Märkligt att Tesla säljer bättre än Ioniq 5
på Ioniqs hemmaplan.
Tesla captures nearly half of Korean electric vehicle market.
SEOUL, July 13 (UPI) -- U.S. electric vehicle maker Tesla saw its sales in South Korea jump 64.7 percent to 11,629 cars during the first six months of 2021 from a year before, according to the Korea Automobile Importers & Distributors Association.
As the country's electric car market was sized at 26,632 during the first half of the year, Tesla topped local auto giants Hyundai Motor and Kia with a market share of 43.67 percent in KAIDA statistics released Monday.
The sales of Tesla's Model 3 amounted to 6,275, while that of the Model Y stood at 5,316, compared to Hyundai Motor's Ioniq 5 at 5,700.
Märkligt att Tesla säljer bättre än Ioniq 5
på Ioniqs hemmaplan.
Tesla captures nearly half of Korean electric vehicle market.
SEOUL, July 13 (UPI) -- U.S. electric vehicle maker Tesla saw its sales in South Korea jump 64.7 percent to 11,629 cars during the first six months of 2021 from a year before, according to the Korea Automobile Importers & Distributors Association.
As the country's electric car market was sized at 26,632 during the first half of the year, Tesla topped local auto giants Hyundai Motor and Kia with a market share of 43.67 percent in KAIDA statistics released Monday.
The sales of Tesla's Model 3 amounted to 6,275, while that of the Model Y stood at 5,316, compared to Hyundai Motor's Ioniq 5 at 5,700.
I senaste Teknikens Värld provkörs Ioniq 5 i Valencia av Jan-Erik Bergren. Provkörningen ger inte så mycket (som vanligt i Teknikens Värld) men han verkar nöjd. Emellertid skriver han att alla svenska köpare bjuds på 1 års fri laddning på Ionity. Det var en nyhet för mig iaf!
Jag har gör mig att det är klargjort att det endast är månadsavgiften som är gratis. KWh betalar du ff för.
I senaste Teknikens Värld provkörs Ioniq 5 i Valencia av Jan-Erik Bergren. Provkörningen ger inte så mycket (som vanligt i Teknikens Värld) men han verkar nöjd. Emellertid skriver han att alla svenska köpare bjuds på 1 års fri laddning på Ionity. Det var en nyhet för mig iaf!
Jag har gör mig att det är klargjort att det endast är månadsavgiften som är gratis. KWh betalar du ff för.
1 års gratis årsavgift? Nytt för mig. Vet att Norge fick, i Sverige fick vi 40k i kampanjrabatt, något som gör I5 billigare i Sverige än i Norge om man kan dra av momsen.
I senaste Teknikens Värld provkörs Ioniq 5 i Valencia av Jan-Erik Bergren. Provkörningen ger inte så mycket (som vanligt i Teknikens Värld) men han verkar nöjd. Emellertid skriver han att alla svenska köpare bjuds på 1 års fri laddning på Ionity. Det var en nyhet för mig iaf!
Jag har gör mig att det är klargjort att det endast är månadsavgiften som är gratis. KWh betalar du ff för.
1 års gratis årsavgift? Nytt för mig. Vet att Norge fick, i Sverige fick vi 40k i kampanjrabatt, något som gör I5 billigare i Sverige än i Norge om man kan dra av momsen.
I senaste Teknikens Värld provkörs Ioniq 5 i Valencia av Jan-Erik Bergren. Provkörningen ger inte så mycket (som vanligt i Teknikens Värld) men han verkar nöjd. Emellertid skriver han att alla svenska köpare bjuds på 1 års fri laddning på Ionity. Det var en nyhet för mig iaf!
Jag har gör mig att det är klargjort att det endast är månadsavgiften som är gratis. KWh betalar du ff för.
1 års gratis årsavgift? Nytt för mig. Vet att Norge fick, i Sverige fick vi 40k i kampanjrabatt, något som gör I5 billigare i Sverige än i Norge om man kan dra av momsen.
Ja, och det är ju Chargemyhuyndai inte Ionity
ChargemyHuyndai (flex) är redan kostnadsfri, jag förstår inte?
Märkligt att Tesla säljer bättre än Ioniq 5
på Ioniqs hemmaplan.
Tesla captures nearly half of Korean electric vehicle market.
