Sida 62 av 84

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 10 okt 2020 20:27
av Legato
HelectriC skrev:
Det är ju inte jag som har myntat det, kommer ju från Tesla själva. Är ju en del av affärsplanen att skapa en billigbil. Hela bilen är konstruerad för att vara billigast möjlig. Allt på bilen är ju utvecklat för att vara billigt.
Billigast möjlig så hade man byggt en Leaf/Zoe. De har byggt så effektivt som möjligt med grundförutsättningar i att den ska vara extremt snabb, ha grym väghållning, världens mest effektiva drivlina mm. Motsatsen till "budgetbil" imo.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 10 okt 2020 20:48
av Fredrik j
Interiört är tesla model3 verkligen lågbudget i mina ögon.
Bilens största, bland få, svaga punkt.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 10 okt 2020 20:58
av Laban
Fredrik j skrev:
Interiört är tesla model3 verkligen lågbudget i mina ögon.
Bilens största, bland få, svaga punkt.
Jag tycker tvärtom. Eller kanske inte helt, men jag tycker 3:ans interiör är ren, snygg, modern. En av bilens starka punkter. Värre då med däckljudet på dålig asfalt. Hoppas att Y Berlin ska vara bättre på den punkten.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 10 okt 2020 21:04
av HelectriC
Legato skrev:
HelectriC skrev:
Det är ju inte jag som har myntat det, kommer ju från Tesla själva. Är ju en del av affärsplanen att skapa en billigbil. Hela bilen är konstruerad för att vara billigast möjlig. Allt på bilen är ju utvecklat för att vara billigt.
Billigast möjlig så hade man byggt en Leaf/Zoe. De har byggt så effektivt som möjligt med grundförutsättningar i att den ska vara extremt snabb, ha grym väghållning, världens mest effektiva drivlina mm. Motsatsen till "budgetbil" imo.
Motsatsen? Så Model 3 är en premiumbil då? DET kan vi väl vara överens om att den inte är iaf!

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 10 okt 2020 21:06
av Vulgarsonic
Fredrik j skrev:
Interiört är tesla model3 verkligen lågbudget i mina ögon.
Bilens största, bland få, svaga punkt.
Håller helt med där.
Menar inte att det behöver vara belamrat med reglage etc utan mer att interiören som sån egentligen känns alltför spartansk och budget för min smak.
Nu kör jag en Model 3 ändå men 95% av min körning görs korta sträckor inom en radie av 10km.
Skulle jag ligga och tugga motorväg och verkligen spendera tid i bilen dagligen hade jag helt klart velat ha nåt mer ombonat (och för den delen mer konfortabelt gällande ljud etc också).

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 10 okt 2020 21:07
av martinot
HelectriC skrev:
Motsatsen? Så Model 3 är en premiumbil då?
Vad är premium?

https://www.vibilagare.se/forum/vi-bila ... ar-premium

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 10 okt 2020 21:14
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:
Interiört är tesla model3 verkligen lågbudget i mina ögon. /...
Nu var det ju ett tag sen jag körde Model 3... Jag jämförde med min egen bil – en ca 5 år gammal gasdriven VW Golf Kombi (Mk7). Som jag minns det tyckte jag ju inte interiören var sämre än den. Skärmen är ju vidare så högupplöst och responsiv som det kan bli i en bil. Är VW Golf Mk7 lågbudget?

Men det är en hel del som skiljer även mot en Golf... Och personligen hade jag helst sett någon slags instrumentering bakom ratten för åtminstone hastighetsmätare/alternativt en HUD rakt fram för hastighet (kombinerat med mittskärm i porträtt istället för landskap...).

Och jag har kört Model 3 för lite för att kunna recensera det annorlunda upplägget med rattreglage...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 10 okt 2020 21:36
av Segelflygaren
Alfa skrev:
Tack för rapport! :)

Var inbjuden till Porsche på premiären (men skippade pga. CV19), och inte kommit dit än för att testköra (skall bli av någon dag).

