev:
Jag har inte längre barn i den åldern då de måste stanna och kissa ofta, så det är inte ett problem för mig.

Det är inte i tjänsten jag kör femtimilaetapper (då blir det dessvärre flyg). Långresorna är privata och det handlar egentligen inte om att varje minut är så värdefull, utan om trivsel. Ett exempel. Jag bor i Uppsala och vi har en sommarstuga i Tänndalen. Det blir drygt femtio mil enkel resa. Den färden gör jag helst genom att äta frukost vid sjutiden, åka iväg strax före åtta och komma fram strax efter tolv. För mig är det en trivsel- och komfortfråga.
I dagsläget finns ingen elbil som klarar detta, men eftersom miljöfrågorna är väldigt viktiga för mig så vill jag köra på el och är därför beredd att göra avkall på komforten och ta ett laddstopp, men ju färre jag behöver ta desto bättre. Därför är räckvidden viktig för mig, men den betyder inte allt.
En kopp kaffe/frukost på Gävle Bro och lunch i Sveg? (när det kommer en SuC dit...) Då kan du åka hemifrån strax efter sju och slipper äta när du kommer fram. Ingen tidsförlust alls.

(För övrigt kan du inte köra de 50 milen på 4 timmar utan att vara en komplett galning. Jag är inte helt emot att köra för fort men att snitta 125 km/h på vägar som är skyltade 50-70-80 km/h är faktiskt helt idiotiskt.)
Verdi

Inlägg av Verdi »

Niklas Z skrev:
Svenssons skrev:

Hade jag en Tesla skulle jag helst vilja köra direkt till Toftaholm och äta lunch där, men då skulle jag behöva sänka farten till olidliga nivåer. Ett stopp i Ödeshög är ofrånkomligt, men skulle jag dessutom bli tvungen att stanna i Sillekrog så skulle jag få klåda över hela kroppen.
Att stanna på dessa två platser är överkomligt, om jag därigenom kan köra fossilfritt. Kan jag slippa Sillekrog genom att välja till ett större batteri så gör jag det.
Kruxet är hemresan i detta exempel. Toftaholm ligger för tidigt för en lunchpaus.
Jag har åkt nonstop till Skåne ett flertal ggr. Man ligger där och pressar och intalar sig att varje minut man tjänar in är viktig. Blir en stress... Med Teslan så kör man även långsammare och mer avslappnat helt naturligt. Jag tycker det är en stor fördel. Kanske leder till att jag får leva några år längre dessutom. Jag har kört alldeles för fort förr i tiden.

Vad kostar en lunch på Toftaholm för övrigt? Vi var där kvällstid och då kostade en varmrätt typ 300 spänn per person. Och säkert tar de tid på sig att laga maten också (det hoppas jag, till det priset). Då tappar du enormt mycket tid. Var inte ett alternativ för oss med sunkiga reskläder och två småbarn att gå in och sätta sig där direkt... Däremot kunde de värma barnmatsburken. :)

Helt ärligt tycker jag McDonalds och Max funkar jättebra på resa. Är de enda gångerna på hela året jag äter där nästan. Man vet vad man får, det går fort och känns någorlunda fräscht om man som jag väljer bort strips och läsk mot morötter och vatten. Sen hade de även en hyfsad sallad på Max som vi testade på hemvägen. Visst är det ingen större upplevelse men det är inte äckligt heller.
Skriv svar