SEOUL, July 13 (UPI) -- U.S. electric vehicle maker Tesla saw its sales in South Korea jump 64.7 percent to 11,629 cars during the first six months of 2021 from a year before, according to the Korea Automobile Importers & Distributors Association.
As the country's electric car market was sized at 26,632 during the first half of the year, Tesla topped local auto giants Hyundai Motor and Kia with a market share of 43.67 percent in KAIDA statistics released Monday.
The sales of Tesla's Model 3 amounted to 6,275, while that of the Model Y stood at 5,316, compared to Hyundai Motor's Ioniq 5 at 5,700.
Intressant på deras hemmaplan. Nu spekulerar jag helt, men gissar på att Tesla säljer säkert en hel del på både prestanda och bättre utbyggt laddnät.
Kan ju även vara så att Tesla, även om de har problem med halvledarbrist och batteribrist (är ju några månaders leveranstid även på M3 här i Sverige för tillfället), men ändå hanterat det lite bättre än en del andra tillverkare. Så de kanske haft problem, men ändå lyckats bättre med både sourcing och produktion.
Sedan kan det ju även vara inkörningsproblem på fabriken av en ny elbilsmodell för Hyundai som Aida är inne på (Tesla har ju tidigare haft flera års problem med det i USA).
Av någon anledning, så verkar elbilar svårare att planera och få upp produktionstakten på, än traditionella fossilbilar. Ingen teori om varför (bara noterat det).
Ioniq 5 är ritad (designed) av en tysk gubbe! Hade jag ingen aning om. Han verkar mycket sympatisk! Intervju på tyska:
Intressant. Han säger att det går att titta på film t.ex. när man står och laddar. Det visste jag inte att den funktionen fanns.
Ja, det har jag inte hört från någon annan, inte heller från de som fått bilar i Norge. Undrar om det verkligen är så? Kanske var en idé, som inte blev genomförd?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ioniq 5 är ritad (designed) av en tysk gubbe! Hade jag ingen aning om. Han verkar mycket sympatisk! Intervju på tyska:
Intressant. Han säger att det går att titta på film t.ex. när man står och laddar. Det visste jag inte att den funktionen fanns.
Ja, det har jag inte hört från någon annan, inte heller från de som fått bilar i Norge. Undrar om det verkligen är så? Kanske var en idé, som inte blev genomförd?
Troligen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ioniq 5 är ritad (designed) av en tysk gubbe! Hade jag ingen aning om. Han verkar mycket sympatisk! Intervju på tyska:
Intressant. Han säger att det går att titta på film t.ex. när man står och laddar. Det visste jag inte att den funktionen fanns.
Ja, det har jag inte hört från någon annan, inte heller från de som fått bilar i Norge. Undrar om det verkligen är så? Kanske var en idé, som inte blev genomförd?
Troligen
Eller så kan det troligen komma i en uppdatering. Ioniq 5 stödjer ju OTA för just entertainment/MMI (även om de inte har stöd för OTA gällande som laddkurvor, motoroptimieringar, batteriförbättringar, etc.). Skulle tippa på att det är något som de jobbar på internt, för att rulla ut till kunder vid efterfrågan. Även trådlös Car Play skall tydligen komma (men kräver eventuellt ny hårdvara).
Ioniq 5 är ritad (designed) av en tysk gubbe! Hade jag ingen aning om. Han verkar mycket sympatisk! Intervju på tyska:
Intressant. Han säger att det går att titta på film t.ex. när man står och laddar. Det visste jag inte att den funktionen fanns.
Ja, det har jag inte hört från någon annan, inte heller från de som fått bilar i Norge. Undrar om det verkligen är så? Kanske var en idé, som inte blev genomförd?
Fick precis samtal från ÅF att bilen kan levereras på fredag Vis av erfarenhet frågade jag om dragkroken är monterad då. Nja vi har krokar på lager men det är osäkert om vi hinner. Då sa jag att alternativet är att jag betalar och hämtar bilen efter semestern eftersom jag inte kan använda bilen utan möjlighet till cyklar bak och vi kör på lördag. Jag antar att några timmar övertid på verkstaden är mer värt än att inte få in 500k till fredag, så hoppas det ordnar sig.