Hur upplevde du storleken på den? Var den mitt emellan Model 3 och Model S i storlek, och känsla?

Taycan är jämförbar med Model 3 i alla avseenden. Att jämföra med Model S blir fel. Storleksmässigt är den lite mindre än Model 3.
Utrymmesmässigt är den ungefär som Model 3, men Model 3 känns som en småbil att köra jämfört Med Taycanen, på gott och ont (har en av varje).

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 10 okt 2020 21:44
av martinot
Segelflygaren skrev:
Alfa skrev:
Tack för rapport! :)

Var inbjuden till Porsche på premiären (men skippade pga. CV19), och inte kommit dit än för att testköra (skall bli av någon dag).

Hur upplevde du storleken på den? Var den mitt emellan Model 3 och Model S i storlek, och känsla?

Taycan är jämförbar med Model 3 i alla avseenden. Att jämföra med Model S blir fel. Storleksmässigt är den lite mindre än Model 3.
Utrymmesmässigt är den ungefär som Model 3, men Model 3 känns som en småbil att köra jämfört Med Taycanen, på gott och ont (har en av varje).
Kul! Skoj att få höra lite jämförelser och mer rapporter från dig som har bägge (även om de är i lite olika prisklass)! :)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 10 okt 2020 21:45
av martinot
Alfa skrev:
Tack för rapport! :)

Var inbjuden till Porsche på premiären (men skippade pga. CV19), och inte kommit dit än för att testköra (skall bli av någon dag).

Hur upplevde du storleken på den? Var den mitt emellan Model 3 och Model S i storlek, och känsla?

Taycan är jämförbar med Model 3 i alla avseenden. Att jämföra med Model S blir fel. Storleksmässigt är den lite mindre än Model 3.
Ja, då stämmer det jag hört innan (blev också väldigt förvånad över jämförelsen med S). Tack!

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 10 okt 2020 21:49
av martinot
HelectriC skrev:
Alfa skrev:
Tack för rapport! :)

Var inbjuden till Porsche på premiären (men skippade pga. CV19), och inte kommit dit än för att testköra (skall bli av någon dag).

Hur upplevde du storleken på den? Var den mitt emellan Model 3 och Model S i storlek, och känsla?

Taycan är jämförbar med Model 3 i alla avseenden. Att jämföra med Model S blir fel. Storleksmässigt är den lite mindre än Model 3.
Men det blir som att jämföra tex Panamera och Renault Laguna? Det känns ju som ungefär samma jämförelse som Taycan mot Model 3. Model 3 är ju byggd med utgångspunkt i budget. Bilen ska vara så billig som möjligt, Porsche är Porsche och kommer aldrig bli budgetbil. Fast du menade kanske enbart storlek? Då stämmer det kanske.
Läser du ovan så ser du att det var främst storleken jag undrade över. Sedan kan ju eventuellt även känslan att köra de skilja tänkte jag, även om samma storlek, då vikten skiljer en del mellan de.

(Förväntar mig att byggkvalitet skiljer, precis som priset).

Vad menar du förresten med "kanske"?

Upplever du de som väldigt olika i storlek (har som sagt tyvärr själv inte hunnit att provköra Taycan än)?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 10 okt 2020 23:35
av Legato
HelectriC skrev:
Legato skrev:
HelectriC skrev:
Det är ju inte jag som har myntat det, kommer ju från Tesla själva. Är ju en del av affärsplanen att skapa en billigbil. Hela bilen är konstruerad för att vara billigast möjlig. Allt på bilen är ju utvecklat för att vara billigt.
Billigast möjlig så hade man byggt en Leaf/Zoe. De har byggt så effektivt som möjligt med grundförutsättningar i att den ska vara extremt snabb, ha grym väghållning, världens mest effektiva drivlina mm. Motsatsen till "budgetbil" imo.
Motsatsen? Så Model 3 är en premiumbil då? DET kan vi väl vara överens om att den inte är iaf!
Det har har ju aldrig påstått. Men att gå från Dacia till Rolls Royce känns inte särskilt relevant.

