Sida 62 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 30 okt 2019 14:35
av mati
I all panik som denna prisuppgift har skapat har ingen märkt att Ionity i Köpenhamn har öppnat med hela 10 stycken laddare! Den totala effekten borde således vara 3,5MW vilket motsvarar 50 SuC stalls eller så. De var kanske därför det tog evigheter att ta denna station i drift.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 30 okt 2019 15:12
av Svenssons
mati skrev:I all panik som denna prisuppgift har skapat har ingen märkt att Ionity i Köpenhamn har öppnat med hela 10 stycken laddare! Den totala effekten borde således vara 3,5MW vilket motsvarar 50 SuC stalls eller så. De var kanske därför det tog evigheter att ta denna station i drift.
Roligt förstås men jag bryr mig endast om Värnamo för tillfället och den är inte så stor.
3,5MW motsvarar väl 28 SuC-stolpar? 250kW per paret. Sedan är jag rätt övertygad om att ingen stolpe ligger på 350kW idag hos Ionity, bara förberedda för detta.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 30 okt 2019 15:50
av chaffis75
Svenssons skrev:mati skrev:I all panik som denna prisuppgift har skapat har ingen märkt att Ionity i Köpenhamn har öppnat med hela 10 stycken laddare! Den totala effekten borde således vara 3,5MW vilket motsvarar 50 SuC stalls eller så. De var kanske därför det tog evigheter att ta denna station i drift.
Roligt förstås men jag bryr mig endast om Värnamo för tillfället och den är inte så stor.
3,5MW motsvarar väl 28 SuC-stolpar? 250kW per paret. Sedan är jag rätt övertygad om att ingen stolpe ligger på 350kW idag hos Ionity, bara förberedda för detta.
Jag är ganaka säker på att ionity överbokar kapaciteten för vad är sannolikheten att alla 10 laddar full effekt samtidigt?
Ju fler stolpar de stor mer kan man också överbokar speciellt eftersom de nog alltid (åtminstone väldigt länge) kommer finnas bilar som inte ens i teorin kan ladda med den effekten.
Skulle tro tesla gör på samma sätt även om de inte kan göra de lika aggressivt då dessa laddare faktiskt har gott om bilar som kan utnyttja deras fulla effekt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 30 okt 2019 16:36
av mati
Svenssons skrev:mati skrev:I all panik som denna prisuppgift har skapat har ingen märkt att Ionity i Köpenhamn har öppnat med hela 10 stycken laddare! Den totala effekten borde således vara 3,5MW vilket motsvarar 50 SuC stalls eller så. De var kanske därför det tog evigheter att ta denna station i drift.
Roligt förstås men jag bryr mig endast om Värnamo för tillfället och den är inte så stor.
3,5MW motsvarar väl 28 SuC-stolpar? 250kW per paret. Sedan är jag rätt övertygad om att ingen stolpe ligger på 350kW idag hos Ionity, bara förberedda för detta.
Okej, jag räknade med 140kW.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 30 okt 2019 20:42
av e5m1r
Värnamo snart igång
Stolpar på plats och området avspärrat
Vilken dag som helst nu
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 31 okt 2019 00:14
av Svenssons
chaffis75 skrev:Svenssons skrev:mati skrev:I all panik som denna prisuppgift har skapat har ingen märkt att Ionity i Köpenhamn har öppnat med hela 10 stycken laddare! Den totala effekten borde således vara 3,5MW vilket motsvarar 50 SuC stalls eller så. De var kanske därför det tog evigheter att ta denna station i drift.
Roligt förstås men jag bryr mig endast om Värnamo för tillfället och den är inte så stor.
3,5MW motsvarar väl 28 SuC-stolpar? 250kW per paret. Sedan är jag rätt övertygad om att ingen stolpe ligger på 350kW idag hos Ionity, bara förberedda för detta.
Jag är ganaka säker på att ionity överbokar kapaciteten för vad är sannolikheten att alla 10 laddar full effekt samtidigt?
Ju fler stolpar de stor mer kan man också överbokar speciellt eftersom de nog alltid (åtminstone väldigt länge) kommer finnas bilar som inte ens i teorin kan ladda med den effekten.
Skulle tro tesla gör på samma sätt även om de inte kan göra de lika aggressivt då dessa laddare faktiskt har gott om bilar som kan utnyttja deras fulla effekt.
Visst, de har säkert sett till att det finns och är möjligt att ta ut full effekt i framtiden men vad jag läst är laddarna endast förberedda att kunna ladda 350kW, de klarar inte av det idag. Det finns ju inte heller något behov eftersom ingen bil kan ta emot över 250kW i dagsläget.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 31 okt 2019 00:56
av Mickep
tror att björn nyland var på en tillställning där de öppnade skåpen. tror de sa att de var förberedda och det fanns plats att skruva dit komponenter för att öka laddhastigheten.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 31 okt 2019 01:11
av Mickep
jag måste också säga att jag tycker ionity och suc kompletterar varandra bra. model3 ägare bör inte klaga. de har valt sträckor där suc fattas som tex oslo - malmö, oslo - stockholm.(där suc har 1-2 har ionity 4 platser). får se om de når upp till över 200 innan årets slut. sedan återstår hälften för 2020.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 31 okt 2019 06:41
av mati
Mickep skrev:jag måste också säga att jag tycker ionity och suc kompletterar varandra bra. model3 ägare bör inte klaga. de har valt sträckor där suc fattas som tex oslo - malmö, oslo - stockholm.(där suc har 1-2 har ionity 4 platser). får se om de når upp till över 200 innan årets slut. sedan återstår hälften för 2020.