Men det blir ju spännande att ge sig ut på den långa sommarsemestern med noll erfarenheter av bilen Learning by doing, helt klart
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fick precis samtal från ÅF att bilen kan levereras på fredag Vis av erfarenhet frågade jag om dragkroken är monterad då. Nja vi har krokar på lager men det är osäkert om vi hinner. Då sa jag att alternativet är att jag betalar och hämtar bilen efter semestern eftersom jag inte kan använda bilen utan möjlighet till cyklar bak och vi kör på lördag. Jag antar att några timmar övertid på verkstaden är mer värt än att inte få in 500k till fredag, så hoppas det ordnar sig.
Men det blir ju spännande att ge sig ut på den långa sommarsemestern med noll erfarenheter av bilen Learning by doing, helt klart
Spännande!
Annars tror jag inte att du skall oroa dig så mycket. Skillnaden mellan att framföra olika bilar är oftast inte så svår att överkomma. Man brukar vänja sig hyfsat fint vid en helt ny bil man kör redan efter ca. 15 min. tycker jag.
Hade jag bytt från en SuC-bil, till en elbil utanför SuC så hade jag nog varit väldigt orolig på just semesterfärder, men den resan har du ju redan gjort. Så ser faktiskt inte något bekymmer - så länge du får din krok på bilen att ta cyklarna på.
Rapportera dock gärna din upplevelser av bilen under resan här i tråden. Skall bli väldigt intressant att höra dina intryck av bilen (även om jag bara räknar med positiva sådana ifrån dig). Tror du kan bli först på TCS med Ioniq 5!
som förväntat så fixar dom kroken till fredag. Så detta blir ju kul. Enda abret är att takräcke är restnoterat och min fru inte tror vi klarar semesterpackningen utan takbox. Får se hur den diskussionen blir, hon vet ju inte ens att jag ska hämta bilen på fredag
men förhoppningsvis så går det att lasta lite mer i i5 än i PS2, så det kanske löser sig ändå utan takbox.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
som förväntat så fixar dom kroken till fredag. Så detta blir ju kul. Enda abret är att takräcke är restnoterat och min fru inte tror vi klarar semesterpackningen utan takbox. Får se hur den diskussionen blir, hon vet ju inte ens att jag ska hämta bilen på fredag
men förhoppningsvis så går det att lasta lite mer i i5 än i PS2, så det kanske löser sig ändå utan takbox.
Spännande och kommer med nyfikenhet läsa dina erfarenheter!
Vilka spec. är det?
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green Nissan Leaf 24kWh 2015
som förväntat så fixar dom kroken till fredag. Så detta blir ju kul. Enda abret är att takräcke är restnoterat och min fru inte tror vi klarar semesterpackningen utan takbox. Får se hur den diskussionen blir, hon vet ju inte ens att jag ska hämta bilen på fredag
men förhoppningsvis så går det att lasta lite mer i i5 än i PS2, så det kanske löser sig ändå utan takbox.
Klart ni får plats med semesterpackningen - bilen har ju en frunk
Riktigt intressant med dina kommande uppdateringar av bilen!
I senaste Teknikens Värld provkörs Ioniq 5 i Valencia av Jan-Erik Bergren. Provkörningen ger inte så mycket (som vanligt i Teknikens Värld) men han verkar nöjd. Emellertid skriver han att alla svenska köpare bjuds på 1 års fri laddning på Ionity. Det var en nyhet för mig iaf!
Jag har gör mig att det är klargjort att det endast är månadsavgiften som är gratis. KWh betalar du ff för.
1 års gratis årsavgift? Nytt för mig. Vet att Norge fick, i Sverige fick vi 40k i kampanjrabatt, något som gör I5 billigare i Sverige än i Norge om man kan dra av momsen.
Ja, och det är ju Chargemyhuyndai inte Ionity
Goda nyheter gott folk! Jag mejlade journalisten som skrivit artikeln och fick direkt svar:
”Hej och grattis till ett bra bilköp. Det stämmer att alla som köper eller köpt en Ioniq 5 får gratis laddning på Ionity under ett år. Beskedet gav den svenska importören i samband med att vi provkörde bilen. Jag har kontrollerat uppgiften en extra gång och den stämmer. Det är också så att det gäller retroaktivt för alla som redan köpt en bil. Att de säljare du och andra varit i kontakt med inte kände till det kan bero på att det är en helt färsk "tjänst" som Hyundai skapat i samband med lanseringen av bilen i Europa. Troligtvis har säljarna inte hunnit få rätt information.
som förväntat så fixar dom kroken till fredag. Så detta blir ju kul. Enda abret är att takräcke är restnoterat och min fru inte tror vi klarar semesterpackningen utan takbox. Får se hur den diskussionen blir, hon vet ju inte ens att jag ska hämta bilen på fredag
men förhoppningsvis så går det att lasta lite mer i i5 än i PS2, så det kanske löser sig ändå utan takbox.