För mig är Model 3 on par med BMW 3, Audi A4, Mercedes C i "premiumnivå" (enklare interiör men överlägsen i autonomi, OTA, app, infotainment), men givetvis inte en Porsche totalt sett.

Ändå hade jag hellre haft en 3P med full banutrustning än en Taycan Turbo även om de kostade lika mycket... Mitt sämsta bilinnehav hittills var en Porsche.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 14 okt 2020 11:59
av fnystrom
Kul post i annat forum: https://www.taycanforum.com/forum/threa ... rado.2669/

En 5 dagars biltur i Colorado med 7 Ferraris, en 911 och en Taycan Turbo S.

Bästa kommentaren:
Everyone was jealous that I was driving a Porsche EV, that was faster, more comfortable with heated, cooled, and massaging seats, and that felt 20-30 years ahead of their relatively recent Ferraris. I gave everyone a ride over the course of the week and showed off with launch control. The entire experience was very eye opening for everyone there. Both from the performance standpoint but also that an EV could complete the rally with very few compromises.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 16 okt 2020 15:42
av dd88

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 16 okt 2020 15:54
av martinot
dd88 skrev:
Såg någon liknande i veckan och där var Taycan klart mycket svagare än 911 (ganska stor skillnad också).

Känns som de inte fått till effekten riktigt i Taycan. Tycker Porsche får rycka upp sig på elsidan. Om inte annant för att kunna konkurrera prestandamässigt med Tesla och Lucid, etc.

Enligt Sebastian Vittel så hade inte Taycan en chans till att dra ifrån M3P på nordslingan när de testade och verkligen försökte.





Så Porsche har en hel del kvar gällande att förbättra. Även om det är bra att de startat med elektrifieringen, så känns de långt ifrån där än.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 16 okt 2020 16:04
av dd88
Vet inte riktigt hur du kommer fram till dina slutsatser, men Taycan Turbo S är snabbare i rörelse (rakt fram) än vad 911 Turbo S är (enligt klippet jag länkade). Är det som spelar roll i mina ögon. Ska man absolut mäta kvartsmilen så är Taycan S fortfarande snabbare än den snabbaste Teslan.

Det andra klippet du länkar har redan diskuterats i tråden och med tanke på vad som kom fram av det så är det inget jag skulle dra några slutsatser kring.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 16 okt 2020 16:08
av Zalman3
Tesla M3 Preformance har ni blivit ännu snabbare, 3,1s, 0-60 mph.
20201016_160557.jpg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 16 okt 2020 16:24
av HelectriC
Det är väl just 3.3sek till 100 som det oxå står på tesla.com. Förstår dock inte vad det gör i tråden om Taycan :?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 16 okt 2020 17:18
av martinot
HelectriC skrev:
Det är väl just 3.3sek till 100 som det oxå står på tesla.com. Förstår dock inte vad det gör i tråden om Taycan :?
Det var en jämförelse med Taycans prestanda vs dels 911 och dels vs M3P.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 16 okt 2020 17:23
av martinot
dd88 skrev:
Det andra klippet du länkar har redan diskuterats i tråden och med tanke på vad som kom fram av det så är det inget jag skulle dra några slutsatser kring.
Jag refererar bara till slutsatserna från Sebastian Vettels själv, som testade bilarna tillsammans med en god vän.

Verkar (tyvärr) än så länge inte varit någon i tråden som kört nordslingan med varken Taycan eller M3P. :roll:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 16 okt 2020 17:41
av dd88
martinot skrev:
dd88 skrev:
Det andra klippet du länkar har redan diskuterats i tråden och med tanke på vad som kom fram av det så är det inget jag skulle dra några slutsatser kring.
Jag refererar bara till slutsatserna från Sebastian Vettels själv, som testade bilarna tillsammans med en god vän.