Jag kommer inte ihåg var jag läste det, men enligt Ionitys egen utsago ska det vara 400 stationer ungefär i juli nästa år.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 31 okt 2019 09:58
av HelectriC
Mickep skrev:jag måste också säga att jag tycker ionity och suc kompletterar varandra bra. model3 ägare bör inte klaga. de har valt sträckor där suc fattas som tex oslo - malmö, oslo - stockholm.(där suc har 1-2 har ionity 4 platser). får se om de når upp till över 200 innan årets slut. sedan återstår hälften för 2020.
hur menar du nu? Finns det inte SuC på sträckan Olso-Malmö? Det var väl den första sträckan i Europa som fick SuC?
Ionitys laddnätverk
Postat: 31 okt 2019 12:48
av taliz

jag körde Malmö Oslo så sent som i måndags.
Det är INGEN brist på SUC det är ett som är säkert.
Jag stannade på kanske var tredje eller fjärde, och de var jämt ~20 lediga stalls.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 05 nov 2019 21:21
av Svenssons
Ionity i Värnamo har kommit ett steg närmare öppnandet men är inte riktigt igång ännu. Står på alla fyra att laddarna inte fungerar.
20191105_211710.jpg
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 06 nov 2019 11:15
av macky
Den är live i appen, tom ngn som laddar nu. Äntligen!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 06 nov 2019 12:18
av Laban
Mickep skrev:jag måste också säga att jag tycker ionity och suc kompletterar varandra bra. model3 ägare bör inte klaga. de har valt sträckor där suc fattas som tex oslo - malmö, oslo - stockholm.(där suc har 1-2 har ionity 4 platser). får se om de når upp till över 200 innan årets slut. sedan återstår hälften för 2020.
SuC fattas.. Pajala då exempelvis

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 06 nov 2019 14:49
av Legato
HelectriC skrev:Mickep skrev:jag måste också säga att jag tycker ionity och suc kompletterar varandra bra. model3 ägare bör inte klaga. de har valt sträckor där suc fattas som tex oslo - malmö, oslo - stockholm.(där suc har 1-2 har ionity 4 platser). får se om de når upp till över 200 innan årets slut. sedan återstår hälften för 2020.
hur menar du nu? Finns det inte SuC på sträckan Olso-Malmö? Det var väl den första sträckan i Europa som fick SuC?
Finns hur mkt som helst mellan Stockholm och Oslo också.
Bland annat Sveriges två tätast liggande SUCs, Grums och Karlstad.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 06 nov 2019 14:54
av HHedning
8 SuC mellan Oslo-Malmö
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 06 nov 2019 18:19
av mati
Svenssons skrev:Ionity i Värnamo har kommit ett steg närmare öppnandet men är inte riktigt igång ännu. Står på alla fyra att laddarna inte fungerar.
20191105_211710.jpg
Bra. Har de alltså börjat installera de nya laddarna nu?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 06 nov 2019 19:33
av Swede1
Snyggt Ionity, bara köra in och i med sladden, inget backande och bökande. Fattas bara tak över laddplatserna som på en olje mack.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 nov 2019 01:52
av Svenssons
Kollade Ionitykartan kl 1800 innan jag körde från Götet och då var inte Värnamo uppe. Var lite trött när jag körde förbi Värnamo så jag körde tyvärr direkt till Lagan men Värnamo är öppnad nu ser jag!
Screenshot_20191107-014819_IONITY.jpg
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 nov 2019 07:32
av Zalman3
Stämmer denna gamla bild över var laddarna hamnar.
Eller finns det en nyare karta?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 nov 2019 08:09
av Svenssons
Zalman3 skrev:screen-shot-2018-02-06-at-11-23-07-am.jpg
Stämmer denna gamla bild över var laddarna hamnar.
Eller finns det en nyare karta?
Ta en titt på
https://ionity.eu/en/where-and-how.html så ser du att planerna har uppdaterats.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 nov 2019 08:39
av Zalman3
Svenssons skrev:Zalman3 skrev:screen-shot-2018-02-06-at-11-23-07-am.jpg
Stämmer denna gamla bild över var laddarna hamnar.
Eller finns det en nyare karta?
Ta en titt på
https://ionity.eu/en/where-and-how.html så ser du att planerna har uppdaterats.
Ser ingen laddstation i Umeå???
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 nov 2019 09:03
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Ser ingen laddstation i Umeå???
Nej, Ionity verkar inte fokusera så mycket på norra Sverige men planerna kan ju ändras som t.ex. för Finland där inga stationer var planerade förut men där en station redan är uppe och två till håller på att byggas.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 nov 2019 10:14
av Laban
Svenssons skrev:
Nej, Ionity verkar inte fokusera så mycket på norra Sverige men planerna kan ju ändras som t.ex. för Finland där inga stationer var planerade förut men där en station redan är uppe och två till håller på att byggas.
Någon på FB hade varit i kontakt med Ionity och enligt personen ifråga så skulle Ionity börja bygga laddare i norrland under 2020. Men jag vill se lite prickar över kommande laddare häruppe innan jag tror på det.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 nov 2019 10:47
av juristen
Zalman3 skrev:
Ser ingen laddstation i Umeå???
Men i Sundsvall, där det redan finns gott om laddare, och Superchargers för oss med Teslor.
De skulle byggt i Hudiksvall, Härnösand, Vilhelmina och Luleå - då hade de komplementerat Superchargernätverket bra. Men det är ju knappast det som är Ionitys mål.