Spännande och kommer med nyfikenhet läsa dina erfarenheter!
Vilka spec. är det?
P45 så den har det mesta inkl solcellstaket.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
I senaste Teknikens Värld provkörs Ioniq 5 i Valencia av Jan-Erik Bergren. Provkörningen ger inte så mycket (som vanligt i Teknikens Värld) men han verkar nöjd. Emellertid skriver han att alla svenska köpare bjuds på 1 års fri laddning på Ionity. Det var en nyhet för mig iaf!
Jag har gör mig att det är klargjort att det endast är månadsavgiften som är gratis. KWh betalar du ff för.
1 års gratis årsavgift? Nytt för mig. Vet att Norge fick, i Sverige fick vi 40k i kampanjrabatt, något som gör I5 billigare i Sverige än i Norge om man kan dra av momsen.
Ja, och det är ju Chargemyhuyndai inte Ionity
Goda nyheter gott folk! Jag mejlade journalisten som skrivit artikeln och fick direkt svar:
”Hej och grattis till ett bra bilköp. Det stämmer att alla som köper eller köpt en Ioniq 5 får gratis laddning på Ionity under ett år. Beskedet gav den svenska importören i samband med att vi provkörde bilen. Jag har kontrollerat uppgiften en extra gång och den stämmer. Det är också så att det gäller retroaktivt för alla som redan köpt en bil. Att de säljare du och andra varit i kontakt med inte kände till det kan bero på att det är en helt färsk "tjänst" som Hyundai skapat i samband med lanseringen av bilen i Europa. Troligtvis har säljarna inte hunnit få rätt information.
mvh
Jan-Erik Berggren”
Det låter ju fantastiskt! (även om jag är en sällananvändare) Det kanske är en liten kompensation för att vi blivit nedprioriterade.
Passar ju utmärkt till nästa års camping-i-bil-semester!
som förväntat så fixar dom kroken till fredag. Så detta blir ju kul. Enda abret är att takräcke är restnoterat och min fru inte tror vi klarar semesterpackningen utan takbox. Får se hur den diskussionen blir, hon vet ju inte ens att jag ska hämta bilen på fredag
men förhoppningsvis så går det att lasta lite mer i i5 än i PS2, så det kanske löser sig ändå utan takbox.
Grattis, vilken fullträff att få den till semestern! Kul!
Det låter ju fantastiskt! (även om jag är en sällananvändare) Det kanske är en liten kompensation för att vi blivit nedprioriterade.
Passar ju utmärkt till nästa års camping-i-bil-semester!
Jag vill inte vara allas glädjedödare igen, men det låter lite för bra för att vara sant. Är det säkert att "ett år gratis Ionity " inte egentligen betyder "ett år utan årsavgift"? Det hade varit trevligt det också, men det är ändå en stor skillnad. Och nästa fråga är då, gäller det från dag ett, eller kan man välja när gratisåret ska börja?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det låter ju fantastiskt! (även om jag är en sällananvändare) Det kanske är en liten kompensation för att vi blivit nedprioriterade.
Passar ju utmärkt till nästa års camping-i-bil-semester!
Jag vill inte vara allas glädjedödare igen, men det låter lite för bra för att vara sant. Är det säkert att "ett år gratis Ionity " inte egentligen betyder "ett år utan årsavgift"? Det hade varit trevligt det också, men det är ändå en stor skillnad. Och nästa fråga är då, gäller det från dag ett, eller kan man välja när gratisåret ska börja?
Inte ens med ond vilja kan du tolka journalistens egna ord på annat sätt (såväl i en tryckt tidning som hans egna ord i mejl som jag klistrat in här). I Tyskland är det ju sedan länge bekräftat att tyska ägare får det - varför inte vi också? Tyskarna får iof 8 års nybilsgaranti också…
Naturligtvis är det 1 år från första dagen i trafik - precis som alla garantier.