Verkar (tyvärr) än så länge inte varit någon i tråden som kört nordslingan med varken Taycan eller M3P. :roll:
Sebastian jobbar för Tesla så man ska ta allt med en nypa salt. Taycan har gjort varvet på 7:42, Sebastian säger att Mod 3P borde klara det på 7:45, men än så länge vet ingen.

Just nu har Porsche den snabbaste tiden, skulle Mod 3p slå den så kan dom kapa några sekunder med Taycan Turbo S. Slår någon den så dröjer det nog inte länge innan vi ser en GT3.

Sen har dom tekniken från ID.R i familjen om dom verkligen skulle vilja sätta tider.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 16 okt 2020 17:55
av martinot
dd88 skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
Det andra klippet du länkar har redan diskuterats i tråden och med tanke på vad som kom fram av det så är det inget jag skulle dra några slutsatser kring.
Jag refererar bara till slutsatserna från Sebastian Vettels själv, som testade bilarna tillsammans med en god vän.

Verkar (tyvärr) än så länge inte varit någon i tråden som kört nordslingan med varken Taycan eller M3P. :roll:
Sebastian jobbar för Tesla så man ska ta allt med en nypa salt. Taycan har gjort varvet på 7:42, Sebastian säger att Mod 3P borde klara det på 7:45, men än så länge vet ingen.

Just nu har Porsche den snabbaste tiden, skulle Mod 3p slå den så kan dom kapa några sekunder med Taycan Turbo S. Slår någon den så dröjer det nog inte länge innan vi ser en GT3.

Sen har dom tekniken från ID.R i familjen om dom verkligen skulle vilja sätta tider.
Enligt Sebastian själv så var detta inget jobb för Tesla, men däremot så fick han låna bilen gratis.

Däremot så har han provkört för de, precis som för många andra biltillverkare. Dock inte anställd av Tesla, eller någon annan, bilfabrikant.

Hört samma åt andra hållet; att det finns marginal att förbättra tiden med några sekunder till för M3P.

Men har inte kört själv, och om jag hade gjort det (faktiskt varit nära att köra där, och har planer på det när Cv19 lägger sig), så hade jag själv inte haft en chans att komma i närheten av de tiderna. :mrgreen:

Har du kört nordslingan själv med din Porsche?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 16 okt 2020 18:19
av dd88
”Inget jobb för Tesla”, så han råkar få låna bilen innan han åker över Atlanten och kör Plaid runt Laguna Seca? Nej det är klart att han inte jobbar åt Tesla :roll:

Sen finns det ingen tid som Tesla kan förbättra då det inte finns någon.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 16 okt 2020 18:21
av martinot
dd88 skrev:
”Inget jobb för Tesla”, så han råkar få låna bilen innan han åker över Atlanten och kör Plaid runt Laguna Seca? Nej det är klart att han inte jobbar åt Tesla :roll:
Du läser mig (antingen av slarv eller medvetet) fel.

1. Skrev att han kört på uppdrag åt både Tesla och andra bilfabrikanter, men att han inte är anställd av någon av de.

2. Skrev att testet på Nordslingen inte var ett sådan betald körning på uppdrag av Tesla.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 16 okt 2020 18:27
av dd88
martinot skrev:
dd88 skrev:
”Inget jobb för Tesla”, så han råkar få låna bilen innan han åker över Atlanten och kör Plaid runt Laguna Seca? Nej det är klart att han inte jobbar åt Tesla :roll:
Du läser mig (antingen av slarv eller medvetet) fel.

1. Skrev att han kört på uppdrag åt både Tesla och andra bilfabrikanter, men att han inte är anställd av någon av de.

2. Skrev att testet på Nordslingen inte var ett sådan betald körning på uppdrag av Tesla.
Man kan jobba för någon utan att vara anställd. Tesla plockar knappast folk från gatan för att banköra en bil. Lite blåögt att anta att det är utan ersättning, speciellt nu när han ”köpt” en.